Tuttujen itsestään kaatuilevaa Fujitsu Scaleo J -konetta kävin räpläämässä ja ongelma näyttäisi olevan ylikuumenemisessa. Ainakin kaikki merkit viittaavat siihen, kone buuttaa oltuaan jonkun aikaa päällä ja varsinkin kun sillä alkaa tekemään jotain yhtään enemmän tehoa vaativaa. Virrat naps vaan pois ja käynnistyy heti uudestaan. Aika pian homma menee siihen, että se ei pääse enää pystyyn ollenkaan, vaan kaatuu aina uudestaan jo Windowsia käynnistäessä. Mitään bluescreeneja tai muita Windowsin vikailmoituksia ei missään vaiheessa tule. Sitten kun koneen antaa olla hetken aikaa pois päältä ja koittaa uudestaan niin taas pelaa hetken. Eli näyttäisi nimenomaan ylikuumenemiselta. Katselin lämpötiloja BIOSista ja CPU ja MB lämpötilat näytti pyörivän jossain vähän yli 50 asteen paikkeilla. Tuonhan ei kai pitäisi olla vielä mikään korkea lämpötila, joten sikäli ihmetyttää. Tosin noistahan ei välttämättä tiedä, että näyttääkö ne lämpötiloja oikein.
Toinen asia minkä havaitsin oli se, että virtalähde pitää sellaista ihmeellistä vikinää, eli luultavasti virtalähteen tuuletin on kyseessä. Voisiko olla, että virtalähde kuumenee liikaa ja sitten jännitetasot lähtee heittelehtimään niin paljon, että prossu sekoaa? Tosin silloin pitäisi varmaan tulla ensin muita oireita ja sekoiluja, eikä vain pelkästään NAPS ja uusi käynnistys? Käsin koittaen virtalähde kyllä tuntui aika lämpimältä, muttei mitenkään mielettömän kuumalta. Kun nyt omaan koneeseen vertaan, niin minun koneeni virtalähteestä tulee aika paljon enemmän ilmaa pihalle kuin tuon koneen virtalähteestä. Eli voisiko ongelma olla virtalähteen tuulettimessa? Onko tuollaiset yleisiä?
Kone on suhteellisen uusi ja ongelma on ollut aika lailla alusta lähtien, joten ei oikein voi johtua pölyn tukkimista tuulettimistakaan. Fujitsun sivuilta ja vähän muualtakin googlettelin, niin noissa Scaleoissa näytti varsin paljon olevan noita ylikuumenemisongelmia. No, takuu on voimassa ja koneen omistaja soittelee sinne maanantaina. Viime soittokerralla ne olivat vain käskeneet asentaa Windowsin ja kaikki ohjelmat uudestaan. Onneksi en alkanut niitä asennella, ennen kuin tutkin tuon lämpenemishomman, olisi tainnut mennä hukkaan yksi ilta siinä. :jahas:
Mitähän nuo mahtuu Fujitsulla sanoa, suostuukohan ne tutkimaan ja korjaamaan? Ulkomaisilla foorumeilla oli aika huonoja kokemuksia Fujitsun huollosta, useimmat oli vain itse käyneet ostamassa paremmat jäähdytykset koneeseen. Kyllähän tuo ainakin minun järjen mukaan olisi täysin takuuseen sisältyvä homma, Fujitsuhan tuon on sössinyt, kun eivät ole kunnon tuulettimia laittaneet. Saa nähdä pitääkö itse soitella sinne kaverin puolesta ja kertoillaa asiakaspalveluhintille hieman tosiasioita. :curs: