Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi koneista jäätyy käynnistäessä siihen kohtaan kun tulee emolevyn merkki näytölle ja notta deletel pääsee biosiin jne. Näppäimistö jäätyy kanssa siihen kohtaan.
Yhtään tiedä mikä tosssa on, lasten huoneessa vähän aikaa kerkesi olla. Ilmeisestikkin jokin komponentti tuusana?

Pää on nyt ihan pyörällä. Eli, koneeni on reilut kolmisen vuotta (tms.) vanha HP Pavilion t560.fi -markettimikro. Ongelma on, etten saa koneeni HP DVD Writer 400c tai pelkkää DVD-asemaa toistamaan DVD-RW:itä, en sitten millään, vaikka Neron InfoTool näyttäisi, että levyjen pitäisi toistua ainakin ensiksi mainitulla asemalla. Pikaisen googletuksen jälkeen päättelin, että vika liittyy jotenkin ajureihin ja useassa lähteessä mainittiinkin, että kannattaisi asentaa Service Pack 2 ja päivittää firmwaret. No, SP2 on asennettu, mutta firmwareja ei.

Ja tässä kohtaa tämän hetkinen ongelma tuleekin, en tiedä miten löytää oikeat firmwaret 400c:lleni. Samainen Neron InfoTool näyttää, että aseman firmware-versio on Bh04, mutta tiedonmurunen ei merkitse minulle käytännössä mitään. Olen siis niin totaalinen nyypiö, etten tiedä, miten edetä - koska jos etsin ja asennan kyseisen Bh04:n, saanko samat firmwaret kuin nytkin, vai miten asia menee...? Ja... Ja... :confused:

Ja koska useassa paikassa on myös muistutettu, että osaamattoman räpeltäminen firmwarejen kanssa voi johtaa aseman hajoamiseen tai muuhun kivalta kuulostavaan, ajattelin kysyä itseäni fiksummilta. Eli jos joku tietoinen voisi valaista minua, olisin hyvin kiitollinen!

PS. Ei, HP:n omat sivut eivät paljastaneet minulle oikein juuta eikä jaata. Ja arvostaisin erityisen paljon pikaista vastausta, sillä kyseessä on tilanne jossa pitäisi saada tärkeä matsku ulos DVD-RW -levyiltä. Kiitos jo etukäteen.

Tietokoneesta kuuluu niin kova ääni, että häiritsee jo viereisessä huoneessa olemistakin...kovempaa huutoa on kuulunut nyt ehkä vuoden, eikä minkäänlaista toimintahäiriötä ole havaittavissa. Kysymys kuuluukin: Mitkä eri osat voivat pitää noin kovaa ääntä, ja mitä voin tehdä? Pitäisi kai vaihtaa kiintolevy? Kyseessä on muutaman vuoden vanha HP:n kone.

Tuo huutaminen on nimittäin todella ärsyttävää, ja tietokoneen komponenttien kanssa en ole kovinkaan pro..

Kysymys kuuluukin: Mitkä eri osat voivat pitää noin kovaa ääntä, ja mitä voin tehdä? Pitäisi kai vaihtaa kiintolevy?

No avaa kotelo ja tarkista tilanne. Ei pitäisi olla turhan vaikeaa. Todennäköisesti ääni tulee jostain tuulettimesta jotka ovat yleensä vaihdettavissa.

Tietokoneesta kuuluu niin kova ääni, että häiritsee jo viereisessä huoneessa olemistakin...kovempaa huutoa on kuulunut nyt ehkä vuoden, eikä minkäänlaista toimintahäiriötä ole havaittavissa. Kysymys kuuluukin: Mitkä eri osat voivat pitää noin kovaa ääntä, ja mitä voin tehdä? Pitäisi kai vaihtaa kiintolevy? Kyseessä on muutaman vuoden vanha HP:n kone.

Tuo huutaminen on nimittäin todella ärsyttävää, ja tietokoneen komponenttien kanssa en ole kovinkaan pro..

jos pitää jotain veikata, niin todennäköisin syy on jonkun tuulettimen laakereiden hajoaminen.

ja todennäköisimmin se huutava tuuletin on pienin minkä koneen sisältä löytää. pieniin tuulettimiin kun ei kauhean halvalla kestäviä laakereita saa.

Pystyykö Youtubella laittamaan säädöt jostakin siten, että muille näkyisi vain uploadaamani videopätkät, ettei mun favoritet näkyis ollenkaan muille kuin mulle?

Kun mulla on feivöriteissa jotain sälää, mm. musavideoita joista en haluaisi julkisesti tunnustaa pitäväni, jotka pitäisin mieluusti poissa näkyviltä. :lol2:

Dääm! Pitää nyt kattoa sitten, että jaksaako säätää toista accounttia vai ei.

Kiitos vastauksesta, eipähän mene turhaa aikaa enää moisen säätönappulan ettimiseen.

Yksi koneista jäätyy käynnistäessä siihen kohtaan kun tulee emolevyn merkki näytölle ja notta deletel pääsee biosiin jne. Näppäimistö jäätyy kanssa siihen kohtaan.
Yhtään tiedä mikä tosssa on, lasten huoneessa vähän aikaa kerkesi olla. Ilmeisestikkin jokin komponentti tuusana?
Piippaako kone tai onko esim. emolevyssä jotain diagnostiikkavaloja tai virhekoodinäyttöä? Emolevyn manuaalista löytyy virhekoodien selosteet ja niiden avulla vika voi hyvällä tuurilla löytyä.

BIOS-asetusten nollaus voi auttaa. Yleensä emolevyltä löytyy BIOSin pariston vierestä jumpperi, jolla nollaus suoritetaan. Jos ei ole varma jumpperista niin voi ottaa sen pariston irti. Virtalähteen kytkimestä myös virrat pois nollauksen ajaksi. Tässä vain on se huono puoli, että asetusten nollauksen jälkeen prosessori voi toimia liian pienellä kellotaajuudella yms. pientä säätöä voi joutua tekemään.

Vianhaussa vika kannattaa yrittää rajata mahdollisimman pieneen määrään komponentteja. Koneesta irti kaikki muu paitsi prosessori, yksi muistikampa, näytönohjain ja näppäimistö. Jos sitten lähtee käyntiin niin yksitellen osat takaisin niin viallinen osa löytyy. Jos ei käynnisty niin sitten pitäisi jostain saada lainaan vastaavia osia, joita vaihtamalla vika löytyy. Muisteja voi kokeilla siirtää eri slottiin, jokus nekin voivat hajota..

Piippaako kone tai onko esim. emolevyssä jotain diagnostiikkavaloja tai virhekoodinäyttöä? Emolevyn manuaalista löytyy virhekoodien selosteet ja niiden avulla vika voi hyvällä tuurilla löytyä.
Yep eli ei minkäänlaista virheääntä päästä, jäätyy vaan. K8V-X emo on tos eikä siintä löydy mun mielestä edes mitään diagnostiikkavaloja, ellet sitten meinaa tuota lediä mikä tulee kopan etupuolelle.:P Eikä siis virhekoodinäyttöäkään ole, jos on mainitsemassani emossa niin valaistusta vaan kehiin mulle.

En jaksanut ekalla kerralla katsoessa irroittaa kuin kovon ennen tänne kirjoittelua, pitää lähteä sitten irrottelemaan muistikampoja jne..ihmetyttää vaan tuo ettei tule minkäänlaista vikailmoitusta.

Tota biosin nollausta nyt ainakin pitää kokeilla kuhan kerkiää sorvin ääreen. Pistelen sitten lisää raporttia

Moro! Osaisko joku sanoa onko mulla mozillan asetuksis vai virustorjunnas vika kun esimerkiksi näillä keskustelufoorumeilla monien aukeavien kuvien tilalla näkyy vain teksti attached thumbnails tai jotain sinnepäin?

Biosin nollaus teki tempun, kiitos unlucky_Alf!
Eipä ollut muuten tullut yhden koneen kanssa tuota nollausta mieleen kun siinnä on edelliseltä omistajalta salasanajäänyt biosiin eikä sitä tietenkään muista..

Moro! Osaisko joku sanoa onko mulla mozillan asetuksis vai virustorjunnas vika kun esimerkiksi näillä keskustelufoorumeilla monien aukeavien kuvien tilalla näkyy vain teksti attached thumbnails tai jotain sinnepäin?

Jos sulla on Firefoxi niin valitse menusta työkalut, asetuksista sisältö asetukset ja sieltä valinta 'Lataa kuvat automaattisesti'.

Auttaisitta ny edes joku, kun mä oon taas kerran niin avuton..

palomuurissas voi olla myös sellanen optio joka blokkaa kuvia. esim kerio sunbeltissä on sellanen feature. sen saa asetuksista mitä luultavimminkin pois. tai sitten toi jo ehdotettu mozillakikka, joka kylläkin defaulttina pitäis näyttää ne kuvat.

Jos sulla on Firefoxi niin valitse menusta työkalut, asetuksista sisältö asetukset ja sieltä valinta 'Lataa kuvat automaattisesti'.

mulla on tämä vanhempi firefox nii ei löytyny sitä sisältö asetukset kohtaa, oonkohan menettäny näkökykynikin:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom