Tietokoneen mystinen hajoaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stapdio
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
Ajattelin katsella maailman parhaan action-elokuvan The Rock. Pleikkarilla, kun muuta vehjettä ei tällä hetkellä ole. Pleikkarista lähtee 3 rca-piuhaa (1 video ja 2 äänipiuhaa). Liitin äänipiuhat viritinvahvistimeen paremman soundin toivossa ja videopiuhan aioin liittää telkkariin. Olin kytkenyt äänipiuhat jo vahvariin ja kaikki oli ihan ready muutenkin. Viimeiseksi sitten kytkin video-rca:n televisioon.

Vzäp! -Kuului kaiuttimista ja tietokoneeni sammui.

Mitä Tapahtui?

Tarkennukseksi vielä. Tietokoneesta lähtee yksi 3.5mm RCA-piuha viritinvahvistimeen joten jonkinlainen "yhteys" tietokoneen ja sen videopiuhan/telkkarin välillä oli. Televisio ei ollut päällä. Pleikkarin video/audio-johto oli liitetty pleikkariin, mutta pleikkarin virtajohto ei. Viritinvahvistin ja tietokone olivat päällä.

En mielestäni ole kotielektroniikan kanssa mikään :david: . Tietokoneenkin itse olen koonnut. Jonkinlainen oikari varmaan tuli.

Jos joku osaisi tämän epäselvän selostuksen perusteella kertoa missä kohdin jotain meni vikaan.

Ja tietokonehan ei mene enää päälle.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kummastakos tässä nyt on kyse, pleikkarista vai ihan tietokoneesta?

konetta sammutettaessa saattaa kuulua samanlainen ääni kaijuttimissa. tietääkseni johtuu siitä kun äänikortin kondensaattorit tyhjenee tjsp.

onko koneen virtalähde mennyt rikki? pyöriikö sen tuuletin kun painat virtanappia?

Veikkaan kanssa, että virtalähde on mennyt jännitepiikin takia hajalle.
Kokeile ottaa tietokoneesta virtajohto irti, jos vaikka virtalähteessä
olisikin joku automaattisulake joka palautuisi.

Itse hajotin yhden äänikortin kun kytkin tietokoneen ja vahvarin niin, että
molemmat oli päällä.

Kannattaa aina muistaa sammuttaa laitteet ennen kytkentöjä.

No asiaa tarkemmin kartoitettuani tulin siihen tulokseen että tietokoneen emolevy (ainakin) on kärähtänyt. Pitäs vaan jotenkin selvittää mitä muita osia on mahdollisesti hajonnut.

Joo. Tiedän että ennen kaikenlaisia kytkentöjä pitäs laitteet sammuttaa mutta enpä tullut ajatelleeksi että viritinvahvistin jakelis sitten tommoset virtapiikit eteenpäin. Joten ei tullut mieleenkään että pitäs varmaan tietokonekkin sammuttaa.

periaatteessahan nuo liitännät pitäis pystyä tekemään laitteiden ollessa päällä... eri asia miten käytännössä toimii jos on kauhean herkkiä(halpoja) komponentteja käytetty

No asiaa tarkemmin kartoitettuani tulin siihen tulokseen että tietokoneen emolevy (ainakin) on kärähtänyt. Pitäs vaan jotenkin selvittää mitä muita osia on mahdollisesti hajonnut.

Joo. Tiedän että ennen kaikenlaisia kytkentöjä pitäs laitteet sammuttaa mutta enpä tullut ajatelleeksi että viritinvahvistin jakelis sitten tommoset virtapiikit eteenpäin. Joten ei tullut mieleenkään että pitäs varmaan tietokonekkin sammuttaa.

Onko vahvistin ja tietokone samassa pistorasiaryhmässä. Jos ovat eri ryhmässä voisi olla jännite eroa niiden välillä.

Mulla kävi kanssa pikku moka vuosi sitten. Koitin saada TV-outtia toimimaan, oli kajareiden piuha kädessä ja toisessa kädessä joku piuha telkkusta, kun osui kyynärpää tietokoneen kanteen. Meni poweri, näyttis ja emo rikki:itku: , onneksi meni takuuseen:D

Suositut

Back
Ylös Bottom