Tietojenkäsittelyn tradenomit / ammattiliitto

Ikä
42
Elikkäs kohta on tuo valmistuminen ja työelämä ajankohtainen, niin pitäisi miettiä näitä liittoasioitakin. Eli mihinkäs liittoon täällä tietojenkäsittelyn tradenomit kuuluu? Yksi mahdollinen ainakin jos työllistyy yksityiselle sektorille, olisi käsittääkseni ERTO eli erityisalojen liitto.

Muutenkin oon vähän pihalla näistä liittoasioista, eli onko tuollakaan erton työehtosopimuksella mitään virkaa, jos työnantaja ei kuulu tuohon liittoon? Vai miten tämä homma menee..

Ihan pihalla :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa-a, itsellä olisi valmistuminen edessöä vuoden päästä ja ainoa mikä arveluttaa on työllisyystilanne täällä etelässä. Ja lukemani mukaan heikko, ongelmana vielä että ainakin oma koulu on antanut aika heikosti tuota tietoa. :P

Luulisi että siellä etelässä töitä riittää. Itsellä nyt sattui niin uskomaton munkki, että työllistyin jo ennen valmistumista oman alan hommiin. Lucky me! :) Mutta niistä liitoista?

metalman sanoi:
Luulisi että siellä etelässä töitä riittää. Itsellä nyt sattui niin uskomaton munkki, että työllistyin jo ennen valmistumista oman alan hommiin. Lucky me! :) Mutta niistä liitoista?
Sellanen on ainaki ku Tradenomiliitto. Tiedä sitte et onko se tarkotettu kaikille tradenomeille. Jos tuolta löytys: http://www.tradenomiliitto.fi

Tietoalan Toimihenkilöt

Tietoalan toimihenkilöt ry. on atk-palveluyrityksissä työskentelevien toimihenkilöiden ammattiyhdistys. Tietoalan toimihenkilöt ry. ajaa jäsentensä taloudellisia, sosiaalisia ja oikeudellisia etuja. Yhdistys kuuluu Erityisalojen Toimihenkilöliiton ERTO:n kautta STTK-Toimihenkilökeskusjärjestöön.

Tietojenkäsitelyn tradenomina kuulun myös tuohon Tradenomiliittoon. Vähän vaan alkaa tuntua suolaisilta nuo kuukausimaksut kun suurin etu liitosta on se, että on AKAVAssa ja työttömyyskassaa pelaa. Käytännössä vaan tuo kassamaksu on murto-osa siitä jäsenmaksusta...

metalman sanoi:
Elikkäs kohta on tuo valmistuminen ja työelämä ajankohtainen, niin pitäisi miettiä näitä liittoasioitakin. Eli mihinkäs liittoon täällä tietojenkäsittelyn tradenomit kuuluu? Yksi mahdollinen ainakin jos työllistyy yksityiselle sektorille, olisi käsittääkseni ERTO eli erityisalojen liitto.

Muutenkin oon vähän pihalla näistä liittoasioista, eli onko tuollakaan erton työehtosopimuksella mitään virkaa, jos työnantaja ei kuulu tuohon liittoon? Vai miten tämä homma menee..

Ihan pihalla :david:

Itse olen ollut ERTO:n sivukonttuurin Tietoalan toimihenkilöiden listoilla kuutisen vuotta ja harkinnassa on eroaminen heti kun saan itsestäni irti.

Vakaa aikoimukseni olisi liittyä puhtaasti työttömyysrahastoon. En tarvitse 30 eurolla kuussa kelomökkejä Luostolta enkä muutakaan liittoroinaa. Maksan viitisenkybää vuodessa työttömyyskassaan ja työttömyyden tullen saan korotettua päivärahaa, simple as that.

Esimerkiksi: http://www.merkonomientk.fi/

Gunther sanoi:
Itse olen ollut ERTO:n sivukonttuurin Tietoalan toimihenkilöiden listoilla kuutisen vuotta ja harkinnassa on eroaminen heti kun saan itsestäni irti.

Vakaa aikoimukseni olisi liittyä puhtaasti työttömyysrahastoon. En tarvitse 30 eurolla kuussa kelomökkejä Luostolta enkä muutakaan liittoroinaa. Maksan viitisenkybää vuodessa työttömyyskassaan ja työttömyyden tullen saan korotettua päivärahaa, simple as that.

Esimerkiksi: http://www.merkonomientk.fi/

Eipä ole tullut liittoon liityttyä. En vain ole nähnyt siihen mitään syytä, YTK:n jäsenmaksukin on vain murto-osa ammattiliiton vastaavasta. Kannattaa harkita tarkkaan, että liittyykö ollenkaan. Jos ei tosiaankaan tarvi näitä liiton tarjoamia palveluja niin se raha menee siinä melkolailla hukkaan.

Replay sanoi:
Eipä ole tullut liittoon liityttyä. En vain ole nähnyt siihen mitään syytä, YTK:n jäsenmaksukin on vain murto-osa ammattiliiton vastaavasta. Kannattaa harkita tarkkaan, että liittyykö ollenkaan. Jos ei tosiaankaan tarvi näitä liiton tarjoamia palveluja niin se raha menee siinä melkolailla hukkaan.

Kun alle puolet alan ihmisistä kuuluu liittoon, yleissitovuus TESsistä katoaa. Tämä tarkoittaa mm. lomarahojen katoamista. Toki jos tällaiset edut eivät ole tarpeen, niin turha niitä liiton maksuja on sitten maksella. Nythän tämä ei ole ongelma, kun muut maksavat maksut ja yleissitovuus on voimassa.

:offtopic: ei tämä nyt aiheeseen liity, mutta joku tämän saman olisi kuitenkin kirjoittanut. Ja jos jossain threadissa puhutaan duunista, niin pakkohan siitä on saada liittotappelu aikaiseksi :D

Minulla on ollut tapana tukea sellaisia tahoja, jotka ajavat minun asiaani. Oli kyseessä sitten äänestäminen vaaleissa tai ammattiliiton tukeminen jäsenyydellä. Siksi kuulun myös liittoon. Oma liittoni on tuo Tietoalan toimihenkilöt/ERTO, jonka Mixu tuossa mainitsi.

Kuinka paljon tossa tietoalan toimihenkilöiden liitossa on jäsenmaksu? 30e/kk kuulostaa aika paljolta kun tällä hetkellä maksan metallin jäsenmaksua joka on kyllä huomattavasti vähemmän..

:offtopic:

Paljonkos te IT-tradenomit oikeen tienaatte noin keskimäärin?
Missä summissa liikkuu vastavalmistuneen palkka, ja mihin se noin keskimäärin tulee nousemaan kun on ollut töissä vuosia?

Niinkuin erton sivuilla lukee niin riippuen hommista se palkka pyörii vastavalmistuneella siellä 2000e kieppeillä.. eli ei kauhean kummoista ole. saahan sen sitten nousemaan kun saa työkokemusta ja parempia työpaikkoja.

metalman sanoi:
Niinkuin erton sivuilla lukee niin riippuen hommista se palkka pyörii vastavalmistuneella siellä 2000e kieppeillä.. eli ei kauhean kummoista ole. saahan sen sitten nousemaan kun saa työkokemusta ja parempia työpaikkoja.

Juuripa tuon 2000 € sain valmistuttuani, jos se jotain kiinnoostaa. Nyt sitten jotain ihan muuta. Mitä olen opiskelukavereilta kuullut, niin valmistumisen jälkeen palkat on pyörinyt tuon 2000 €:n molemmin puolin, siis alan töistä. Yksikin kaveri meni rautakaupan myyjäksi. Ei ihan koulutusta vastaavaa, mutta töitä kuitenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom