tietoa kaivataan! tampereen asuinalueet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janis77
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
olen muuttanut tampereelle kuukausi sitten ja nyt olen ostamassa omaa asuntoa.

kertokaa vähän että mistä päin ei kannata ostaa ja miksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eräänlaisia neuvoja

janis77 sanoi:
olen muuttanut tampereelle kuukausi sitten ja nyt olen ostamassa omaa asuntoa.

kertokaa vähän että mistä päin ei kannata ostaa ja miksi?
Vinkki: Osta kämppä työpaikan läheltä, ettei sinun tarvitse tuhlata kallista aikaasi siirtyilemiseen ja liikenneruuhkassa ihmettelyyn. Laskepa päivittäinen työmatkaan kuluva aika ja kerro se vuoden työpäivien lukumäärällä. Siitä ajasta kukaan ei maksa palkkaa, mutta silti se on pois omasta tehollisesta vapaa-ajasta. Siksi työmatkat kannattaa oikeasti minimoida. Omat päivittäiset siirtymiseni voi laskea sadoissa metreissä ja olen tähän asiantilaan hyvin tyytyväinen.

Toinen vinkki: Etsi aliarvostettua. Esimerkiksi kuolinpesät kannattaa käydä bongaamassa. Minulla on hyviä kokemuksia tästä.

Kolmas vinkki: Juuri nyt saattaa olla huono aika ostaa, sillä asuntojen hinnat ovat valmiiksi korkealla. Mutta siitä huolimatta asuntomarkkinoita kannattaa varmasti nuuskia. Tutki myynti-ilmoituksia. Kiertele asuntoesittelyissä. Hommaa kansio asuntovälittäjien käyntikorteille ja heidän jakamilleen esitteille. Tilanne saattaa kehittyä sinun kannaltasi suotuisammaksi puolessa vuodessa. Siihen asti kerää käteistä, jotta voit iskeä sopivan tilaisuuden tullessa.

:arvi: suosittelee: Älä tee niin kuin useimmat muut tekevät, vaan niin kuin viisaat.

Sunnuntain lehteen ilmoitus. Oma isä teki aikoinaan noin Tampereelle muuttaessaan opiskelemaan. Seuraavana päivänä puhelimessa tehtiin kaupat (ei siis käynyt katsomassa ennen päätöstä).

No tässä tuskin haetaan mitään opiskelu luukkua? Ei vissiin hirveesti järkee OSTAA asuntoa edes näkemättä sitä. (vuokraamisen vois jotenkin viellä ymmärtää)

Edit. Juu, älä Herwoodiin (Deadwoodiin) muuta :lol2:

Niriste sanoi:
Kolmas vinkki: Juuri nyt saattaa olla huono aika ostaa, sillä asuntojen hinnat ovat valmiiksi korkealla.
Millonkohan ne hinnat on sitten matalalla? Saattaa olla ehkä parinkymmenen vuoden päästä kun suuret ikäluokat sanoo hyvästi ja muuttaa autuaammille asuinsijoille, jolloin asuntoja on enemmän kuin asujia. Tampereella ei asuntojen hinnoissa ole niin paljon ilmaa kuin Helsingissä. Täällä asuu rivitalokaksiossa lähellä keskustaa samaan hintaan millä Helsingin keskusta-alueelta saa kerrostaloyksiön.

Jos auto löytyy niin tuo työpaikan lähellä asuminen ei ole niin välttämätöntä kuten Helsingissä, kunhan vain työmatka ei mene Kekkosentietä pitkin.

Hervannasta löytyy rivitalo- ja omakotialuetta, eikä asuminen poikkea muualla asumisesta.

Teemupii, puhut vähän omituisia. Asuntojen hinnat ovat Helsingissä korkeat kovan kysynnän takia keskustassa. Ja kulkuyhteydet metron, sporan ja dösien muodossa stadissa ovat todella kovaa luokkaa. Auton tarve on minimaalinen täälläpäin.

Metro kulkee yllättävän nopeaan kun vertaa neljän ruuhkassa autossa jökittämiseen.

Tesoma oli aika hirveää aluetta pari vuotta sitten, sinne ei misään nimessä.

Tammela ja Kaleva ovat kivaa aluetta. Hervantakaan ei ole maineensa veroinen, se on paaaaaljon parempi. Työpaikan tai ainakin hyvän kulkuyhteyden päästä töihin se asunto kannattaa hommata.

Kyllä se niin on, ettei Tampereella ole huonoja kaupunginosia, on vain huonoja talonyhtiöitä/alueita kaupunginosien sisällä. Ei siis voi sanoa, että älä muuta Hervantaan/Tesomalle/Nekalaan/Härmälään/Lentävänniemeen tjms. Hae mistä tahansa sitä kämppää, kunhan 1) se on suhteellisen uusi (ei kalliita remontteja tiedossa moniin vuosiin!) 2) se on järkevän hintainen ja kokoinen ja 3) hyvien liikenneyhteyksien päässä. Itse voisin asua täällä melkeinpä missä tahansa, kunhan vain kaupungin bussit kulkee sinne suhteellisen usein. Itse asun Linnainmaalla ja täällä olen tykännyt asua. On rauhallista ja tarvittavat palvelut suht lähellä. Silti aina sillointällöin kuulee semmosta paskanjauhantaa, että helvetti, miten rauhatonta seutua se on ja muuta vastaavaa. Ihme vaan, mutta minä en moista ole huomannut. En huomannut sitä Tesomallakaan, vaikka siellä aikani asuin ja useampi väittää sitä varsinaiseksi ghetoksi. Ehkä olen sitten sokea, kun en tollasia juttuja huomaa...

mulla olis yksi hyvä asuntp tuolla Haukiluomalla, minkälaista seutua se on??

ei mua toi matka haittaa, kiinnostaa vaan että minkälaista aluetta se on??

janis77 sanoi:
Haukiluomahan on tavallaan tuon paljon ja aiheellisesti haukutun Tesoman takametsää. Itse en ostaisi kerrostalokämppää Haukiluomasta.

Onko sulla muuten jostain syystä kauhea kiire sen ostamisen kanssa? Asustelet rauhassa vuokralla ja tutustut uuteen kotikaupunkiin. Mukavampi ostaa sitten, kun itse tietää mitkä alueet ovat mieleisiä.

Sumu sanoi:
Tesoma oli aika hirveää aluetta pari vuotta sitten, sinne ei misään nimessä.

Tammela ja Kaleva ovat kivaa aluetta. Hervantakaan ei ole maineensa veroinen, se on paaaaaljon parempi. Työpaikan tai ainakin hyvän kulkuyhteyden päästä töihin se asunto kannattaa hommata.

Totta, se mitä Hervanta oli ennen, on Tesoma nyt :). Tammelassa ja Kalevassa on aika paljon suht vanhoja kämppiä; vaikka alue on mukavaa niin asuntojen laatu ei välttämättä ole. Härmälä ehkä samaa kastia. Riippuu tietysti paljon siitä mitä etsii. Hämeenpuisto-Amuri -alueelta nykyisin tuntuvat asuntoja ostelevan aika paljon, siellä on sellaisia peruskuntoisia, keskustassa olevia asuntoja paljon. Pyynikki ja Pispala (ja Tammela) taas ovat hienoja alueita, varmaan aika tyyriitäkin.

Mut tosiaan, miksi kiirehtiä asunnon ostamisen kanssa? Voi käydä vähän kattelemassa ensin että miltä nuo paikat näyttää ja miettiä mitä haluaa, viihtyisän ympäristön vai luksuskämpän vai molemmat ;).

Peruslähiö. Parikymmentä kerrostaloa muodostavat kaupan, päiväkodin, neuvolan, parturin ja kapakan kanssa keskustan, ja ympäristössä on rivitaloja ja omakotitaloja. Ja metsä ympäröi lähes joka suunnassa.

Ulkomaalaisia on alueelle muuttanu jonkin verran viimevuosina, mutta kohtalaisen rauhallista aluetta kuulemma. Kaikki häiriköt suuntaavat lähinnä Tesomalle rähisemään.

Uskaltaisin kyllä lapseni kasvattaa Haukiluomassa, jos aihe olisi millään tavalla ajankohtainen

janis77 sanoi:
Kyllä sua kannataisi sen verran kiinnostaa, että menet samalle puolelle kaupunkia, jossa yleensä liikut (itä-länsi-akselilla). Tampere on ihan perkeleen jumissa työliikenteen takia rantatien pätkältä (joka yhdistää Länsi-Tampereen keskustaan).

Sumun mainitsema Tammela on hyvällä paikalla, mutta ruma kuin DDR (melkein pelkkää elementtiä).

Dangerous_Dave sanoi:
Kyllä se niin on, ettei Tampereella ole huonoja kaupunginosia, on vain huonoja talonyhtiöitä/alueita kaupunginosien sisällä.
Näino. Jopa kovasti hehkutettu pispala on melkoista räkäläaluetta siinä valtatien varressa, pulterin tienoilla. Muttei montaa metriä tarvi kävellä niin ollaan taas jääkiekkomiljonäärien asuinalueella.

Jos ei ole rahasta kiinni, niin mene Muotialaan. Uusi siisti alue pari kilsaa keskustasta sillä paremmalla (;)) itäpuolella. Jos on rahasta kiinni, eikä matka haittaa niin joku Annala/Kaukajärvi ja toisaalla Tesoma voi hyvinkin olla otollista seutua.

Jos lähetään ihan perusteista, niin tärkeintä on, että EI asu Länsi-Tampereella. Tesoma ja ympäristö on kyllä halpaa seutua, mutta ihan syystä. Ei palveluita, huonot kulkuyhteydet, harmaita betonitaloja ja äriseviä ghettojen kasvatteja, ei kiitos.

Kertoisitko hiukan missä päin työpaikkasi sijaitsee ja missä meinaat muuten pyöriä? Tykkäätkö asua keskustassa vai rauhallisemmassa paikassa? Omakoti- rivi- vai kerrostalo? Olisi hiukan helpompi suositella jotain, kun tietäisi vähän tarkemmin. Ei viitsisi alkaa kaikkia eastsiden asuinalueita luettelemaan...

Kompataan edellistä, tärkeintä on, ettei muuta länsi-Tampereelle, ellei työpaikka ole siellä. Kaikki tärkeimmät palvelut/harrastuspaikat ovat itä-Tampereella/keskustassa, lännessä ei ole kuin rumia lähiöitä ja helvetin ruuhkaisa poispääsy.

Yhdyn edellisiin, länsi-treelta ei keskustaan pääse aamulla järkevästi millään muulla kuin fillarilla. Haukiluomasta keskustaan n. 10 km ja fillari on kesäaamuisin nopeampi kuin oma auto tai dösä.
Haukiluomassa ei todellakaan ole mitään muuta kuin pieni kauppa, parturi, päiväkoti ja West pub (ei voi suositella). Kerrostaloissa asuu melko paljon maahanmuuttajia ja se luonnollisesti näkyy ja kuuluu :curs:
Rivarialue puolestaan on melko rauhallista..

Itä-treelle kannattaa suunnata (jos ei työpaikka todellakin ole lännessä). Kannattaa harkita myös Kangasalaa (siis rajan tuntumasta)->kämppien hinnat putoavat kiitettävästi kun menee rajan yli.

Olen kokeillut erilaisia työmatkoja välillä 1 minuutti - 1 tunti, ja olen ehdottoman samaa mieltä erään aiemman kirjoittajan kanssa siitä, että järkevintä olisi muuttaa suhteellisen lähelle työpaikkaa.

Keskustaa välttelisin parkkipaikkaongelmien takia, mutta jos asunnosta ja parkkipaikasta on valmis maksamaan, ja tykkää esimerkiksi shoppailusta, keskusta on varmasti mainio paikka sekin.

Pääkaupunkiseutuun verrattuna täällä Tampereella on mielestäni kaikkein hämmästyttävintä, ettei ole mitenkään tavatonta, jos pariskunnalla on kohtuulliset asumiskulut ja kuitenkin työmatkat jäävät noin kymmeneen minuuttiin. Toki palkat ovat vähän pienemmät, mutta kokonaisuudessa yhtälö jää silti reilusti plussalle verrattuna kokemuksiini pääkaupunkiseudulta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom