The top 10 guitar solos

Accept - Metal Heart(Wolf Hoffmann). Siinä on maailmanhistorian hienoin soolo.
 
Pehvanssi sanoi:
No Voehan lärsäke! Kyllähn Hetfieldi kuuluu ehdottomasti parhaimpiin komppikitaristeihin ever! Aina vaan kaikki haluu olla niin yybernopee tiluttaja, mut sitte ei osata kompata perseen vertaa. Zeims Hetfiöldi osaa hommansa.
Toisaalta Threadis onki kyse sooloilusta, mut silti särhti väite korvaan.


Liekköhän?


No kato se on se tatsi millä soitetaan...Ei soitto kuulosta miltään jos siinä ei oo munaa. Turha kaikkea on kirjasta lukea miten joku kannattaa parhaiten tehdä. Dimebagin sanoin : "Vain paskat kitaristit soittaa down - up strokeilla"
Kyllä Zeimskin soittaa down - upeilla, mut sille sopii ko nyrkki naamaan down tyyli.

PS. Stairway to heaven ei kyllä oo kovinkaan vaikea biisi, eikä oikeastaan ole yhtään vaikeampaa soittaa kuin Metallican biisit. Ja voin sanoa että alottelija ei varmasti osaa edes parin kk harjottelun jälkeen soittaa "hyvin" niin Mtallican kuin Zeppelininkään biisejä.

edit. Tykkään siis kummastakin bändistä. Ja voin tuon viimeisen väitteeni sanoa 11 vuoden soittokokemuksella.

Lie. Jos vaivautuisit lukemaan ensimmäisen postaukseni tähän threadiin huomaisit ehkä, etten itsekään arvosta noita "yybernopeita" tiluttelijakitaristeja, joiden soitto ei kuulosta miltään(Yngwie,Michael Angelo).
Ja kuten itsekin sanoit, tämä threadi käsittelee sooloilijoita, eli Hetfieldiä ei periaatteessa pitäisi vetää tähän mukaan ollenkaan...

Tuo munan tarvitseminen soittamisessa :jahas:
"Turha kaikkea on kirjasta lukea miten joku kannattaa parhaiten tehdä. Dimebagin sanoin : "Vain paskat kitaristit soittaa down - up strokeilla""

Dimebagin mielestä suurin osa kitaristeista on siis paskoja? Kirjastahan minä nämä luen,kylläkyllä... Suurin osa kitaristeista (varsinkin heavypuolella) soittelee alternate-pickingillä.

Ei Stairway To Heaven ole vaikea biisi, mutta se on MIELESTÄNI vaikeampi kuin suurin osa Metallican kappaleista.

toolate sanoi:
Ihan typerää vertailua alkaa joitain tabulaattoreita esittelemään. Nuoki tabut on otettu netistä ja eivät edes (todennäköisesti) täsmää siihen mitä tyypit oikeasti soittavat. Mulle on ihan sama miltä nuotit näyttävät ja kuinka vaikeata se soitanta on. Itse siitä soitannasta kuulee onko siinä tunnetta mukana. Eniten vittuttaa juuri sellainen tekninen räpeltäminen missä nuotit kyllä osuvat kohdalleen, mutta siihen se sitten jääkin. Niin ja stairway to heavenin soittaminen kitaralla ei nyt hankalaa ole kenellekkään joka osaa jotenkin kitaralla soittaa. Se nyt vaan sattuu kuulostamaan ihan paskalta kun suurin osa soittajista sitä soittaa vrt. Page.

Samaa mieltä kanssasi siitä, että tunne on soitossa tärkeintä. Kuitenkin, jos aloittelija (1-2 vuotta soittanut) osaa soittaa suurimman osan Metallican riffeistä samankuuloisesti kuin Hetfield, ei Hetfieldin soitossa mielestäni tätä mainitsemaasi tunnetta ole. Mielestäni Hetfield on siis loistava kappaleentekijä, ja hänen soittamansa riffit ovat yksinkertaisen toimivia. Metallican soittokaan ei siis mielestäsi ole vaikeaa kenellekään joka osaa jotenkin kitaralla soittaa?

D sanoi:
Öh,mä en ole kyllä mikään musikaalinen lahjakkuus,joten saatan olla väärässä,mutta...

Tuo sinun battery riffiähän ei soiteta tuollain ja sehän kohta on muutenkin biisin helpoin kohta.Monet lesoo netisää kuinka osaavat soittaa kaikki metallican biisit ja manaa kuinka helppoja ne ovat,noh haluaisin nähdä ne soittamassa orkesterin kanssa,jossa varmasti suurimalla osalla tulee itku kurkkuun,saati sitten seisovilteen lavalla.Itsekkin luulin osaavani soittaa Seek and destroyerin kunnes piti soittaa rumpujen kanssa.

Ja mitä tuohon downstrokeen tulee niin olen ymmärtänyt,että ihmiset soittaa sillain,koska se kuulostaa paremmalta?

Teknisyys ei ole mitään.Naapurin nörtti voi olla parempi soittaa teknisesti kuin Hammet,mutta pystyykö hän luomaan samanlaisia sooloja,jolla on muuten metallin parhaimmat soolot mielestäni.Kaikki nämä yngviet ja petruccit jotka runkkaa niitä kitaroita on ihan pellejä.

EDIT.ja ihan vitun tyhmää verrata noita nuotteja.

Kerro toki missä siinä kappaleessa on Hetfieldin soittama vaikeampi kohta. En lesoa osaavani soittaa Metallicaa, voin sanoa suoraan että olen paska kitaristi. Sanon vain että Hetfield ei todellakaan taitojensa perusteella ansaitse paikkaansa top100-listalla Hammettia ylempänä(taas vain oma mielipiteeni, vaikkakin myös aika monen muun ;) ). Downstroke ja alternate kuulostavat kyllä taitavasti soitettuna aikalailla samalta, ainakin säröllä soitettuna. Samaa mieltä kuin sinä viimeisessä kappaleessa.

Huhhuh olikin ilmestynyt kauhea "Puolustetaan Hetfieldiä" - rintama, sillä aikaa kun koulussa kävin. Jään odottelemaan vasta-argumentteja :rolleyes:
 
Siis ei jumalauta jätkät....


Nyt kaikki ne, jotka väittää täällä osaavansa soittaa kaikki metallican rässibiisit oikeaan tempoon, downstrokella(alt. pikkauksella puhutaan jo sitten ihan jostaan muusta musalajista ku rässistä, eikä TODELLAKAAN KUULOSTA SAMALTA), hyvällä taimilla, fumblaamatta komppia missään vaiheessa ja vielä edes pari piisiä putkeen, loppuun asti, voivat painua vittuun.

Se on lähinnä huvittavaa ku 2 vuotta kitaraa KOTONA soitelleen jannut selittää et "joo osaan soittaa through the neverit, batteryt ja masterit, on ihan vitun helppoja." Tämä tarkottaa siis yleensä sitä että just just saadaan oikeella temmolla räpellettyä paskan kuulosesti sitä riffiä kaks kertaa läpi ja siinäkin pitää varastaa välistä puolet iskuista alhaalta.

Ottaakaa saatana kitara käteen ja soittakaa vaikka kerran metallican keskiverto settilista läpi OIKEIN ja tulkaa näyttään onko oikeen käden ranne sen jälkeen vaan kipsissä vai pitikö amputoida.

Arvostusta sinne mihin se kuuluu. Tämä threadi oli sooloista, joten sinänsä vähän offtopiccia, mutta kattokaa vaikka Laihon Reap 'n Roll Licks ja Metallican matskua peräkkäin ja ihmetelkää sitten kumpi sillä kitaralla osaa kompata ja kumpi ei. Ja laiho ei muuten paljoa soittele sillon kun laulaa.
 
Dimebagin mielestä suurin osa kitaristeista on siis paskoja? Kirjastahan minä nämä luen,kylläkyllä... Suurin osa kitaristeista (varsinkin heavypuolella) soittelee alternate-pickingillä.
Kato Dime oli sen verran kova jannu skulaan skebaa ettei sen tarvinnu soittaa down - upeilla.

Kuitenkin, jos aloittelija (1-2 vuotta soittanut) osaa soittaa suurimman osan Metallican riffeistä samankuuloisesti kuin Hetfield
Ei todellakaan osaa. Syntymälahjakkaat ehkä pystyy tohon, mutta niitä ei varmasti löydy joka nurkalta.

Downstroke ja alternate kuulostavat kyllä taitavasti soitettuna aikalailla samalta, ainakin säröllä soitettuna.
Kokeile esmes Panteran Walkin perusriffi soittaa eka downeilla ja sitten alternatella. Ei varmasti kuulosta samalta edes särön kanssa.

Teknisyys ei ole mitään.Naapurin nörtti voi olla parempi soittaa teknisesti kuin Hammet,mutta pystyykö hän luomaan samanlaisia sooloja,jolla on muuten metallin parhaimmat soolot mielestäni.Kaikki nämä yngviet ja petruccit jotka runkkaa niitä kitaroita on ihan pellejä.
Ei ne nyt sentään pellejä ole. Ne vaan on tiluttelijoita ja tiluttelijan tehtävä on tiluttaa. Onhan se Hammettikin periaatteessa tiluttelija koska hänen tehtävänsä on hoitaa se sooloilu puoli.
Se taas osaako se tilusankari tehdä siitä tiluttelusta hienonkuuloista, vai onko se vaan samojen skaalojen läpi vetämistä on eri asia.

Laihon Reap 'n Roll Licks ja Metallican matskua peräkkäin ja ihmetelkää sitten kumpi sillä kitaralla osaa kompata ja kumpi ei.
Laihon tehtävä on just sooloilu. Komppaajana se onkin sitten kohtuullisen shaiba.
 
Pain sanoi:
Siis ei jumalauta jätkät....


Nyt kaikki ne, jotka väittää täällä osaavansa soittaa kaikki metallican rässibiisit oikeaan tempoon, downstrokella(alt. pikkauksella puhutaan jo sitten ihan jostaan muusta musalajista ku rässistä, eikä TODELLAKAAN KUULOSTA SAMALTA), hyvällä taimilla, fumblaamatta komppia missään vaiheessa ja vielä edes pari piisiä putkeen, loppuun asti, voivat painua vittuun.

Se on lähinnä huvittavaa ku 2 vuotta kitaraa KOTONA soitelleen jannut selittää et "joo osaan soittaa through the neverit, batteryt ja masterit, on ihan vitun helppoja." Tämä tarkottaa siis yleensä sitä että just just saadaan oikeella temmolla räpellettyä paskan kuulosesti sitä riffiä kaks kertaa läpi ja siinäkin pitää varastaa välistä puolet iskuista alhaalta.

Ottaakaa saatana kitara käteen ja soittakaa vaikka kerran metallican keskiverto settilista läpi OIKEIN ja tulkaa näyttään onko oikeen käden ranne sen jälkeen vaan kipsissä vai pitikö amputoida.

Arvostusta sinne mihin se kuuluu. Tämä threadi oli sooloista, joten sinänsä vähän offtopiccia, mutta kattokaa vaikka Laihon Reap 'n Roll Licks ja Metallican matskua peräkkäin ja ihmetelkää sitten kumpi sillä kitaralla osaa kompata ja kumpi ei. Ja laiho ei muuten paljoa soittele sillon kun laulaa.


Tästä voi odottaa henkevää keskustelua kun joka toinen sana on kiroilua :jahas:
Ensinnäkin: En ole väittänyt osaavani soittaa Metallicaa, päinvastoin.
Toiseksi: Eipä niiden soittotyylien välillä suurta eroa huomaa jos säröllä soitetaan (Tai sitten korvani ovat vain niin kouliintumattomat)
Kolmanneksi: En ole ikinä sanonut ettei Hetfield osaa kompata.
Neljänneksi: Laiho soittelee kyllä koko ajan samalla kun laulaa
Viidenneksi: Perustakaa toolaten kanssa oma topic komppikitaristien top10:stä ja hehkuttakaa Hetfieldiä siellä niin paljon kuin sielu sietää, mutta älkää sekoittako häntä soolokitaristeihin. Soolokitaran ja komppikitaran soittaminen on kuitenkin aika lailla eri asia.

Pehvanssi sanoi:
Ei todellakaan osaa. Syntymälahjakkaat ehkä pystyy tohon, mutta niitä ei varmasti löydy joka nurkalta.
Tarkoitin tuolla Metallican uudempaa tuotantoa, ensimmäiset levyt ovat haastavampia.
 
PeKsE sanoi:
Ensinnäkin: En ole väittänyt osaavani soittaa Metallicaa, päinvastoin.
Toiseksi: Eipä niiden soittotyylien välillä suurta eroa huomaa jos säröllä soitetaan (Tai sitten korvani ovat vain niin kouliintumattomat)
Tästähän se kyse suurelta osin varmasti on. Kyllä kai melkein jokainen viimeisen parin kymmenen vuoden aikana kitaran alkeita opetellut on soitellut noita Metallican biisejä, mutta harvassa ovat ne jotka saavat sen kuulostamaan hyvältä. Se on sitä kuuluisaa tatsia mikä erottaa Hetfieldin monista muista. Varsin yksinkertaisiahan nuo Metallican biisien kuviot ovat, ei niitä opetellessä pitkään mene. Mutta ennen kuin alkaa kuulemaan asioita siitä omasta soitosta, saakin tehdä töitä jo enemmän. Yleensä aloittaessa on vielä säröäkin mukana soundissa sen verran reilusti, että siitä ei tosiaankaan kuule mihin suuntaan se plektra menee. Samalla se soundi on muutenkin yhtä sekasotkua ja muutkin asiat jäävät kuulematta. Kuuluu ainoastaan surinaa ja pöhinää.

Soolokitaran ja komppikitaran soittaminen on kuitenkin aika lailla eri asia.
Tuostakin voi olla montaa mieltä. Samat asiat ne molemmissa ovat tärkeitä.
 
Pain sanoi:
Ottaakaa saatana kitara käteen ja soittakaa vaikka kerran metallican keskiverto settilista läpi OIKEIN ja tulkaa näyttään onko oikeen käden ranne sen jälkeen vaan kipsissä vai pitikö amputoida.
Mikä on biisin soittamista oikein? Tarkka kopiointi ei ole mitenkään mun sydäntä lähellä, se kuuluu lähinnä luovuuden kieltävään klassiseen musiikkiin. Voihan jonku soittajan tulkinta Batterystä olla vaikka tiukkaa Funk-nakutusta.
 
D sanoi:
Teknisyys ei ole mitään.Naapurin nörtti voi olla parempi soittaa teknisesti kuin Hammet,mutta pystyykö hän luomaan samanlaisia sooloja,jolla on muuten metallin parhaimmat soolot mielestäni.Kaikki nämä yngviet ja petruccit jotka runkkaa niitä kitaroita on ihan pellejä.
Eikö se ole aika yleisesti hyväksytty tosiasia, että Hammetti ei ole ikinä luonut yhtään mainitsemisen arvoista sooloa? Miksi muuten kutsut Hammettia jos kerta Malmsteen ja Petrucci ovat pellejä?
 
NHB sanoi:
Eikö se ole aika yleisesti hyväksytty tosiasia, että Hammetti ei ole ikinä luonut yhtään mainitsemisen arvoista sooloa?

Väärin.

Miksi muuten kutsut Hammettia jos kerta Malmsteen ja Petrucci ovat pellejä

Hammet on tukkaansa menettävä kimeääninen tyttönen,jonka live soitanta on huonontunut vuosi vuodelta,mutta edelleen hametilla on mielestäni parhaimmat soolot metalli musiikissa.
 
NHB sanoi:
Tästähän se kyse suurelta osin varmasti on. Kyllä kai melkein jokainen viimeisen parin kymmenen vuoden aikana kitaran alkeita opetellut on soitellut noita Metallican biisejä, mutta harvassa ovat ne jotka saavat sen kuulostamaan hyvältä. Se on sitä kuuluisaa tatsia mikä erottaa Hetfieldin monista muista. Varsin yksinkertaisiahan nuo Metallican biisien kuviot ovat, ei niitä opetellessä pitkään mene. Mutta ennen kuin alkaa kuulemaan asioita siitä omasta soitosta, saakin tehdä töitä jo enemmän. Yleensä aloittaessa on vielä säröäkin mukana soundissa sen verran reilusti, että siitä ei tosiaankaan kuule mihin suuntaan se plektra menee. Samalla se soundi on muutenkin yhtä sekasotkua ja muutkin asiat jäävät kuulematta. Kuuluu ainoastaan surinaa ja pöhinää.


Tuostakin voi olla montaa mieltä. Samat asiat ne molemmissa ovat tärkeitä.

Oikeassa olet. Itse soitan kyllä ilman säröä, koska mielestäni särö peittää likaa ääniä ja säröä käyttäessä eivät virheet kuulu niin helposti kuin ilman. Alussa on tärkeää kuulla virheensä, jos joskus meinaa ilman säröäkin soitella. En diggaile oikein ollenkaan tuollaista örinäsäröä jossa kaikki kuulostaa samalle vaikka mitä soittaisi. Kielten sointi puhtaana :thumbs:
 
Joo tää o ihmeellistä tää metallica jupina tätä o joka foorumil... en ois uskonu et pakkiksel tätä vielä näkee :). Kitaristeina kaverit o huippuja sillä siisti tuskinpa siihe o mitää sanottavaa ja jos hammetti ei pääsis top100 nii en tiedä sit kuka sinne sitte pääsis... Mutta ite sanon et paras tiluttelija/soolojen tekijä on itse Michael Schenker ;)
 
PeKsE sanoi:
Olen itse vasta aloittanut kitaran soiton, mutta esim. kaverini joka on soittanut kitaraa 1,5v vuotta osaa jo Stairway to Heavenin joka on ehkä "hieman" noita mainitsemiasi kappaleita vaikeampi. Kyllähän nuo kyseiset kappaleet jonkin verran taitoa vaativat, mutta kyllä ne parin kuukauden opettelulla saa soitettua toisin kuin esim. Dire Straitsin jotkut kappaleet. Otetaan vaikkapa Sultans Of Swingin "vaikein" riffi ja verrataan sitä Batteryn "vaikeimpaan":

Sultans Of Swing:
e-------------------------------------------------------------------
B---6-5-3---6--6p5-x-5-------10-8-8-8--6-5-3--6--6p5-x-5------------
G---5-5-3---5-5----x-5--5s10-10-----9--5-5-3--5-5----x-5----------5-
D---7-5-3---7--7p5-x-5-----------------7-5-3--7--7p5-x-5-------5h7--
A---------------------------------------------------------x-5s7-----
E-------------------------------------------------------------------
Blackened:
e|------------3-5---------3--5----|---------3-5----------5-3--|
B|----------x-3-5--3------3--5-5--|-(5)---x-3-5-5--3-(3)-5-3--|
G|--------x-x------5-----------5--|-(5)-x-x-----5--4-(4)------|
D|--------x-----------------------|-----x---------------------|
A|--------------------------------|---------------------------|
E|--------------------------------|---------------------------|
Täytyy myös muistaa, että suurin osa Metallican kappaleista on soitettu melkein puolet hitaammalla tempolla kuin Diren.
Kerro toki, jos löydät Batterysta jonkin vaikeamman kohdan (lukuunottamatta sooloa) niin vertailen niitä ilomielin. Sitä en edes ymmärrä miksi Hetfieldin pitää soittaa pelkästään alas-tekniikalla. Jos hän soittaisi alas-ylös niin ei tarvitsisi näitä "fysiikan lakeja" rikkoa. Ja jottei tule väärinkäsitystä, niin pidän itsekin Metallican musiikista ja mielestäni Metallican kappaleiden riffit ovat yksinkertaisen nerokkaita ja iskeviä, mutta ei se tee niistä vaikeita soittaa.
Nämä kaikki ovat vain mielipiteitä, älä vedä turhaan herneitä nenään, perustele kantasi asiallisesti niin vastaan niihin vielä uudestaan :piis:

ei down, up- pikkauksella saada läheskään yhtä tiukkaa soundia, kuin pelkällä down-pikkauksella, en osaa selittää miksi(en varmaan ole ainut) mutta näin asia on... empä nyt tarkoittanut tuollaisia riffejä, mitä tossa sun "blackened" -tablassa on...vaikka biisi on luultavasti battery, ainakin tabin mukaan... voin reilun viiden vuoden soittokokemuksella sanoa että kukaan ei saa "parin kuukauden opettelulla" tod. näk. menemään sujuvasti ainakaan metallican vaikeimpia riffejä, kyllähän he itse niin luulevat.


Dire Straits ei ole helppoa soittaa, omalla tavallaan, mutta eipä noita voi alkaa oikeen vertailemaan metallican biiseihin, ovat niin erilaisia, periaatteessa molemmissa bändeissä on ne "omat vaikeat juttunsa", mutta yhteistä näissä on "soundin hallinta" eli melko turhaan tässä jauhetaan, keskitytään niihin sooloihin vaikka
 
En kyllä pysty näitä paremmuusjärjestykseen laittamaan:

Santana ft. Kirk Hammett - Trinity

Santana - Smooth

Santana - Corazon Espinado

Tai no, kaikki Santanan biisit, ei ole Carlosin voittanutta..

Ritchie Blackmore ois seuraava kova sana..
Rainbow`n kokoonpanossa ja sekä nykyisessäkin Blackmore´s Nightissa.

Olen niin laiska etten jaksa ruveta pilkuntarkasti laittelee näitä tänne.

Frank Marino: Stories Of Hero

Frank Marino: Ain´t Dead yet

Eric Clapton: Layla

Eric Clapton: Bell Bottom Blues

Gary Moore - Still Got The Blues

Led Zeppelin - Stairway To Heaven

Oohan niitä mut ei nyt taho just muistaa..

ps. laihot latvalat ja slashit, nappi ohtaan niille.
 
Pehvanssi sanoi:
No miksikä sille slashille häätyy nappia antaa, kun sehän vetää samaa tyyliä kuin nuo yllä mainitut?

Ei vain Slash iske minuun.. Siinä ei ole tyyliä, niinkuin koko guns ´n´rosesissakaan.. mut tähän väliin erittäin hyvä lausahdus:

Se on mistä tykkää.
 
Top 10 muttei välttämättä järjestyksessä:

-Hendrix:All along the...
-Ritchie Blackmore:Highway Star
-Ted Nugent:Wang Dang Sweet Poontang (live)
-Eddie Van Halen: Eruption
-Led Zeppelin:Dazed and Confused
-Lynyrd Skynyrd:Free Bird
-Blackfoot:Highway Song
-Albert Järvinen: Get On (tai Mister X)
-Hotel California:Eagles
-joku Frank Marinon biiseistä, en jaksa muistaa mikä
 
Pakko änkeä mukaan keskusteluun, kun tuli threadia lukiessa pari asiaa mieleen joista on pakko mainita.
1. Kuka tahansa joka sanoo että kitaran overdrive sotkee soundia ja peittää virheet, ei todellakaan osaa vielä käyttää säröä.
2. Downstroke pistää munaa siihen soittoon, koska sen kuulee että niitä kieliä lyödään eikä sivellä.
3. Kirk Hammetista sen verran että kuunnelkaa se kohta "nothing else matters":issa jossa Hammet ärähtää ja siirrytään sooloon. Se kohta nostaa niin kovaa niskavillat pystyyn, ja kun soolo ei tuon jälkeen jätäkään kylmäksi niin kyllä se todellakin on mainitsemisen arvoinen soolo.
Hammetin tapa soittaa melodisia sooloja niin agressiivisella patoutuneella raivolla on loistava. Ja se että se tunne välittyy kuuntelijalle on uskomatonta.
4. Se että Hammetin riffit on yksinkertaisia, ei tarkoita että niitä voisi oppia soittamaan yhtä (lue. lainkaan) hyvin ilman vuosien kokemuksen kautta tullutta 'tatsia' kitaraan.
 
Sanonpas oman mielipiteen Hammetista ja Hetfieldistä. Hammet ei kuulu parhaimpien SOOLO-kitaristien joukkoon, ainakaan enää. Hetfield on taas omaa luokkaansa komppaamisessa. Moni yliarvostaa Hammettia pelkästään näiden kahden keskeisen "kemian" vuoksi. Äijät soittaa älyttömän hyvin yhteen. Kappaleen Dyers Eve aikoihin Hammett oli parhaimmillaan ja silloin häntä pystyi sanomaan yhdeksi parhaista. Sitä sooloa, taikka komppia muuten saa kuka tahansa kokeilla soittaa, jos luulee osaavansa soittaa kitaralla. Samassa biisissä muuten minun mielestä kuulee Ulrichin parasta rummutusta. :rock:
 
Back
Ylös Bottom