Thaimaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nicho
  • Aloitettu Aloitettu
Mä en olis jaksanut lähteä sille viime talven Thaikkureissullekaan, mutta en halunnut missata yhteistä loma-aikaa miehen ja perheen kanssa niin lähdin joka tapauksessa. Mulla oli jo sitä edelliseltä reissulta sellanen fiilis, että se maa on vähän liiankin nähty jo.

Tuskin tulee enää ikinä lähdettyä sinne. Aikoinaan ihan ekalla reissulla vuosia sitten oli noin miljoona kertaa parempi meininki ja fiilis muutenkin :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseä hämäsi eniten juuri tarinat ulkomaalaisten ryöstöistä ja joukko pahoinpitelyistä sairaalakuntoon ihan pikkusyistä ja surmistakin thaimaassa. Siihen vielä korruptoitunut laiska poliisi lisäksi niin aika turvatonhan tuolla taitaa olla kun jotain sitten sattuu. Lisäksi koitetaan kusettaa aivan liikaa jokapaikassa ja farankihinnat ja yleensä tippiä vielä kinutaan päälle. Kadulla saatetaan huutaa Pumpui tai jotain muuta loukkaavaa ja nauretaan ivallisesti perään yleensä isolla porukalla taas...hmmm...Tuli vaan jotenkin rasistisen maan fiilis tuolla liian usein että sinne mieli enää tekis etenkin kun onhan noita maita aasiassa muitakin. Kyllähän thai hymyillä osaa kun rahaa odottaa saavansa ja onhan thaimaassa paljon hyvääkin mutta itse menen tosiaan ennemmin vaikka filppareille taas, on enemmän mun makuun kun thaimaa mutta kyllähän mäkin thaimaasta tykkään enempi semmosia lieveilmiöitä vaan noi edelläkuvatut jutut on kuitenkin mutta filppareilla noihin ei juurikaan törmää. Filppareilla ollaan vielä enemmän kohteliaita ja kutsutaan nimellä 'Sir'. Tosin jos filppareilla menee muslimialueille niin on syytä varata lunnasrahat kotimaan pankkitilille jo etukäteen mut onhan niitä paikkoja aasiassa tosiaan vielä näkemättä loppuiäksi. Kyllä thaimaasta siis itsekkin tykkään ja paljon kaikesta huolimatta :)

Itse muuten kun asiaa olen vähän pohtinut, niin sen vuoden siellä oleilun aikana rikollisuutta en nähnyt juurikaan.

- Kerran ostarilla vartijat taluttivat thaikkunaista liikkeestä, vähän sen näköisinä että olisi ollut jotain näpistystä tms.
- Tuo jatkoaikapubi, mikä avasi 1:30 aikaan, muiden ollessa jo kiinni. Kai sen voi laskea rikollisuudeksi? :)
- Ranskalainen tyyppi poltti pilveä, jota oli jostain saarilta ostanut

Siinäpä oikeastaan kaikki mihin itse törmäsi. Koskaan en joutunut ketään lahjomaan, taksien ylihintaa en nyt laskisi lahjonnaksi. Ja sitäkin aniharvoin, aina löytyi toinen taksi joka vei mittarilla (paitsi Black eyed peasin keikan jälkeen, mutta siinä taisi joutua maksamaan 400thb 300thb matkasta, eli ei paha). Mitään riehuntaa ei käytännössä koskaan, kerran pari lokaalia hyvin humaltuneena oli ottamassa tappelua, tai lähinnä sellaista voimien koittelu-pystypainia. Pattayalla olen ollut vain jokusen päivän, illalla en ole koskaan mennyt siellä mihinkään pubiin tai muuta vastaavaa.

Kuten todettu, pidän itse myös Thaimaasta kovin paljon, tuntemani thaikut ovat kaikki erittäin mukavia, eikä itselläni ole siellä ollut mitään merkittäviä ongelmia koskaan (opintotukea edeltävää rahapulaa lukuunottamatta :dance2:). Onhan siellä omat ongelmansa, asioita jotka ottavat ohimoon oikein tosissaan. Toistaiseksi ne hyvät puolet ovat kuitenkin olleet painoarvoltaan paljon suurempia.

Mutta jos tilanne tosiaan heikkenee, äänestän myös jo ihan sympatiasyistä lompakollani ja pysyttelen poissa, kyllä tuolla aasiassa paikkoja riittää, jos ei sitten jopa ihan muita alueita katselisi.

Thaimaa on kuitenkin iso maa. Päälle 60 miljoonaa ihmistä, joten kyllähän tuossa väkimäärässä alkaa tapahtumaan yhtä jos toista ennen pitkään. Tuohon vielä melkeen 15 miljoonaa turistia vuodessa lisää niin aikamoinen sekametelisoppa on valmis. Turisteja on vuodessa Thaimaassa kolme kertaa enemmän kuin koko Suomessa asukkaita yhteensä.

Eli kaikki tuommoiset seikat huomioon ottaen niin onhan Thaimaa aika helvetin turvallinen paikka kaiken kaikkiaan. Eniten juuri turvattomuutta tuottaa, ettei poliisiin ja viranomaisiin pysty luottamaan, hyvinvointiyhteiskunnan peruspilareihin. Noihin pitäisi puuttua isolla kädellä. Vaikka sitten suurlähetystöjen antamilla varoituksilla/kehoituksilla.

Turistien määrä on muuten pudonnut ennätys alhaalle. Tuore uutinen: Tourism hit 49-year low

BANGKOK: -- The tourism industry has hit a 49-year low and is expected to plunge by 22 per cent this year, according to the Tourism Council of Thailand.

Besides the global economic crisis, the country's continuing political turmoil had contributed to the sharp decline in tourism, Tourism Council of Thailand chairman Kongkit Hiranyakij said on Thursday.

The expected number of tourist arrivals had been reduced from 14.1 million to 11, he said.

The A(H1N1) flu outbreak could make tourism contract by three to four per cent, causing the country to lose up to 200 billion baht of tourism revenue this year, he said.

Last year, Thailand gained 540 billion baht in tourism revenue.

"If the government can solve its political problems and is able to host the Asean meetings successfully, tourism should be revived by the end of this year or the beginning of 2010," Mr Kongkit predicted.

However, he said Thai tourists would help generate 430 billion baht in revenue this year.

-- Bangkok Post 2009-07-23

Turistien määrä on muuten pudonnut ennätys alhaalle. Tuore uutinen: Tourism hit 49-year low

-- Bangkok Post 2009-07-23
Tuo on aivan oikein. Pistääpähän miettimään mitä tuli tehtyä. Kyllä paasto opettaa.
Ikävä sinänsä, suurin osa ihmisistä on mukavia ja pyyteettömästi ystävällisiä. Ruoka hyvää, maisemat kauniita. Paljon on kehitettävää ja uskon että jopa joku Vietnam voi mennä nopeastikin ohi Thaimaasta turistikohteena.
Tuosta näkee myös että seksiturismi ei ole se suurin osa turismista, kuten monet luulevat. Tämä osa turismista ei katoa koskaan. Nussijoita riittää aina.

49 vuoden takaisissa turismiluvuissa pitäisi olla jo aivan oikeasti huolissaan (maassa joka ELÄÄ turismista). Tämä on kuitenkin vuodelta 1960 jolloin ei paljoa reissailtu minnekään. Saati Aasiaan. Itse kyllä hieman epäilen tuota paikkansapitävyyttä kuten kaikkia muitakin uutisia Thaimaassa.

Sitä saa mitä tilaa. Tähän pätee thaimaalaisten oma sanonta kuin nenä päähän:

Som Nam Naa

ihan yhtä paljon niitä thainaisia kiinnostaa länsimaiset miehet ku suomalaisia naisia somalipakolaiset. rahan takia ne kyljessä kiehnää, jos ne ois ees hyvännäkösiä nii vois ehkä kiinnostaakki. ite en vaan lämpee tuolle aasialaisulkonäölle vaikka ihan hoikkia ne kyllä on, siitä plussaa

[49 vuoden takaisissa turismiluvuissa pitäisi olla jo aivan oikeasti huolissaan (maassa joka ELÄÄ turismista). Tämä on kuitenkin vuodelta 1960 jolloin ei paljoa reissailtu minnekään. Saati Aasiaan. Itse kyllä hieman epäilen tuota paikkansapitävyyttä kuten kaikkia muitakin uutisia Thaimaassa.

Som Nam Naa[/QUOTE]

Tähän nyt pitää vähän puuttua. Ei se maa kuitenkaan pelkästään turismista elä. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta esim. wikipedian mukaan turismista tulee 6% maan BKT:sta. Oman muistikuvani mukaan olen nähnyt vastaavan suuruisia lukuja myös muualla - en nyt jaksa alkaa kaivamaan varmistusta. Lisäksi ei kai tuo turistien määrän tippuminen pelkästään "mellakoinnin" ja muun epäilyttävän toiminnan seurausta ole, vaan johtuu ylipäätään maailman epävarmasta taloustilanteesta. Esim. eikö Finnairin BKK-lentojen luvut ole tippuneet aika radikaalisti. Jotenkin tuntuu omituiselta, että tämä johtuisi pelkästään Thaimaan tapahtumista (itse en ainakaan tunne ketään, joka olisi perunut/jättänyt lähtemättä). Tietysti joulukuun lentokentän sulkeminen vaikutti asiaan...

ihan yhtä paljon niitä thainaisia kiinnostaa länsimaiset miehet ku suomalaisia naisia somalipakolaiset. rahan takia ne kyljessä kiehnää, jos ne ois ees hyvännäkösiä nii vois ehkä kiinnostaakki. ite en vaan lämpee tuolle aasialaisulkonäölle vaikka ihan hoikkia ne kyllä on, siitä plussaa

Perustuu mihin? Mutu-tuntumaan?

Perustuu mihin? Mutu-tuntumaan?

perustuu järjellä ajatteluun. oikeesti aika säälittävää uskotella itelleen että joku huora ois jotenki rakastunut :D

Kyllä minä sain ihan ilmaiseksikin. Aika moni tyttö tuli koittamaan hauista ja oli lähdössä mukaan...

no siinä on pitemmän tähtäimen suunnitelmassa kuitenkin se että sä elätät sen muijan vaikka se nyt ilmasiks maistiaisen antaski

49 vuoden takaisissa turismiluvuissa pitäisi olla jo aivan oikeasti huolissaan (maassa joka ELÄÄ turismista). Tämä on kuitenkin vuodelta 1960 jolloin ei paljoa reissailtu minnekään. Saati Aasiaan. Itse kyllä hieman epäilen tuota paikkansapitävyyttä kuten kaikkia muitakin uutisia Thaimaassa.

Som Nam Naa

Tähän nyt pitää vähän puuttua. Ei se maa kuitenkaan pelkästään turismista elä. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta esim. wikipedian mukaan turismista tulee 6% maan BKT:sta. Oman muistikuvani mukaan olen nähnyt vastaavan suuruisia lukuja myös muualla - en nyt jaksa alkaa kaivamaan varmistusta. Lisäksi ei kai tuo turistien määrän tippuminen pelkästään "mellakoinnin" ja muun epäilyttävän toiminnan seurausta ole, vaan johtuu ylipäätään maailman epävarmasta taloustilanteesta. Esim. eikö Finnairin BKK-lentojen luvut ole tippuneet aika radikaalisti. Jotenkin tuntuu omituiselta, että tämä johtuisi pelkästään Thaimaan tapahtumista (itse en ainakaan tunne ketään, joka olisi perunut/jättänyt lähtemättä). Tietysti joulukuun lentokentän sulkeminen vaikutti asiaan...

Esimerkkinä siitä mikä vaikutus turismilla on paikalliseen elämään, esim. Pattayalla on rikollisuus aika kovaa vauhtia menossa ylöspäin ( Pattaya news jossa on paljonkin noita juttuja ).
Chiang Maissa pelkästään on suljettu yli 100 matkatoimistoa ja noin 100 henkilöä siltä saralta on joko lopettanut ks. hommat, saanut potku tai siirtynyt muihin hommiin. Aika hiljaista täällä Chiang Maissa on muutenkin, mutta en valita kun nyt kaikki on hieman halvempaa kun on ns. ostajan markkinat.

Turismilla on aika iso vaiktus Thaimaan talouteen, vaikka ei suoraan niin välillisesti esim kun turistit lopettavat sen ramppaamisen ja shoppailun, baareissa käynnin jne niin moni thaikku kiristää vyötä ja se näkyy jo jonkin verran katukuvassa. Tietysti hyvät pärjää aina.

Vaikka täällä ei turisteja niin paljoa ole (toisaalta on low season) niin mulla on oikein mukavat oltavat kun saa rauhassa painaa tuolla moottoripyörällä ja muutenkin..Ei Thaimaassa kauheasti valittamista ole. :piis: Poislukien rikollisuus, kusettaminen ja rahan keskeinen asema, mutta osasyynä on kultturierot esim. harva suomalainen myyjä tulee tyrkyttämään tavaraa kadulla, ne leimataan varastetuiksi ja niistä pysytään erossa. Noita kulttuurieroja on vähän vaikea ymmärtää...

perustuu järjellä ajatteluun. oikeesti aika säälittävää uskotella itelleen että joku huora ois jotenki rakastunut :D

no siinä on pitemmän tähtäimen suunnitelmassa kuitenkin se että sä elätät sen muijan vaikka se nyt ilmasiks maistiaisen antaski

Lainaan parin sivun takaista kirjoitustani:

Täyttä paskaa sanon minä!

Omat paikalliset naiskaverit ovat melkein kaikki sitä mieltä, etteivät ikinä ala seurustelemaan Thai-miehen kanssa, koska ne vasta naisiaan huonosti kohtelevatkin.
Thaimaassa myös perinteisesti sallittua miehillä olla oman naisen lisäksi rakastajatar, eikä moni nykynainen ala sitä seuraamaan sivusta.
..ja naisviihdettä ei käytetä pelkästään turismissa. Businesskulttuuriin kuuluu monesti naisviihdettä ja prostituutiota.

..joten hyvin pienessä osassa maata käydään falangien kanssa avointa seksibisnestä, mutta saatanan korruptiota on kaikkialla. Ja jos paikallisia miehiä vituttaa, on se pelkästään niitten omasta käytöksestä johtuen, sillä moni hyväksyy falangien tuomaa rahaa, tuleeko se raha sitten minkä kautta tahansa.

Siis ei tämä ole mikään asia joka pätee kaikille Thai-naisille, mutta nämä minun ns. "tuttavat" ovat suurimmaksi osaksi yliopitokoulutettuja naisia tai yliopiston professoreita.. Ihmeellistä jos hekin eivät enää usko Thai-mieheen? Vai..? Thaimaassa kun on muitakin naisia kuin pelkästään huoria..

Ja nämä päätelmät eivät ole omiani vaan ihan paikallisten naisten kertomia asioita, mitä minulle kerrottu silloin kun siellä asuin.

Ah, absoluuttisia totuuksia. Rok.

Hei, länkkärit on jotain erinlaista, mielenkiintoista. Jotain muuta kuin ne mitä siellä on katseltu koko ikänsä ajan (ja sitäpaitsi niillä on isompi muna. Ainakin lokaalien mielestä, tiedä sitten kun en itse kiinnittänyt paikallisten sukukalleuksiin huomiota. Ahdistaa suorastaan välillä käydä pisoaarilla pubissa kun lokaalit tuijottelee..)
Suomessakin, kun esim. vaihtareita tulee kouluun, kutsutaan niitä kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin pippaloihin, eikä ole kovinkaan harvinaista että myös sinne pedin puolelle tekisi suomalaisten mieli näiden kanssa päästä. Ihan vaan, koska se on erinlaista, mielenkiintoista.

Yhdelle thaikkumimmille olen varmaan ~5000 bahtin (100e) verta "velkaa" ravintolakäynneistä ja takseista ja muusta tollaisesta, kun se nyt oli hänelle (ja monelle, monelle muulle) kunnia-asia maksaa, koska kokivat minut vieraakseen. Ei ollut kyse siis rahasta, vaan kunniasta. Tulipa siellä välillä suorastaan tapeltua siitä, saanko minä maksaa _oman osuuteni_ ravintolalaskusta.

Tietysti näitä pro-tyttöystäviä on myös. Mutta eivät kuitenkaan kaikki tytöt, jotka osoittavat jotain mielenkiintoa ole sellaisia. Todennäköisyyksiä moiseen en lähde veikkailemaan, ei kannata sinisilmäisesti kuitenkaan luottaa siihen :)

Setaen jutuista huomaa että hän on käynyt Thaimaassa ja waretus ei ole. Tai ainakin Phukettia ja Pattayaa pidemmällä.

Setaen jutuista huomaa että hän on käynyt Thaimaassa ja waretus ei ole. Tai ainakin Phukettia ja Pattayaa pidemmällä.

Joo kyllä noi negatiiviset asiat thaimaassa mistä täälläkin puhutaan taitaa keskittyä nimenomaan noihin turistipaikkoihin ja turistimestathan nyt tuppaa olee vähän samanlaisia jokapuolella. Noihin ainaisiin ala-arvosiin naisjuttuihin täällä nyt ei jaksa enää sanoa mitään...

Tuskin tulee enää ikinä lähdettyä sinne. Aikoinaan ihan ekalla reissulla vuosia sitten oli noin miljoona kertaa parempi meininki ja fiilis muutenkin :(

Olen kyllä jokseenkin samaa mieltä, jos lähtisin niin en ainakaan mihinkään turistirysään. Mutta tuntuu siltä että harvoja paikkoja enään on

Muistan kun olin v. 2001 hua hinissä. Se oli aivan upea paikka silloin...

No onhan niitä paikkoja jossa ei montaa valkonaamaa päivässä tule vastaan. Menkää ihmeessä käymään. Esim. sieltä pattayalta (missä kaikki kuitenkin on aina;)) niin Koh Si Chang saari vain about 20 minuuttia BKK suuntaan ja siitä paatilla sitten. Saa varmasti olla rauhassa tuolla :)

No onhan niitä paikkoja jossa ei montaa valkonaamaa päivässä tule vastaan. Menkää ihmeessä käymään. Esim. sieltä pattayalta (missä kaikki kuitenkin on aina;)) niin Koh Si Chang saari vain about 20 minuuttia BKK suuntaan ja siitä paatilla sitten. Saa varmasti olla rauhassa tuolla :)

Totta. ei Thaimaasta ole vaikea loytaa mahtavia kohteita missa muita falleja ei pyori, jos sellasta kaipaa. Mut parempi vaan etta kaikki eivat moista etsi niin noita mukavuuksia viel on :)

Lainaan parin sivun takaista kirjoitustani:

Täyttä paskaa sanon minä!

Omat paikalliset naiskaverit ovat melkein kaikki sitä mieltä, etteivät ikinä ala seurustelemaan Thai-miehen kanssa, koska ne vasta naisiaan huonosti kohtelevatkin.
Thaimaassa myös perinteisesti sallittua miehillä olla oman naisen lisäksi rakastajatar, eikä moni nykynainen ala sitä seuraamaan sivusta.
..ja naisviihdettä ei käytetä pelkästään turismissa. Businesskulttuuriin kuuluu monesti naisviihdettä ja prostituutiota.

..joten hyvin pienessä osassa maata käydään falangien kanssa avointa seksibisnestä, mutta saatanan korruptiota on kaikkialla. Ja jos paikallisia miehiä vituttaa, on se pelkästään niitten omasta käytöksestä johtuen, sillä moni hyväksyy falangien tuomaa rahaa, tuleeko se raha sitten minkä kautta tahansa.

Siis ei tämä ole mikään asia joka pätee kaikille Thai-naisille, mutta nämä minun ns. "tuttavat" ovat suurimmaksi osaksi yliopitokoulutettuja naisia tai yliopiston professoreita.. Ihmeellistä jos hekin eivät enää usko Thai-mieheen? Vai..? Thaimaassa kun on muitakin naisia kuin pelkästään huoria..

Ja nämä päätelmät eivät ole omiani vaan ihan paikallisten naisten kertomia asioita, mitä minulle kerrottu silloin kun siellä asuin.

Päälle nelikymppinen kaverini meni viime vuonna naimisiin thaitytön kanssa. Tyttö tulee varakkaasta perheestä ja on yliopistosta valmistunut, ikää noin kolmissa kymmenissä. Kaverini on tosiaan jo keski-ikäinen, polttaa tupakkaa koko ajan, huonokuntoinen, viina maistuu, ei rikas jne... Hyvä tyyppi kaikinpuolin, mutta tosiaan ei nyt mikään ihanne aviomies. Tyttö oli kuitenkin äidilleen sanonut, että haluaa miehekseen juuri tämän miehen ja tämän äiti sitten oli kaikkensa tehnyt, että rakkaus leimahtaisi näiden välille. Ei vissiin tullut kuuloonkaan, että thaimies tulisi aviomieheksi. Tämä tytön perhe sitten tukee vieläkin rahallisesti nuorta paria, että onni kukoistaisi. Kävivät Suomessa kesäkuussa lomallakin niin tämä anoppi oli kysynyt, että riittääkö 4000 euroa kahdelle viikolle lomarahaksi ja, että onko tarvetta uudelle autolle...

Suositut

Back
Ylös Bottom