Terveellistä karkkia?

Nyt muuten kun taas on tässä ketjussa ollut puhetta lisäaineista, niin ottakaapa E-koodiluettelo käteen ja katsokaa sieltä mitä kaikkea siellä on. Kaikki lisäaineet ei kuulosta kauhean vaarallisilta ja silti niitä vältellään kuin ruttoa, koska E-koodi. Ei mitään järkeä.

Oot ihan oikeessa. Pakko silti sanoa, että semi kova duuni joka helvetin lisäravinteesta muodostaa mielipidettä ja sitten kaupassa lappujen ja listojen kanssa katella että onkos tässä nyt niitä pahoja aineita vai ei. Nuo pandan lakut ei e-koodia sisällä ja tuollainen punainen pussukka tulikin jo ostettua. Niin kauan kun kukaan ei kerro tarkkaa syytä miksi tuo sokeri itsessään on epäterveellistä jos sen nopean hiilarin tapaan ajoittaa oikeaan kohtaan niin enpä kanna kovin suurta huolta näiden mussuttamisesta :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua kyllä tavallaan häiritsee kun kaikki peräänkuuluttaa tota sokerin vaarallisuutta, mutta en onnistu mitään yksityiskohtaisia juttuja löytämään asian tiimoilta. Onko täällä käyty jotain keskustelua sokerin haitallisuudesta jossain ketjussa?

Mua kyllä tavallaan häiritsee kun kaikki peräänkuuluttaa tota sokerin vaarallisuutta, mutta en onnistu mitään yksityiskohtaisia juttuja löytämään asian tiimoilta.

Kannattaa lukea ja kuunnella esim. Dr. Robert Lustigin juttuja, hän on ykkösketjussa julistamassa sokerin vaarallisuutta.

Kevyt perehdytys:
The Skinny on Obesity (Ep. 2): Sickeningly Sweet - UCTV - University of California Television
The Skinny on Obesity (Ep. 4): Sugar - A Sweet Addiction - UCTV - University of California Television

Vähän raskaampi luento:
Sugar: The Bitter Truth - YouTube

Lyhyesti Lustigin teesi menee niin, että valkoisen sokerin sisältämä fruktoosi, kuten alkoholi, voi metaboloitua vain maksassa, ja maksa muuntaa fruktoosin rasvaksi hyödyntämättä sitä. Keho ei ymmärrä saaneensa energiaa, vaan jää nälkäiseksi. Lustig kyllä itsekin toteaa, että vähäisessä määrin sokeri ei ole mitenkään vaarallista (mikä on sitten kellekin vähäinen määrä, sitä ei tarina kerro).

Tuossa ekassa videossa Lustig sanoo, että jos kuluttaa pöytäsokerin fruktoosista saamansa energian (samanaikaisesti?), se ei muunnu rasvaksi, eli sikäli kalori on kalori... Mutta taas jossain muussa videossa hän väittää että kalori ei ole kalori, koska fruktoosi muuntuu suoraan rasvaksi ilman että solut saavat siitä energiaa. Menee mulla vähän yli ymmärryksen.

Merkittävämpää lienee se, että sokeri on erittäin addiktoiva ja aiheuttaa vieroitusoireita jo lyhyessä ajassa, kun se nostaa verensokerin nopeasti ja sitten romahduttaa sen. Uskon että sokerin sietokyvyssä (eli insuliinin toiminnassa) on hyvin suuria yksilöllisiä eroja, kun toiset pysyvät helposti sokerin kohtuukäyttäjinä ja toiset ovat sokerin suhteen kuin alkoholisteja.

Eikö se fruktoosi hajoa normaalisti maksassa glukoosiksi ja näin päädy verenkiertoon ja ennen pitkää myös lihasten käyttöön? Olen aina näin ymmärtänyt.

Hitaushan voi olla vaan positiivista. Mitä meinaat tarkalleen kuormittavuudella?

Sitä, että maksa siinä joka tapauksessa hommiin joutuu. Hitaudella tarkoitan sitä, että maksalla on rajallinen kapasiteetti käsitellä fruktoosia. Olen nähnyt sellaisia lukuja kuin joitakin kymmeniä (50-60?) grammoja vuorokaudessa. Asiantuntija en ole, joten kannattaa selvitellä asiaa.

Ite tehty raakasuklaa, koostumus seuraavasti:

-hunajaa
-raakakaakaota
-kookosrasvaa
-kookoshiutaleita

Sekaan voi tunkea halutessaan vaikka vähän kirnuvoita, niin on enempi karkimpaa. Jos haluaa voin sijasta panostaa terveellisyyteen, niin laittaa vaikka pähkinärouhetta tai pähkinöitä, kuivattuja marjoja, mantelilastuja tms.

Oon tehny monesti ja ai stna kun on hyvää! Aina tulee vähän eri makusta, mutta joka kerta on maistunut - harmi vaan että vaimo syö noi mun työpäivän aikana vaikka kaikki kun on niin perso vaikkei muuten makeisia syödäkään :face:

Ps. Ei toi ihan halpaa ole tehdä, mutta hyvää ja terveellistä järkevissä määrin. Halvempi kuitenki tehdä ite ku ostaa ns. raakasuklaata jostain putiikista hintaan pari euroo pala...

Sitä, että maksa siinä joka tapauksessa hommiin joutuu. Hitaudella tarkoitan sitä, että maksalla on rajallinen kapasiteetti käsitellä fruktoosia. Olen nähnyt sellaisia lukuja kuin joitakin kymmeniä (50-60?) grammoja vuorokaudessa. Asiantuntija en ole, joten kannattaa selvitellä asiaa.

Joo sitä tässä yritän :D

Jotenkin kyllä tuntuu, että kun tässäkin asiassa stressaa liikaa niin alkaa mennä jo maku koko touhusta. Ehkä otan lunkimmin jatkossa :)

Tsekkaa Nellie Dellie, löytyy nykyään ihan Sittareista ja Prismoistakin. Ei nyt ehkä mitenkään terveellistä, mut ainakin vähemmän haitallista ku perinteiset sokerimässyt. Sitäpaitti noi maistuukin paremmilta. :)

Noniin. Ostin näitä. Viisveisasin jonkun varpusparvijutuista ja raapasin puoltoistapussia naamariin kun oli niin hyviä... Yö olikin sitten mielenkiintoista aikaa... Ostan silti lisää.

Ymmärtääkseni popkornissa on hyvin vähän painoa (pussi 85g? MUTU) ja 100g on noin 400 kaloria. Toinen vaihtoehto on että tekee itse. Tullut useasti ostettua tummaata suklaata kaupasta ja joitain hedelmiä (viimeiseksi viinirypäleitä). Heittää vaan levyn kattilaan ja antaa sulaa, sitten vaan täytteet perään, sekottaa ja kaataa elmukelmulle ja muokkaa siitä levyn uudestaan. Melkeen puolittuu suklaan kalorit kun tekee näin ja se paska tummansuklaan maku peittyy :D

Nellie dellies karkeissa koko pussissa muistaakseni noin 6g hiilaria. Mut ne nyt onkin lähes sama, kun jotain pastilleja vetelis

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom