Terveellinen snacks? Herkku? Kuivatut hedelmät?

On kokeiltu ja ihan kelvollista tavaraa oli. Maistuu kyllä hieman erilaiselle kuin kermaviili, mutta jos on tottunut ehramia syömään niin maistuu takuulla. Taisi olla Estrellan American -pussi jota olen rahkan sekaan sekoittanut. Nam.

Hyvä. Muutenkin just tosta American dipistä tykkään. Pitää testata, kun eihän tuo investointina ole maita kaatava... Jos vaikka uittelis niitä puun makuisia maissinaksuja tuossa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen ihastunut kuivattuihin porkkanoihin. Voisi löytyä juuri tuolta Punnitse&Säästä -liikkeestä tai muista luontaistuotemyymälöistä tai luomukaupoista.

Omani tosin löysin lemmikkieläinliikkeestä, jossa jyrsijöiden herkut ovat sellaisessa irtopisteessä. Voi valkkailla oman miksinsä. Mutta seinälä jopa luki, että sopivat myös omistajille. :D

...ja ainakaan vielä en ole muuttunut hamsteriksi. :rolleyes:

-porkkana tikut/ne mauttomat maissi käkkärät + tafelin tai estrellan dippi tehtynä maustamattomaan jogurttiin.
- rainbowin pehmeet kivettömät taatelit

Onko joku joskus koittanut kuivatella marjoja tai hedelmiä ite uunissa. Monesta kiertoilmauunistahan löytyy kuivatustoiminto ja olis kiva väkerrellä tollasista systeemeistä vaikkapa lahjoja ihmisille. Niin ja tietysti syödä ite.
Muutama tuttu on sienikuivurilla tehny ja loistava oli tulos, mutta ei viitis lähtee ostamaan moista peliä kun tuo kuivatushommeli löytyy jo uunista.
Eli toimiiko ja jos toimii niin lämpöjä ja aikoja peliin.

Joltain kaverilta joskus kysäisin tuota, jos itse tekisi uunissa esim. perunalastuja tai kuivattaisi vaikka omenarenkaita. Ohje kuului, että hyvin pieni (tyyliin maks. 100 astetta tai jotain) lämpötila ja yön yli uunissa.

Omenat toimii hyvin kun kuivattaa uunissa, mulla oli pieniä kirpeitä omenalastuja jotka uitin sitruunamehussa (tulee sopivan kirpeää ja omena ei tummu). Pellille, 50-75 astetta ja uunin luukku raolleen. Sairaan hyvää :kuola:

Sokerittomat tikkukaramellit vois kans käydä.Ei taida olla aivan sellaista herkkua mitä nyt ajetaan takaa.Mutta eilen tuli sellainen lutkutettua,kesti n.30min ja maistui makealta:rock:

Joltain kaverilta joskus kysäisin tuota, jos itse tekisi uunissa esim. perunalastuja tai kuivattaisi vaikka omenarenkaita. Ohje kuului, että hyvin pieni (tyyliin maks. 100 astetta tai jotain) lämpötila ja yön yli uunissa.

Moikka
Mä laitoin muutama päivä sitten täntyyppisen vinkin tähän ketjuun ja näissä ainaki lämpötilan pitää olla korkea:

" Perunankuori-sipsit
Muistaako joku muukin, kun tuossa 2000-luvun alkupuolella jotkut Ruotsissa oli kehitelleet säästäväisyyssyistä (?) eri kikkoja käyttää myös perunankuoret ja maistuvimmiksi olivat osoittautuneet keitetyn perunan kuoret. Meikäläinenhän tietysti kokeili eikä ne olleet yhtään hullumpia. Ainaki tietää mitä suuhunsa pisti!

Eli kun oot keittänyt perunoita niin pyri kuorimaan ne niin, ettei kuoriin jäisi mielellään yhtään itse perunaa. Sitten vaan levität ne paistopellille leivinpaperin päälle ja jos haluut, ripottele suolaa, joka tietysti on sitä terveellisempää (sitä jossa on vaan puolet natriumin määrästä kuten Pan tai Seltin).
Voit ripotella halutessas myös chilijauhetta, (valko)sipulijauhetta tai paprikajauhetta tai kaikkia niitä yhdessä, maun mukaan.

Mikäli olet yhden tai kahden hlön taloudessa eikä perunankuoria tule kerralla paljon, kerää niitä pakastuspussiin kunnes sulla on niitä riittävästi.

Paistolämpötilan pitää olla aika korkea, kuten joillain kekseillä, eli lähempänä 300 astetta ja kutakuinkin 5-10 min. riippuu vähän uunin tehokkuudesta.
Sillai kuitenkin että rapeus muistuttaa kaupan sipsejä."

Voiskohan noiden ruotsalaisten lämpötilakokeilu toimia sinunkin ohjeessa?

Alter-ego,

hyvä vinkki, voisi kokeilla joku kerta! Huomasin, että tuolla korkealla lämpötilalla perunalastuja ei tarvitse kauaa uunitella. Ei käy odottavan aika liian pitkäksi. :D

Samanlaisella reseptillä voisi kokeilla muitakin vihanneksia, porkkana ainakin voisi toimia. :kuola:

Muistaako joku, kun Uncle Ben'siltä tuli sellaisia pieniä snack-riisikakkuja? Yhdessä pussissa oli suunnilleen 150-190 kcal ja riisikakut oli maustettu mm. paprikalla tai sour cream&onion -tyyppisesti? En tosin ole piiitkään aikaan nähnyt näitä kaupan hyllyillä.

Vai olikohan ne sittenkään Uncle Ben'sin...:rolleyes:

Tuli muuten mieleen että onko kukaan väsännyt mitään dippiä rahkasta? Siis lähinnä ehramin sekaan vaikka joku estrellan dippijauhe?

Itse en ole uskaltanut vielä kokeilla, mutta ajattelin jos jollain olisi kokemusta...
Kokeilin Ehrmannista tehtyä rahkadippiä noin kuukausi sitten ja ihan syötävää siitä tuli. Ei tosin kermaviiliin tehdyn veroista. Taisin käyttää silloin jotain bbq-dippijauhetta.

Oon popsinu leffaeväänä toisinaan porkkanoita ja toisinaan sokerittomia nameja. Kerran erehdyin syömään puoli kiloa porkkanoita ja muistaakseni 150g pirkan polyolikarkkeja kerralla. Ei tullu yöllä paljon nukuttua, en suosittele noin suurissa määrissä.. Aiheuttaa muuten ainaki mulle myös pelkkä liiallinen porkkanan rouskuttelu ihanan voimakkaita vatsanväänteitä ja supistajalihaksen liika-aktiivisuutta.

Noita sokerittomia karkkeja saa ainaki tosta kampin supermarketin namilaaristakin, vielä kahta eri laatua, löytyy hedelmäsekoitusta ja colapulloja. Maultaan vastaa (mielestäni) täysin sokerikarkkeja. :kuola:

Ja noista ei tietämykseni mukaan imeydy jouleakaan, kun koostuvat sokerialkoholista ja ravintokuiduista. Joten suolen sallimissa rajoissa voi lapata.
Jostain olin lukevinani, että paljon syömällä noihin kasvaa immuniteetti, jolloin ei mee enää pakki kuralle.

tossa vielä finelin tietoa: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=35&lang=fi

Dietorellejä suosittelen myös!

120g pussi maksoi jotain 2,30e.

energiaa per 100g jotain 135Kcal. Pussikaupalla vedetty näitä, eikä maha nyt niin kamalasti huuda. Vähän totuuden torvi töräyttelee, mutta ei nämä ulostuslääkkeestä käy.

aika yksilöllistä tuo ilmeisestikin, mulle on pussi jo liikaa noita dietorelleja, maha tulee kipeäksi ja raipuli. Mulla ei todellakaan ole mikään herkkä maha mut nuo on myrkkyä minun mahalle.

En sitten tiedä noista Kampin nameista. Ehkäpä viisaampi pystyy valottamaan asiaa!

Pitää tsekkaa ens kerralla, tosin tuskin mitää kovin kattavaa ravintoselostetta löytyy noista candykingin bokseista..

Joku tais kysellä popparien ravintoarvoja, tässä estrellan light per 100g:

Energiaa 375 kcal
Roheiinia 10g
Hiilareita 54,5g, josta sokereita 1,5g
Rasvaa 12,5g, josta tyydyttyneitä 4,9g
Kuituja 18g
Natriumia 0,7g

pussi painaa 90g

Ihan maistuvia nuo ovat, vaikkakin suolaa saa lisäillä aika reilusti sekaan. Muistaakseni maistoin joskus painonvartijoiden voin makusia poppareita, ja olivat todella hyviä. Ens kerralla niitä mukaan, tosin todennäköisesti porvarilliseen hintaan.
Normaaleissa on tuplat rasvaa, muuten ei arvoista hajua.

Mä oon ihan rakastunu tohon Lidlin El tequito dippiin. En kuitenkaan viittis joka päivä popsia sipsipussia, että mikähän sopis terveelliseks dippailtavaks? Oon kyllä levittäny sitä muunmuassa leivänkin päälle, mutta ei se ole sama asia kuin dippailu.

Organic Food Barit on tosi hyviä välipaloja. Hinta nyt ei oo semmonen että joka päivä viittis vetää mutta sillon tällön syötynä kyllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom