Terveellinen snacks? Herkku? Kuivatut hedelmät?

Joku sanoi et hedelmäsalaatti, son aika hyvä.

mut jos alkaa kylläsyttää ehrmannin vetäminen funlightin kaa tai pelkkänään ni hyvä vinkki ois tämmönen hedelmärahka. Purkki Ehrmannia ja kaksi mansikkaa taikka vaihtoehtoisesti mansikan tilalle muutama siipale banaania. Nams. :kuola:
Ja protsku määrä pysyy silti korkeana :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rusina-pähkinä -sekoitus?

Pähkinöissä on vain sitä rasvaa valitettavan paljon. Pähkinät kyllä muuten hyviä snacksejä. Ja niitä löytyy myös nykyään jos jonkinmoisia. On saksanpähkinää ja cashweee pähkinää ja ties mitä.

Beef&Jerkyn tapaista kuivalihaa löytyy myös Lapinliha merkkisenä kauppojen einesväliköistä. Kannattaa kokeilla, jos ei budjetti lyö vastaan.

Ja noita omenoita voi itsekin kuivattaa. Kannattaa kokeilla eri omenalajikkeita. Aikaa vie hieman, mutta saapahan kerralla kunnon satsin. Kuivaamisen voi suorittaa esimerkiksi pahvilaatikossa. Ujuttaa omenalastut narun läpi ja kiinnittää narujen päät pahvilaatikon sisäseinämiin. Ja ei muuta kuin laatikko hyllylle kuivamaan.

Tai sitten kerää vaan kaikki kuivahedelmät, kuivalihat, suikaloidut porkkanat yhteen vierekkäin niin saa vaihtelua. Lisäksi vielä kermaviili/viili/mausteviritelmät. Jos vielä oikein ovela olisi, niin virittelisi herajauhoista jonkun sortin leivonnaisia, joissa arvot olisivat kohdallaan.

Joku ehtikön jo mainita noi kavlin lehtileivät. Suosittelen menevät ihan sipseistä ja ovat vähärasvaisia. Itse tykkään tehdä sen dipparin kaveriksi "ruisleipätikkuja". Eli ruisleipää pieniksi viipaleiksi, sekaan vähän öljyä ja paljon mausteita. Sitten vaan uuniin noin 5 minuutiksi esim grillivastukselle. Näiden seurana sitten niitä vihanneksia ;)

Jos makeista herkuista puhutaan niin yks kevyt vaihtoehto on vaikka itsetehty "sorbetti" >marjoista, valkuaisista ja jugurtista...

Minusta kuivatut hedelmät ovat aika jees, sillä niitä saa ilman lisättyä öljyä ja sokeria. Totta kai niissä on paljon hiilaria ja jonkin verran energiaa, mutta ei pelkissä hedelmissä kamalasti rasvaa ole.

Suosittelen Punnitse&Säästä-liikettä, sieltä löytyy joka sortin pähkinää, soijatuotteita, kuivahedelmiä, myös luomuna, rikittömänä ja ilman sokeria/öljyä. Nam!

Tuli muuten mieleen että onko kukaan väsännyt mitään dippiä rahkasta? Siis lähinnä ehramin sekaan vaikka joku estrellan dippijauhe?

Itse en ole uskaltanut vielä kokeilla, mutta ajattelin jos jollain olisi kokemusta...

On kokeiltu ja ihan kelvollista tavaraa oli. Maistuu kyllä hieman erilaiselle kuin kermaviili, mutta jos on tottunut ehramia syömään niin maistuu takuulla. Taisi olla Estrellan American -pussi jota olen rahkan sekaan sekoittanut. Nam.

On kokeiltu ja ihan kelvollista tavaraa oli. Maistuu kyllä hieman erilaiselle kuin kermaviili, mutta jos on tottunut ehramia syömään niin maistuu takuulla. Taisi olla Estrellan American -pussi jota olen rahkan sekaan sekoittanut. Nam.

Toihan kuulostaa asialliselta :) porkkanapaloja kastettuna ehrmann-dipissä :rock: menee kyllä testiin tässä heti joskus

rahka-dippi+ porkkana/kurkku on varmasti hyvä.

Toinen, ei ehkä yhtä kevyt, mutta harkinnan arvoinen on paahdetut soijapavut. Löytyy ainakin etnisistä kaupoista, ja kuulemma citymarketistakin (jostain?).

Todella hyviä juuuri naposteluun, eikä itse papujen lisäksi sisällä muuta kuin jonkin verran suolaa.

Perunankuori-sipsit

Muistaako joku muukin, kun tuossa 2000-luvun alkupuolella jotkut Ruotsissa oli kehitelleet säästäväisyyssyistä (?) eri kikkoja käyttää myös perunankuoret ja maistuvimmiksi olivat osoittautuneet keitetyn perunan kuoret. Meikäläinenhän tietysti kokeili eikä ne olleet yhtään hullumpia. Ainaki tietää mitä suuhunsa pisti!

Eli kun oot keittänyt perunoita niin pyri kuorimaan ne niin, ettei kuoriin jäisi mielellään yhtään itse perunaa. Sitten vaan levität ne paistopellille leivinpaperin päälle ja jos haluut, ripottele suolaa, joka tietysti on sitä terveellisempää (sitä jossa on vaan puolet natriumin määrästä kuten Pan tai Seltin).
Voit ripotella halutessas myös chilijauhetta, (valko)sipulijauhetta tai paprikajauhetta tai kaikkia niitä yhdessä, maun mukaan.

Mikäli olet yhden tai kahden hlön taloudessa eikä perunankuoria tule kerralla paljon, kerää niitä pakastuspussiin kunnes sulla on niitä riittävästi.

Paistolämpötilan pitää olla aika korkea, kuten joillain kekseillä, eli lähempänä 300 astetta ja kutakuinkin 5-10 min. riippuu vähän uunin tehokkuudesta.
Sillai kuitenkin että rapeus muistuttaa kaupan sipsejä.

Minusta ne oli hyvänmakuisia ja aatehan on tärkeä: säästäväisyyttä taloudellisesti ja vähemmän jätettä kompostiin (kompostimullasta on kuulemma ylitarjontaa nykyisin!).

Dippinä käytin ihan perusjuttuja, muistaakseni viimeks tein rypsi- tai oliiviöljystä sellaisen ranskalaistyyppisen salaattikastikkeen ja dippasin lastuja siihen. Joskus ostan noita tex mex-purkkeja ja dippaan niiden kastikkeisiin, etenkin se cuagamole on ihan taivaallisen hyvää....Nam... :kuola:

ripottele suolaa, joka tietysti on sitä terveellisempää (sitä jossa on vaan puolet natriumin määrästä kuten Pan tai Seltin).
...ja jota saa laittaa 2 x enemmän kuin oikeaa suolaa ja joka maistuu vehkeeltä.
Joskus ostan noita tex mex-purkkeja ja dippaan niiden kastikkeisiin, etenkin se cuagamole on ihan taivaallisen hyvää....Nam... :kuola:
Guacamole kannattaa tehdä itse, on PALJON parempaa ja terveellisempää. Noissa valmiissa on avokadoa pahimmillaan vain muutamia prosentteja kun oikeassa sitä on valtaosa:

pari avokadoa
tomaatti
tuoretta korianteria
chiliä
sitruuna- tai limemehua
mustapippuria
juustokuminaa
suolaa

...ja jota saa laittaa 2 x enemmän kuin oikeaa suolaa ja joka maistuu vehkeeltä.

Guacamole kannattaa tehdä itse, on PALJON parempaa ja terveellisempää. Noissa valmiissa on avokadoa pahimmillaan vain muutamia prosentteja kun oikeassa sitä on valtaosa:

pari avokadoa
tomaatti
tuoretta korianteria
chiliä
sitruuna- tai limemehua
mustapippuria
juustokuminaa
suolaa

Joo, tiedän reseptejä sen tekemiseen (sinun on jostain syystä ilman sipuleita?!) mutta avocadojen laatu kaupoissa on yleensä raaka ja valitettavasti moni suomalainen on oppinut siksi syömään niitä sellaisina! Guacamole on melko erilaista e-Amerikassa, kuulemma, täyteläisempää eikä tunnu tahnalta hampaissa. En ole käynyt siellä päinkään itse niitä maistelemassa mutta kuullut eräältä argentiinalaiselta, sillä heppu oli hyvin pettynyt kauppojemme tarjontaan.
Samoin suomalaiset ovat oppineet syömään banaanit raakoina; itse en suin surminkaan pistä suuhuni niitä vihreinä enkä vihertävinä.
Sitäpaitsi, miksi ottaa riski avocadojen laadun suhteen jos guacamolen nauttimiskerrat ovat harvoja?

avokadot

Joo. Usein avokadot ovat aivan kivikovia. Mutta kokemukseni mukaan kypsyvät kyllä hyvin huoneenlämmössä. Itse tehty guacamole on aivan loistavaa :kuola: Minä myös laitan siihen sipulia edellä mainittujen ainesten lisäksi.

Juu, sipuli ja valkosipuli vaan unohtuivat.
Avokadoja tulee ostettua viikottain ja "riski" on ehdottomasti ottamisen arvoinen. Viimeisen viiden vuoden aikana varmaan kerran tai 2 tullut halkaistua raaka avokado, kypsyysasteen oppii tunnistamaan hyvin nopeasti. Ja kuten todettua, kypsyvät nopsaan kotonakin.
Noissa valmissoseissa on ihan oikeasti pahimmillaan alle teelusikallinen avokadoa purkissa.

Mä ostan aina raakoja avokadoja ja kypsytän ne kotona. En osaa valita kaupasta sopivia, jo kaupassa pehmeät avokadot on liian monesti ollu jo pilaantuneita. Raaka avokado kypsyy 3 päivässä, joten etukäteissuunnittelua mun guacamole aina vaatii. Valkosipuli on ehdoton!

Mun mielestä kuivatut aprikoosit on hyviä naposteltavia, ei tietty kourallista enempää kerralla.

Joo. Usein avokadot ovat aivan kivikovia. Mutta kokemukseni mukaan kypsyvät kyllä hyvin huoneenlämmössä. Itse tehty guacamole on aivan loistavaa :kuola: Minä myös laitan siihen sipulia edellä mainittujen ainesten lisäksi.

Tuosta sen verta, että kukaan ei ostaisi kyllä pehmeää avocadoa kaupasta. :) Moni luulee sitä pilaantuneeksi, jos väri jonniverta tummanpuhuva.:D
Mutta täytyy kokeilla tuota reseptiä ja sitten ihmetellä mitä tuli tehneeksi :D
Tuskin vetää valmismömmöt vertoja itsetehdylle. :kuola:

Avokadojakin on useampaa sorttia. Toisen ovat sileäpintaisempia ja kypsänäkin vihreitä pinnaltaan ja toiseen taas ruttuisia ja liki mustia.

Raaka avokado kypsyy nopeasti pussissa huoneenlämmössä, kuten banaanikin. Sopivan kypsää, kun jää painauma sormella tökittäessä.

Näitä ei ole kai mainittu:
-Kokonaiset katkaravut
-kuorelliset pähkinät ja mantelit

Paremman makuisia, kuin valmiiksi kuoritut ja vähän enempi tekemistä käsille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom