Tenniskyynärpää / jännetupintulehdus + saliharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kellään kokemuksia käden rasitusvammoista?

Mulla on ilmeisesti tenniskyynärpää tai jännetupintulehdus, koska kyynärvarren voima on hävinnyt ja kyynärvarsi on kivulias - siis selvä rasitusvamma.
Rasitus johtuu ihanasta olkapäätreenistä, jota olen intoutunut tekemään ehkä liian suurilla painoilla (käyrätangolla), ja tekniikka on kärsinyt.

Miten olette kuntouttaneet ko. vammaa? Tietenkin kipua tuottavat liikkeet jätetään pois, mutta miten kuntouttaa kyynärvartta muuten?

Tenniskyynärpäähän ei oikein auta kuin lepo. Ite myös moisesta kärsin vuosi sitten ja sen paranemiseen menikin sitten useampi kuukausi.
Ei voinut tehdä mitään mikä sattui, kävin lähinnä crossaamassa ja tekemässä kahvakuulaa yhdellä kädellä.
Eli tuo sun ihana olkapäätreeni pitää ainakin jättää. Ja vähemmän mukavaa, tenniskyynärpää uusii tosi helposti, kannattaa siis tosissaan välttää liikkeitä joista se on tullut.

mutta miten kuntouttaa kyynärvartta muuten?

Osaava hieronta auttaa. Mun käsityksen mukaan nimenomaan kyynärvarren lihasten jumittuminen aiheuttaa tenniskyynärpään tai ainakin vaikuttaa siihen, mutta koko käsihän voi olla tukossa myös.

Varmista nyt eka että se on epikondyliitti. Paikantuuko kipu lateraaliseen sivunastaan (kyynärpään ulkosivulla oleva kyhmy)? Vai koskeeko toiselle puolelle? Jos puristat kyynärvarsi suorana, mihin koskee?

Hoito silleen, että vältä nostoja ja puristusotteita, mene hierontaan vain jos hieroja tietää mitä tekee. Käytä paikallisia tulehduskipulääkkeitä (geelejä), koska suun kautta käytettävien teho on epikondyliittiin vähän niin ja näin. 1-2 viikkoa lepoa, ja voit kokeilla kyynärpään alapuolelle asetettavaa sidettä tai tukea. Sit kun on parantunut, niin muuta rasituksen aiheuttanut liike erilaiseksi, ettei uusi.

Kinesioteippauskin voisi tuossa toimia.
Ja tosiaan kuten sanottu, hierojan täytyy tietää mitä tekee. Oma käsi oli niin kipeä, että olisin varmasti lyönyt jos siihen joku olisi koskenut, joten akuuteimmillaan en olisi voinut edes harkita hierontaa.

Kipu tuntuu kyynärpään molemmin puolin (molemmin puolin on kipupisteet). Kipu tuntuu kyynärvarren kämmenselän puolella, kun yritän nostaa jotain (vaikkapa kahvimukia). Jos taas venytän rannetta (vedän kämmentä taaksepäin käsi suorana) kipu tuntuu avokämmenen puolella.

Kiitos vinkeistä. Nähdäkseni myös rannetuet auttavat. Ja nyt sitten vaan lepoa

Ai joo, venytyksiä myös neuvottiin tekemään. Eli venyttää kumpaankin suuntaan, sormia pystyyn (eli ilmeisesti miten olet tehnyt) ja myös alaspäin.

Itsellä välillä ilmaantuu kyynärpäässä jonkintyyppistä särkyä luustossa hauskääntöä z-tangolla tehdessä scotissa ja seisten. Kipu ilmaantuu vain liikkeen aikana eikä juuri muulloin. Kyseessä lienee siis lievä tenniskyynärpää tai sen alku? Kannattaako tässä vaiheessa jo hommailla kyynärsiteitä tai antaa lepoa? Runkkauksen lopettaminen ei tule kysymykseen jos rasitus siitä on aiheutunut.

Tenniskyynärpää:

Mulla on ollut ongelmia myös kyynärpäideni kanssa. Molemmissa kyynärpäissäni on ollut tenniskyynärpää (eri aikaan). Oikeassa kädessä se oli vuoden verran ja vasemmassa pari vuotta. Oikeaan käteen se iski akuutisti etunojapunnerruksia tehdessä ja vasempaan käteen se tuli ilmeisesti pidempiaikaisen rasituksen ansiosta. Tenniskyynärpää tulee harvoin nimensä mukaisesti tenniksen peluusta. Yleensä sen saa kroonisen tai akuutin käden rasituksen takia.

Tenniskyynärpään voi todeta itsekin aika helposti. Tenniskyynärpäässä on kyse olkaluun lateraaliseen sivunastan (jossa lihasten jännesäikeet yhdistyvät) tulehdustilasta. Kun tätä kyynärpään ulkosivulla olevaa sivunastaa koputtaa, voi siinä tuntua kipua ja arkuutta, jos kyseessä on tenniskyynärpää.

Tenniskyynärpää on pahimmillaan aika ikävä vaiva. Jos kyynärpään pistävä kipu yltyy pahaksi, voi esim. maitolasin nostaminen tai kätteleminen (puristusliike) sattua ihan jumalattoman paljon. Pistävän kivun lisäksi käsi saattaa ärtyä niin pahaksi, että käsivarteen tulee leposärkyä, joka valvottaa öisin. Kättä automaattisesti varoessa tulee lihaksia toisinaan jännitettyä liikaa ja tämä saattaa omalta osaltaan aiheuttaa lisävaivoja.

Tänä päivänä leikkaus on käsittääkseni viimeinen hoitomuoto, mitä tenniskyynärpäävaivoihin suositellaan. Tärkeitä hoitomuotoja ovat venyttelyn ja kylmähoidon lisäksi lepo, lepo ja vielä kerran lepo. Kipeällä kädellä saa toki tehdä erilaisia asioita, mutta ei mielellään puristaa. Ja jos puristaa täytyy, suositellaan kädessä käytettävän tenniskyynärpäätukea rasituksen aikana.

Venyttelyohjeita:
https://www.youtube.com/watch?v=VLyg3FbQz28
http://www.mobilat.fi/download/Kyynarpaan_hoito-opas.pdf

Olen myös kuullut, että Matti Wäänänen -niminen lääkäri antaa Helsingissä tenniskyynärpäille jonkinlaista "pippurointihoitoa", jonka sisällöstä en sen paremmin tiedä. Tätä ennen Wäänänen suosittelee potilasta kuitenkin yrittämään tenniskyynärpään hoitoa aktiivisilla venyttelyharjoituksilla. Wäänäsen osaamisalueet ovat ilmeisesti ortopedia ja traumatologia, neurokirurgia, kirurgia.

Molempia tenniskyynärpäitäni hoidettiin alkuun tulehduskipulääkkeillä sekä kortisonipiikeillä, joista ei ollut mitään hyötyä. Kortisoni vain peitti kivun, mutta ei parantanut vaivaa. Käsikirurgi Kaj Rindell antoi kuitenkin ymmärtää, että lievään ja alkuvaiheessa olevaan tenniskyynärpäähän kortisonipiikki voi auttaa. Kortisonipiikkiä ei kuitenkaan suositella annettavaksi käsittääkseni kuin muutama vuodessa. Loppujen lopuksi sain molempiin käsiini hepariinipiikit ja olin molempien käsieni takia vajaan kaksi kuukautta sairaslomalla.

Tenniskyynärpään nopea diagnoosi: Jos käsivarsi suorassa käden puristaminen nyrkkiin sattuu enemmän kuin palpaatio(painelu)-kipu, se on mitä luultavimmin tenniskyynärpää. Jos taas palpaatiokipu on kovempi, yleensä se on hermoston aiheuttamaa kipua siinä kohtaa. Toki sitten eksentriset harjoitteet siten, että kyynärvarsi pöydällä, kämmen tulee yli pöydän laidan ja kämmen osoittaa alaspäin. Käsipaino/kuminauha kädessä vastustat painon laskua ja avitat toisella kädellä sen konsentrisen vaiheen.

Ja sitten paikalliset tulehduskipugeelit ja kylmähoito.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsehän saan muutaman päivän kuluttua kyynäpäähän veriplasma hoidon. GPS injektio näytti lukevan lähetteessä. Olen kärsinyt nyt lähes kaksi vuotta mystisestä kyynärpää kivusta.
saa nähä tepsiikö piikki. Olen kuullut pelkkää hyvää tästä toiminpiteestä. Tässähän otetaan mun omaa verta ja erotetaan siitä hiukkasia. Sitten tuikataan se "plasma" takaisin kipualueelle.

Onkohan kellään kokemusta samasta operaatiosta?

Itsehän saan muutaman päivän kuluttua kyynäpäähän veriplasma hoidon. GPS injektio näytti lukevan lähetteessä. Olen kärsinyt nyt lähes kaksi vuotta mystisestä kyynärpää kivusta.
saa nähä tepsiikö piikki. Olen kuullut pelkkää hyvää tästä toiminpiteestä. Tässähän otetaan mun omaa verta ja erotetaan siitä hiukkasia. Sitten tuikataan se "plasma" takaisin kipualueelle.

Onkohan kellään kokemusta samasta operaatiosta?
Veljelle tehtiin polveen toi plasmainjektio. Sanoi vaan, että olisi pitänyt jaksaa lepuuttaa juuri niin kauan kuin lääkäri sanoi. Ei se polvi ihan niin paha ole kuin ennen operaatiota, mutta kipuja on edelleen. Kunnolliset jälkihoito-ohjeet ja niiden orjallinen noudattaminen, jottei mene homma hukkaan.

Veljelle tehtiin polveen toi plasmainjektio. Sanoi vaan, että olisi pitänyt jaksaa lepuuttaa juuri niin kauan kuin lääkäri sanoi. Ei se polvi ihan niin paha ole kuin ennen operaatiota, mutta kipuja on edelleen. Kunnolliset jälkihoito-ohjeet ja niiden orjallinen noudattaminen, jottei mene homma hukkaan.

Joo täytyy yrittää huilata se määrätty aika. Se lienee huhujen mukaan 4-6 viikkoa..

tenniskyynärpäähän on tosiaan lateraaliepikondyliittiin kiinnittyevien kyynärvarren lihasten tulehduksellinen tila, joka syntyy yleensä pitkäkestoisesta rasituksesta. eli liikaa rasitusta suhteessa lihasten kuntoon ja verenkiertoon, jolloin sinne syntyy happivajetta ja sitä kautta kipua. eli lepoa ja kylmähoitoa suosittelisin. kylmähoitoon voi myös yhdistää kevyesti tehtävät lihasharjoitteet kyynärvarren lihaksille (kylmä laskee verenkiertoa, lihasharjoittelulla pyritään saamaan verta lihaksille -> kylmä estää tehokkaan verenkuljetuksen lihaksille -> happivaje -> "pakotetaan" kroppa kehittämään alueelle uusia hiusverisuonia -> verenkierto lisääntyy). Akuuttivaiheen jälkeen sitten pikkuhiljalleen lisää harjoittelua ranteen ojentajille.

Ittellä kyynärvarsi vihoitellut jo kuukauden verran. Jos koittaa myötäotteella nostaa kilon punttia tuntuu viiltävää kipua kyynärvarren ulkosyrjässä. Vastaottella pystyy tekemään ihan mitä vaan ja, mutta hammerotteella tehdyt käännöt sattuvat myös...kuitenkaan eivät niin paljon kuin myötäotteella tehdyt nostot. Kohta lääkäriin ja kassotaan mitä tuo sanoo.

Lääkäri laittoi viikon sairaslomaa ja sanoi, että pitäisi parantua poistamalla rasitus ja lepäämällä. Kipu jatkunut edelleen pahempana kuin aikasemmin. Kyynärtuki pitäisi hankkia jotta kyynärvarsi pysyisi liikkumattomana ja lämpimänä. Kortisonia lykätään seuraavaksi tulehtuneeseen lihakseen....toivottavasti se veisi kivut pois.

kylmää 15min kerrallaan useita kertoja päivässä ja 3vrk buranakuuri päälle(3x800mg päivässä) ja sitten sitä lekurin määräämää rasituksen poistoa. katoppa miten reagoi :) kinesioteippausta vois kanssa kokeilla, niin saisi sillä vähän sitä lihasta "huilaamaan"

Itsellä kun tennari aikanaan oireili niin siihen tuntui auttavan tenniskyynärpäätuki. Juuri siihen kipupisteen alle kireelle ja pidin sitä käytännössä 24/7 ja jossain viikossa huomasin että alkaa kipuilu helpottaa ja siitä pikkuhiljaa meni koko ajan paremmaksi, sitä ennen varmasti jotain yli 4kk ollut kipeä. Mueller merkkinen oli tuo tuki. Tiedä sitten oliko sattumaa että parantuminen alkoi tuolloin mutta kyllä se tuntui auttavan kun esim. näppäimistö/hiiri kombo ei aiheuttanut kipua tuen kanssa ja muutenkin kaikki maitotölkin nostot ym. suht kivuttomia tuen kanssa.

Mulla epikondyliitti vaivannut tässä vuoden päivät. Herättää öisin kun sormet puutuu. Käsi voimaton salilla ja tulee veemäinen kipu heti rasituksen jälkeen.
Hoidettu kipulääkkeillä, hieronnalla, kylmällä, levolla ja tenniskyynärpäätukea olen päivät pitänyt työmaalla. Ainoa mikä hiukan helpottaa oli se tuen tuoma paine kädessä. 9.6. on sitten aika leikkaukseen jossa katkaistaan jänne sieltä olkaluun kiinnitys kohdasta. Kirurgin mukaan käsi ei ainakaan huonommaksi tule :)

Onkohan vika yksistään tenniskyynärpää? Ettei olisi rannekanavaongelmaa puuduttelua tekemässä?

Back
Ylös Bottom