Teinipojan treeni?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Trinity

Rokkarin morsian
Ikä
45
Sukulaispoika (14v) on innostunut kovastikin painojen nostelusta, mutta uhkaavasti näyttää olevan penkki-hauis painotteista...

Kertokaas mitä pitäisi ottaa erityisesti huomioon tuon ikäisen pojan treeniohjelman suunnittelussa? Esim. mitkä liikkeet eivät ole hyväksi noin nuorelle?

yksinkertaisesti: raskaat apinan raivolla tehdyt liikkeet eivät ole hyväksi. (voivat vaikuttaa tuohon paljon puhuttuun epifyysilevyjen ennenaikaiseen sulkeutumiseen)

Tuossa iässä vielä ehdottomasti kevyempää treeniä ja pitempiä sarjoja 15-20reps. Maastavedon ja kyykyn jättäisin pois ja jannulle pitää saada tolkutettua, että ehdottomasti jättää egopainot pois. Tuossa iässähän tuntuu siltä, että haluaisi heti olla yhtä voimakas kuin ne muutkin mörssärit salilla...
Yritä jutella jannulle, että taloonkin tarvii tehdä kunnon perustukset, että se kestää. Pitää vahvistaa jänteet, luusto, nivelet... Ja kun nuorena tekee pitkäjänteistä työtä salihomman eteen, kestävyyspohjalta vielä tuossa vaiheessa ofköös, niin tulevaisuudessa on hyvät mahdollisuudet kasvaa isoksi ja jopa menestyä.

Mun mielestä ainakin kannattaisi suhteellisen pienillä painoilla, ei vielä mitään superraskaita viikkoja. Mielummin vaan tyylliin kymppejä kymppjä kymppejä.
Ja sit tekniikka puhtaaksi, ei riuhtomisia, se on se yleinen virhe mikä tehään nuorena, eikä isona viitti tekniikkaa muuttaa, kun painot tippuu samalla (trust me, I have friends).
14v kuitenkaan ei ole mikään liian nuori, ollaan jo kehitytty aika hyvin fyysisesti, mutta itse suosittelisin että jos ei ole ollu kasvupyrähdystä pariin vuoteen tai kasvu selvästi kesken vielä, niin vähän aikaa kun jaksaisi odotella, niin hyvä ois.
Silloin kun itse olin tuon ikäinen, niin mulle sanottiin että kyykyt ja prässit kannattaa jättää vähemmälle, sillä polvet saattavat olla hieman heikot ja saattaa tulla vammoja jotka näkyvät vuosien päästä tai samantien. Mutta kuitenkin että jos on urheillut muuten paljon ei välttämättä tarvitse pelätä.

itse alotin "treenaamaan" 13-vuotiaana. en joko tajunnut tai osannut viedä sarjoja loppuun asti. nyt 15-vuotiaana osaan jo treenata melko kovaa ja toivottavasti hyvällä tekniikalla. maastavedon ja kyykyn olen ottanut enemmän tai vähemmän kovaa vasta reilu puoli vuotta. muita (punttaamisesta johtuvia)ongelmia ei ole ollut kuin armoton vitutus treenin mennessä perseelleen

Sakke on kirjoittanut tästäkin aiheesta osoitteessa www.voimaharjoittelu.net. Toteaa muun muassa "Treenin pitää olla sen verta kevyt, että jaksaisi tehdä sen uudelleen käytyään kotona evästämässä. " Aika hyvä ohje! En jättäisi kyykkyjä tai maastavetoja kokonaan pois. Muutakin urheilua kannattaa harrastaa ja venyttely ois jees, mutta ilmeisesti 90% treenaajista venyttely alkaa vasta repeämän jälkeen.

tosiaan joo, sano sukulaispojalle että venyttelee. tossa iässä on tosi tärkeetä venytellä, etenkin jos käy salilla. sano sille vaikka että jos se ei venyttele, se ei saa voimaa yhtä hyvin. eikä se saakkaan: jos lihasta ei venytetä ja treenataan paljon, se lyhenee ja samalla heikkenee. sitäpaitsi jos venyttelee nuorena, siitä on hyötyä vanhempanakin. mä en venytelly ja niin kuin olen jo monta kertaa sanonut, selkä meni vituralleen kun jäykät lihakset veti nikamia vähän sinne sun tänne

Originally posted by Trinity
Sukulaispoika (14v) on innostunut kovastikin painojen nostelusta, mutta uhkaavasti näyttää olevan penkki-hauis painotteista...

Kertokaas mitä pitäisi ottaa erityisesti huomioon tuon ikäisen pojan treeniohjelman suunnittelussa? Esim. mitkä liikkeet eivät ole hyväksi noin nuorelle?

Offtopic:
Onko sulla kenties joku Linux käytössä vai mistä nuo sekavat skandit? (öåä)

Offtopic:
samaa kyselin tuolla naisten puolella mutta vastausta ei tullut, rupeaa silmiin sattumaan pikkuhiljaa...;)

Originally posted by Stalker
Offtopic:
samaa kyselin tuolla naisten puolella mutta vastausta ei tullut, rupeaa silmiin sattumaan pikkuhiljaa...;)

Tulihan se vastaus:p

Kuten sanoin, mun koneessa on jotain häikkää. Windows ja Netscape asennettiin uudet ja silti vaan herjaa! Olen tosi pahoillani silmienne puolesta... Nyt olen vanhempieni luona eri koneella, joten ei pitäis herjata...
Mun omalla koneella teidän muiden tekstit näkyy sellasina ku mun tekstit teille... että tiedän kuin rasittavaa on...

Originally posted by Trinity
Tulihan se vastaus:p

En saa enää editoitua... mutta huomasin että olinkin vastannut Tomille kun sekin ihmetteli mun ää ja öö merkkejä. Sekoilua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom