Teiden suolaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Krabba
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
16.2.2007
Viestejä
201
Tulipa tänään moottoritiellä vastaan 2 suolanlevitysautoa 80 km matkalla. Lämpötila +5 ja tie kuiva. Onko noin paljon rahaa käytössä, vai mikä on syynä järjettömään suolan levitykseen?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Saksassa tiet suolataan joka päivä. Aivan sama vaikka olis 17 astetta pakkasta ja kuivat tiet niin silti suola-autot ajaa aamuisin kastelemassa motarit tommosella suola-vellillä. Ihan varmuuden vuoksi.

On paskapuhetta että Saksassa ei teitä suolata, täällä suolataan enemmän kuin Suomessa, tosin varmaankin vähemmän aikaa vuodesta. Mustaa autoa saisi olla pesemässä 4 kertaa päivässä eikä sekään riittäisi, suolaa saisi rapsutella ihan jollain raspillakin pois, sitä kertyy aivan hulluna joka paikkaan ympäri autoa.

Ottaa päähän, olis niin hienoa ajella pakkasella kuivaa tietä auringonpaisteessa, mutta suolapaskassa joutuu ajamaan, mieluummin pitää autoa tallissa ja käy kaupassakin kävellen.
 
Zone-sarja -42%
Ihmetyttää tuo aurauskin välillä.
Joulukuun alussa (täälläpäin) satoi yön aikana noin tuuman verran kevyttä pakkaslunta. Töihin mennessä (klo 5.30) oli jo asfaltti esillä, eikä lunta tiellä. Silti vastaan tulee rekka ja kipinäsuihku.

Voisi tuo tielaitos hiukan täsmentää urakoitsijoille milloin auraavat.

Pari päivää sitten oli paikallislehdessä juttua että nastarenkaat halutaa kieltää, koska ne kuluttavat asfalttia todella paljon ... suolaa lisääkö ?
 
Ihmetyttää tuo aurauskin välillä.
Joulukuun alussa (täälläpäin) satoi yön aikana noin tuuman verran kevyttä pakkaslunta. Töihin mennessä (klo 5.30) oli jo asfaltti esillä, eikä lunta tiellä. Silti vastaan tulee rekka ja kipinäsuihku.

Voisi tuo tielaitos hiukan täsmentää urakoitsijoille milloin auraavat.

Pari päivää sitten oli paikallislehdessä juttua että nastarenkaat halutaa kieltää, koska ne kuluttavat asfalttia todella paljon ... suolaa lisääkö ?

Urakoitsijat pääsääntösesti lähtee auraamaan ja suolaamaan sitten ku kelikeskuksesta soittavat että nyt on mentävä.
 
Mahdollisesta onnettomuudesta tulee rajut sakot urakoitsijoille, elleivät he toimi kelikeskuksen mukaan. Tänä vuonna täällä Keski-Suomessa on huomannut aivan selvästi, että teitä ei enää aurata ollenkaan paljaiksi. Kohtuullisen vilkkaat tietkin aurataan vain irtolumesta, ja tie on lumesta valkoinen. Itselleni tämä kyllä sopii erittäin hyvin. Mun mielestä on aivan syvältä, kun ulkona on -3C ja kaiken järjen mukaan tiet pitäisi olla jäässä tai kuitenkin kuivia, mutta hirveä ruskea kuravelli siellä tiellä onkin suolan ansiosta. Raskaalle liikenteelle ehkä hyvä asia, mutta auton peseminen on aivan yhtä tyhjän kanssa talvella.

Suolaamisessahan on Suomessa nykyään kiintiöt jokaiselle toimijalle. Teiden liukkausluokitukset tjsp. eivät saa koskaan ylittyä, tai siitä tulee sakot, mutta vastaavasti myös talven aikana ylitetystä suolakiintiöstä tulee sakkomaksut. Urakoitsijoiden täytyy siis keplotella periaatteessa maksimisuolamäärässä, että voidaan optimoida tuotto ja hyvä maine.

E: Ei tehdä tästä nasta vs. kitka -keskustelua, mutta kitkarenkailla olisi liukkailla keleillä vieläkin liukkaampaa, ellei nastat karhentais sitä jäätä. Myös teitä pitäis kesällä karhentaa koneilla, ellei nastat tekis sitä talvella.
 
Saksassa tiet suolataan joka päivä
Tanskassa suur-Köpiksen alueella oli ihan sama juttu tuossa 2002-2003. Voi helvetti sitä harmaata loskassa kahlaamista kun autokaistat, pyöräkaistat ja jalkakäytävät suolattiin rankalla kädellä. Hiekkaa tai soraa ei haluttu käyttää esim. kevyen liikenteen väylillä ollenkaan, kun viemärit kuulemma tukkeutuu.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom