Tehottomat liikesarjat!!

Eli olen tässä nyt joulun jälkeen taas jatkanut treenaamista, mutta tuntuu kuin salireenistä ei saa nyt kaikkea irti. Ainoat lihakset mitä saan oikeasti pumpattua täydellä teholla on hauikset ja jalat. Kakki muut liikkeet vaan tuntuvat ajanhukalta treenin jälkeen koska en saanut kunnon tehoa esim. tänäänlin selkään.
Liikeradat vituillaaan?

Treeniohjelma:
Kaikki liikkeet tehdään pyramidina ylöspäin kunnes jaksaa vain 5 toistoa, se 3x ja sitten alas

päivä1
(rinta, hauis)
penkki tangolla 3x5
vinopenkki 3x5
hauiskääntö tangolla 3x5

päivä2
(jalat, olkapäät)
jalkaprässi 3x5 + pohkeet
etureiden ojennus 3x5
takareiden ojennus 3x5
pystypunnerrus 3x5

päivä3
(selkä, ojentajat)
ylätalja 3x5
alasoutu 3x5
ojentajat taljassa 3x10

päivä4
lepo

Hjälppiä!!

kokeile uusia liikkeitä, keskity nimenomaan lihaksen supistamiseen, ainaki kokemuksesta päätellen helposti monet tekee selkä ja rintaliikkeet tarkotuksena vaan liikuttaa painoa..

Paljonko sarjoja tulee per lihasryhmä, ei ihan auennut tuosta sun viestistä?

Keskity supistukseen ja venytykseen. Pyri lisäämään painoa aina, kun mahdollista, mutta niin ettei tekniikka kärsi. Kokeile vaikka tehdä liikkeet kutosina. Tossa muutama huomio, voi olla ettei mikään noista auta, mutta yritin nyt kuiteskin jotain.

Ootko kokeillu treenata selkää vapailla painoilla. Itellä ei ainakaan ylä/alataljat tunnu kun käsissä ja ties missä. Kulmasoudut, leuanvedot ja maastaveto ottavat taas hyvin sinne selkään.

Oma selkätreeni 4-jakoisessa oli aika tehokas

Mave 2-3x4-5
Leuat lisäpainoilla 2x6-10
Ylätalja 2-3x6-12
Kulmasoutu kp/tanko 2x6-10 vuoroviikoin
Alatalja 2x10-20 hiluilla.

Jonkun voi jättää pois (tein fiksulla 4-jakoisella ja heitin jomman kumman (myöhemmin molemmat) taljan jalkapäivälle)

Eli olen tässä nyt joulun jälkeen taas jatkanut treenaamista, mutta tuntuu kuin salireenistä ei saa nyt kaikkea irti. Ainoat lihakset mitä saan oikeasti pumpattua täydellä teholla on hauikset ja jalat. Kakki muut liikkeet vaan tuntuvat ajanhukalta treenin jälkeen koska en saanut kunnon tehoa esim. tänäänlin selkään.
Liikeradat vituillaaan?

Treeniohjelma:
Kaikki liikkeet tehdään pyramidina ylöspäin kunnes jaksaa vain 5 toistoa, se 3x ja sitten alas

päivä1
(rinta, hauis)
penkki tangolla 3x5
vinopenkki 3x5
hauiskääntö tangolla 3x5

päivä2
(jalat, olkapäät)
jalkaprässi 3x5 + pohkeet
etureiden ojennus 3x5
takareiden ojennus 3x5
pystypunnerrus 3x5

päivä3
(selkä, ojentajat)
ylätalja 3x5
alasoutu 3x5
ojentajat taljassa 3x10

päivä4
lepo

Hjälppiä!!

Ihan pari asiaa tulee mieleen: Tuo ohjelma näyttää aika epälineaariselta, eli ei optimaalinen. Mielestäni sinulla on hieman liikaa 3x5 sarjoja, varsinkin sellaisissa liikkeissä missä niitä ei tarvitsi olla. En reenaisi 3 päivää putkeen, en ihan tiedä treenaatko mutta näin tekstistä ymmärrän ja sitä en suosittele, en varsikaan 3x5 reenillä joka pitäisi olla pirun kova jo itsessään, siinä kerjätään vain vakavaa loukkaantumista.

Rinta + Ojentajat kun reenaat rintaa, silloin reenaat myös ojentajia, eli saat paremman pumpin ojentajiin ja enemmän massaa + voimaa pidemmälle tähtäimelle.
Selkä + Hauikset: Suurinosa selkä liikkeistä ottaa haukkaan täten antaen paljon intessiivisemmän haukkatreenin, vähentäen viikottaista aikaa mikä kuluu käsiin varsinkin 3-jakoisessa.
Jalat + olkapäät on ihan jees, ei näytä olevan mitään vikaa paitsi että kyykyt, askelkyykyt puuttuu, ne on oikeesti ihan must jos tahdot massiiviset voimakkaat jalat.

En tiedä toistojen määrään tai intesitiiviteettiin, enkä muuhun kun en tiedä millaista painoluokkaa käytetään ja mikä on tavoitteena: voima vai massa? Jos voimaa kompositeetti liikkeet puuttuvat. Jos taas massaa treeni-intensiivitettii + keskushermoston stimulointi ovat liian pienet. Muuttaisin tuon ohjelmat tämmöiseksi:

Ja oikeasti sen verta painoa et just ja just menevät sarjat.

Päivä 1: Rinta & ojentajat:

Lämiittely penkkiin: noin 50% mitä nostat penkistä 8-10 toistoa 1-2 sarjaa.
Penkki: 3x5 <-- 2 min lepoa settien välissä.
Vinopenkki: 3x5 <-- 2 min lepoa sarjojen välissä.
Dipit joko vartalonpainolla, lisä-painoilla tai laitteella: 3x-10 <--- 60 sek lepoa.
Ojentajat taljassa: 3x8-10 <--- 60 sek lepoa.

Päivä 2: Lepo

Päivä 3: Selkä & haukka

Leuat leveällä otteella (kämmenet ulospäin): 3x8 <-- 60 sek lepoa, ja Jos saat enemmän sit lisäpainot kiinni.
Maastaveto: 3x5 <--60-180 sek lepoa riippuen painosta.
Kulma-soutu tangolla: 3x5-8 <-- 60-120 sek lepoa riippuen paljon painoa.
Ylätalja (Leveä ote): 3x5-8 <-- 60-120 sek lepoa riippuen paljoa painoa.
Hauiskääntö tangolla: 3x5-8 <-- 60-120 sek lepoa.
Leuat (kapea ote): 3x max <-- 60 sek lepoa (kämmenet sisään päin)

Päivä 4: lepo

Päivä 5: Jalat & olkapäät

Kyykky: 3x5 <-- 120-180 sek lepoa riippuen painosta
Askelkyykky: 3-8 <-- 60 sek lepoa.
Sit voit käyttää vapasti mitä tahansa laitteita mitä löytyy jaloille. (Itse en käytä mitään laitteita jaloille joten en tiedä niistä härpäkkeistä mitään)
Armejia penkki/olkaprässi: 3x5-8 <-- 60-120 sek lepoa. (Katso kuva alta)
Yläsoutu 3x5-8 <-- 60-120 sek lepoa. (linkki alla)
Epäkkäät: 3x10 <-- 60 sek lepoa Käsipainot vaan käteen ja kohottelemaan olkia.
Takaolkapään soutu: 3x-8-10 <-- 60 sek lepoa.

Military_press.jpg

http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/CBUprightRow.html

Kokeile 2 viikkoa jos ei lihakset ala huutamaan leipää niin sitten tarkkailisin ruokaa & levon määrää, taukoja, liikkeiden negatiivista osuutta, intensiiviteettiä sekä mahdollisesti lihasten & keskushermoston tottumista nykyiseen ohjelmaasi.

Toivottavasti tuosta on apua edes hieman.

Kiitom,

Fireball.

Joo ehdottomasti leuat ja soudut vapailla painoilla mukaan selkäohjelmaan.Mulla toimii ainakin kun koitan liikuttaa selkäliikkeissä KYYNERPÄITÄ haluttuun suuntaan,enkä vain vetää painoja itseäni kohti.Yks vaihtoehto voisi olla myös tossa yhdessä Aloittelijoiden Threadissa neuvottu pullover taljassa 5x20 ennen muita selkäliikkeitä(maven tekisin itse ensin).

Kiitos Fireball! Alotin harrastuksen kuukausi sitten ja itellä alkanu olee samaa ongelmaa, että ei saa oikeen irti sarjoista. Olen treenannu 1-jakoisella 3-4 kertaa viikossa. Pitääkin kokeilla tota. Mimmonen liike muuten on toi "Takaolkapään soutu" on? Googlen kuvahausta tuli parisataa eri kuvaa ni paha lähtee veikkailee :puntti:

Ylätaljassa on varsinkin saliuran alkuvaiheessa todella vaikea saada tuntumaa. Luulen että se johtuu siitä että normi-ihmisellä ei latseissa kovin hyvä hermotus ole. Mun mielestä sun kannattais heittää tuo ylätalja pois ja alkaa vetämään sen tilalla leukoja. Ottaa takuuvarmasti selkään ja uskallan väittää että kasvattaakin sitä paremmin kuin ylätalja. Itse sain oman selkäni levenemään kun tein juuri tuon vaihdon ylätaljasta leukoihin. Plussana vielä että nyt kun on saanut sitä lihasta vähän tonne selkään ja hermotustakin parannettua, niin halutessaan ylätaljassa saa liikkeen menemään just sinne mihin kuuluukin.

Hmm, tänään luin jotain lehteä jossa oli mulle uudenlainen kulmasoutu, leveellä otteella (joku 60-80cm) kulmasoutu ja vetää tonne pallean tuntuviin sen tangon, yläkroppa miltei vaakasuuntaisesti. Toimi kyllä hyvin.

Hmm, tänään luin jotain lehteä jossa oli mulle uudenlainen kulmasoutu, leveellä otteella (joku 60-80cm) kulmasoutu ja vetää tonne pallean tuntuviin sen tangon, yläkroppa miltei vaakasuuntaisesti. Toimi kyllä hyvin.

Eikös se oo just nimenomaan se perinteinen kulmasoutu?

Tiedä sitten mikä näistä on se perinteinen tyyli, mutta paras varmasti itselle on se millä saa kunnon tuntuman. Kulmasoutu levytangolla on sellainen liike, että niitä "oikeita tyylejä" tuntuu olevan yhtä paljon kuin tekijöitäkin ;)

Keskity supistukseen ja venytykseen. Pyri lisäämään painoa aina, kun mahdollista, mutta niin ettei tekniikka kärsi.
Vastaavaa toimintaa 15v jannuilta salilla harvemmin näkee.Hyvä:thumbs:Kyykkyä,kulmasoutua,sjmv ja maastavetoa mukaan aluksi maltillisilla painoilla että tekniikka hitsaantuu kohdille, niin kyllä se siitä lähtee..

Itse ainakin saan ns. paremman tuntuman pidemmillä sarjoilla (10-15 toistoa), mutta silti lyhyet sarjat (5-8 toistoa) toimivat paremmin sarjapainojen kehityksen kannalta.

Joo kiitos kaikille vastanneille, olen nyt 1,5 vuotta treenannu ja olen saanut 20 kg painoa lisää (aloitin 64 kg:sta) ja tämä jako on tähän mennessä toiminut minulle, mutta ehkä nyt kehitykseen vaaditaan enemmän

E: kiitos Fireball hyvin kattavasta vastauksesta, moni asia selkeni :)

Massa ja lihasten koko on itselleni aina prioriteetti sanokaa mitä sanotte, mutta ne narukäsi huutelut muistaa vieläkin vaikka ei enää kuulukkaan :D

Viimeksi muokattu:

perinteinen kulmasoutu vedetään tonne navan alle, tai ainakin täällä meillä päin. Pallean yläosaan, tonne rintalihasten alla oli siinä, kukahan kehonrakentaja se siinä olikaan, joku suomalainen.

Kiitos Fireball! Alotin harrastuksen kuukausi sitten ja itellä alkanu olee samaa ongelmaa, että ei saa oikeen irti sarjoista. Olen treenannu 1-jakoisella 3-4 kertaa viikossa. Pitääkin kokeilla tota. Mimmonen liike muuten on toi "Takaolkapään soutu" on? Googlen kuvahausta tuli parisataa eri kuvaa ni paha lähtee veikkailee :puntti:

http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/BBRearDeltRow.html <-- Tuossa. Pistin sillä nimikkeellä kun ihmiset jostain syystä tuppaa sekoittamaan ne soutuihin vaikka toisessa on olkapään korkeus ja toisessa eli kulmasoudussa paljon alempi (keskivartalo)

Itse ainakin saan ns. paremman tuntuman pidemmillä sarjoilla (10-15 toistoa), mutta silti lyhyet sarjat (5-8 toistoa) toimivat paremmin sarjapainojen kehityksen kannalta.

Jep, 3-5 toistoa antaa hyvin paljon voimaa, lihaksiin tulee suuremmat mikro repeytymät ja tästä syystä uusi lihaskudos on tiivimpää kuin esim 8-12 sarjoissa jossa pieniä repeytymiä tulee enemmän ja lihasouluihin kertyy suurempi määrä nestettä. 8 Toistoa on useimpien tutkimusten mukaan paras voima/massa suhdanteeltaan. 8-12 toistoa antaa kevyen hypertophian ja hyvin massaa kun taas 12-20 toistoa lisää lihaksen hapen-otto kapasiteettia. Itse treenaan 5 viikkoa voimaa 5 viikkoa hypertophiaa/massaa. Pysyy hermosto/lihakset arvailemassa mitä seuraavaksi tapahtuu.

Back
Ylös Bottom