Tehostuksen tarpeessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turisas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
Espoo
Treenaan nykyään 3-jakosella:

1: Selkä + hauikset
Selänojennus 2 x 15-20 (lämmittelyksi)
Maastaveto 3 x 6-10
Ylätalja eteen 3 x 8-12
(vaihdan leuanvetoon kunhan leuat alkaa kulkea, treenaan niitä kotona)
Kulmasoutu tangolla 3 x 8-12
Alatalja 3 x 8-12
Hauiskääntö tangolla 3 x 8-12
Hauiskääntö käsipainoilla 2 x 8-12
Hauiskääntö myötä-/hammer-otteella 1 x 8-12
Rannerullaus vastaotteella 2 x 8-12
Rannerullaus myötäotteella 2 x 8-12

2: Rinta, olkapäät, ojentajat
Penkki 3 x 6-10 (ensin 1 pitempi lämmittelysarja)
Vinopenkki käsipainoilla 3 x 8-12
Flyesit 3 x 8-12
Pystypunnerrus edestä 3 x 8-12
Vipunostot (etukenon kulmaa vaihdellen) 3 x 8-12
Pystysoutu/olankohautukset 3 x 8-12
Ranskalainen punnerrus 3 x 8-12
Ojentajat taljassa 3 x 8-12

3: Jalat
Kyykky 3 x 6-10 (ensin 1 pitempi lämmittelysarja)
Prässi 3 x 8-12
Suorin jaloin maastaveto 3 x 8-12
Jalan koukistajat 3 x 8-12
Pohkeet seisten 3 x 8-12

Kotona teen vatsoja ja kiertäjäkalvosimia. Mavessa, penkissä ja kyykyssä aatelin kokeilla vähän tavallista lyhyempiä sarjoja, jos sais vaikka vähän voimaa ja pysys tekniikka kasassa loppuun asti. En tiiä sitte onko tuossa mitään järkee, sanokaa te.

Varsinainen kysymys koskee kuitenkin palautumista. Esim. toissa perjantaina treenasin jalat. Ne oli kipeet lauantaina ja sunnuntaina, maanantaina ei enää kipeet, mutta kävely oli vähän tönkköä. Tiistaina ei enää tuntunut missään. Kolme kertaa viikossa systeemillä seuraava treeni vasta perjantaina. Meneekö tässä nyt päiviä hukkaan, kun en treenaa jalkoja uudestaan aikaisemmin. Voiko olettaa, että lihakset voi treenata uudestaan kun ne eivät ole enää kipeät? Eikös lihakset kuitenkin ala "kutistua" entiseen kokoonsa lähes heti kun edellisen treenin vauriot on saatu korjattua? Eli jos jalat on palautuneet tiistaina niillä on kolmisen päivää aikaa kutistua ennen seuraava kasvuun patistavaa ärsykettä. Sillonhan tässä ei olisi enää kyseessä pelkästään hukkaan heitetyt lepopäivät, vaan ottasin jopa takapakkia aina palautumisen
jälkeen. Korjatkaa jos asia ei ole näin.

Olen vielä niin alottelija, että en osaa ottaa lihaksista kaikkia mehuja irti, joten saattaisin tarvita tiheämpää treeniä. Pystyskö esim. tätä mun 3-jakosta tekemään 2 on, 1 off tyylillä? Sillohan lihasryhmillä ois 3-4 päivää aikaa palautua riippuen siitä, sattuuko väliin 1 vai 2 lepopäivää. Vai oisinko heti ylikunnossa? Muuta liikuntaa en pahemmin harrasta, aerobista silloin tällöin. Nyt tuli kyllä mieleen, että jalkapäivän jälkeen voi olla aika vaikeeta tehä
selkäpäivän maastavetoo... :david:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Reenaa vaan lihasryhmä/viikko, koska sun lihaksen palautuu vielä vaikka lihat ei olisi kipeet. Lepo on sitäpaitsi yks tärkeimmistä asioista kehityksen kannalta. Ohjelmasi näyttää muuten kyllä hyvältä. :thumbs:

Voisit tehdä enemmänkin noita lämmittelyjä. Joka lihasryhmälle jotain lämmittelyjä ja isommille enemmän kuin yksi sarja. Muuten näyttää hyvältä:thumbs:
Jalanojennuksilla voisit pumppailla viimeisetkin mehut pois etureisistä.

Jos tuntuu että palaudut todella noin nopeasti kokeile ihmeessä vaikka just tuota 2 on/ 1 off , 3 on / 1 off tai 3 on/ 2 off. Tolla sun ohjelmalla jos tekisin itse kaikki loppuun asti tarvitsisin varmaan sen viikon palautumiseen. Kaikki on kiinni siitä miten palaudut mutta muista että vaikka kipua ei tunnu jalat voi silti palautua edellisestä treenistä.

Itse kokeilisin tehdä näin:

1.Rinta, olkapäät, ojentajat
2.Selkä, hauis
3.Jalat
4.Lepo
5.Lepo
1.Rinta, olkapäät, ojentajat
...

Enkä näe mitään huonoa siinä että, ottaa noissa kolmessa liikkeessä vähän lyhyempiä sarjoja.

Sulla tuo järjestys on varmaan siksi että jalkatreeni ottaa paljon selkää ja haluat lepoa sille tuossa välissä ja se on ihan ok.

Zone-sarja -42%
Hieno nähdä, että 16-vuotiaalla on noin järkevä ohjelma. Pakkotoistoa on ilmeisesti tullut luettua. :)

Muutaman liikkeen itse vielä lisäisin tuohon. Reidenojennuksen, pohkeet istuen, sekä takaolkapääliikkeen. Mitä tulee tuohon kierron pituuteen, en itse tekisi alle 6 päivän kierrolla. Sarjoja ehkä lisäisin hieman. Vaikkapa kolme sarjaa per liike. Kannattaa myös kuunnella kroppaa ja heittää ylimääräinen lepopäivä, jos siltä tuntuu. Palautumattomilla lihoilla ei ole mitään järkeä treenata. Ja ei ne lihakset mihkään ala muutamassa päivässä pienentyä, ole huoleti. Onnea lihaksien hankintaan!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom