Tehokasta rasvanpolttoa? Miltä tämä kuulostaa?

Tervehdys kaikille.

Uusi palstoilla ja tahtoo vuosien aikana kertyneet rasvat veke. Noin 20 vuotta sitten olin kovassa kunnossa ja tarkoitus on pyrkiä edes lähelle samaa. Ikä nyt 46 vuotta ja kunto
on kohdallaan. Olen vuosien ajan pelannut sulkista pari kertaa viikossa ja käynyt kävelylenkeillä. Painoa on silti kertynyt 103,5 kiloa ja se olisi saatava lähelle 80 kiloa, samalla
kiinteyttäen ruho tiukaksi vaimoa (ja tietty itseäkin) varten.

Tehotreeni alkoi pari viikkoa sitten seuraavalla tavalla:
2 krt viikossa sulkis, 2 krt viikossa kuntosali, 2 krt viikossa juoksu (1 vapaapäivä viikossa) - olo on loistava, kaikki treenit ovat duunin jälkeen tai iltapäivällä/illansuussa.
Kuukauden kuluttua lisään tohon soppaan arkisin JOKA aamu tunnin aerobisen treenin (kuntopyörä/soutuvehe/kävelymatto), väliin normina ja väliin HIIT:tinä.
Lepopäiviä otan sen mukaan miltä kropassa tuntuu, eli en väännä väkisin, jos ei tunnu hyvältä. Treenikertoja tulee silloin kuiten 11 per viikko, joka on todella paljon.
Eli lepoakin tarvitaan. Ehkä, siis ehkä, otan kolmannen salipäivän mukaan syksymmällä.

Aikaa päästä kovaan kuntoon olen antanut itselleni kevääseen saakka, jonka jälkeen otan reippaasti iisimmin, urheilua 5-6 kertaa viikossa. Ehkä palaan tuohon
2/2/2 jakoon noiden kolmen lajin kesken.

Dieetti on ollut kunnossa jo keväästä lähtien (kesä vähän rassasi, mutta ei liian pahasti), painottuen kasviksiin ja vihanneksiin, kalaan, kanaan, lihaan, hedelmiin,
rahkaan, raejuustoon ja kuituihin. Makeille en ole koskaan ollut perso, joten niistä ei ole huolta.

Kysymys:
Mitä rasvanpolttajia ja lisäravinteita kannattaisi syödä? Aikanaan huomasin merilevän todella tehokkaaksi ja sitä on nytkin ruokalistalla, 1 per päivä. Lisäksi 1 monitabs
ja Omega 3 kalaöljytabuja. Tänään tuli: Tonalinia, Vidan L-karnitiinia ja Vidan Green Tea'ta. Kannattaako noita kaikkia kolmea viimemainittua ottaa ruokalistalle
samaan aikaan? Vai kenties ensin vain vaikka Tonalinia ja sen kanssa vaikka vuorotella Green Tea'ta ja L-karnitiinia? Vai kannattaako edes harkita muuta kuin yhtä
vaikka parin kuukauden pätkässä ja vaihtaa sitten toiseen? Onko vaan sulaa hulluutta syödä noita kaikkia samaan aikaan ja vetää kovaa treeniä (ja lepoa siis kropan mukaan)?

Noista lisäravinteista en halua siirtyä mihinkään muihin. Lisänä olen ajatellut salitreenien jälkeen ottaa ihan normin protskupirtelön että saa palautumisen alkuun
heti treenin jälkeen.

Muitakin neuvoja otetaan mieluusti vastaan.

Kiitokset jo etukäteen.

W.W.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tuo 11 kertaa viikkoon, kuulostaa aika hurjalta, en mitenkään halua kritisoida ikääsi, mutta 46 vuotiaana palautuminen ei ole sitä luokkaa kuin nuorella pojalla ja etenkin kun diettiä vedät samaan aikaan. lähtisin itse ehkä alkuun juuri tuolla n.5-6 kertaa viikossa liikkee, ehkä 2 sulkista, 2-3 salia ja 1 lenkki. Sitten kun alat ottamaan aamureeniä mukaan, niin tee lyhkäsiä intervalli sykäyksiä, n.10 minuuttia aamusella esim. 30sek kova veto 30 sek palauttelu juurikin kuntopyörällä ja soudulla, ei kasva se reeni määrä ajallisesti niin suureksi vaikka niitä reeni kertoja tulisi se 11, jos joka aamu haluat vetää aamutreenin? Itse vetäisin, ehkä kolmena aamuna viikossa, 2 intervallia ja 1 pitempi reippailu + 5-6 reeniä sitten illemmalla. Hyviä treenejä ja ukko kuntoon!

Tattis Hessu vastauksestasi. Joo tiedän ettei ruho ole enää samassa kunnossa kuin ennen, joten varovaisempi pitää olla.
Ja antaa tosissaan palautumisaikaa. Tässä mennään kyllä kropan ehdoilla kaiken aikaa. Toi lyhyt intervallitreeni voisi olla
aamuisin hyvä kokeilla. Täytyy katella mikä alkaa toimimaan. Kiitokset, ukko kuntoon kun vielä ehtii :-)

Entäpä noi rasvanpolttoravinteet. Kannattaako syödä Tonalinia, L-karnitiinia ja Green Teetä samaan aikaan, vai vaikka
vaihdella niitä muutaman viikon välein keskenään?

(Meni ehkä vähän väärälle foorumille, kun toi ravinnehomma oli päällimmäisenä mielessä, mutta tarina vähän rönsyili)

Voit syödä kaikkia samaan aikaan mutta se että mitä hyötyä niistä saat niin se on eri asia.Kuitenkin se ruokavalio on kaikkein tehokkain rasvanpolttaja.

Omega-3, magnesium, sinkki. Pärjää aika pitkälle. Hitaita hiilareita ja riittävästi proteiinia vaan. Kcal alle kulutuksen. Pääpaino kuntosalissa. Liiallisella aerobisella ei välttämättä rasva pala niinkun haluis. Vihreetä teetä ja esim verigreippiä, omenaa yms syöden niin eiköhän ukko ala kiristyyn. :)

Voit syödä kaikkia samaan aikaan mutta se että mitä hyötyä niistä saat niin se on eri asia.Kuitenkin se ruokavalio on kaikkein tehokkain rasvanpolttaja.

OK, hyvä. Ehkä noilla kolmella on enemmänkin placebo-vaikutus mulle. Ruokavalio pitäisi olla kyllä täysin iskussa ja hyvin terveellinen. Jos jotain huomauttamista mulla itselläni on, niin kahvia menee vielä (ei sokeria, joskus maidon kanssa) about 5-6 mukillista/lasillista päivässä. Sitä pitäisi karsia veke.

Omega-3, magnesium, sinkki. Pärjää aika pitkälle. Hitaita hiilareita ja riittävästi proteiinia vaan. Kcal alle kulutuksen. Pääpaino kuntosalissa. Liiallisella aerobisella ei välttämättä rasva pala niinkun haluis. Vihreetä teetä ja esim verigreippiä, omenaa yms syöden niin eiköhän ukko ala kiristyyn. :)

Greippi on hyvä lisä, minkä ajattelin ottaa ruokavalioon mukaan. Hiilarit kannattanee varmaan ajoittaa sopivasti hyvissä ajoin, n. 2 tuntia ennen treenejä (paitsi sitten kun aamutreenit alkavat, niin niissä mennään tyhjällä vatsalla) ja proteiinit treenit jälkeen (raejuustoa ja rahkaa).

OK, hyvä. Ehkä noilla kolmella on enemmänkin placebo-vaikutus mulle. Ruokavalio pitäisi olla kyllä täysin iskussa ja hyvin terveellinen. Jos jotain huomauttamista mulla itselläni on, niin kahvia menee vielä (ei sokeria, joskus maidon kanssa) about 5-6 mukillista/lasillista päivässä. Sitä pitäisi karsia veke.

Greippi on hyvä lisä, minkä ajattelin ottaa ruokavalioon mukaan. Hiilarit kannattanee varmaan ajoittaa sopivasti hyvissä ajoin, n. 2 tuntia ennen treenejä (paitsi sitten kun aamutreenit alkavat, niin niissä mennään tyhjällä vatsalla) ja proteiinit treenit jälkeen (raejuustoa ja rahkaa).

Suotta sä lähdet mistään kahvista karsimaan, ellei se vaikuta yöuniisi. Kaloreita tuossa määrässä ei ole mitenkään merkittävästi ja jos häiritsee, niin tee 5-10min kävelylenkki, niin varmaan ne kalorit on palanut, jos haluat olla yltiötarkka. Kahvi kuumana ja kofeiinipitoisena juomana voi olla jopa ihan hyvä "dieettijuoma".

Muista ne hiilarit myös sinne treenin jälkeiselle aterialle, jotta lihakset saavat energiaa. Se tyhjään vatsaan tehty aerobinen ei sitten ole mikään superratkaisu rasvanpolttoon. Sillä ei ole mitään merkitystä rasvanpolton kannalta, teetkö sä sen aerobisen yöllä, aamulla, päivällä vai illalla ja onko mahasi tyhjä tai täysi.

Safkat kannattaa ottaa sillee et suurimmat hiilarit aamulla + reenin ympärillä, esim. 50-60g/safka näinä kolmena mitkä tulee reenin ympärillä, sitten muissa ottaa sen 10-30g, jolloin kokonais hiilarit päivään ois sen n.200-240g

Esim.
aamu: Puuro,marjoja,rahka
välipala: Tonnikala + omena
Lounas: Riisi/Makarooni(tummia)/perunaa + kanaa/lihaa/kalaa + salaatti
Treeni
Palkkari
Salin jälkee sama setti kun lounaalla
Välipala: kananmunia + kanaa/lihaa/kalaa + salaatti
Iltapala: Rahka,raejuusto + mehukeitto + pähkinä

Safkat kannattaa ottaa sillee et suurimmat hiilarit aamulla + reenin ympärillä, esim. 50-60g/safka näinä kolmena mitkä tulee reenin ympärillä, sitten muissa ottaa sen 10-30g, jolloin kokonais hiilarit päivään ois sen n.200-240g

Esim.
aamu: Puuro,marjoja,rahka
välipala: Tonnikala + omena
Lounas: Riisi/Makarooni(tummia)/perunaa + kanaa/lihaa/kalaa + salaatti
Treeni
Palkkari
Salin jälkee sama setti kun lounaalla
Välipala: kananmunia + kanaa/lihaa/kalaa + salaatti
Iltapala: Rahka,raejuusto + mehukeitto + pähkinä

Jep, näin mä olen sen lueskellut itekin. Ajattelin vain, että treenin jälkeen on hyvä vetää protskupainotteista, mutta ilmeisesti myös hiilaria (eli just täysjyväpastaa/tummaa riisiä).
Täytyypä kaivella täältä noista palkkareista (siis ilmeisesti palautusjuoma?) vähän lisää. Täytyy sitä joku sopiva itselle kehitellä. Noi sun safkat tuossa on aikalailla sitä mitä syön
nykyiselläänkin, tosin tummaa pastaa/riisiä olen vetänyt todella vähän. Vihanneksia sitäkin enemmän.

Paino on pudonnut pari kiloa ekan kahden viikon aikana ja tuntuu todella hyvältä. Mun tarkoitukseni ei ole kasvattaa massaa, koska olen vähän jässikkä jo perusruumiinrakenteeltani.
Eli vaan saada toi vatta ja läski veke ja "ukko kireeks", että kehtaa kesäisin pitää valkoistakin t-paitaa. Joten ehkä mun kannattaakin syödä vähän iisimmin, tosin kuitenkin sen verran
että lihakset saavat tarpeeksi sapuskaa kaiken treenaamisen keskellä. Ja myös että palautuvat treenien jälkeen hyvin. Ja juu, muistan antaa myös lepoa.

Tattis taas.

Ostin just Star Nutritionin Whey-100 Heraproteiinia. Eikös tuo toimi hyvin palautusjuomana heti treenin jälkeen? Siinä on pääpaino heraproteiinilla ja vain vähän hiilareita ja rasvaa.
Tarkoitus on nauttia hiilarit tuolla tapaa kuin HessuHopo tuossa yllä on maininnut. Palautusjuomaa alkaa varmaan tarvitsemaan sitten kun tuo treenimäärä nousee tuonne
10-11 tuntumaan per viikko, kuten OP:ssä mainitsin.

Ostin just Star Nutritionin Whey-100 Heraproteiinia. Eikös tuo toimi hyvin palautusjuomana heti treenin jälkeen? Siinä on pääpaino heraproteiinilla ja vain vähän hiilareita ja rasvaa.
Tarkoitus on nauttia hiilarit tuolla tapaa kuin HessuHopo tuossa yllä on maininnut. Palautusjuomaa alkaa varmaan tarvitsemaan sitten kun tuo treenimäärä nousee tuonne
10-11 tuntumaan per viikko, kuten OP:ssä mainitsin.

Toimii aivan hyvin palautusjuomana ja sitä voit litkiä treenin jälkeen, vaikka treenaisit 1 tai 2kertaa viikossa. Kannattaa nyt kuitenkin muistaa sitten maltti sen liikuntamäärän kanssa, että oikeasti palaudut edellisistä treeneistä ja pystyt pitämään treenit oikeasti tehokkaina. Itse ainakin huomaan, kun aletaan mennä äärirajoilla, että tehot laskee hitaasti, eikä sitä aina ihan heti huomaa. Kyllä se rasva palaa aika vähälläkin liikunnalla, kun ravinto on kohdillaan.

Toimii aivan hyvin palautusjuomana ja sitä voit litkiä treenin jälkeen, vaikka treenaisit 1 tai 2kertaa viikossa. Kannattaa nyt kuitenkin muistaa sitten maltti sen liikuntamäärän kanssa, että oikeasti palaudut edellisistä treeneistä ja pystyt pitämään treenit oikeasti tehokkaina. Itse ainakin huomaan, kun aletaan mennä äärirajoilla, että tehot laskee hitaasti, eikä sitä aina ihan heti huomaa. Kyllä se rasva palaa aika vähälläkin liikunnalla, kun ravinto on kohdillaan.

Tattis. Jep, koetetaan mennä maltilla ja antaa lepoa ja palautumisaikaa tarpeeksi. Tarkoitus kun on kuitenkin polttaa rasvat ja
läskit veke eikä niitä lihaksia sieltä alta. Sitten kun aloitan nuo aamupyöräilyt, niin pidän ne suht lyhyinä, etteivät rassaa liikaa.

Jos painonpudotus tavoitteena, niin itse lähtisin ruokavaliolla ja aerobisella (vaikka tunti joka toinen päivä) liikenteeseen. Puihin menee jos ottaa kohtuuttoman määrän urheilua ja pienet kalorit.

Tuli mieleen, että greippi voi vahvistaa/heikentää lääkeaineiden tehoa, mikä kannattaa ottaa huomioon jos jokin lääkitys sattuu olemaan päällä.

Hieno lukea, että homma toimii. Itse olen keventynyt isoimmista ajoistani n. 60kg tässä viimeisen 1,5vuoden aikana. En ole koko aikaa dieettaillut, vaan välillä jonkinmoisia aikoja unohdellut dieettitouhut täysin ja panostanut muihin asioihin, mutta treenaillut kuitenkin. Välillä on nähty nälkää, joka on johtunut siitä että on syöty vähän liiankin hurjilla miinuksilla ja se on kostautunut ihan siinä, että on tullut mätettyä helvetisti joinain päivinä.

Sen verran voisin sanoa kokemuksestani, että eniten koko touhussa ratkaisee sun pää. Jos on luja tahto, niin sillä voit onnistua, mutta myös kaivaa itsesi syömishäiriökuoppaan, kun ei enään painonnousun pelossa uskalla syödä mitään. Toisaalta taas voit tehdä kaiken oppikirjamaisen oikein, mutta päässäsi pyörii kcal-lukemat koko ajan ja mietit pääsi pyörälle asioista, joita et pysty käsittelemään, niin helposti tulee repsahduksia tai heitetään hanskat täysin tiskiin.

Kun ottaa rennosti, eikä liikaa ressaile ja pitää mielessä, ketä varten ja miksi dieettaa, niin onnistuminenkin on helpompaa. Tsemppiä eteenpäin!

Kiitokset Hermanni. 7 kiloa lähtenyt ja about 15 vielä lisää pudotettavaa. Sitten aletaan kiristämään kroppa timmiksi,
ei kasvattamaan, mutta kiristämään. Vetelin muutamana aamuna aamuaerobisia, mutta totesin, että kroppa ei herää
ja vie tehoja iltapäivätreenistä. Joten jätän ne pois. Tällä viikolla 9 harjoituskertaa takana ja on se vähän liikaa. Pidän
kiinni tuosta kuudesta kerrasta viikossa ja yhdestä lepopäivästä. HIITistä diggaan todella kovaa ja sitä teen kyllä
silloin tällöin.

Ruokavalio on pitänyt, ei tee mieli mitään epäterveellistä ja kaikki toimii hyvin. Kroppa kestää. Ja on hemmetin hyvä
olo fyysistesti koko ajan. Iisisti ja rennosti eteenpäin, ilman turhia paineita. Ja paineita ei ole koska en pidä dieettiä,
vaan elämänmuutos tuntuu onnistuneen vallan mainiosti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom