Hyvä, ettet lukihäiriöstä huolimatta ole alkanut uhriutumaan, vaan otat rohkeasti haasteen vastaan!
Nyt ihan ensiksi tärkein pointti: ei ole olemassa hyvää haltiaa, joka palkitsee sinut luettujen tuntien tai ahkeruuden perusteella. Ainoa asia, joka merkkaa on se, että opit ja ymmärrät luetut asiat. Liian monesti nuoret hakijat kusevat homman prosessimaisella lukemisella, jossa pääsykoekirjat luetaan lause lauseelta ja kirja kirjalta ("hauki-on-kala"-metodilla).
Tehokas opiskelu edellyttää sitä, että mielenkiinto pysyy yllä. Mielenkiinnon ylläpitämiseksi on olemassa yksi varma keino nimittäin vaihtelu. Yksi hyvä keino on se, että opiskelet yhden eri aineen luvun/asiakokonaisuuden päivässä esim. maanantaina markkinoinnista, tiistaina laskentatoimesta, keskiviikkona kansiksesta jne. Kannattaa ennen opiskelun aloittamista tutkailla, millaisista luvuista/asiakokonaisuuksista kirjat koostuvat.
Kun olet saanut yhden luvun tai asiakokonaisuuden opiskeltua, merkitse ylös asiat joita et täysin ymmärtänyt tai jotka tuntuivat niin monimutkaisilta, etteivät ne jääneet vielä mieleen. Usein jo pelkästään kysymyksen muotoilu saa asian kirkastumaan mielessä. Lisäksi ainakin omalla kohdallani olen huomannut sen, että jos tällaisen kysymyksen pariin palaa esimerkiksi aamukaffella, kun aivot ovat vastaanottavaisella päällä ne tuntuvat aivan selviltä. Myös tässä ketjussa esitetyt alleviivaukset, powerpointien teot, muistiinpanot ynnä muut ovat hyviä tehostamaan opiskelua.
Ei muuta kuin tsemppiä opiskelu-urakkaan ja muistahan raportoida, kuinka pääsykokeissa kävi! :thumbs: