Tehoa pääsykokeeseen lukemiseen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Artelo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.10.2013
Viestejä
68
Elikkäs lukio-opiskeluni on nyt siinä pisteessä että viimeinen oppituntini toisella asteella päättyi eilen kello 11.
Nyt oppiminen on siis täysin itseni varassa ja ongelmaksi muodostuukin nyt se, että olen aina oppinut asiat kuulemalla, en lukemalla.

Minulla on todettu lukihäiriö ja lukunopeuteni on alle asteikon. Keskiarvoni on lukiossa ollut yli 7 ja peruskoulussa yli 8 eli vaikka monet kirjani ovat neitseellisiä, niin olen silti omaksunut kursseilla opiskellut asiat. Asun Forssassa, jossa ei järjestetä valmennuskursseja eikä minulla sellaiseen olisi edes varaa. Parisataa olen noihin kirjoihin pistänyt eli sisään olisi hyvä päästä. Ensimmäistä kertaa elämässäni ei ole ketään kuka väkisin pistäisi minut ymmärtämään asioita vaan asiat pitäisi itse oppia. Päämääränä siis kauppis ja nuo kirjat ovat melko tuhtia tavaraa.

Minulla on jatkuvia päänsärkyä ja väsymystä, kun yritän saada imettyä noista kirjoita jotakin irti. Kävin juuri eilen apteekissa josta mukaan tarttui parilla kympillä Beroccaa jota on kovasti mainostettu että auttaa jaksamaan, resepti melatoniinia ja useampaa eri päänsärkylääkettä. Olisiko jotakin mikä vielä auttaisi jaksamaan? Lukeminen siis erittäin hidasta ja tuskallista, oppimistuloksia ei synny millään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos lukeminen on työlästä, niin kannattaisiko harkita jotakin käytännön ammattia? Pääsykoe on vasta alkua. Kun olet päässyt sisään alkaa se varsinainen opiskelu, ja tulevaisuudessa sinun sitten pitäisi viettää päiväsi työssä, jossa taas pitää lukea ja kirjoittaa.
 
Juttelin itseasiassa Turkulaisten kauppisopiskelijoiden kanssa ja sanoivat että jos sisään pääsee, niin loppu on lastenleikkiä :D
Kyllä mää myös AMK haen, mutta en ajatellut sieltä valmistua, vaan hakea sitten joka kevät uudestaan yliopistoon ja tehdä sen verran kursseja että saan tukea :) Jos ei sitten sitä yliopistopaikkaa ala kuulua, niin on ainakin joku tutkinto pohjalla. Eli huipulle tähdätään ja valtio elättää jos ei yliopisto oviaan avaa :D
 
Tauota lukemista mahdollisimman paljon ja tee lukusuunnitelma.

Ja lukemista voi harjoitella ja lukunopeutta parantaa, vaikka olisikin lukihäiriö.

Se on taito siinä missä muutkin.
 
Kokeile kaavaa 30 min lukemista - tauko- taas 30 min lukemista - pidempi tauko - sama alusta. Jopa 2-5 minuutin tauko tuntuu virkistävän aivoja.
 
Miten olisi muistiinpanot? Mindmapit on kivoja :)

Tai jos jaksat nähdä vaivaa, lue kirjaa äänen, äänitä puhe ja kuuntele sitä.
 
Pääsykokeisiin lukeminen on kovaa työtä, ei ole olemassa vippaskonsteja, eikä siinä lääkkeet ym. auta. Ensiksi tehdään päätös, että nyt luetaan ja sitten vaan luetaan. Toki siinä ohessa kannattaa tehdä muistiinpanoja ym. mikä nyt itselleen sopii, mutta ei siitä lukemisesta mihinkään pääse.

Itse aikoinani luin kolme kuukautta ma-pe klo. 9-16.30 ja toivoin, että olisi hyvät ilmat, koska tiesin että silloin toiset jättää lukematta ja lähtee ulos.
 
Pääsykokeisiin lukeminen on kovaa työtä, ei ole olemassa vippaskonsteja, eikä siinä lääkkeet ym. auta.

Jos nyt nussin pilkkua hieman, niin kyllähän lääkkeet auttavat, ja ymmärtääkseni niitä liikkuu esim. Yhdysvalloissa opiskelijapiireissä vähän enemmänkin, kun paineet suoriutua saattavat olla vähän kovemmat kuin täällä yleensä. Eri asia on, auttavatko ne lukihäiriöistä ja kuinka helppo niitä on saada.
 
Juttelin itseasiassa Turkulaisten kauppisopiskelijoiden kanssa ja sanoivat että jos sisään pääsee, niin loppu on lastenleikkiä :D
Kyllä mää myös AMK haen, mutta en ajatellut sieltä valmistua, vaan hakea sitten joka kevät uudestaan yliopistoon ja tehdä sen verran kursseja että saan tukea :) Jos ei sitten sitä yliopistopaikkaa ala kuulua, niin on ainakin joku tutkinto pohjalla. Eli huipulle tähdätään ja valtio elättää jos ei yliopisto oviaan avaa :D

Paperit tulee niin että heilahtaa, eikä mitään tarvitse tehdä? Siitä sitten vaan hyväpalkkaiseen duuniin? Get real!
 
Jos nyt nussin pilkkua hieman, niin kyllähän lääkkeet auttavat, ja ymmärtääkseni niitä liikkuu esim. Yhdysvalloissa opiskelijapiireissä vähän enemmänkin, kun paineet suoriutua saattavat olla vähän kovemmat kuin täällä yleensä. Eri asia on, auttavatko ne lukihäiriöistä ja kuinka helppo niitä on saada.

Mulla on yksi korkeakoulututkinto jo takataskussa ja olen ajatellut, että se saa riittää MUTTA jos jostain löytyy pilleri jolla vois saada esim. lääkärin oppimäärän niin mulle yksi tuollainen kiitos.

Niin siis pointti oli, että ei ne lääkkeet korvaa sitä lukemista. Niiden avulla voi jaksaa lukea kauemmin, mutta lukemaan joutuu silti.
 
Yks tehokas keino lukea on se, että lukee sillä asenteella, että kyseessä on ainut tilaisuus oppia luettu. Ulkoa oppiminen on todella tehotonta (hauki on kala, hauki on kala ...), mutta hauen kuvitteleminen veteen uimaan on huomattavasti tehokkaampaa.

Lukihäiriöstä ei (onneks) oo omakohtaista kokemusta, mutta varmasti vaatii enemmän työtä.
 
Sun pitää löytää itselles sellanen oikea oppimismenetelmä mikä ei ole kaikille sama. Toiset oppii kuuntelemalla, toiset lukemalla ja jotkut kirjottamalla jne. Jos sun pääsykokeet on tosiaan kirjojen pohjalta niin yks mitä voisit harkita olis, et lukiessa tekisit muistiinpanoja ja kun olet saanut luettua määrän x kirjoittaisit niistä itsellesi yhteenvedon.

Itse kamppailin tosi pitkään samanlaisen ongelman kanssa, kunnes huomasin, että mulle jää asiat parhaiten päähän kirjoittamalla eikä pelkästään sillä, että luen samaa materiaalia kerrasta toiseen.
Mulla ei ole todettu lukihäiriötä, mutta saattaisi jopa olla... Feilasin äidinkielen kirjoitukset aikoinaan ensimmäisellä kerralla jne.
 
Jos lukemisen aloittaminen tuntuu hankalalta päivittäin ja venyy ja venyy ("käyn nopeeta koneella ja sit aloitan" ym.), niin kannattaa harkita lähtöä kirjastolle lukemaan. Itse kävin viime vuonna yliopiston kirjastolla lukemassa kaverin pyynnöstä viimeiset viisi viikkoa ja totesin, että toimii. Ei sellaista lukurutiinia saa millään aikaan kotona, missä on kaikkia häiriötekijöitä ja muuta tekemistä. Aamulla lähtö ysiltä kirjastolle ja viiden-kuuden aikaan takaisin. Välissä tietysti pidetään lounas- ja kahvitauot. Kotona kun luin niin tuli pidettyä vähän väliä taukoja, jotka venyivät aina pidemmiksi kuin oli tarkoitus. Kirjastolla ei tullut härvättyä mitään muuta vaan se aika oikeasti käytettiin lukemiseen.
 
Kokeile muuttaa teksti joksikin visuaaliseksi ja kuvamuistiin paremmin jääväksi, kuten ajatuskartoiksi. Ääneen lukeminenkin voisi olla aika hyvä. Mutta tosiaan vaikea sanoa, kun ei itse tiedä millaista lukihäiriön kassa painiminen on.
 
Elikkäs lukio-opiskeluni on nyt siinä pisteessä että viimeinen oppituntini toisella asteella päättyi eilen kello 11.
Nyt oppiminen on siis täysin itseni varassa ja ongelmaksi muodostuukin nyt se, että olen aina oppinut asiat kuulemalla, en lukemalla.

Minulla on todettu lukihäiriö ja lukunopeuteni on alle asteikon. Keskiarvoni on lukiossa ollut yli 7 ja peruskoulussa yli 8 eli vaikka monet kirjani ovat neitseellisiä, niin olen silti omaksunut kursseilla opiskellut asiat. Asun Forssassa, jossa ei järjestetä valmennuskursseja eikä minulla sellaiseen olisi edes varaa. Parisataa olen noihin kirjoihin pistänyt eli sisään olisi hyvä päästä. Ensimmäistä kertaa elämässäni ei ole ketään kuka väkisin pistäisi minut ymmärtämään asioita vaan asiat pitäisi itse oppia. Päämääränä siis kauppis ja nuo kirjat ovat melko tuhtia tavaraa.

Minulla on jatkuvia päänsärkyä ja väsymystä, kun yritän saada imettyä noista kirjoita jotakin irti. Kävin juuri eilen apteekissa josta mukaan tarttui parilla kympillä Beroccaa jota on kovasti mainostettu että auttaa jaksamaan, resepti melatoniinia ja useampaa eri päänsärkylääkettä. Olisiko jotakin mikä vielä auttaisi jaksamaan? Lukeminen siis erittäin hidasta ja tuskallista, oppimistuloksia ei synny millään.
Beroccahan on siis ihan tavallinen monivitamiinivalmiste...?

Jos nyt nussin pilkkua hieman, niin kyllähän lääkkeet auttavat, ja ymmärtääkseni niitä liikkuu esim. Yhdysvalloissa opiskelijapiireissä vähän enemmänkin, kun paineet suoriutua saattavat olla vähän kovemmat kuin täällä yleensä. Eri asia on, auttavatko ne lukihäiriöistä ja kuinka helppo niitä on saada.
Adderall on se lääke/huume, jota opiskelijat käyttävät Yhdysvalloissa. On kuitenkin HYVIN epätodennäiköistä, että ketjun tekijä saisi reseptin ko. lääkkeeseen suomessa.
 
Lappeenrannan teknillinen myös jatkokouluttaa tradenomeja KTM:ksi. Yliopiston puolella opiskelussa vierähtäisi suunnitellusti 5 vuotta, LUTin jatkokoulutusreitissä 6v. Opiskelijat valitaan jatkokoulutukseen opintomenestyksen, valintakokeen ja motivaation perusteella. Muutama kaveri on nyt opiskelemassa jälkimmäisen kaavan mukaan, ja sanoisin, että kannattaa laittaa idea korvan taakse, jos hakeminen kylteriksi alkaa tuntua epätoivoiselta. Lisätietoa LUTin maisteriohjelmasta.
 
Kokeile muuttaa teksti joksikin visuaaliseksi ja kuvamuistiin paremmin jääväksi, kuten ajatuskartoiksi. Ääneen lukeminenkin voisi olla aika hyvä. Mutta tosiaan vaikea sanoa, kun ei itse tiedä millaista lukihäiriön kassa painiminen on.
Komppaan.
Niin aluksi kannattaa ottaa selvää millä tavalla opit parhaiten. Lukemalla, omia muistiinpanoja tekemällä (tiivistelmät, ajatuskartat), ääneen lukemalla ja mitä näitä nyt on? Ihmiset oppivat eri tavoilla eikä kaikki tavat sovellu kaikille yhtä hyvin - mene sen helpoimman kautta. Itselle paras tapa selviää ihan tekemällä ja ottamalla asioista ja vaihtoehdoista selvää.
Itseni on aivan turhaa yrittää pelkästään lukea ja lukea, sillä metodilla muistan hetken päästä huomattavasti vähemmän asioita kuin lukemalla ja muistiinpanoja tekemällä - sikäli veikkaisin että aloittajankin kannattaisi tehdä omat muistiinpanot ja tiivistelmät ainakin valikoiduista kohdista ja katsoa miten meni.

Toinen mitä itse käytin paljon oli alleviivaus. Mulla oli joku värikoodisto (4 eri väriä?) jossa tietyllä värillä oli kaikista oleellisimmat jutut, toisella nimet/vuosiluvut ym. Helpotti huomattavasti kertaamista ja asioiden mieleenpainamista.

Kolmas ja ehkä kaikista oleellisin pointti on, että mene johonkin kirjaston tms lukusaliin ja sulje kaikki ylimääräiset sähköiset vempeleet joita et tarvitse. Suurin osa porukasta keskittyy huomattavasti paremmin jossain muualla kuin kotona, jossa on karmea määrä muita häiritseviä tekijöitä ja virikkeitä. Pelkästään parantunut keskittymiskyky luultavasti parantaa oppimistuloksia. Ja esimerkiksi huono valo voi jo saada aikaan yllä mainitun päänsäryn.

Noin yleensäkin kannattaa miettiä miten lukee. Aluksi kannattaa pyrkiä hahmottamaan suuria linjoja ja siirtyä vähitellen kohti yksityiskohtia.

Mitä lukihäiriöön tulee niin sekin ilmenee ihmisillä eri tavoin. Itselläni tämä tarkoittaa suurempaa määrää kirjoitusvirheitä ja puuttuvia sanoja. Myös jossain määrin lukeminen on hitaampaa kuin tavallisesti. Syyt ja seuraukset kannattaa jälleen kerran tiedostaa ja miettiä korjaavia toimenpiteitä – kirjoittaa suoraan wordiin, lukee tekstin kertaalleen läpi ennen lähettämistä, tekee omat muistiinpanot pelkän lukemisen sijasta ym. Voi olla, että tämä tietää ylimääräisiä hommia.

Pääsykokeen läpäisy on hyvin pitkälti kiinni omasta motivaatiosta ja työnteon määrästä. Hyvällä suunnittelulla ja opiskelutekniikalla voit vähentää huomattavasti tarvittavan duunin määrää. Suosittelen panostamaan kerralla kunnolla niin hakemisesta ei todennäköisesti tule joka vuotinen tapa. Lukihäiriö voi olla hidaste, muttei este.
Tsemppiä.
 
vielä tohon päänsärkyyn.. Milloin olet viimeeksi testauttanut näkösi eli onko tarvetta laseille? Onko nykyiset lasit/piilarit riittävän vahvat? Karsastaako näkö? valaistus ja työergonomia? kaikki nämä ja n+1 muuta syytä voi aiheuttaa päänsärkyä ja väsymystä.
Ja jos sinulla on jokin todistus lukihäiriöstä ja se täyttää tietyt vaatimukset voit saada muistaakseni 2 tuntia lisää koeaikaa. Käy tsekkaamassa jostain netin syövereistä milloin ja mihin todistuspaperit piti toimittaa, aikarajat oli kuitenkin selkeästi ennen pääsykoetta.
 
Pääsykokeen läpäisy on hyvin pitkälti kiinni omasta motivaatiosta ja työnteon määrästä. Hyvällä suunnittelulla ja opiskelutekniikalla voit vähentää huomattavasti tarvittavan duunin määrää. Suosittelen panostamaan kerralla kunnolla niin hakemisesta ei todennäköisesti tule joka vuotinen tapa. Lukihäiriö voi olla hidaste, muttei este.
Tsemppiä.

Tämä on se oleellinen pointti. Tarkoitus on muistaa asiat, joilla saa pisteitä pääsykokeissa. Ei lukea lukemasta päästyään. Itselle nämä ovat kaksi hyvin eri asiaa. Viimeksi kun luin pääsykokeisiin aloitin hankkimalla vanhoja kokeita ja niiden pisteytysperusteita. Tältä pohjalta kävin pääsykoekirjat läpi ja kirjoitin niistä omat muistiinpanot. Käytin ranskalaisia viivoja listaamaan termit, jotka mainitsemalla uskoin saavani pisteitä kokeessa. Muokkasin muistiinpanojen rakennetta ja sanamuotoja, kunnes ne olivat omalle ällilleni johdonmukaiset ja mahdollisimman helpot muistaa. Sitten laitoin listat Google Docsiin ja kämpän seinälle. Aloin rallattelemaan listoja mielessäni läpi töissä, lenkillä jne... Aina kun tökkäsi niin tarkastin lähimmällä tietokoneella tai puhelimella miten se menikään. Sain pääsykokeessa yllättävän kovat pisteet, enkä varsinaisesti ollut lukenut kirjoja läpi, kuin kerran. Pari kuukautta kuitenkin elin listojeni kanssa läheisessä suhteessa ja välillä palasin tarkistamaan kirjasta jonkun termin merkitystä.
En tiedä miten lukihäiriö vaikuttaa oppimiseen, mutta oman tavan löytäminen auttaa varmasti paljon.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom