Teen juominen

makez sanoi:
Vaihdos johtui siitä, että vaimo oli jostain lukenut että miehen kahvin juonti saataa vaikuttaa heikentävästi tuohon sperman laatuun ja sitä kautta lasten saantiin ja kun kaikki keinot oli käytössä niin vaihdoin teehen...

Syä hyvä miäs ruisleipää, siinä yksi syy suomalaisten miesten hedelmällisyyteen. Ruisleivässä olevat mömmöt tukevat mieshormooneja :)

(ranskalaiset on kait aika tuhkamunia ;)

Edit. Onko jotain haittaa, jos nauttisi Vihreätä Teetä kiinteässä muodossA :P Lehtiä vaan nassuun. Kyllä ne alas menee, vettä päälle, pohjanmaan kautta!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Quote:
Originally Posted by SuperPalle
Mulla myös. Varsinkin liptonin vihreä tee tekee pahaa, eikä tarvitse paljoa edes juoda, muutama kulaus riittää.

Mulla ei

Omituista on, että muun merkkisiä vihreitä teitä voi juoda ihan hyvin, vain Lipton ärsyttää. Muistakin liptonin pussiteistä tulee huono olo, mutta vihreästä teestä varsinkin.

En muuten joisi noita Liptoneita, mutta töissä ei ole muun merkkistä tarjolla eikä koko ajan viitsi kahvia juoda. Muutenkin nuo Liptonin teet on aika :urjo:

SuperPalle sanoi:
Omituista on, että muun merkkisiä vihreitä teitä voi juoda ihan hyvin, vain Lipton ärsyttää. Muistakin liptonin pussiteistä tulee huono olo, mutta vihreästä teestä varsinkin.

En muuten joisi noita Liptoneita, mutta töissä ei ole muun merkkistä tarjolla eikä koko ajan viitsi kahvia juoda. Muutenkin nuo Liptonin teet on aika :urjo:

Kokeile Pirkka teetä. Nimestä huolimatta yllättävän hyvää.

Koodi:

Pitääpä koittaa... Nordqvistin teetkin on ihan hyviä. Eilen join pari kuppia Nordqvistin vihreää ilman ongelmia.

Onko jollakulla olemassa pätevää tietoa kahvi/tee/kaakao sisältämistä pitoisuuksista (esim. kofeiini, polyfenolit) malliin */100 g kuiva-ainetta?

Pätevästä (saati sitten yhtenäisestä) esityksestä en tiedä, mutta heitän tästä äkkiseltään kokoelman erinäisistä lähteistä kertynyttä tietoa: kofeiinia teessä on n. 3-5%, väristä riippumatta: samaa kasviahan ne, valmistusmenetelmä toki vaikuttaa jonkin verran. Polyfenoleita (flavonoideja/katekiineja ja muuta kivaa) n. 30%, josta suunnilleen 30% EGCG:tä (vihreä tee). Mustan teen pitoisuudet pienempiä ja mömmötkin hieman erilaisia, kiitos valmistusmenetelmän.

Jos nyt oikein muistan, 200ml kiinalaista Hangzhoun gunpowderia sisältää n. 145 mg katekiineja ja 75 mg kofeiinia. Ainakin.

Edit. Onko jotain haittaa, jos nauttisi Vihreätä Teetä kiinteässä muodossA :P Lehtiä vaan nassuun. Kyllä ne alas menee, vettä päälle, pohjanmaan kautta!

Vihreän teen lehtien syöminen ei varmastikaan ole kovin vaarallista. Japanilaiset oikeastaan tekevät niin chanoyu-seremoniassaan, kun vatkaavat teejauheen veteen... alunperinhän teenlehtiä on (Kiinassa jne; tuoreena tietenkin) käytetty vihanneksen tapaan. Pirullista pureskeltavaa ne kuitenkin ovat kuivina, muuten lähinnä kofeiininsaanti alkaa olla huimaa.

Lipton on pahaa, eikä muuhuin ole varaa :) ? No enpä minäkään moisesta perusta, mutta ihan samaa teetähän sen pitäisi olla kuin muillakin? Yritän tässä muistella (kun en itse Liptonia juo), saako sitä ollenkaan maustamattomana? Vähemmästäkin sitä saa vatsansa sekaisin kuin maustetusta "teestä." Että kun ei tästä maasta meinaa kunnon teetä saada oikein mistään muualta kuin erikoisliikkeistä, vaan melkeinpä aina pilalle maustettuna :curs:

tokkopaisto sanoi:
Mites kun jotkut puhuu että nää vihreän teen lehdet kerättäis suunnilleen kiinalaisten metallisulattojen takaa ja sisältäis raskasmetalleja kuulemma.

Lauantaina kävin tutustumassa paikalliseen teenpoimimiseen (nyt juuri korjataan kuulemma paras sato). Täältä sanotaan tulevan Kiinan parhaan teen (kalleinta se ainakin täällä on), nyt puhutaan siis vihreästä longjing-teestä. Kiinassa kuulemma viljellään kaiken väristä teetä, mutta ehdottomasti suurin osa on kuitenkin vihreää. Saman huomaa kaupan teehyllyllä.

Ainakin täällä teeviljelmät ovat yksittäisten ihmisten omistamia, mitään yhtä megaomistajaa ei kuulemma ole.

Raskasmetalleja, hmm... :rolleyes: Kiina on ilmanlaadun puolesta aika törkeän paskainen maa, eikä katalysaattori ole ystävämme. Aivan varmasti noissa teelehdissä on järkyttävät määrät kaikenlaista ylimääräistä, koska autoja pyyhkii vierestä ihan kiitettävästi, eikä kyllä muutenkaan tarvitse luulla, että ulkoilmassa on mukavan puhdasta ja raikasta. ;)

Jerska sanoi:
Kaksi kertaa olen elämäni aikana juonut Liptonin pussiteetä tyhjään mahaan ja molemmilla kerroilla aloin voimaan pahoin. Tuskan hikeä alkoi puskemaan ja oksettamaan niin maan pirusti. Päänuppikin tuntui todella sekavalta. Tuota kesti noin puoli tuntia. Kahvin kanssa ei ole vastaavia ongelmia.
Osaako kukaan guruista kertoa mikä teen ainesosa saa tuommoista aikaan joillekin ihmisille?

Voisko flavonoidit aiheuttaa allergisen reaktion? Myös mulla tulee nykyään teestä, ja varsinkin vihreästä teestä aika kauhea olo.

SuperPalle sanoi:
Koodi:

Pitääpä koittaa... Nordqvistin teetkin on ihan hyviä. Eilen join pari kuppia Nordqvistin vihreää ilman ongelmia.

Oletko maistanut liptonia vain työpaikallasi?
Voi olla että joku myrkyttää niitä pusseja tai sitten veden keitin on likainen.

Oletko maistanut liptonia vain työpaikallasi?
Voi olla että joku myrkyttää niitä pusseja tai sitten veden keitin on likainen.

Olen maistanut myös muualla, mutta eri merkkejä. Esim. Liptonin metsämarjateetä olen juonut muualla ja se on ollut hyvää. Uskon että se vihreä tee on kaikkialla yhtä pahaa.

Vedenkeitin ja muki on puhtaita. Juon teen raakana kuuman veden kanssa + 2 kappaletta hermesetasta sekaan. Sitä en tiedä myrkyttääkö joku työkaveri pusseja, täytyy alkaa pitämään kollegoita silmällä :)

Nordqvistilla on paremmat teet, koska pienempänä yhtiönä niillä on varaa valita parhaat tee-erät. Lipton pussittaa Earl-Grey Tea:ta hirveät volyymit.

SuperPalle sanoi:
Olen maistanut myös muualla, mutta eri merkkejä. Esim. Liptonin metsämarjateetä olen juonut muualla ja se on ollut hyvää. Uskon että se vihreä tee on kaikkialla yhtä pahaa.

Vedenkeitin ja muki on puhtaita. Juon teen raakana kuuman veden kanssa + 2 kappaletta hermesetasta sekaan. Sitä en tiedä myrkyttääkö joku työkaveri pusseja, täytyy alkaa pitämään kollegoita silmällä :)

Mistäs tuota nordqvistin teetä saa? En ole missään nähnyt

Mistäs tuota nordqvistin teetä saa? En ole missään nähnyt
Aivan normaali kaupoista olen itse ostanut. Yleensä sellaisia 20 pussin pakkauksia, joissa neljää eri laatua.

Voisko flavonoidit aiheuttaa allergisen reaktion? Myös mulla tulee nykyään teestä, ja varsinkin vihreästä teestä aika kauhea olo.

Ainakaan mehusta, johon on lisätty flavonoideja, mulla ei tule huonoa oloa. En kuitenkaan tiedä onko siinä niin paljon flavonoideja kuin vihreässä teessä.

Nordqvistilla on paremmat teet, koska pienempänä yhtiönä niillä on varaa valita parhaat tee-erät. Lipton pussittaa Earl-Grey Tea:ta hirveät volyymit.

Aijai. Suuret ne näillä markkinoilla mälläävät; kunhan kiinalaiset ovat itse juoneet parhaat, tulee joku Lipton ja ostaa toiseksi parhaat. Muille jää sitten se mihin on varaa. Juuri siksi olen joutunut olemaan vaihteeksi ilman Darjeeling-suosikkiani (Dooteriah).

Mitä tulee kokeilemaani Nordqvistin maustamattomaan Japani (gyokuro) -teehen (pikkuruinen ylihinnoiteltu pussukka irtoteetä, sellainen ruskeanharmaa, paikallisesta sittarista), sanonpa vain ettei ollut hintansa väärti. Mutta komeat olivat väittämät terveysteen vaikutuksista.

Ainakaan mehusta, johon on lisätty flavonoideja, mulla ei tule huonoa oloa. En kuitenkaan tiedä onko siinä niin paljon flavonoideja kuin vihreässä teessä.

No eipä todellakaan ole, vaan paljon vähemmän.

SuperPalle sanoi:
Aivan normaali kaupoista olen itse ostanut. Yleensä sellaisia 20 pussin pakkauksia, joissa neljää eri laatua.

Huono olo voi tulla myös keinotekoisista aromeista ja makeutusaineista.

Esim Oulun kauppahallista löytyy yhdestä liikkeestä vaikka minkämoista teetä ja vieläpä melko halvalla, vihreääkin maustamattomana ja maustettuna kymmeniä eri laatuja.. Itse ostelen tuolta vähän väliä, suosittelen. Stockmannilta löytyy myös reilunkokoinen teehylly mutta hinnoissa stockmanlisä.

Nimimerkki ei enää ikinä pussiteetä ilman pakottavaa tarvetta.

PS. Suosittelen metsästämään semmosia metallisia teen hauduttamiseen tarkoitettuja palloja joihin tungetaan irtoteetä sisälle, eivät maksaneet stockmannillakaan kuin 2-3e/kpl. Jossain säästökuopassa näin noita myös.

Huono olo voi tulla myös keinotekoisista aromeista ja makeutusaineista.

Ei mulla.

Esim Oulun kauppahallista löytyy yhdestä liikkeestä vaikka minkämoista teetä ja vieläpä melko halvalla, vihreääkin maustamattomana ja maustettuna kymmeniä eri laatuja.. Itse ostelen tuolta vähän väliä, suosittelen. Stockmannilta löytyy myös reilunkokoinen teehylly mutta hinnoissa stockmanlisä.

Nimimerkki ei enää ikinä pussiteetä ilman pakottavaa tarvetta.

PS. Suosittelen metsästämään semmosia metallisia teen hauduttamiseen tarkoitettuja palloja joihin tungetaan irtoteetä sisälle, eivät maksaneet stockmannillakaan kuin 2-3e/kpl. Jossain säästökuopassa näin noita myös.

Pitää varmaan koettaa joskus noita irtoteitä. En kyllä oikein tiedä miten sitä valmistetaan, mutta eiköhän jostain löydy ohjeet. Mulla onkin jo kotona noita teenhaudutuspalloja. Toivottavasti niitä ei ole valmistettu jostain asbestista....:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom