Teen juominen

Mites kun jotkut puhuu että nää vihreän teen lehdet kerättäis suunnilleen kiinalaisten metallisulattojen takaa ja sisältäis raskasmetalleja kuulemma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tokkopaisto sanoi:
Mites kun jotkut puhuu että nää vihreän teen lehdet kerättäis suunnilleen kiinalaisten metallisulattojen takaa ja sisältäis raskasmetalleja kuulemma.
No ei tuo mitenkään vihreä tee spesifinen asia ole, koska vihreä ja musta tee tulee samasta kasvista, valmistustapa vaan vaihtelee. Lisäksi luulen, että noita teeviljelyksiä on ihan järkyttävä määrä kaukoidässä, että niitä kaikkia ei kyllä sulattojen takapihoille ole pystytetty. ;)

toolate sanoi:
Lisäksi luulen, että noita teeviljelyksiä on ihan järkyttävä määrä kaukoidässä, että niitä kaikkia ei kyllä sulattojen takapihoille ole pystytetty. ;)

Noita vihreän teen pakkauksien kylkiä kun on vaan yrittänyt tihrustaa niin niissä ei tunnu useinkaan lukevan mistä ne on. Aina lukee vaan tyyliin "imported pai joku virma from Singapore". Tietysti just ne mun teelehdet tulee jostain hirvittävästä teollisuuskombinaatista :jahas: .

No samapa tuo, ei kai sitä oikein kovin puhdasta ravintoo hevillä muutenkaan löydä. Kaikki on geenimuunneltuja, täynnä kasvimyrkkyjä, raskasmetalleja, radioaktiivista säteilyä, antibiootteja ja hormooneja ja mitä vielä. Terveydeksi! :D

Tässäkin suhteessa monipuolisuus on hyväksi. Ei aina sitä kiinalaista. Tosin, surin osa mustasta teestä tuotetaan aivan muualla - tällä hetkellä eniten Keniassa.

Ja saahan sitä teetä luomunakin, kaikissa väreissä. Tähän väliin pikku yksityiskohta: kiinalaisessa luokittelussa tunnetaan peräti 6 eri "väriä".

Toisaalta tee on harvalle suomalaiselle - kaltaisiani hevijuusereita lukuun ottamatta - mitenkään merkittävä raskasmetallien lähde, kun kulutus kärsää kohti on luokkaa 200g/vuosi (ja mitenkähän ne nyt sitten liukenevat lehdistä, en osaa sanoa). Ennemmin tässä sopii ruisleipää varoa, sitä kun menee kevyesti 200g kerralla.

^ Nyt täytyy sanoa että taidat olla nähdäkseni todella oikeassa kun suhteuttelit tohon noita määriä/vuosi. Teen kittaaminen jatkuu!

Vihreästä teestä, sen pääkatekiinikomponentista, EGCG:sta taas uusimmassa Obesity Researchissa; vaikutuksista rasva-aineenvaihduntaan ja antikarsinogeenisista ominaisuuksista..:

Discussion: These results demonstrate that EGCG can act directly to inhibit differentiation of preadipocytes and to induce apoptosis of mature adipocytes and, thus, could be an important adjunct in the treatment of obesity.
http://www.obesityresearch.org/cgi/content/abstract/13/6/982

:rock:

tokkopaisto sanoi:
No samapa tuo, ei kai sitä oikein kovin puhdasta ravintoo hevillä muutenkaan löydä. Kaikki on geenimuunneltuja, täynnä kasvimyrkkyjä, raskasmetalleja, radioaktiivista säteilyä, antibiootteja ja hormooneja ja mitä vielä. Terveydeksi! :D

Tässä tuli koko totuus lyhykäisyydessään. Kyllähän sitä kaikki tyhmät bodarit tietää mikä on proteiinihormooni :hyper:

Ja näkkileipä aiheuttaa syöpää, puhumattakaan porkkanasta.
Oli muuten aika pahasti :offtopic:

Onko jollakulla olemassa pätevää tietoa kahvi/tee/kaakao sisältämistä pitoisuuksista (esim. kofeiini, polyfenolit) malliin */100 g kuiva-ainetta?

Kaikki "tieto" jonka olen löytänyt vimmaisen hakemisen tuloksena on tiivistettävissä muotoon "1,25 dl kahvia sisältää n. 50 - 400 mg kofeiinia, teessä on puolet vähemmän, pitoisuus vaihtelee suuresti lajikkeen yms. mukaan, kaakao maistuu kivalta hiihtoreissulla, on myös spekuloitu että Marsissa on saattanut joskus olla elämää". :jahas:

tokkopaisto sanoi:
Onko jollakulla olemassa pätevää tietoa kahvi/tee/kaakao sisältämistä pitoisuuksista (esim. kofeiini, polyfenolit) malliin */100 g kuiva-ainetta?
Tietoa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini
enkuksi sama, laajempi ja parempi, kuin suomeksi: http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine
http://coffeefaq.com/site/node/25
http://www.cspinet.org/new/cafchart.htm (pitkä lista pitoisuuksia, mutta jenkkiläisten tuotteiden ja nesteunsseja käyttävät mittoina)
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/caffeine.html (vissiin ihan lääketieteellistä tutkimustietoa)
http://wilstar.com/caffeine.htm (lyhyempi pitoisuuslista, taas jenkkiläistä tietoa ja mittayksiköitä, paitti milligrammat)

Ääh, nyt ei Google löytänyt sitä artikkelia, minkä olen moneen kertaan lukenut ja hyväksi todennut. :( Jospa noilla pääsisi kumminkin alkuun.

Vaikka miten kofeiinipitoisuuksista lukee, niin epävarmuus on ainoa varma asia, eli pitoisuudet vaihtelevat ihan pirusti, sitä monessa paikassa korostetaankin. Perussääntönä olen pitänyt, että desissä (edelleenkään en halua ajatella kuppimitoissa, koska se on liian epätarkkaa) suodatinkahvia on 100mg, ruskeassa teessä siitä puolet ja vihreässä teessä vielä siitä puolet, eli jo tod. vähän. Ei jaksa tämänkään asian suhteen sen enempää hifistellä. Jos haluaa olla suht varma siitä, paljonko kofeiinia elimistöönsä pistää, joutuu jättämään kahvin sekä teen pois ja ottamaan kofeiinin nappimuodossa.

Vähän offtopic, mutta kertokaas vähän, että mikä määrä kofeiinia on "liikaa" jne. Itselläni ei tunnu kofeiinista tablettina tai litkuna olevan mitään hyötyä piristymiseen, mutta sitten taas stackki tuntuu toimivan ja hyvinkin vielä. Tosin siinä taisi olla paria muutakin ainetta mukana. Muistelen vain, että ei siinäkään annoksen kof.pitoisuus ollut kuin lähelle 300mg?

Kaksi kertaa olen elämäni aikana juonut Liptonin pussiteetä tyhjään mahaan ja molemmilla kerroilla aloin voimaan pahoin. Tuskan hikeä alkoi puskemaan ja oksettamaan niin maan pirusti. Päänuppikin tuntui todella sekavalta. Tuota kesti noin puoli tuntia. Kahvin kanssa ei ole vastaavia ongelmia.
Osaako kukaan guruista kertoa mikä teen ainesosa saa tuommoista aikaan joillekin ihmisille?

200mg/vrk kuulemma riittää riippuvuuden syntymiseen ja pohjoismaalaiset sekä britit kuulemma nauttivat keskimäärin 400mg/vrk (britit pääosin teestä saavat kofunsa). Mielipiteenäni on, et ton 400mg/vrk yli ei kannattaisi ainakaan pitkäaikaisesti mennä. Ei oo paljoo järkee kehiä itelleen tod. korkeeta toleranssia kittaamalla kauheita määriä kolajuomia ja/tai kahvia päivittäin.

HERE IS THE SH*T, karvalakkiedition
korjatkaa ihmeessä jos aihetta

Ankaran nettivaelluksen tuloksena sain räävittyä kasaan seuraavanlaista (mm.). Vihreällä teellä hehkutetaan olevan mitä erilaisimpia ihmeitätekeviä ominaisuuksia joista mainittakoon tässä mm. sen kyky torjua AIDS-virusta (lol?).

Tässä keskityn syöpää torjuviin ja rasvaa polttaviin ominaisuuksiin.

Olettaen että VT lehtien kuivapainosta 10% on polyfenoleja (antioksidatiivisia, tehot kymmenkertaisia mm. E ja C vitamiiniin) josta 50% on EGCG (tärkein PF:sta), on 10 g:ssa kuivissa VT lehtiä n. 500 mg EGCG:tä.

Syöpää ennaltaehkäisevään vrk-annokseen tarvitaan n. 1 g EGCG:tä = 20 g VT lehtiä.

Rasvaa polttava vaikutus saadaan aikaan n. 300 mg EGCG:tä = n. 7 g VT:tä.

Jotta veressä saavutettaisi merkittävä konsentraatio, vaaditaan kerta-annoksena n. 400 mg EGCG:tä.

Eli 20 g VT/vrk jaettuna kahteen vrk-annokseen.

20 g VT:tä on n. 10 kupillista. Yksi kuppi sis. n. 20 mg kofeiinia. Vrk-annos VT:tä (20 g) sis. siis n. 200 mg kofeiinia.

Teetä ei saa laittaa kiehuvaan veteen koska tuhoaa PF:t. Optimaalinen haudutuslämpötila jäi epäselväksi. Lisäksi samasta syystä tee tulisi juoda kokolailla äkkiä hauduttamisensa jälkeen.

Mitenhän kylmässä vedessä lilluneet teen lehdet. Irtoaakohan niistä kylmässä vedessä noita polyfenoleja? Itselläni on ollut tapana laittaa lehtiä reilusti kylmään veteen ja jättää ne siihen vähintään 20 tunniksi ja juoda sitten.

toolate sanoi:
Mitenhän kylmässä vedessä lilluneet teen lehdet. Irtoaakohan niistä kylmässä vedessä noita polyfenoleja? Itselläni on ollut tapana laittaa lehtiä reilusti kylmään veteen ja jättää ne siihen vähintään 20 tunniksi ja juoda sitten.

Hmm, mielenkiintonen lähestymistapa kieltämättä. Kofeiini on aika helposti liukeneva mutta muuten ei oo hajuakaan.

Mittailin Liptonin Chaéta ja 20 g on aikalailla kolme reilua ruokalusikallista. Tulee aiak tujua mehua enkä pidemmän päälle kyllä oikein muutenkaan hirveesti innostu VT:n lipittämisestä. Alkaa maistuun aiak puisevalle. Oonkin suunnitellu kokeilevani iskee lehdet suoraan porkkanaraasteeseen tmv., kai ne sillainkin menee. Katotaan nyt.

Jerska sanoi:
Kaksi kertaa olen elämäni aikana juonut Liptonin pussiteetä tyhjään mahaan ja molemmilla kerroilla aloin voimaan pahoin. Tuskan hikeä alkoi puskemaan ja oksettamaan niin maan pirusti. Päänuppikin tuntui todella sekavalta. Tuota kesti noin puoli tuntia. Kahvin kanssa ei ole vastaavia ongelmia.
Osaako kukaan guruista kertoa mikä teen ainesosa saa tuommoista aikaan joillekin ihmisille?

Mulla on sama. Ois kiva tietää mistä se johtuu.

iivili sanoi:
200mg/vrk kuulemma riittää riippuvuuden syntymiseen ja pohjoismaalaiset sekä britit kuulemma nauttivat keskimäärin 400mg/vrk (britit pääosin teestä saavat kofunsa). Mielipiteenäni on, et ton 400mg/vrk yli ei kannattaisi ainakaan pitkäaikaisesti mennä. Ei oo paljoo järkee kehiä itelleen tod. korkeeta toleranssia kittaamalla kauheita määriä kolajuomia ja/tai kahvia päivittäin.

Itse olen kuullut että 350mg/vrk olisi tuo keskimäärin riippuvuutta aiheuttava määrä, tiedä siitä sitten.

No, kahvin suhteen voin sanoa että evvk :). Paheista harmittomimpia.

Mulla on sama. Ois kiva tietää mistä se johtuu.

Mulla myös. Varsinkin liptonin vihreä tee tekee pahaa, eikä tarvitse paljoa edes juoda, muutama kulaus riittää.

Itse yritin kanssa vaihtaa kahvin vihreään teehen. Tulos oli seuraava: Tyhjään vatsaan juodessa tuli saatanan paha olo. Myös kusella sai juosta jatkuvasti mikä häiritsi varsinkin nukkumista. Eli vihreällä teellä oli ainakin minuun hyvin kuivattava vaikutus, mikä sopii varmasti diettaajille. Itse pysyn toistaiseksi kahvilinjalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom