Tee-se-itse kahvakuula

Alkuperäinen idea oli niin, että kiristys on alhaalla mutta huomasin tuon nykyisen paremmaksi. Paino pysyy lattialla pystyssä, varsinkin kun vielä leikkaan pultin pään irti ja hitsaan siihen ison rikan. Minusta on helpompi laittaa painoja, kun kiertää vain kahvan irti. Ja laitan aina pultin täyteen levyjä, joten pultin pää ei tule esiin. En ole saanut rannetta/käsivartta mitenkään osumaan pultin päähän. Itseasiassa mulla oli kolme erillaista prototyyppiä aluksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon itsekin miettinyt tommosen kuulan värkkäämistä. Kahva osa olis jo valmiina, mutta ongelmaksi on muodostunut mistä löytäisi tommosen pallon. Onko kellään mitään hajua mistä tommosia palloja vois kenties löytää. Olen itse miettinyt pääni puhki mistä teollisuuden alasta vois jäädä ylijäämäksi tommosia rauta mönttejä.

Oon itsekin miettinyt tommosen kuulan värkkäämistä. Kahva osa olis jo valmiina, mutta ongelmaksi on muodostunut mistä löytäisi tommosen pallon. Onko kellään mitään hajua mistä tommosia palloja vois kenties löytää. Olen itse miettinyt pääni puhki mistä teollisuuden alasta vois jäädä ylijäämäksi tommosia rauta mönttejä.

Noin 8kg metallipalloja on Oulun (Alppilan) Second hand storessa myytävänä. oli muistaakseni 10-15 euroa/kpl. Ne oli kuulantyöntökuulia.

Mun mielestä noiden kuulien hinta ei ole kummoinen siihen nähden, että ne on tosiaan ikuisia kuten joku taisi jo mainita. (vrt. keskivertohintaa 1kk salilla/kuula seuraavat n. 20 v...) Itse treenasin viime kesän ulkona kuulien kanssa. Askelkyykkyihin tulee ihan eri meininki kun niitä tekee 20 kpl lievään ylämäkeen :)
Kuulilla on tosi kivaa ja haastavaa treenata, jos kaipaa puntteihin vaihtelua.

Mutta, kuka ikinä kuulilla alkaakaan treenata/treenaa jo niin muistaakaa venytellä ja huoltaa kyynärvarsia! Varsinkin jos sattuu edustamaan naisellisempaa sukupuolta ja vähän heikompia näppivoimia. Mulla tosi tiukka työputki (siis toimistotyötä) yhdistettynä kuulatreeniin johti tosi sitkeään tenniskyynärpäähän. Oireet alkoi siis viime kesän lopulla ja edelleen mietin koska voin taas tarttua kuuliin *huoh* Meikäläinen lenkkeilee ja harrastaa pilatesta (!) nykyään, kun kyynärvarsia ei voi rasittaa työn lisäksi.

Mun mielestä noiden kuulien hinta ei ole kummoinen siihen nähden, että ne on tosiaan ikuisia kuten joku taisi jo mainita. (vrt. keskivertohintaa 1kk salilla/kuula seuraavat n. 20 v...)

No esim 24kg kuulan hinta on 79€. Ei ehkä yksistään kovin paha, mutta kun noita kuulia sais olla useampia eripainoisia, niin alkaa taas sekin harrastus maksamaan. Se on totta ettei ole kovinkaan paljoa jos laskee vaikka seuraavat 30vuotta eteenpäin. Mutta tuskimpa kellekään myyjälle sopii et maksan vaikka vähän kerrallaan 30 vuoden ajan. Ja onhan toi kuulat aivan törkeen ylihintasia valmistuskustannuksiin nähden.

Nojoo, 79 euroa on paljon. Kiinassahan noi Suomessa myytävä kuulat tehdään, joten valmistaminen per tuote tuskin maksaa paljoakaan. Mutta toisaalta ymmärrän myyjääkin, kun kyseessä on tuote joka ei oletettavasti hajoa, kulu tai jota omistaja ei vaihda uudempaan versioon. Eli kassavirta tulee yhdeltä asiakkaalta vain kerran per tuote.

Meinasin itse valaa betonista jonkunnäköisen kuulan korvikkeen, katsotaan miten käy :) Betonimassaa sankoon ja tökkään jonkun U:n muotoisen kahvan sinne sekaan...

Mietin tuota samaa mutta siten kotitekoisena että materiaalina on kettinki joka kytketään kahdeksikoksi kiipeilyhaan tai vastaavan avulla sekä vähän puutarhaletkua ketjun päälle kädensijaksi. Painoja on haan kanssa nopeampi vaihtaa eikä edes tarvi hitsailla, tosin kädensija on hieman löysä kuitenkin.

Testasin tuota ideaa mutta se ei oikein toiminut, kun kahvan pitäis olla ehdottamasti kiinteästi painossa kiinni. Kaikissa heilautusliikkeissä paino ikävästi nytkähti, kun ketju löystyi saavuttaessa lakipisteen.

Omatekoista.

On ne kahvakuulat kalliita. En silti ymmärrä omatekoisten juttujen värkkäämistä. Selvittelin paljonko maksaa jos joku metallipaja tekisi kuulia Suomessa ja hinnat olisi noin 200 € 24 kiloinen kuula. Jos kuulia tilaisi tuhat niin hinta olisi lähellä nykyistä. Järkevin tapa säästää on varmasti mennä Venäjälle ja kiertää torilla. Siellä voi tosin tulla vastaan muitakin houkutuksia ja kuulan hinta on nopeasti hiukan kalliimpi.

En usko että oikeasti kuulan heiluttelua kokeillut voi harkita esim ladattavaa rakennetta. Miten sillä tehdään esim tempaus kivuttomasti ja turvallisesti. Voi kai tankojakin tehdä itse, mutta vahinko todennäköisin tulos.

Liikkeitä

Harjoittelu.netistä löytyy muutamia ohjeita liikkeistä. Kahvakuula ei ole bodarille mikään massan lisääjä, mutta kotona käyttökelpoinen heiteltävä. Kannattaa testata jos mahdollisuus.

Voi kai tankojakin tehdä itse, mutta vahinko todennäköisin tulos.

Itseasiassa isoisäni on vääntänyt tankoja useammankin kappaleen. Tosin kaveri on ollut metallipuolen opettaja 35 vuotta ja omistaa 7kilowattisen sorvin.

Viipurin urheilukaupasta löytyy silloin kun ei kovan kysynnän vuoksi ole loppu.
Alle puolet suomihinnasta.
Kaikki itärajan asukithan tietää missä ko. kauppa sijaitsee, minä en.

Töissä oli pikkasen luppoaikaa :D Lapsella painoa 12,48kg.

Liitteet

• kugel.jpg
    kugel.jpg
    65,2 KB · Katsottu: 2 894

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom