Tee se itse Ghettoblaster

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
35
Nyt on alkanu kuumottamaan tollasen kannettavan mankan tekeminen. Tarkotuksena ois saada tarvittaessa myös kohtuullisen kovaa popitusta irti tosta (ja myös akku olis kiva, ettei tartte pattereiden kanssa pelleillä), eli tähän ei taida mitkään valmisradioiden sisukset uusilla kaiuttimilla riittää.

Kysynkin nyt, että miten tuollainen moottoripyörän 12V 14Ah geeliakku (geeliakku, koska ei vuoda vaikka olis kyljellään) jaksais pyörittää systeemiä jossa olis tollanen joku halpis autoradio systeemi+kajarit, entäs systeemiä missä halpis autovahvari+mp3 soitin+kajarit?

Nii ja kokemuksia ois kiva kuulla jos joku on tämmöstä itte väsänny

ja kyllä, DVD plazaltaki oon jo kyselly, siellä vaan tuntuu toi vastauksen saaminen kestävän tuskasen kauan verrattuna siihen mitä se pakkiksella yleensä on :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mitä noi akut tykkää jos ne popittaa tyhjiksi. Itsellä kerran autonakku meni tyhjäksi ja vaihtaahan se piti. Ei pitänyt enää virtaa.

Mitä noi akut tykkää jos ne popittaa tyhjiksi. Itsellä kerran autonakku meni tyhjäksi ja vaihtaahan se piti. Ei pitänyt enää virtaa.

Vanhat akut ei tykkkää, mutta jos ikää ei akulla ole kovin paljon, pitäisi aika hyvin elpyä kun hitaalla laturilla latailee.

Kaiuttimien herkkyys ja haluttu äänenvoimakkuus on kaikken olennaisinta tuossa. Koska 3 db:tä lisää äänenpainetta tarkoittaa aina tehon kaksinkertaistumista. Ja tehon kasvaminenhan lisää virran tarvetta.

Jos haluaa kovaa popittaa, niin ei oikein toimi noin pienellä akulla. Jotain normikotiskobeja joissa herkkyys on alle 90 db:tä, soittaa autovahvarilla ja autonakulla jokusen tunnin kohtuuvoimakkuudella.

joo ei missään nimessä kannata soittaa ihan tyhjäks akkua. no teehän sellanen toimenpide että ota selville haluamas vahvarin tehonkulutus (maksimi, yleensä 1,5*kanavamäärä*nimellisteho) ja laske kuinka kauan teoriassa akku pyörittäis sitä.

Akusta irtoaa teoriassa 12V*14Ah = 168VAh (168Wh) eli 100W vahvarilla päälle 1,5h.

helpoimmalla pääset kun ostat 40 euron matkakajarit, ja niihin väsäät sinne patteriluukkuun joko regulaattorin tai zener-diodeilla sopivan jännitteen (+6V?)napoihin. ja kajareihin mp3-soitin kiinni. kovaa popitusta et saa irti

toisaalta mitään järkeä kannettavissa vehkeissä ei ole jos tahtoo huudattaa... kun volyymi kaksinkertaistetaan, tehoa tarvitaan kymmenkertainen määrä (muistaakseni!) fiksuinta ois ostaa mahdollisimman herkät kajarit ja suht pieni vahvari ja tyytyä siihen volyymiin mitä niistä saa irti.

joku tunnin kuunteluaika on mun mielestä vähän haistapaska-meininkiä...

No vehkeiks oon kattellu seuraavia:

Vaihtoehto 1: Caliberin autosoitin tehoa väitetään olevan 4x55w, todellisuudessa ehkä 4x20 on lähempänä

Vaihtoehto 2: erillinen vahvari biltemasta tehoa 2x35w, tähän äänilähteeksi sitte vanha mp3 soitin. Mp3 soittimessa vaan se huonopuoli että niissä akut tuppaa tyhjenemään äkkiä, jos pitää voluumia pitää kovinkin kovalla niistä, että mitään sais tosta setistä ulos.

kumpaankin settiin kaiuttimiksi sitte vaikka Halvat pioneerit

edit. Siis mitään älyttömän kovaa luukutusta ei oo suunnitelmissa, ainakaan se ei ole päätarkoitus. Ääntä pitäs siis saada lähtemaan sen verran että ulkonakin siitä jotain kuulis, vaikka ois ympäristö melua ennestäänki

edit2. ja tollane autoradio ois kivempi ku onha se nyt paljo hienompi ku joku mp3 soitin ;)

edit3. minkäköhä kokone akku pitäs sitte hankkii et sais edes sen 4-5h (mielellää enemmänki) kuunneltuu normi volalla? Olisko joku huoltovapaa vapaa-ajan akku sitte hyvä esim. Bilteman 12V 60AH, vai riittäskö pienempi http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=21_23_104&products_id=5172

edit4:rolleyes: onpas paljo tullu vastauksia lyhyessä ajassa, kiitos niistä. (lisää toki tarvitaan ;))

Laitat tollaisen 60Ah akun, niin laite alkaa olemaan enemmänkin raahattava, kuin kannettava :D

No toi 60AH akku oli vähä läpällä heitetty :D

Tolla ossipenan laskukaavalla laskettuna 12V 17AH akusta sais tehoa 204WH. Ja tollane autosoitin käyttää kahta kanavaa käyttäen maksimissaan n.100w (mikä on varmasti yläkanttiin)+ Itse soittimen käyttämä virta (paljonkohan tämä voisi olla, onko mitenkään merkittävä). Kuunneltaessa siis äärirajoilla akun pitäisi kestää 2 tuntia, mutta kun normaalikäytössä ei tietääkseni tarvita kuin muutama hassu watti, esim nyt 10w (mikä varmaan sekin on aika paljon) niin silloinko tuolla pystyisi kuuntelemaan 20 tuntia :eek:

vai olenko nyt ihan hukassa?

ja onkohan mahdollista käyttää tota niin, että kuuntelee musiikkia samalla kun akku on laturissa kiinni? Mankan ehkä suurin käyttökohde saattaa nimittäin olla kellari ja pokeri-illat, jossa yleensä pirstorasia lähellä

edit. huh onpas tullu kysyttyä paljon :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on alkanu kuumottamaan tollasen kannettavan mankan tekeminen. Tarkotuksena ois saada tarvittaessa myös kohtuullisen kovaa popitusta irti tosta (ja myös akku olis kiva, ettei tartte pattereiden kanssa pelleillä), eli tähän ei taida mitkään valmisradioiden sisukset uusilla kaiuttimilla riittää.

Kysynkin nyt, että miten tuollainen moottoripyörän 12V 14Ah geeliakku (geeliakku, koska ei vuoda vaikka olis kyljellään) jaksais pyörittää systeemiä jossa olis tollanen joku halpis autoradio systeemi+kajarit, entäs systeemiä missä halpis autovahvari+mp3 soitin+kajarit?

Nii ja kokemuksia ois kiva kuulla jos joku on tämmöstä itte väsänny

ja kyllä, DVD plazaltaki oon jo kyselly, siellä vaan tuntuu toi vastauksen saaminen kestävän tuskasen kauan verrattuna siihen mitä se pakkiksella yleensä on :)

Dvd plazalla on hyvä ketju aiheesta, kuten olet jo huomannutkin. Vähäinen virrankulutus on kaiken a ja o, joten lähtisin diy-vahvistin pohjalta liikenteeseen. Plazan ketju.

Dvd plazalla on hyvä ketju aiheesta, kuten olet jo huomannutkin. Vähäinen virrankulutus on kaiken a ja o, joten lähtisin diy-vahvistin pohjalta liikenteeseen. Plazan ketju.
Joo no olen kyllä tuon plazan ketjun lukenu jo pariin otteeseen läpi, mutta olen semmonen poropeukalo, ettei multa tommoset piirilevyn näpertelyhommat oikee luonnistu :D Eli ois mukava jos noi sähköpuolen jutut ois kohtuu yksinkertasia, siks tollane valmis vahvari systeemi ois kiva.

Hittolainen sentää, pitäskö käydä vaa ostaa biltemast joku 12V ja 15-20AH akku ja sit radiot ja kajarit messii, ja eiku rakentamaa. Sithä sen näkee kuinka kaua akku kestää :hyper:

On niin prkln kova himo päästä väsäilee jotai

kertokaaha viellä että tarttenko jonku sulakkeen toho akun ja vahvistimen väliin ja minkä kokosen?

edit. niin ja pystyykö akkua käyttämään ja lataamaan samaa aikaa

Mä suosittelen että ostat suosiolla mankan jossa on muistitikkupaikka tai RCA-audiotulo, jos ei rakentelu ole hanskassa. Käytät sitten akulla sitä jos haluat ottaa mukaan.

Voit testaa suoraan autossa, että miten vähän aikaa vaikka auton akku kestää kun kuuntelet sitä musiikkia siellä ja lataus ei ole päällä. Ei kestä kauaa..

Ja kyllä sitä akkua tietenkin voi käyttää samaan aikaan kun sitä lataa. Muuten esim autoilla tai prätkillä olisi hankala ajaa pitkää matkaa :D

Kävin nyt sitte kaikesta huolimatta Biltemassa vähän ostoksilla. Mukaan tarttu akku (12v 18AH), laturi ja autovahvistin. Nyt yritin testikytkeä niitä, mutta en keksi mistä otan REM:in (REMOTE, suomeksi kai heräte), pitäskö seki saada akulta? Äänilähteenä mp3 soitin

APUA ÄKKIÄ!

Joo elikkä ilmeisesti ton herätteen voi ottaa myös akulta. Nyt vaan on sitte taas uus pulma, en saa vahvistimeen mitään eloa. Oon tehny kytkennät seuraavasti:

Akun - napa maihin (grilliin :)), Akun + navasta johto vahvistimeen, vahvistimesta maihin (pyörään :)), vahvistimelta suoraan heräte akun + napaan.

Voisko johtua siitä että johdot on vaan 3mm paksuja? Tai siitä ettei oo sulakkeita akun ja vahvistimen välillä?

Joo elikkä ilmeisesti ton herätteen voi ottaa myös akulta. Nyt vaan on sitte taas uus pulma, en saa vahvistimeen mitään eloa. Oon tehny kytkennät seuraavasti:

Akun - napa maihin (grilliin :)), Akun + navasta johto vahvistimeen, vahvistimesta maihin (pyörään :)), vahvistimelta suoraan heräte akun + napaan.

Voisko johtua siitä että johdot on vaan 3mm paksuja? Tai siitä ettei oo sulakkeita akun ja vahvistimen välillä?

Noniin pitihän se arvata, heti kun on kysyny jotain nii tajuaaki sen itte. Akun ja vahvarin maat piti laittaa johonkin samaan paikkaan (tässä tapauksessa grilliin). Nyt poppi soi ja mun tyhmiin kysymyksiin tässä ketjussa ei tartte enää vastata :D
Eiku koteloa vaa rakentamaa...

Zone-sarja -42%
Ei sitä maata (-) nyt mihinkään grilliin ruveta laittamaan... tai no ei kai siita isoa haittaakaan ole, mutta suora piuha akusta vahvariin on ainakin siirrettävää käyttöä ajatellen helpompi. :D

Ei sitä maata (-) nyt mihinkään grilliin ruveta laittamaan... tai no ei kai siita isoa haittaakaan ole, mutta suora piuha akusta vahvariin on ainakin siirrettävää käyttöä ajatellen helpompi. :D

Joo no toi grilli nyt oli käytös vaa ku kokeilin niitä sillee et kaikki kamat oli vaa levällää pöydällä, grilli nyt sattu vaa olee siinä vieressä. En nyt ajatellu alkaa tekee tosta mitää kannettava grilli-mankka yhdistelmää :D

Ja tossa vahvarin ohjeissa sanotaan ettei missään nimessä akun - napaan, mutta ei kai sillä väliä oo meneeks se sinne suoraan vai jonku grillin kautta :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom