Tee, diabetes ja verisuonet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
iivili sanoi:
Cthulhu, jos juot ihan aitoa/normaalia teetä, ...

Tuota, voiko tuota aitoa teetä valmistaa valmiiksi kylmäksi?
(käsitykseni mukaan tee keihautetaan teelehtien/pussin yms. läpi)

Tahtoisi juoda koko aika jotain mutta vihaan sokerittomia limuja, pelkkä vesi kyrsii ja kivennäisvedet ovat kauheita...Funlight on OK mutta ei sitäkään aina jaksa.

Cthulhu sanoi:
Tuota, voiko tuota aitoa teetä valmistaa valmiiksi kylmäksi?
(käsitykseni mukaan tee keihautetaan teelehtien/pussin yms. läpi)
Toki voi. Joutuu tosin teen jäähtymistä hieman odottelemaan, mutta so not.

Tässäpä lyhyt ohje:

1) kiehuta litra vettä
2) kaada vesi kattilaan
3) pistä veteen lillumaan kukkurallinen ruokalusikallinen (tämä on karkea arvio, itse pistäisin litraan vettä hieman enemmän, mutta minä olenkin teen suurkuluttaja ja mun suuhun ei ätäkämpikään tee maistu pahalta :D ) teeöyhettä/rouhetta, suosittelen mallia ruskea earl grey, on yleensä ihmisten mielestä vähintään siedettävää, jopa hyvää, ihan perus maustamaton ruskea tee voi olla tottumattoman suussa kitkerää (niinkuin kahvikin mustana)
4) anna pöönien lillua vedessä noin 4-5min, enempi voi tehdä teestä kitkerää, vähempi antaa litkuun vain väriä, ei makua, mutta minuutti tai pari sinne tai tänne ei paljoa vaikuta
5) ota toinen kattila tai kannu ja kaada valmis tee sihdin läpi siihen.

Vinkki jäähdyttämisen nopeuttamiseksi: vesihaude. Se tehdään niin, että pistetään tyhjään tiskialtaaseen tulppa ja lasketaan vaikkapa 10cm kylmää vettä altaaseen. Siihen sitten laitetaan kellumaan kattila, jossa on jäähdytettäväksi tarkoitettua kamaa, esim. teetä tai iso satsi perusmössöä. Talvella tietenkin lumihanki toimii mahtavasti. Jäähdytetyn teen voi pistää jääkaappiin, luulisi säilyvän ainakin pari päivää ihan hyvänä.

Jos haluat esim. sitruunalla maustaa teetä, niin osta marketista sitruunamehutiivistettä ja pistä sitä sopiva määrä. On kätevää ja halpaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom