TBE-rokote (punkkirokote)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tokoro
  • Aloitettu Aloitettu
"Riskialueet
Punkit levittävät kahta vaarallista taudinaiheuuttajaa: borreliabakeeria ja puutiaisaivokuumevirusta.
Antibiooteilla hoidettavasta borrelioosista on kerrottu laajalti tiedotusvälineissä, joten sen oireet ja seuraukset ovat jo varsin tuttuja suomalaisille.
Tautia on koko maassa pääasiassa Oulu-Joensuu-linjan eteläpulella ja arviolta 10-30% puutiaisista on bakteerin kantajia.
Puutiaisaivokuume(TBE) tai virallisesti puutiaisaivotulehdus on toistaiseksi ollut Suomessa borrelioosia harvinaisempi vitsaus.
Tähän asti sitä on esiintynyt jostain syystä vain maantieteellisesti rajatuilla alueilla: Ahvenanmaalla, Turun saaristossa, Kokkolansaaristossa, Helsingin edustan Isosaaressa ja Lappeenrannan-Imatran seudulla.

Kolmen kerran rokotussarja
Täyden suojan saadakseen TBE-rokote on otettava kolme kertaa vuoden sisällä ja tehosteannos 3-5 vuoden välein.
Ensimmäinen annos on hyvä ottaa esimerkiksi huhtikuussa, toinen annos kuukauden kuuttua ensimmäisestä ja kolmas 6-12 kulutttua toisesta.
Aikataulua voi tarvittaessa myös nopeuttaa.
Rokotteen saa reseptillä apteekista ja asiakas maksaa sen itse.
Rokote voidaan antaa terveyskeskuksessa tai yksityisellä lääkäriasemalla.
Joillakin paikkakunnilla on ollut myös kiertäviä "punkkibusseja".
Varmista oman paikkakuntasi käytäntö lähimmästä terveyskeskuksesta.
Rokotteen kysyntä on kasvanut rajusti Euroopassa, ja joinakin vuosina rokotteet ovat loppuneet kesken.
Valmistajat ovat nyt lisänneet tuotantoa, joten rokotteen saatavuudessakaan ei pitäisi enää olla ongelmia.
"
Lähde:
http://cid-025abb1b857dac2a.spaces.live.com/blog/cns!25ABB1B857DAC2A!5291.entry

Elikkäs onko kuinka moni kyseistä rokotusta hommaamassa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen ottanut jo kolme vuotta sitten sen 3n rokotteen sarjan, nyt pitäisikin mennä hakemaan eka tehoste...
Lähinnä siksi hankin, koska olin töissä saaristossa tuolloin ja muutenkin harrastuksena sellainen "pusikoissa rymyäminen", että punkkivaara on olemassa. Eikä ole kallis rokote, muistaakseni niissä punkkibusseissa maksoi jonkin kympin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom