Tax Free elektroniikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja höyhen
  • Aloitettu Aloitettu
Olen lähdössä Bulgariaan ja ei ole tullut vielä hankittua kameraa,eikä videokameraa.
Kysyisinkin, koska olen kuullut, että ulkomailta saisi tuotua verottomana suomeen joitakin tavaroita, että miten tämä toimii?
Onko jollakin kokemuksia?Kuulin myös, että tavaroita ei periaatteessa saisi käyttää vielä maassa, josta ne tax freenä ostaa, mutta jos maksaa täyden hinnan niin saa sen veron osan sitten kun palannut suomeen ja esim.kameran jo paikanpäällä käyttöön?!
Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi kokemuksiaan.... :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osta rojut esim kohdemaan lentokentän tax free -myymälästä ja tuo Suomeen. Ketään tuskin kiinnostaa tullissa.

Tomi sanoi:
Osta rojut esim kohdemaan lentokentän tax free -myymälästä ja tuo Suomeen. Ketään tuskin kiinnostaa tullissa.

Paitsi että tod näk saat kamerat sun muut rojut halvemmalla tilaamalla ne saksasta.

Kannattaa muistaa, että lentokentän tax-free -myymälät eivät juuri ikinä ole edullisimpia ostospaikkoja missään tuotteissa. Veikkaanpa, että ko. elektroniikan saat Euroopassa halvimmalla Saksasta ja koko maailmassa USA:sta.

Just kattelin Kastrupin (Köpis) kentällä lauantaina digikameroita. Hinnat olivat kauttaaltaan kalliimpia, kuin Suomessa. EU:n sisällähän ei Tax-Free hintaa enää tunneta ja EU:n ulkopuolelle meneville alennus olisi ollut hurjat 20%.

Hyllyyn siis jäi..

Itse olen lähdössä jenkkeihin vaihtoon ja tosiaan kiinnostaa se, että saako niitä härveleitä käyttää jo siellä vai pitääkö paketin olla korkkaamaton ja mistä ne rahat saa täältä Suomesta takas?

rattaat sanoi:
Itse olen lähdössä jenkkeihin vaihtoon ja tosiaan kiinnostaa se, että saako niitä härveleitä käyttää jo siellä vai pitääkö paketin olla korkkaamaton ja mistä ne rahat saa täältä Suomesta takas?
?

Mä ostin ainakin normaalisti digikameran jenkeissä ja käytin sitä siellä 3kk. Sitten toin sen mukanani normaalisti suomeen. Sama se niille on mitä sä sieltä ostat...

Mitä tarkoitat tolla rahojen takaisin saamisella? Tavarat on muutenkin pirusti halvempia kuin suomessa ja äijä haluaa vielä takaisin jotain... :D

Proteos sanoi:
?

Mä ostin ainakin normaalisti digikameran jenkeissä ja käytin sitä siellä 3kk. Sitten toin sen mukanani normaalisti suomeen. Sama se niille on mitä sä sieltä ostat...

Mitä tarkoitat tolla rahojen takaisin saamisella? Tavarat on muutenkin pirusti halvempia kuin suomessa ja äijä haluaa vielä takaisin jotain... :D

tarkoitin tietenkin että jos haluaa romppeet tuoda verovapaana tänne niin miten pitää toimia.

Tiedustelin tässä asiaa ystävältäni joka työskentelee suomalaisessa kodinkoneketjussa. Se sano että elektroniikkaa EI sais käyttää maassa josta sen haluaa ostaa verottomana. Siitä joutuu maksamaan täyden hinnan josta saa sitten maksetut verot takas Suomessa kunhan pakkauksen sinettiä (joka kaupassa laitetaan) ei ole rikottu ja kuitit on tallessa. Jotta näin. Olisko kelläään OIKEITA kokemuksia asiasta???

rattaat sanoi:
tarkoitin tietenkin että jos haluaa romppeet tuoda verovapaana tänne niin miten pitää toimia.

Tiedustelin tässä asiaa ystävältäni joka työskentelee suomalaisessa kodinkoneketjussa. Se sano että elektroniikkaa EI sais käyttää maassa josta sen haluaa ostaa verottomana. Siitä joutuu maksamaan täyden hinnan josta saa sitten maksetut verot takas Suomessa kunhan pakkauksen sinettiä (joka kaupassa laitetaan) ei ole rikottu ja kuitit on tallessa. Jotta näin. Olisko kelläään OIKEITA kokemuksia asiasta???

Olin sokoksella töissä urheiluosastolla, ja ryssät kävi ostaan tavaraa joihin niille annettiin erillinen kuitti tullia varten josta ne sitten sai sen veroprosentin verran rahaa takasin ostetusta tavarasta..kaikki varmaan ymmärsi...HARDLY!

Suomessa on käytössä ALV:n palautus ei-EU:sta tuleville turisteille, mutta ei siitä saa suinkaan 22% takaisin. Oikeasti verokanta laskettuna verollisesta hinnasta on 22/122=18%, josta Global refund -niminen firma nappaa suunnilleen kolmanneksen omaan taskuunsa. Venäläiselle jää käteen n. 12% alennus ostohinnasta.

Jos ostaa tavaraa USA:sta, edullisin tapa on lähes aina nettikauppa. Kun nettikauppa sijaitsee eri osavaltiossa kuin mihin tilaat tavarat, et maksa sikäläistä ALV:tä (sales tax). Mitään palautettavaa ei siis jää. En tiedä, voiko USA:ssa saada tavallisesta kaupasta ostetusta tavarasta veronpalautusta (Kanadassa voi), mutta vaikka voisikin, määrä on tosi pieni. Sales tax on nimittäin vain 7-8%.

Ei kannata nähä vaivaa tommoselle lappujen keräilylle;) Ite hommasin jenkeistä esim. sellasen niken/philipsin cd/mp3 soittimen joka makso sillon suomessa 220 euroo(viime kesänä) Ni sain sen jenkeissä 70 dollarilla... tosin oikee hinta oli siinä joku vajaa sata dollaria/euroa, mut se oli semmonen avattu paketti ni sain halvemmalle=)

Sit semmonen 60" laajakuva telkkari(ei plasmanäyttö tosin) johon kuulu jalusta ja se sellanen iso kaiutinjärjestelmä mikä siinä jalustassa oli makso 1450 dollaria.. joten saa kyllä jo ihan tarpeeks halvalla ilman verohöskiäki niitä tavaroita sieltä=)

rattaat sanoi:

No johan on... Kerrotaas uudelleen. Tilasin kamerani netin kautta jenkeissä ja maksoin 6% veroja kuten Floridassa sattuu olemaan. Hinta oli naurettavan pieni silti suomeen verrattuna joten ei tullut mieleenkään alkaa nysväämään kuittien kanssa ja antaa tavaran olla paketissa käyttämättömänä vajaa 3kk. Tullissa niitä ei kiinnostanu mun kamera sen enempää kuin vanha partakonekaan. Siinä sulle OIKEITA kokemuksia... 1!11!11!! itelles.

:david:

rattaat sanoi:

niin siis hommahan menee sillai, että jos ostat tavaran suomesta ja viet sen eu:n ulkopuolelle, siitä ei tarvitse maksaa alv:tä. Eli tätä tarkoitetaan sillä ettei kyseistä tavaraa saa käyttää suomessa/eu maassa.
Jenkeistä ostaessa et saa suomesta mitään palautuksia tms.

äöh kannattaa vissiin katsoa jos elektroniikkaa muualta euroopasta ostat, että käykö/ toimiiko se meidän sähkö-verkossa.

Onkos kukaan muuten tuonut/tilannut litteää näyttöä ulkomailta? Olen mietiskellyt, pitäisikö seuraavan kerran käydessä ostaa 21" näyttö, mutta mitenkähän kuljetus koneessa onnistuisi? Taitaa olla vähän liian iso käsimatkatavaraksi ja säilyyköhän matkalaukun sisällä? Virtalähde ainakin täytyy vaihtaa, jos ostaa USA:sta, mutta se on pieni kustannuserä.

Itsellänikin on ollut aikomusta tilata osia ulkomailta mutta ongelma on että mistä, eli missä on halvin hintataso ja minkä nimisistä kaupoista olette/aiotte tilata esim. näyttöjä ja mp3 soittimia?

Viimeksi muokattu:
Taas alan ihmisenä muistutan, että ottakaa takuista selvää toimiiko ne suomessa. Tiedän monta surullista tapausta esim. aasiasta tuoduista huippukameroista joita ei saa takuuseen kotosuomessa. Littunäytön, kameran tms. lähettäminen takuukorjaukseen jonnekin taiwaniin esim UPS:in kyydillä maksaa tuhottomasti ja huollot saattaa kestää 1-6kk.

Takuu riippuu myös valmistajan asenteesta. Jotkut valmistajat ajattelevat, että kun tuote on heidän, se korjataan ostajan maasta ja maahantuojasta riippumatta. Näinhän pitäisi olla tietysti kaikilla.

Ainakin USA:ssa on myös riippumattomia takuunantajia (esim. Mack), jotka antavat kv. takuun harmaatuontitavaroille.

Koska nämä hinnat ovat esim. Jenkeissä niin paljon halvemmat, niin ei muuta kuin kamera sieltä paikalliseen hintaan veroineen päivineen ja kamera käyttöön. Homma on nimittäin niin, että Suomeen saa EU:n ulkopuolelta tuoda 170 euron edestä verovapaata tavaraa, ja vähänkään parempaa kameraa ei (edes Jenkeistä) tähän hintaan saa.

Eli kun tuo kameran, niin kannattaa ilman muuta ottaa se pois pakkauksesta, jos vaikka kävisi niin huono tuuri että joutuu tullitarkastukseen. Kun kamera ei ole paketissa niin on helppo perustella että se oli mukana jo mennessä, jos taas se on paketissa, alkaa mahdollisesti hinnan selvittely ja huonolla tuurilla voi joutua vielä maksamaan alvit, kun tuotteen hinta ylittää 170 euroa.

Sekavaa tekstiä joo.. JA BULGARIA EI OLE MIKÄÄN HALVAN ELEKTRONIIKAN LUVATTU MAA. Pääosin hinnat halpoja, mutta kaikki tuontitavara onkin jo kalliimpaa, niin myös elektroniikka puhelimista alkaen..

sgege sanoi:
Itsellänikin on ollut aikomusta tilata osia ulkomailta mutta ongelma on että mistä, eli missä on halvin hintataso ja minkä nimisistä kaupoista olette/aiotte tilata esim. näyttöjä ja mp3 soittimia?

Jenkeissä halvinta, mutta hintaa lisää tullit, rahdit ja verot. Saksasta taitaa tulla loppuviimeksi halvimmaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom