Tasapuolinen treenaus VS priorisointi

Pistinkin tästä jo kysymystä peruskyssärit-osioon, mutta haluaisin kuulla useempiakin mielipiteitä asiasta. Searchilla en myöskään löytänyt vastaavaa keskustelua.

Elikkäs...Kummalla parempi kehitys vähän kokeneemmalle reenaajalle (>4v); tasapuolinen treenaus vai eri lihaksien priorisoiminen vuorotellen? Tavoitteena siis koko kropan tasapuolinen kehitys, eikä minkään lihaksen tietty priorisointi.

Eli esim. 6kk offilla seuraavat priorisoinnit: 2kk rinta ja selkä, 2kk jalat, 2kk olkapäät ja kädet. Priorisointien aikaan muita lihoja reenataan siis about ylläpitävästi.

Kummalla siis tarttuu enemmän lihasmassaa; priorisoinnilla vai tasapuolisella puurtamisella, eli tässä tapauksessa koko 6kk offilla kaikkia lihoja tasapuolisesti?

Ensin treenataan yleisesti massaa ja kun osa kehosta näyttää menevän selkeästi edelle, aloitetaan piikkaamaan heikompia osioita.
Yleensä takaolkapäät, takareidet, pohkeet jne. ovat ne heikoimmat alueet ja yllättävän monella jalat kokonaisuutena.

Itse piikkaan olkapäitä, reisiä, ja selän paksuutta.
Kädet, pohkeet, epäkkäiden yläosa ja rinta ovat muita lihasryhmiä edellä.

Nyt meni hieman pointin ohi vastaus. Eli jos oletetaan tilanne, jossa on täysin tasapuolisesti kehitytty ja halutaan jatkaa tasapuolista kehitystä, niin Siinä tilanteessa saako vuoropriorisoinnilla vai tasapuolisella reenaamisella paremman lopputuloksetn (enemmän lihaa koko roppaan, tasapuolisesti)?

Olen monesti miettinyt samaa kuin ketjun aloittaja. Muistaakseni Lyle McDonald suosittelee edistyneille keskittymistä pariin lihasryhmään kerrallaan ja tekemällä muille lihaksilla ylläpitävää treeniä. Ongelma edistyneillä on, että lihasten kasvatus vaatii suurta volyymia ja intensiteettiä. Ihmisten aika ja palatumiskyky on kuitenkin rajallinen, joten yrittämällä saada kaiken ei saakaan lopulta mitään. Loppupeleissä lihasten kasvatus on huomattavasti vaikeampaa kuin saavutetun lihasmassan ylläpitäminen.

Olisi kyllä kiva tietää, jos joku on tuollaista priorisoinnin kierrättämistä kokeillut. Itsellä priorisointijaksoja tulee vuodessa n. 2kk ja nekin yleensä niille heikoille lihasryhmille.

Eiks se TTT vai oliks se HHH treeni oo vähän sama homma?! Mäkin joskus mietin tota ku treenailin... nyt veinaan muutamien vuosien tauon jälkeen aloittaa treenaamaan. Aloitan treenaa reilun kuukauden päästä ja aion ruveta treenaa kokeellisesti ja kattoa miten kehittyy.

Nyt meni hieman pointin ohi vastaus. Eli jos oletetaan tilanne, jossa on täysin tasapuolisesti kehitytty ja halutaan jatkaa tasapuolista kehitystä, niin Siinä tilanteessa saako vuoropriorisoinnilla vai tasapuolisella reenaamisella paremman lopputuloksetn (enemmän lihaa koko roppaan, tasapuolisesti)?

Tuossa ei minusta ole pointtia massankehittämisen suhteen, jos lihaa tulee tasaisesti joka paikkaan mukaan luettuna takaolkapäät, pohkeet, kyynärvarret ja takareidet, olet friikki ja jatka samaa rataa, olet tehnyt kaiken oikein. Kun treenaat korkeintaan pari lihasryhmää kerrallaan ja isoimpia lihasryhmiä yksinään niin kovaa kuin yhdellä treenikerralla pystyt. Jos kaikki on jo balansissa voit priorisoimalla korkeintaan saada aikaan epäbalanssia.

Toisaalta voit tehdä tuota lyhyillä jaksoilla, jolloin sillä ei saada mullistavia tuloksia, mutta ei aiheuteta myöskään vahinkoja.

Toisaalta en ole koskaan nähnyt edes treenaamatonta ihmistä jolla lihasryhmät olisivat täydellisessä tasapainossa, niin miten olet päässyt tuohon neljän vuoden treeneillä ilman priorisointia, kun eri lajien huippu-urheilijoillakin on puoli kroppaa muita lihasryhmiä edellä.

Ukko Mähösenkin mukaan on tutkittu että riorisointi ehdottomasti kannattaa. Tätä mielipidettä sokeasti uskon ma.

Ukko Mähösenkin mukaan on tutkittu että riorisointi ehdottomasti kannattaa. Tätä mielipidettä sokeasti uskon ma.

Itsekin alan uskomaan tähän hiljalleen, siis nimenomaan pidempitaustaisilla treenaajilla (esim. n. 5vuotta tai enemmän salitreeniä takana). Mm. Christian Thibaudeau ja Hulkki ovat kirjoittaneet tästä nettiartikkeleissaan. Itse olen ainakin huomannut, että noin 6 vuoden jälkeen tasapuolisella treenaamisella ei kehon rasvaton massa enää pahemmin nouse (tai erittäin hitaasti) ja varsinkaan ulkonäöllistä kehitystä yksittäisissä lihasryhmissä on mahdotonta enää huomata.

Ajattelinkin nyt ensimmäistä kertaa lähteä testaamaan tällaista vuoropriorisointia, eli esim. kuukausi-pari kerrallaan 1-2 lihasryhmää painotuksen alla, jolloin muita lihoja treenaillaan ylläpitävästi. Tällä tyylillä voi rakentaa lihasta ikään kuin "brick by brick" - Thibaudeauta lainatakseni. Hänen mukaansa tällä tavalla kokonaiskehitys on todennäköisesti parempaa.

Onko muilla kokemuksia tällaisesta priorisaatio/spesialisaatio - vuorottelusta?

Mun priorisointi on lähinnä sitä, että panostan enemmän ja treenaan muun normaalisti kovaa. Nyt on pohkeet ollut kovassa treenissä ja jalat. Myös selkä on yleesä rintaa edellä.

Herätellääs vähän tätä. Kuinka moni on tätä priorisointia kokeillut ja millaisin tuloksin? Hulkki ainakin näyttäisi käyttävän moista tyyliä ja oli siitä kirjoittanut artikkelinkin.

Itse ainakin takareisiä priorisoinut hieman, kun jäivät reenailun alkuvaiheessa vähälle huomiolla ja lisäks etureidet kehittyy itellä aika hyvin. Oon toteuttannu sen nyt niin, että jaloille on erikseen reenit etu- ja takareisille. Sitten jos ohjelma on 2-jakoinen ja jalat reenataan yhessä reenissä, niin oon tehny takareidet eka. Hieman tuota epätasapainoa saanu tollee kiinni kurottuu.

Jos haluaa priorisoida selkää nii miten se kannattaisi 5 jakoisessa toteuttaa?

Ite jakaisin selkätreenin ylhäältä tuleviin vetoihin ja soutuihin erikseen. Eli siis ''leventävät'' ja ''paksuntavat'' liikkeet.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom