Tasapainoisuus on voimaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pepeboy
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Kyllä pakkotoistossa tuntuu kaikenlainen pseudofilosofia saavan sympatiaa.

Itse voisin kysyä myös ironisessa mielessä: Saako tällä massaa?

Ja toisaalta pakkotoisto on niin kovin kriittinen yhteisö kaikenlaista laihdutuskirjallisuutta kohtaan - miksi jos tämäkin uppoaa?.

Saahan tällä massaa. Kyllähän nuo kroppaan liittyvät tasapainot, lihastasapaino, venyvyystasapaino, ryhti, vaikuttavat pidemmän päälle helvetisti kehittymiseen. Kroppa ei vaan toimi hyvin jos hommat on epätasapainossa ja pahimmillaan seuraa loukkaantuminen.

Tutulta kuulostaa

1) mulla oli vasen olkapää ylempänä ja edessä eli ylikorostunut lordoosi ja hieman skolioosia. Lantion seudulta lähtisin tätä korjaamaan sekä myös jalkapohjista. Onko jalkasi lattajalka vai normaali?
2) sama juttu tosin oikea oli kireämpi. Yhtä lailla mulla lordoosi-skolioosi -yhdistelmää. Mä en saa takareisiin venyvyyttä ennenkuin saan oikean lantio-kylki -akselin yhtä elastiseksi kuin vasemman puolen. Eli takareisi venytyksiä en voi tehdä koska keho ulosmittaa venytyksen kiertymällä lantiosta.
3) selkärangan alaosa oli mulla kanssa jäykkä eikä sitä voinut venyttää ennen kuin sain jalkapohjat kuntoon ja sitä kautta lantion kiertymisestä aiheutuneet rasituksen pois.
4) luolamies hartijoihin mun suurin virhe oli rintalihasten venyttely. Mulla auttoi rintarangan liikkuvuuden parantaminen sekä yläselän lihasten venyttely
5) mun tammikuun vaiva. Mulla johtui kyynärhemon puristumisesta hartijoiden seudulla. Samaan syssyyn meni tennis- ja gofkyynärpäät. Sormen päät tikkuili ja oli välillä turat. Lisäksi käsivarsien iho oli tosi kosketusherkkää.
6) perus ylikorstunutta lordoosia

Kaikki johtuu oikeestaan samasta. Kuntouta kehoa kokonaisvaltaisesti keskittyen erityisesti jumituksien aiheuttajiin. Etsi syytä toiselta puolelta eli siis esim oikealta ja alhaalta vasemman yläosan sijaan.

Mä en saanut venyttelystä mitään hyötyä ennenkuin lisäsin lihaselastisuutta ruokavaliolla, nestetasapainolla ja kuonan poistamisella. Mun näkemys on se että kaikki paikat jotka jumittaa on kuonaa täynnä. Jos kuonaa ei poista ei myöskään venyvyys lisäänny.

Noniin nyt on ketju jota en ole saanut aikaseksi!
Kysymyksiä etenkin aloittajalle ja toki muillekkin jotka ovat asiaan perehtyneet.

-Olkapäät ovat eritasossa, tuo kumpi vaikuttaisi olevan "väärässä" paikassa(alhaalla edessä) niin sillä puolella on hartiakipuja ja olkapäästä sormiin asti aina hermot ja jänteet kovilla. Käden liikuttelu koukussa ylös-alas saa hermot "räpsähtelemään" pikku ja nimettömään sormeen asti. Käden suoristaminen-koukistaminen suorassa olkapäästä sivulle taas saa saman aikaan etusormessa ja peukalossa. Välillä on myös koko käden mitalta hermokipuja.
-Jaloissa ei kierrä veri kunnolla. Jos yrittää työntää varpaita alaspäin yhtäaikaisesti jonkin aikaa, rupeaa koko jalka tärisemään ja pahimmassa tapauksessa kramppailemaan. Hieronnassa nilkan takaosasta(akileksen molemmin puolin) koko jalka "puutuu" hetkessä ja aivan totaalisesti.
-Ilmeisesti ensimmäiseen liittyen hartia/lapa on myös ko. puolelta useasti kipeä ja tuntuu olevan väärässä paikassa.
-Toinen takareisi on jotenkin kireä, siis siihen saa venyvyyttä kun venyttelee mutta jumi ei katoa mitenkään. Se on aina kireämpi kuin toinen ja selkeästi "kova" tuolta ylätakareiden ja pakaran välimaastosta.
-Tangossa kun riippuu niin lukot tietty aukeaa, mutta kun roikkuu hetken(10-30s) rentona niin silmät sumenevat täysin ja päässä alkaa tykyttää.

Mistä näille vaivoille saa hoitoa? On käyty magneettikuvissa, röntgeneissä yms. ja todettu että pari kortisonipiikkiä ja jos ei auta niin a)kärsi, b)lopeta urheilu [c)leikkauta käsi]. Ja normaali hieronta, eikä hermorata hieronta auta kovinkaan pitkälle. Normaali auttaa hetkeksi ja hermorata hieronta päiväksi-pariksi paitsi käteen pariksi tunniksi.

Ja on lättäjalat ja ylipainoa, mutta ongelmat ilmenevät myös laihana ollessa.

swampmonster: -Oikeastaan kaikki nuo kuvailemasi oireet voisivat hyvinkin saada alkunsa lantion hallinan puutteesta tai sen alueella olevista lihasepätasapainoista. Ylipäätään aina ryhdin ja kaikkien asentomuutosten korjaaminen pitäisi aloittaa lantion alueelta, aika pitkälti loppu kroppa seuraa sitä korjausta perässä melko pienin hienosäädöin.

Voi hyvinkin johtua lantion seudusta. Syviä keskikropan lihaksia pitäisi "boostata" myös. Mutta juuri tarkalleen kaiken diagnosisoimiseksi ja korjaamiseksi tarvitsisi varmaan oikean ammattilaisen apua, ja eipä niihin ole varaa opiskelijana. Tosiaan tämä paikallinen fysioterapeutti kun ei paljon tuntunut osaavan juuta eikä jaata sanoa. Lordoosia hän ei myöskään sanonut olevan (ei niin että olisin kysynyt), mutta itse kyllä veikkaisin sitä jonkun verran ehkä olevan.

Mitä tulee käsien hermosärkyyn, niin tuo kosketusherkkyys kyllä pitää paikkansa muiden alueiden ihoon verraten. Tämä hermosärky itse asiassa on pääsyy siihen, miksi kuntosalitreeni käytännössä loppui aikoinaan 6 vuotta sitten.

Itse vaan on niin vaikea tosiaan tietää, millä nämä "viat" korjaisi, vaikka loppujen lopuksi tekniikat varmaan ovatkin yksinkertaisia (joskin prosessi itsessään varmasti pitkäkestoinen). Tuntuu vaan että nämä ns. parhaat vuodet menee potiessa kropan vaivoja kuin vanhuksella konsanaan.

swampmonster: -Kulkevat käsi kädessä hyvin pitkälti nuo. Hankala nuita keskivartalon tukilihasten hallintaa ja lihasvoimaa on vahvistaa, jos lantio kippaa suuntaan tai toiseen.

"Voi hyvinkin johtua lantion seudusta. Syviä keskikropan lihaksia pitäisi "boostata" myös."

Tokihan tuokin fysioterapeutti on oikea ammattilainen, muttei välttämättä perehtynyt tai muuten toiminut vastaavanlaisten ongelmien kanssa enemmälti. Siksipä kannattaa aikaa varatessa jo kysäistä, että onpiko kyseisten ongelmien kanssa toimiminen tuttua. Ja mitä hintaan tulee, niin tokihan kaikki maksaa, mutta kannattaako väärässä paikassa säästää? Mun makuun omaan terveyteen ei liikaa voi sijoittaa, kaikki se on kotio päin.

"Mutta juuri tarkalleen kaiken diagnosisoimiseksi ja korjaamiseksi tarvitsisi varmaan oikean ammattilaisen apua, ja eipä niihin ole varaa opiskelijana. Tosiaan tämä paikallinen fysioterapeutti kun ei paljon tuntunut osaavan juuta eikä jaata sanoa."

Niin, aikalailla mahdoton tuo on omaa ryhtiään arvioida ja siitä niitä korjattavia seikkoja alkaa poimimaan. Ja kuten sanoitkin, ei nuo itse harjoitukset mitään rakettitiedettä ole, mutta niiden suunnitteluun kannattaa panostaa ja siihen ammattilaisen apu on aikalailla korvaamaton. Ja tuo prosessi on todellakin pitkä, mutta aika pikaseen se loppujen lopuksi alkaa palkitsemaankin. Mutta kohti täydellistä ryhtiä... niin, onko sellaista edes olemassa? Eli käytännössähän tuo ryhdin korjaaminen on jatkuvaa ergonomiasta huolta pitämistä ja tasapuolista kuntoilua.

"Itse vaan on niin vaikea tosiaan tietää, millä nämä "viat" korjaisi, vaikka loppujen lopuksi tekniikat varmaan ovatkin yksinkertaisia (joskin prosessi itsessään varmasti pitkäkestoinen)"

Täsä muutamia ideoita mistä voi aloittaa kuntoutuksen. Toivottavasti jokin näistä sopii sinulle. Maailma on täynnä teorioita, osa niistä vähemmän vääriä kuin toiset. Jokainen ihminen on ainutlaatuinen yksilö eikä ole olemassa metodia joka sopii kaikille. Ihmiset voi jakaa niin monella eri tapaa ryhmiin mutta siitä huolimatta ryhmässä ei ole kahta samanlaista. Jos hoito-ohjeet perustuvat kyseiseen ryhmäänjakoon niin ei ne siitä huolimatta kaikille sovi ryhmän sisällä. Miksi siis sinun pitäisi luokitella itsesi? Ole oma itsesi, nauti niistä mitkä on sun juttuja, kokeile ja löydä mikä juuri sinulla toimii. Kukaan muu ei sitä sinun puolesta tee ja vaikka yrittäisikin ei osaa.

Henkinen muutos

Kun henkinen muutos tapahtuu niin kyllä keho seuraa perässä. Mun henki tähtää kehoon jossa on liikkuvuutta ja koodinaatiota ninjutsuun sekä kehonrakentajan lihasmassaa. Sopii mun kaltaisille henkilöille joille henkinen ja fyysinen tasapaino on kaiken lähtökohta. Toista ei ole ilman toista.

Massu-suolisto-muutos

"Suolisto on kehon aivot". Terve ja puhdas keho ei kerää ylimääräistä rasvaa eikä ylimääräistä nestettä. Jos olet ylipainoinen, alipainoinen tai nestepöhön turvottama niin tämä on hyvä tapa aloittaa. Tutki, kokeile ja maista millainen ruoka toimii sinulle. Itse puhun puhtaan, luonnollisen ja mahdollisimman vähän käsitellyn ruokavalion puolesta. En tiedä kuuluuko sinun syödä lihaa vai olla vegaani vai sekasyöjä. Kun keho puhdistuu ja paranee niin kehon luonnollinen itsekorjaamismekanismikin voi toimia täydellä teholla.
Mulle viimeisen kolmen kuukauden aikana on toiminut parhaiten lakto-ovo-vegaaninen ruokavalio Valmarinin happoemästeorian kannalta painotettuna. Mun ykkösherkut ovat maito, kananmunat, tomaatit, banaanit ja speltti. Lisäksi mulle sopii vihreä salaatti, soijarouhe, mustikat, Udo's oil, auringonkukan siemenet ja kiivit. Tämä siis tällä hetkellä, en tiedä vielä mitä syön kolmen kuukauden päästä.

Intiaanit ovat ennustaneet 350 vuotta sitten että valkoinen mies tulee kuolemaan nälkään täyden ruokapöydän ääreen.

Nestetasapaino kuntoon

Jos kehon nestetasapaino ei ole kunnossa niin se vaikuttaa kaikkeen ihmisessä. Olen kokeillut merisuolaa mutta se ei maistunut mun suuhun luonnolliselle. Ruususuolaa voin juoda vaikka veden seassa ja se maistuu mulle luonnolliselta.

http://www.pihtipudas.net/kuntositi/sivu.php?ID=13
http://www.saltlife.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Suola/Categories/"Heath benefits"

Mulle maistuu ihan hanavesi miettimättä miten paljon tulisi juoda. Kun janottaa niin juon lisää ja jos jano ei häviä vaan keho kerää nestettä niin juon lisäksi ruususuola-vesiliuosta. Kyllä keho kertoo mitä se kaipaa jos et ole turruttanut aistejasi. Jos aistisi ovat turrat niin lue kaiken maailman teorioita ja muodosta niistä itsellesi lähtökohta.

Lattajalkamuutos
Jos kärsit lattajaloista niin muutos on helpointa aloittaa yksilöllisillä tukipohjallisilla. Suosittelen tähän ammattilaisen tekemiä pohjallisia. Opiskelijan budjetilla voi aloittaa Foot Balancen -pohjallisista. Mulle ekat pohjalliset tehtiin huonosti mutta onneksi Henkka Helsingin Mikonkadun Intersportista korjasi pohjalliset ja teki mulle sitten vielä ajan mittaan kahdet lisää. Foot Balance ammattilaisen tekemänä voi riittää mutta jos tarvitset lisäkiiloja/tukia pohjalliseen niin silloin fysioterapeutti on oikea henkilö auttamaan. Pohjallinen ei vielä yksin riitä vaan se tarvitsee sopivan kengän parikseen. Mun kaikki entiset kengät ovat käyneet kapeiksi kesän aikana ja jalkapohjistani on tullut todella herkät. Olen testannut noin parit sadat kengät mutta ainoat kengät, jotka tällä hetkellä sopivat minulle, ovat Feelmaxit ja Skechers Ionicit. Mulle sopivin jalkine on leveä lestinen, pohjaltaan neutraali eikä siinä ole kantapääkorotusta.

Lattajalkaisen kannattaa tehdä pohjallisten lisäksi mylös jalkapohjajumppaa. Yksi liike on: seiso suorana, pidä päkiät ja kantapäät maassa, nosta vuoroin ukkovarvas ylös pitäen muut varpaat lattiassa ja sitten pidä ukkosvarvas lattiassa nostaen muut varpaat ilmaan. Liikkeen aikana tunnustele mitkä paikat kiristää ja väsyvät ensin ja myöhemmin venyttele niitä hyvin ja rauhassa.

Lantiomuutos
Jos ja kun jalkaterien kaari on normaali niin tutki ja tutustu lantion rakenteeseen ja toimintaan. Täsä yksi mua auttanut webbisivu: http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=11
Lisäksi vielä toinen http://koti.mbnet.fi/alasaja/lihastasapaino.html

Kokonaissymmetrian kartoitus
Etsi käsiisi ammattilainen jota suositellaan ja joka on hoitanut vastaavia tapauksia. Jos et löydä tälläistä niin käy vähän siellä täällä ja kokeile olisiko henkilöstä apua. Toki voit tehdä sen myös niin että selaat esim nettiä tai keltaisia sivua ja kun joku ihminen kolahtaa niin marssi hänen luokseen.

Hermon puristusmuutos
Ensimmäiseksi etsi käsiisi ihmisen hermoratakartta ja tutki siitä mikä/mitkä hermot puristuvat ja missä kohden kehoa. Kun olet paikallistanut puristuneen kohdan/kohdat niin aloita selvittämään miksi lihas kiristää juuri niissä kohdissa. Jos puristuminen siinä kohdassa on oire niin etsi sen aiheuttaja. Kun löydät aiheuttajan niin selvitä voisiko joku edellisistä keinoista sopia aloitukseksi.

Nautintoaineet muutos
Alkoholi, tupakka, huumeet, turhat lääkkeet, anaboliset, kahvi, tee, valkoinen sokeri - jätä pois tai ainakin vähennä näiden käyttöä ainakin kuntoutuksen ajan. Jos jotain tekee mieli tilalle niin kokeile marjoja, täysmehuja, hedelmiä, yrttejä jne.

Mä vannon kaikessa luonnon ja luonnollisuuden nimeen. Se mikä tulee luonnostaan on vahvempaa ja terveempää kuin koskaan mikään väkisin rakennettu. Olipa vaivasi melkein mikä vaan niin en usko että sinulle sopiva ruokavalio ja hyvä nestetasapaino pahentaa vaivaa vaan siitä voi saada helpotusta tai jopa alun paranemiselle.

Mun käsitys on se, että kuntoutuksessa kannattaa varautua siihen, että kuluu aikaa, rahaa ja vaivaa ja lisäksi paranemiskriisin aikana tulee kipuja ja oireita. Mitä nopeammin kuntoutuksen tekee niin luultavasti sitä kovempi paranemiskriisi. Rahalla et voi ostaa parannusta etkä rahaa pihtaamalla tee kuntoutusta helpommaksi. Kaikkea et voi saada esim jos käytät paljon alkoholia ja tupakkaa mutta siitä huolimatta haluat terveen ja kauniin ihon ja kehon ja paljon lihasmassaa pienillä rasvoilla sekä lisäksi liikkuvan ja hyvä ryhtisen vartalon niin aika haastavalta kuulostaa.

Ruokavalio tuskin on sieltä terveellisemmästä päästä, eikä tällä typerällä nykymaailman systeemillä että mitä terveellisempää, sen kalliimpaa ole varaakaan, vaikka parhaani yritän. Ja sama juttu kuntoutuskustannusten kanssa, tokihan väärässä paikassa ei pidä säästää, mutta huono juttu jos rahat menee fysioon tai vastaavaan ja sitten jää ruuat kokonaan ostamatta :D

Mutta sen voin sanoa että noista listatuista "aineista" ainoa mitä tulee käytettyä on tuo sokeri, ja melkoisen harvoin sitäkään, lähinnä jos sattuu leipomaan jotain joskus ja jouluna.

No, eihän tässä auta kuin jatkaa tutkimista ja katselemista ja ihmettelemistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom