Tapaus Patria: rehellistä globaalia liiketoimintaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sivis
  • Aloitettu Aloitettu
Minusta on hieman erikoista, että ihmiset täällä viitsivät puolustaa lahjontaa. Moinen sikakapitalismi johtaa käytännössä siihen, että pienemmät firmat kuihtuvat pitkälti kokonaan pois ja toisaalta se voi myös johtaa innovaatioiden tyrehtymiseen, koska enää tarvitse rakentaa parempaa tuotetta kuin kilpailija, kunhan vain voitelee muutaman avainhenkilön ja muuta ei tarvitse. Ihmiset saavat verorahoillaan kalliita ja paskoja tuotteita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
... ihmiset täällä viitsivät puolustaa lahjontaa. ... sikakapitalismi ....

En tiedä, viittasitko minuun, mutta minun mielestäni pitää lähteä kansalliselta pohjalta.

Jokainen itsenäinen kansa on vapaa itse päättämään oman kulttuurinsa mukaan, millä säännöillä pelataan. Esim. Ira*-alkuisissa maissa ja Saudi-Arabiassa ne pojat, jotka jäävät kiinni pippeli-pyllyyn-säännöillä pelaamisesta tuottavat nopeaa liikevoittoa paikalliselle Pekka-Niskalle, joka vuokraa ne nosturit, joihin homppelit hirtetään.

Haluaisin korostaa sisäryhmä-ulkoryhmä -ajattelua. Suomalaisten sisäryhmä ovat suomalaiset, joita meidän pitää suosia. Ulkoryhmä ovat ne porukat, jotka haluavat pitää omia puoliaan ja kusettaa / huijata / tappaa / raiskata meitä tilaisuuden tullen. Meidän suomalaisten ei ole mikään pakko ajatella noin alkeellisella tavalla, mutta toisaalta ei kannata huijata itseään sillä ajatuksella, etteivätkö "ne muut" ajattelisi täsmälleen noin alkeellisesti.

Lyhyesti: suomalaisilla menee hyvin niin kauan kun me voimme luottaa siihen, että suomalaiset huijaavat toisiaan mahdollisimman vähän. Meidän ei myöskään pidä antaa ulkoryhmäläisten (so. slovenialaisten tms.) kusettaa itseämme tai ketään suomalaisia.

Jos taas suomalainen menee Sloveniaan ja tuo sieltä ryöstäsaaliina paljon rahaa ja hyvännäköisiä nuoria vosuja, niin sehän on vaan pelkkää plussaa. Mulle se blondi.

Jos joku pitää tätä ajattelutapaa jotenkin eläimellisenä tai alkeellisena tai barbaarisena, niin minulla on sinulle uutinen: slovenialaiset nauraa sulle.

reino siirräppäs tuo ajattelumallisi yksilötasolle. Eikös se ole täsmälleen vihaamiesi mamujen ajattelumalli? Jännä juttu miten sallisit suomalaisten toimivan noin ulkomailla, mutta Suomeen tulevien mamujen pitäisi toimia toisin.

Suosittelen samaa toimintatapaa slovenialaisille. My message to all the peoples of Slovenia: "Te olette pitkätukkia, ja teitä on juuri kusetettu. You have been fucked. Have a nice day."
:lol2: Sun pitäis reiska vastata siihen toiseen noottiin...

reino siirräppäs tuo ajattelumallisi yksilötasolle. Eikös se ole täsmälleen vihaamiesi mamujen ajattelumalli? Jännä juttu miten sallisit suomalaisten toimivan noin ulkomailla, mutta Suomeen tulevien mamujen pitäisi toimia toisin.
Etkö yhtään ymmärrä tuota sisäryhmä/ulkoryhmä juttua mitä Reiska kertoo? Se tarkoittaa mielestäni sitä, että meidän etu on tärkempi kuin muiden etu. Reino korjaa jos olen hakoteillä?

Etkö yhtään ymmärrä tuota sisäryhmä/ulkoryhmä juttua mitä Reiska kertoo? Se tarkoittaa mielestäni sitä, että meidän etu on tärkempi kuin muiden etu. Reino korjaa jos olen hakoteillä?
Niin, ja tuollaista ajattelua ei voi perustella millään tavalla. Sehän johtaa lopulta viidakon lakiin.

Mutta ei meidän etua voi ajaa rikkomalla lakeja ulkomailla. Jos siirrät ton ajattelumallin yksilötasolle niin sehän oikeuttaa vaikka varastamisen. "Jos tulee ryöstösaaliina jonkun lompakko niin onhan mulla sitten käteistä". Vaikka en uskovainen olekaan niin jokaisen kyllä pitäisi noudattaa sitä "tee muille niinkuin tahtoisit itsellesikin tehtävän" ajatusta...

En tiedä, viittasitko minuun, mutta minun mielestäni pitää lähteä kansalliselta pohjalta.

Jokainen itsenäinen kansa on vapaa itse päättämään oman kulttuurinsa mukaan, millä säännöillä pelataan. Esim. Ira*-alkuisissa maissa ja Saudi-Arabiassa ne pojat, jotka jäävät kiinni pippeli-pyllyyn-säännöillä pelaamisesta tuottavat nopeaa liikevoittoa paikalliselle Pekka-Niskalle, joka vuokraa ne nosturit, joihin homppelit hirtetään.

Suuryhtiöillä vaan ei ole isänmaata ja ainut etu, mitä ne ajavat on omistajiensa etu. Ei ole mitenkään hyvä antaa suomalaisten suuryhtiöiden mellastaa miten haluavat, sillä nämä eivät ole mitään isänmaallisia toimijoita vaan niiden tehtävä on yksinomaan maksimoida omistajien voitot.

Niin, ja tuollaista ajattelua ei voi perustella millään tavalla. Sehän johtaa lopulta viidakon lakiin.

Aika hyvin tässä ollaan jo monta tuhatta vuotta porskuteltu. Ei vaan ihan oikeasti tämä on, mitä jo pitkät ajat ollaan noudatettu. Valtio pitää huolta omista eduistaan, vaikka muiden kustannuksella. Ja tämä säilyy siihen asti, että maailmassa ei ole enää kuin yksi valtio.

Aika hyvin tässä ollaan jo monta tuhatta vuotta porskuteltu. Ei vaan ihan oikeasti tämä on, mitä jo pitkät ajat ollaan noudatettu. Valtio pitää huolta omista eduistaan, vaikka muiden kustannuksella. Ja tämä säilyy siihen asti, että maailmassa ei ole enää kuin yksi valtio.

Nojaa, ei nykymuotoisia itsenäisiä valtioita ole ollut olemassa kuin Westfalenin rauhasta (1648) lähtien. Vasta tämän myötä kansalaisuus alkoi saada sen merkityksen joka sillä on oikeastaan nykypäivänäkin.

Kansanvaltaisia itsenäisiä kansallisvaltioita ei sen sijaan ole nähty vasta kuin Ranskan vallankumouksen (1789–1815) jälkeen. Tätä ennen (palkka-)armeijoiden tehtävänä on ollut puhtaasti ajaa hallitsijan, papiston, aristokraattien tai ties minkä etua. Eikä se nyt ihan selvää ole ollut, että kenen etua ne tämän jälkeenkään ovat ajaneet. :D

Kun talous on muuttunut globaaliksi, olisi loogista että myös sen sääntely olisi globaalia. EU:ta nyt voidaan pitää jonkinlaisena yrityksenä ylikansallisen sääntelyn aikaansaamiseksi, mutta ei sitä kovin kansanvaltaiseksi toimijaksi voi kuvata, jos EU:n voimakkain toimija on komissio, joka taitaa palvella vain ylikansallisen pääoman intressejä.

Järjettömintä tässä vaiheessa olisi kuitenkin se, että kaikki kansallisvaltiot tekisivät kilpikonnamaiset "reinot" ja vetäytyisivät takaisin oman kilven sisään. Samalla päädyttäisiin 1900-luvun asetelmiin, jotka johtivat I. ja II. maailmansotiin sekä Kylmään sotaan. Reinon "sisä-" ja "ulkopuoli" -dikotomia ei siis todellakaan ole toivottavaa.

Jos historiasta jotain olisi opittu, yritettäisiin todella luoda laajempia kansanvaltaisia demokraattisia instituutioita , joiden avulla mm. globaalia kapitalismia voitaisiin jotenkin hallita. Näin ei kuitenkaan vaikuta tapahtuvan, vaan sääntelyä puretaan jatkuvasti ja yritetään lanseerata jotain Codes of Conducteja ynnä muuta "itsesääntely"-paskaa, johon eivät usko ketkään muut kuin konsultit, ja hekin vain sen aikaa kun saavat noiden "innovaatioiden" esittelemisestä palkkaa.

:arvi:

Jos ymmärtää asekauppojen suhde- sekä kauppaperiaatteet, ei ole yksikään firma joka ei käyttäisi agentteja ja/tai lahjontaperiaatteita.
Asekauppojen aikaansaaminen nykymaailmassa on pikkasen erilaista kuin kännyköitten myynti.
Uskokaa tai älkää, mut näin on näreet. :wanha:

Mutta ei meidän etua voi ajaa rikkomalla lakeja ulkomailla. Jos siirrät ton ajattelumallin yksilötasolle niin sehän oikeuttaa vaikka varastamisen. "Jos tulee ryöstösaaliina jonkun lompakko niin onhan mulla sitten käteistä". Vaikka en uskovainen olekaan niin jokaisen kyllä pitäisi noudattaa sitä "tee muille niinkuin tahtoisit itsellesikin tehtävän" ajatusta...
No sehän tuossa ryhmäajattelussa just on että se on ryhmäajattelua eli ei sitä siirretä yksilötasolle. Vaikka toki on myönnettävä että pidän itseäni tärkeimpänä ihmisenä omassa elämässäni ja kaikki muut tulevat vasta mun jälkeen. En kuitenkaan riko lakeja ja olen varsin altruistinen persoona muutenkin.
Onko muka oikeasti me vs. ne/muut jotenki ihan outo juttu sun mielestä?

"Lord of War" niminen elokuva antaa varmaan aika todenmukaisen kuvan kuinka moraalista kansainvälinen asekauppa on.
Tai sitten varmaan ei tai ehkä.

No tuossa sivis jo tähän kommentoi ihan hyvin, mutta sanonpahan itsekin. Eli tässä ei tosiaankaan olla kovin hyvin porskutettu. Vielä viimevuosisadalla käytiin kaksi maailmansotaa, ja edelleenkin mm. Yhdysvallat valloittaa maita ja tappaa siviilejä omaa taloudellista etua tavoitellessaan. Jos tämä on sitä hyvin porskuttamista, niin miltäköhän huono näyttäisi? Varmaan kivikaudelta.

Ja kuka sen sanoo, että se on juuri valtio se eturyhmä, minkä asiaa ajetaan. Mitä jos joku alkaa ajaa valtion sisällä pienemmän ryhmän etua, kuten valtion alkuperäisväestön, yhden kaupungin, yhden ikäluokan, yhden sukupuolen, tai vaikka itsensä ja omien kavereiden ja sukulaisten etua samalla periaatteella muista välittämättä. Lopulta tämä kehitys johtaa siihen, että kukaan ei voi luottaa keneenkään muuhun kuin itseensä, eli päädytään viidakon lakiin.

Niin, koska tuollaista ajattelua ei haluta hyväksyä. Miksi se sitten hyväksytään, että oman valtion, joka on melko lailla satunnaisesti valittu ryhmä ihmisiä, nimissä rikotaan näitä samoja periaatteita muiden valtioiden kanssa toimittaessa?

Harvoin valtiotasollakaan niitä omia etuja ajetaan täysin muista piittaamatta. Ja se, että Westfalenin regiimi on vielä enemmän tai vähemmän voimissaan, auttaa muodostamaan valtioiden ja kansalaisten keskuudessa "me" ja "he" (tai "muut") -ajattelua.

Sori vähän myöhässä tulee vastaukset, kun käyn täällä niin harvoin.

Otetaan järjestyksessä:
- Sisäryhmä/ulkoryhmä-ajattelua ei pidä eikä voi siirtää yksilötasolle, koska se on RYHMÄajattelua, kuten monikin jo sanoi.
- Ei pidä luulla, että minä vihaisin kaikkia maahanmuuttajia. Minähän epätykkään vain niistä maahanmuuttajaryhmistä, jotka toimivat tiukasti oman sisäryhmäajattelunsa mukaan, koska he ennemmin tai myöhemmin pakottavat myös meidät alkuperäisväestön toimimaan tiukasti sisäryhmäajattelun mukaan (jota minä tuossa edellä suosittelin), ja se saa minut kevyen kenttävihan valtaan, koska itse haluaisin mieluummin toimia yksilönä individualistisessa yhteiskunnassa.
- Totta kai minä sallisin suomalaisten toimivan noin ulkomailla, koska suomalaiset ovat minun sisäryhmäni ja ulkomaat ovat ulkomaita. Jos slovenialaiset eivät halua, että Patrian kaupparatsut polttavat koko maan ja tapporaiskaavat kaikki slovenialaiset, niin se on slovenialaisten tehtävä estää Patrian kaupparatsuja tekemästä siellä mitään pahaa. Vastaavasti jos suomalaiset eivät halua, että ulkomaalaiset tulevat tänne tekemään pahaa, niin se on meidän velvollisuutemme estää se.

Ja vielä kerran:
Jos ruotsalaiset ottivat suomalaisia juoppoja Slussenille puukottamaan ihmisiä ja haisemaan pahalta ruotsalaisten kustannuksella, niin se on ruotsalaisten ihan oma häpeä.
Jos suomalaiset ottavat somaleita Steissille puukottamaan ihmisiä ja haisemaan khatilta suomalaisten kustannuksella, niin se on meidän ihan oma häpeä. Ei se sen somalin vika ole, että se haluaa tänne. Se on somalien sisäryhmän kannalta erittäin järkevää toimintaa.

Perusteluja yllä. Tuo ajattelu johtaa viidakon lakiin vasta silloin, jos liian pienellä alueella on liikaa keskenään kilpailevia sisäryhmiä (=monikulttuuri, eli Suomen lähitulevaisuus, eli viidakon laki). Kansallisvaltiossa jossa ei ole sopeutumattomia vähemmistöjä (=Suomi ennen EU:ta) tuo ajattelu ei johda mihinkään pahaan. Itse asiassa se mahdollisti silloin ultraindividualismin, joka meni ehkä vähän liiankin pitkälle ja jonka hintaa nyt kohtapian maksellaan kovimman kautta.

Suuryhtiöillä vaan ei ole isänmaata ja ainut etu, mitä ne ajavat on omistajiensa etu. Ei ole mitenkään hyvä antaa suomalaisten suuryhtiöiden mellastaa miten haluavat, sillä nämä eivät ole mitään isänmaallisia toimijoita vaan niiden tehtävä on yksinomaan maksimoida omistajien voitot.

No onko se Patria nyt sitten suomalainen suuryhtiö vai isänmaaton suuryhtiö vai suomalainen valtionyhtiö? ;)

Noin muuten olen tasan samaa mieltä siitä, että suuryhtiöiden ja etenkin ylikansallisten suuryhtiöiden ei pidä antaa mellastaa. Ja itsenäinen kansallisvaltio on ainoa ja paras keino rajoittaa sitä mellastamista.

Järjettömintä tässä vaiheessa olisi kuitenkin se, että kaikki kansallisvaltiot tekisivät kilpikonnamaiset "reinot" ja vetäytyisivät takaisin oman kilven sisään. Samalla päädyttäisiin 1900-luvun asetelmiin, jotka johtivat I. ja II. maailmansotiin sekä Kylmään sotaan. Reinon "sisä-" ja "ulkopuoli" -dikotomia ei siis todellakaan ole toivottavaa.

EU:n ansiosta kansallisvaltioita ei Euroopassa oikeastaan enää ole. Paluu kansallisvaltioihin voi tapahtua vasta EU:n hajottua, ja silloin Eurooppa on jo syöksynyt sellaiseen väkivallan kurimukseen, että kivikausi on ihan hyvä vertauskuva. Toki Suomella on vielä mahdollisuus selviytyä, vaikka Eurooppa vajoaakin jengi/heimosotien aikakauteen.

Heittosi siitä, että kansallisvaltiot johtavat automaattisesti maailmansotiin (unohdit polttouunit) on lähinnä jotain marxilaista mantraa.

Sisäryhmä/ulkoryhmä -juttu ei ole mitenkään minun keksimäni toimintamalli. Kunhan vain sanoin, että NE toimivat täsmälleen tuolla tavoin ja pakottavat meidätkin toimimaan niin, jos ME haluamme selviytyä.

Jos historiasta jotain olisi opittu, yritettäisiin todella luoda laajempia kansanvaltaisia demokraattisia instituutioita , joiden avulla mm. globaalia kapitalismia voitaisiin jotenkin hallita.

Mitä nämä voisivat olla? Kysyn ihan vittuilematta, koska kuulen tämän ajatuksen ensi kertaa. (Toki suhtaudun siihen erittäin skeptisesti. Jos Delmontemiehellä on varaa ostaa 10 000 palkkasoturia, 100 000 vesurimiestä ja 100 mustaa helikopteria, niin 5 miljoonan suomalaisen kansallisvaltio on ehkä juuri ja juuri riittävän iso pitääkseen puoliaan globaalia kapitalismia vastaan. Edes vähän.)

Ja loppukevennyksenä: mitä viikinkiemäntä Tavja sanoi, kun ukkonsa palasi vuoden ryöstöreissulta idäntieltä runsaan sotasaalislastin kera? "No johtaax tää nyt niinq viidakon lakeihin täälläkin kun sä toit mulle ton kivan kaulakorun ja onx nää helmet nyt varmasti ekologisesti viljeltyjä ja onx se tosiaan eettisesti oikein että me niinq ryöstetään ja alistetaan toisia kansoja?"

Noin muuten olen tasan samaa mieltä siitä, että suuryhtiöiden ja etenkin ylikansallisten suuryhtiöiden ei pidä antaa mellastaa. Ja itsenäinen kansallisvaltio on ainoa ja paras keino rajoittaa sitä mellastamista.

Olen osittain samaa mieltä, kansallisvaltio on yksi keinoista rajoittaa ylikansallisen pääoman (sitä se nyt vaan on, vaikka kuinka marxistiselta kuulostaisikin) valtaa maailmassa. Palaan tähän viimeisessä kappaleessa.

EU:n ansiosta kansallisvaltioita ei Euroopassa oikeastaan enää ole. Paluu kansallisvaltioihin voi tapahtua vasta EU:n hajottua, ja silloin Eurooppa on jo syöksynyt sellaiseen väkivallan kurimukseen, että kivikausi on ihan hyvä vertauskuva. Toki Suomella on vielä mahdollisuus selviytyä, vaikka Eurooppa vajoaakin jengi/heimosotien aikakauteen.

Euroopan integraatiota viedään eteenpäin, yhä uusia aloja tuodaan harmonisoinnin piiriin. Myöskään laajentuminen ei ole pysähtynyt. Taloudellisten riippuuvuussuhteiden rakentaminen on osoittatunut hyväksi keinoksi kestävän rauhan luomiseksi (Euroopassa). Okei, islam ja erityisesti sen leviäminen vituttaa, siitä olen samaa mieltä. Sitä nyt ei tarvitse mielestäni kenenkään suvaita, koska kyseessä on totalitaarinen järjestelmä. Vituttaa, että "uskonnon" varjolla voidaan levittää tuollaista poliittista ideologiaa, ilman että sitä saisi kukaan kritisoida.

Mitä nämä voisivat olla? Kysyn ihan vittuilematta, koska kuulen tämän ajatuksen ensi kertaa. (Toki suhtaudun siihen erittäin skeptisesti. Jos Delmontemiehellä on varaa ostaa 10 000 palkkasoturia, 100 000 vesurimiestä ja 100 mustaa helikopteria, niin 5 miljoonan suomalaisen kansallisvaltio on ehkä juuri ja juuri riittävän iso pitääkseen puoliaan globaalia kapitalismia vastaan. Edes vähän.)

Radikaaleimpiin ehdotuksiin taitaa kuulua maailmanparlamentti, jossa asioista päätettäisiin. Vaarana tuollaisessa on tietenkin se, että siitä muodostuu totalitaarinen järjestelmä.

Käsittääkseni maailmanparlamentin puolestapuhujien mukaan paikallistaso tulisi olla edustettuna ja armeijoiden sijaan yhteiskuntajärjestelmää ylläpidettäisiin poliisivoimien avulla. Ylin hallintovalta olisi kuitenkin siis ylikansallisella toimijalla. Voi kuvitella kuinka toteuttamiskelpoiselta tuollainen maailmanparlamentti tällä hetkellä vaikuttaa:

hmm.

-no eipä kovin.

Fakta on, että valtiosuvereniteetti on kuitenkin aikansa elänyt maailmassa, jossa talous on globalisoitunut, mutta sääntely ei. Tästä voidaan mainita esimerkkinä nykykehitys, jossa valtiot pyrkivät alentamaan sääntelyn ja verotuksen tasoja, houkutellakseen ulkomaisia suoria investointeja. Esimerkiksi Kiina tekee niin, että se pyrkii houkuttelemaan erilaisia talouden muotoja omalle suvereenille alueelleen, prostituoimalla omia suvereeneja oikeuksiaan (alhainen verotus, alhainen sääntely). Kun valtioiden väliltä on purettu esteet (mm. suojatullit yms) niin totta kai tuotantoa kannattaa siirtää tuollaisille alueille.

Pitäisikö tällaista toimintaa sitten säännellä ylhäältä päin, niin että kaikelle toiminnalle olisi miniminormitasot esim. verotuksen ja sääntelyn osalta? Mielestäni kyllä. Ja jos tämä pitäisi sitten järjestää kansanvaltaisesti, niin tuo maailmanparlamentti ei kuulostakaan niin paskalta ajatukselta, vaikka utopistinen onkin.

No onko se Patria nyt sitten suomalainen suuryhtiö vai isänmaaton suuryhtiö vai suomalainen valtionyhtiö? ;)

Patria on toki ymmärtääkseni valtioenemmistöinen yhtiö, mutta niin Fortum myös ja en silti pidä Liliuksen 10 miljoonan euron optioita mitenkään hyväksyttäväni. Toki nämä kaksi juttua eivät ole täysin vertailukelpoisia, mutta minusta mitään moraalittomuuksia ei tule katsoa sormien läpi ja jos suomalaiset antavat omien yhtiöidensä mellaistaa miten tahtovat, niin se varmasti tulee vaikuttamaan negatiivisesti tuleviin kauppoihin. Kuka nyt haluaisi tehdä kauppaa suomalaisten kanssa jos itse joutuu heti sen jälkeen epäillyksi lahjusten vastaanotosta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom