Tanssia!

Heippa!

En tiedä onko aiheesta keskusteltu täällä aiemmin, mutta tulipahan mieleen kysyä, että onko täällä mimmejä, jotka tavalla tai toisella harrastaa jonkinlaista tanssimista? =) Olisi kiva kuulla lisää. Millaisia tansseja, miten usein, miten yhdistätte niihin punttailun jne... :dance:

!!! Oli tarkoitus tulla perustamaan tällainen thread, mutta ehdit ensin. ;)

Itse tanssin streetiä viime kevään ja nyt syksyllä aloitan lisäksi jazzin ja reggaetonin. Tunteja tulee näillä näkymin 4-5 viikossa (riippuen siitä pärjäänkö streetin kakkostasolla).

Ja tanssi on ensimmäinen kokeilemani laji, jonka oikeasti pystyy yhdistämään kovaan punttitreeniin! Esimerkiksi kamppailulajien kanssa ei tullut yhtään mitään. Tanssiminen on ollut älyttömän hyvä vastapaino punttaamiselle ja samalla lisääntyneestä voimasta on hyötyä tanssin puolella.

Täälläkin yksi (huom.nimimerkki ;)), teininä olen harrastanut Street Dancea ja opiskeluaikoina aloitin ensin bailatinolla. sittemmin siirryin BodyJamiin ja Sambiciin. Hyvin pystyy yhdistämään ja lajit tukevat toisiaan. :)

Hei!

Lapsena/teininä olen tanssinut showsambaa muutaman vuoden. Nyt tullut pitkä tauko tanssiin ja ihana aloittaa uudelleen, tosin eri lajeilla.

Itsekin aloitin juuri jazzin ja huomenna alkaa myös showtanssi. :)

2 krt viikkoon jazztanssia ja 1 krt viikkoon showtanssia + 2krt viikossa sali.

Teininä tuli useampi vuosi harastettua disco- ja show tanssia. Viime vuonna innoistuin taas kokeilemaan ja pokalla vaan edistyneiden tunnille :D... Pikkasen on piruetit ja muut hukassa, mutta jospa sitä pystyis taas syksyllä jatkamaan. Harmi vaan ettei täällä tarjota kunnon tunteja (kansalaisopiston höpötys-jumppa- peppu-reisi "tanssitunnit" ei kiinnosta) kuin Citydance ja se on aika kallis.

Täällä yksi, jolla on ikävä balettitunneille. :itku: Suurin este on kuitenkin talous, voimailuharrastus on edennyt jo niin pitkälle, että se syö ihan riittävästi rahaa; yksi reilun tunnin balettitunti viikosta kustantaisi 170e/lukukausi. Ei pysty, ei kykene. YO-liikunnan aikuisbaletin alkeetkin on aikataulullisesti mahdoton mahdollisuus. Voihan elämä.

Jep, jep
Lapsena harrastin kilpatanssia tuonne yläasteelle saakka. Sitten oli pitempi tanssimaton väli, mutta lavoilla tuli jonkin verran käytyä.
Nyt olen taasen tämän vuoden käynyt 1-2krt/vko lattaritunneilla. Ja I like :dance2: ainut ongelma on tuo lantion veivuu, jota vanhan lonkka ei tahdo kestää :( Olenkin nyt kesän pitänyt taukoa että pystyisin syksyllä puolimaratonin vetäisemään, mutta sen jälkeen on tarkoitus taasen jatkaa. Käyn puntilla 2xvko ja aerobista 2-3xvko ja talvella on tarkoitus korvata tuo yksi aerobinen tanssilla. Tekee hyvää keskivartalolle!!!

Joo, mäkin kovasti kaipaan takas tanssitunneille! Tanssin lapsena ihan kaikkea mitä oli tarjolla ja vuosia sitten latino groovea ja reggaeta, mutta nykyään olisi mahdotonta työn takia päästä joka viikko samaan aikaan samaan paikkaan, saati 2-3 krt/vk.

Oon kyllä googlaillu viime aikoina kaikki tanssipaikkoja, mutta sattuuko kukaan tietää Helsingissä mitään tanssimestaa, jossa olisi aikuisten ryhmiä ja pystyisi seuraamaan koreografioita vaikka ei aina pääsisi samalle tunnille? Tanssiopisto ja footlights ei sovellu tähän tai ei ainakaan ennen sopinut, toki asiat on voinnut muuttua :) Street ja vastaavat kiinnostaisi.

Onneksi mä saan töissä tanssii sydämeni kyllyydestä (ja tietty olohuoneessa :dance:) ja joskus salilla oon vallannut venyttelypaikan ja tehnyt piruetteja seinästä seinään :D

Mä olen harrastanut monenmoista tanssia ja opiskelenkin sitä tällä hetkellä jonkin verran. Jazz, nykäri, baletti, show, myös vähäisessö määrin hiphop ja street ovat tulleet tutuiksi. Nyttemmin olen kiinnostunut ja harrastanut afroa ja lattareita ja ohjannut kuntotanssia, jos sitä nyt tanssiksi voi sanoa. Kerran olen kokeillut tankotanssia ja sitä olisi tarkoitus kokeilla uudemman kerran tänä syksynä.

Mille tunneille pitää mennä, että voi opetella piruetteja ja ns. "klassisia tanssi-juttuja"..!? Ellei balettiin..vai sinnekkö...?

Mille tunneille pitää mennä, että voi opetella piruetteja ja ns. "klassisia tanssi-linjoja"..!? Ellei balettiin..vai sinnekkö...?
Baletti tai jazz varmaankin...

Ihanaa, onpa täällä tanssivaista porukkaa!!

Itse olen enemmän ja vähemmän kausittaisesti käynyt tanssillisilla jumppatunneilla. Nyt kuitenkin on tanssikärpänen puraissut pahemman kerran. Käyn Kuntobaletissa (lienee Balletone-tyyppistä klassiseen balettiin perustuvaa tanssia) joka on aivan ihanaa, sitten toisella tanssi-teematunnilla jossa tanssilajit vaihtelee. Lisäksi aloitan kilpatanssitreenit! Ja tanssilavoillekin olisi tarkoitus suunnistaa :) Kiva kuulla, että tanssi ja salitreeni tukee toisiaan hyvin. Sitä mä toivoinkin, koska tanssi-innostuksen myötä ei kuitenkaan olisi suunnitelmissa lopettaa salia, tosin en varmaan pysty salilla käymään enää kuin pari kertaa viikossa.

Täällä kanssa yks tanssiin hurahtanut. Tää hurahti niin pahasti, että punttailu jäi :(

Tällä hetkellä lajeina on contemporary jazz, reggaeton, showdance, theatre dance, tanssin tekniikka (mm.baletti) ja tankotanssi. Street lajit oli viime vuosilla vahvoilla, mutta nyt on reggaetonissa, showpuolella ja tankotanssissa enemmän tavotteita eli tuo streetpuoli pysyy vaan kaduilla ja klubeilla (mulla on siis paha tapa jammailla jopa kaupungilla kävellessä :D). Lapsuudessa ja nuoruudessa on tullu harrastettua vuosi silloin tällöin, mutta nykyistä aktiivisempaa treeniä on ollu jonku about 4-5 vuotta. Treenitunteja tulee viikossa yhteensä varmaa joku 10-20+työt, välillä tietty täytyy höllätä vähän enemmän.

Mun olis tarkoituksena mennä nyt sunnuntaina elämäni ensimmäiselle tanssitreenitunnille (jos vanhojentansseja ei lasketa). Latinotanssit (yksin tanssien) on kyseessä. Odotan kyllä jo kovasti, ja veikkaan, että innostun kyseisestä lajista kyllä tosi paljon. Toivon, että harrastus toisi mukanaan notkeutta ja ryhdikkyyttä ja auttaisi esim. selkäkipuihin. Varmaan ihan kelpo vastapainoa salilla treenailulle ja hölkkälenkeille.

Mille tunneille pitää mennä, että voi opetella piruetteja ja ns. "klassisia tanssi-juttuja"..!? Ellei balettiin..vai sinnekkö...?

Ja meille vanhuksille on erikseen aikuisbaletti, ettei tartte niiden pikkupirpanoiden seassa olla. Piruetit kuuluu ainakin baletissa aika korkealle tasolle, jonnekin about kolmos-nelosvuodelle.

Varmaankin nuo klassisen puolen jutut (jotka tosin näkyy kaikissa tanssilajeissa) oppii parhaiten juurikin alkeisbaletissa. Jos menet jonkun tanssikoulun perus sekatanssi-jazz tunnille niin siellä voi tulla piruetti vastaan jo muutaman kerran jälkeen vaan itse tekniikka jää epäselväksi. Itselläni oli onneksi viime keväänä niin hyvä opettaja, että salin poikki harjoituksissa väännettiin heti alussa piruetteja niin paljon, että alkoi vanhallakin muistumaan perusopit mieleen. Huonoja kolmosia saa kuka vaan, mutta itselläni hyvä ykkönenkin on joinakin päivinä tiukassa.

Mielestäni tanssi tukee loistavasti saliharrastusta. Ainoa vaan, että salilla on monissa liikkeeissä selkä notkolla "ankkapeppuna" kun yrittää ylikorostetusti pitää selän suorana ja tanssissa taas lantio pitäisi saada suoraan yläkropan alle ettei esim. piruetit kaatuis.

Viitisentoista vuotta lavatanssia takana, sopii punttitreenin kaveriksi loistavasti! Pahinkin selkäkipu/jumitus jää parketille helposti, ei se Nordström turhaan kehunut, että tanssiminen vastaa 100 000 euron selkäleikkausta... Ja monesti hyvin joratun illan jälkeen vaaka näyttää mukavia lukemia, tehokasta sekä erilaista liikuntaa. Mii laik it:D

Kiva kun on tullu vastauksia/neuvoja :)
Itselle on epäselvää nykytanssin ja jazzin erot.. baletti hahmottuu kyllä mut epäilen hieman omia rahkeita siihen lajiin!
Minne kannattaa Helsingissä hakeutua?! ..tietäähän ne siellä tietty sanoa mille tunneille kannattaa mennä aluksi.. Kerran vko:s olisishyvä määrä näin alkuun!

Kiva kun on tullu vastauksia/neuvoja :)
Itselle on epäselvää nykytanssin ja jazzin erot.. baletti hahmottuu kyllä mut epäilen hieman omia rahkeita siihen lajiin!
Minne kannattaa Helsingissä hakeutua?! ..tietäähän ne siellä tietty sanoa mille tunneille kannattaa mennä aluksi.. Kerran vko:s olisishyvä määrä näin alkuun!
Itse olen Helsingin tanssiopistossa jazz/nykytanssi-tunnilla. Opettajat hommansa osaavia ja mukavia. Eikai millään alkeistunneilla tarvi edes olla mitään rahkeita, sinnehän mennään oppimaan!:)

"Nykytanssi on laajempi nimitys tuoreemmille, 1900-luvulla kehittyneille, tanssilajeille

Nykytanssin kehityshaaroja:

Vapaa tanssi, (myös plastinen tanssi tai esteettinen tanssi) 1900-luvun alun tanssimuoto, nykytanssin edeltäjiä;
Ilmaisutanssi eli ekpsressionistinen tanssi, saksaksi ausdruckstanz, 1900-luvun alun tanssimuoto, nykytanssin edeltäjiä;
Moderni tanssi, vapaasta tanssista alun perin Euroopassa kehittynyt tanssimuoto;
Tanssiteatteri, modernista tanssista ja teatterista alun perin Saksassa kehittynyt yhdistelmämuoto;
Postmoderni tanssi, modernin tanssin rajoituksista 1960-luvulla irtautunut nykytanssimuoto;
Jazztanssi, afroamerikkalaisessa kulttuurissa syntynyt tanssisuuntaus, jonka voidaan katsoa myös omaksi tanssilajikseen.
Uusi tanssi, 1980-luvulla esiin noussut tanssisuuntaus, joka tukeutuu kehoterapeuttisiin menetelmiin ja hakee uutta "luonnollista" liikkumisen tapaa"

Nykytanssin/ jazzin suurimmat erot balettiin lienevät se, että baletti on "säntillisempää" ja tarkempaa touhua kuin nyky. Baletissa tunti alkaa aina tankoharjoituksilla, lopuksi tehdään keskilattialla; nykyssä/ jazzissa ei tankosarjoja taida olla lainkaan. Baletissa myös usemmiten musiikki on klassista. Ei baletti vaadi sen kummempia edellytyksiä kuin nyky/ jazzikaan, joten mene sinne mikä kiinnostaa eniten. Hauskaa on varmasti kaikilla tunneilla!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom