Hieno nosto?
Onko tansaniasta ja erityisesti sansibarista tullut lisää kokemuksia? Kävikö aiheen aloittaja paikan päällä?
Itse suunnittelen seuraavaa matkaa vasta n. 1,5-2 vuoden päähän mutta kohde on hakusessa. Vaihtoehtoja oikeastaan on vaan Jenkit tai Australia. tarkoitus viipyä reissussa 2-3 viikkoa.
Kävimme toki reisussa. Minulle ko. matka oli ainakin kaikkien unelmien täyttymys ja matka jota varmasti muistelen loppu elämäni. Toki minä olin haaveillut Afrikan matkasta jo kauan. Listaan tähän vähän noista puistoista joissa kävimme:
1. Tarangire - Tarangire safari lodge
Hieno puisto, joka on helmikuussa melko pusikkoinen ja tosi vihreä. Safari lodge, jossa yövyimme oli todella hieno. Maisema lodgen terassilta oli vertaansa vailla ja tuntui, että olisin voinut istua päiviä pelkästään katselemassa maisemia. Norsut ja muut eläimet vaeltivat jatkuvana virtana laaksossa, joka avautui lodgen eteen. Kissapetoja taragiressa on vaikea spotata juurikin pusikkoisuuden takia. Muita elämiä, erityisesti norsuja paljon. Mielestäni kauneudeltaan paras puisto Tansaniassa. Yöpyminen oli järjestetty pysyvään telttaa, jossa kova katto. Erittäin romanttista.
2. Nogorongoro - Safari lodge
Olimme pari yötä Nogorongoron kraaterilla. Hotelli oli ehkäpä reissun hienoin ja maisema tietenkin upea. Hotellin terassilta avautui näkymä suoraan kraateriin ja aurinko laski kraaterin taakse silmiemme edessä. Todella upea paikka hotellille. Itse kraateri oli reissun suurin pettymys. Sinänsä hieno kraateri on pilattu liialla turismilla. Vaikka turismia ja kulkua kraaterilla on rajoitettu, silti ei tunne olevansa suojelualueella. Autoja on liikaa ja mielestäni ne jopa kiusaavat takaa-ajollaan eläimiä. Kraaterissa näimme toki todella monipuolisesti eri eläimiä, mutta minulta meni maku siihen hommaan aika äkkiä.
Kannattaa ehdottomasti käydä maisemien takia, mutta kraateriretkeltä ei kannata odottaa liikoja.
3. Serengeti - Serena lodge
Dokkareista tuttu serengeti on juuri sitä miltä se telkkarissa näyttääkkin. Ruohosavannia silmänkantamattomiin. Kissaeläimiä on paljon, maisemat ehkä pidemmän päälle vähän tylsiä. Tässä vaiheessa reissua väsykin alkoi jo hieman painamaan. Hotelli, jossa olimme oli aivan upea ja koko lodgen alue muutenkin vertaansa vailla. Serengetin auringonlasku on myös jotain aivan käsittämättömän upeaa.
4. Arusha - Momella wildlife camp
Arushan kaupungin lähellä oleva pieni puisto. Tänne ei kannata mennä. Pieni puisto joka ei tuo mitään uutta väsyneelle matkaajalle, joka on ollut jo 10 päivää puskissa muutenkin. Majoitus arushan puistossa oli kyllä erittäin afrikkalainen ja huono. Reissun huonoin majoitus. Arushassa yövyimme myös Hotel leopardissa, joka on ihan mukiin menevä afrikkalainen hotelli.
5. Sansibar - Hotel Karafuu
Sansibar onkin sitten ihan erilaista afrikkaa. Tämä oli sellainen muutaman päivän rantaloma ja lepo raskaan safarin jälkeen. Hieno hotelli ja ranta. Sansibarilla kannattaa vierailla ainakin stone townissa, se on ihan hieno paikka ja sitä siivottu viime vuosina. Ostospaikkana hyvä.
Mielestäni Afrikka ja safari sopii sellaisille ihmisille, jota tykkäävät luonnosta ja eläimistä. Safarilla ei muuta tehdä, kuin istutaan (seisotaan) autossa, jonka katto on ylhäällä ja tarkkaillaan eläimiä. Kiikarit on välttämätön varuste vaikka useimpia eläimiä näkee myös läheltä. Me näimme yhteensä yli 40 leijonaa, pari leopardia. pari gepardia, sarvikuonoja ja muut savannin normaalit elukat. Lintuja on valtavasti erilaisia.
Safari on aika raskas reissu ja eroaa kyllä ns. normaalista lomasta. Tuommoinen pieni rantaloma sopi ainakin meille erittäin hyvin safarin päätteeksi.
Arvomme tässä rahatilannetta ja yritämme lähteä ensi talvena uudestaan! Afrikka on ainakin meille unelma maa.