Tanita-kehonkoostumusmittaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ihan sama mittaako se niitä sisäisiä rasvoja, kun näyttää niin paljon perseelleen joka tapauksessa.

Uwishille kiitos myötätunnosta. Kyllä niin kovalla työllä on sitä lihasta koitettu rakentaa vuosien saatossa että mitä pienemmät rasva arvot, niin sen parempi OLIS. Ja tosiaan olen aina ollu ikuisella bulkilla. Nyt jos pitäis rueta pudottamaan painoa tyyliin 10 kiloa niin vaikkei se lihasta olisikaan niin hiukan pahaa tekis. 5 kiloa voi vielä lähteä mutta ei enempää.

Senverran on sydän ja verisuonitautien riskiä mullakin että mitä pienempi viskeraalisen rasvan määrä niin sen parempi, muuten saa odotella sydäninfarktia :b Näin mä olen ainakin käsittäny. Tuohon viskeraaliseen rasvan mittausta en tullu edes ajatelleeksi, samapa tuo.

Noniin tänään tuli sitten käytyä pihtimittauksessa. Neljän eri pisteen mittaus: Ojentaja, hauis, lapaluun takaa sekä vatsa (suoliluun yläpuolelta). Joka kohdasta mitattiin kolme kertaa joista laskettiin keskiarvot. Tulokseksi tuli 14% joka on paljon vähemmän kuin Tanita -mittauksessa (20%). Vatsasta ei juuri saanut kiinni ja ei varsinkaan käsistä joista sai nipistämällä nipistää olemattoman siivun pihtien väliin.

Eihän tämäkään tulos täysin tarkka ole, mutta huojensi mun mieltäni ainakin kovasti Tanitan jälkeen. Itse kun olen arvellut rasvojen olevan 12-15 luokkaa. Toivottavasti nuo pihdit olis lähempänä sitä totuutta sitten.

Feel the pain: -Kyllä tuolla nelipiste menetelmällä saadaan varsin hyvin toistettavissa olevia tuloksia osaavan mittaajan toimesta.

Silmämääräisesti jos tuollaisia rasvoja arvioi, niin ylimpien vatsapalikoiden pitäisi erottua selvästi ja alimmaistenkin olla erotettavissa. Tuossa 12-13% tienoilla ne alimmatkin sitten ovat selvästi jo näkyvissä.

Totta kai nesteen määrällä on suuri vaikutus näillä kehonkoostumismittareilla mitatessa. Näillä mittareilla pitäis aina olla n. 12 h paastoa alla. Mittaus täytyisi suorittaa aina suunnilleen samaan kellonaikaan ja samaan aikaan kuukaudesta (varsinkin naiset).

Absoluuttista totuutta et saa selville pihtimittauksellakaan. Vaikka olisi kuinka kokenut mittaaja. Ainoa täysin luotettava rasva-% mittaustapa on vesipunnitus jota ei tietääkseni suomessa tehdä muutoin kuin tutkimusmielessä.

Jos itse rasva-% lukema ei ole tärkeä, vaan seuranta mihin suuntaan prosentti on menossa niin on oikeastaan ihan sama millä mittaustavalla rasva-% mitataan. Silloin vain on tärkeä että mittausolosuhteet (ajankohta, valmistautuminen, mittaaja, mittaustapa) on mahdollisimman hyvin vakioitu jokaisella kerralla kun mittaus tehdään.

En kyllä käsitä lainkaan miksi rasvaprosenttia pitäisi edes mitata, kun peilistähän sen näkee ihan selvästi missä kunnossa on.

Kyllä kuulemma noita laihaläskejäkin on olemassa.

Kävin tänään testaamassa mitä tämä sanoo. Inbody antoi kesällä rasvoiksi 14,2%, ja tuosta on suunta ollut satavarmasti vain alaspäin jos jonnekin. Tanita antoi 20,9%.
Tosin InBodyssa naisille tais normaaliasteikko olla 18-28%, tämä sanoi 21-33%, joten pikkumaininnan sain liian vähistä rasvoista taas.
Lihasmassa oli InBodylla 28,7kg, tällä rakkineella 44,4kg! :D Mahdotonta, kun kokonaispaino oli kuitenkin 59kg. :D
Toiseksi, tuo lippulappunen jonka sain... Ei siinä ole paljon mitään tietoja.
Käsistä on näköjään lähtenyt lihaksia puolisen kiloa per tumppu (joka myös on mennyt kyllä toiseen suuntaan, määrästä vain ei tietoa). Samoin jaloista -200g, joka sekin kyllä pitäisi olla todellisuudessa +jotain. :D Keskivartaloon on taas tullut näköjään +3kg lihasta, joka ehkä "jonkin verran" yläkanttiin. :D Lisää varmasti on tullut mutta ei kolmea kiloa. :D

Tulipa testattua, InBody si seuraavaksi.

Mä kävin sellasessa Tanita-mittauksessa tänään. Se kummastuttaa, että siinä seistää lasilevyn päällä, ja laite perustuu siihen, että se mittaa kehon koostumusta heikon sähkövirran avulla. Mä kysyin siltä Herbalife-edustajalta, että kuin se on mahdollista, kun lasin sähkönjohtavuus on sitä luokkaa, että se on lähinnä eriste. Tällei maallikon tietämyksellä siihen lasiin pitäis johtaa ihan jumalaton virta, että se läpäisisi sen lasin. Hän vastasi vaan, ettei ole insinööri.

Tulokset olivatkin sitten aika hassut. Mä painan pituuteen nähden paljon, ja mittaaja luonnehti mua hoikaksi, mutta rasvaprosentti olikin 33, eli sen mukaan mä mun painolla olisin aika tuhti ja tolla rasvaprosentilla aika plösö muutenkin.

Tanita kehonkoostumus mittauksella voi heittää vaikka vesilintua. Mittautin itseni joulukuun alussa ja tänään. Välissä on kovaa treeniä vähintään 3krt viikossa kovilla raudoilla. mm. golden six yms. Nooh kolmekuukauden kehitys oli sellainen, että rasvat muka noussu 4% ja lihasmassaa kadonnut 3kg jepjep.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuli itsekin tänään käytyä tanita mittauksessa, kun ilmaseks tarjosivat kauppakeskuksessa. Epäilyttää myös itseänikin nuo tulokset. Väitti että lepoaineenvaihduntani on 3175kcal vaikka olen itse laskeskellut kaavojen mukaan vähä päälle pari tonnia kun pituus on 177 ja paino 84. Toinen mikä ihmetytti oli tuo rasvaprosenttikin 20.4. Vatsalihakset erottuvat melko hyvin lukuunottamatta alimpia. Jotenkin vaikea uskoa tuohon varsinkin kun jaloissa eikä käsissä ole rasvaa juurikaan yhtään enään :D Pitää käydä punttiksen inbody mittauksessa joku päivä. Antaa varmaan tarkempaa tietoa :)

Itse kävin eilen Tanitan kehonkoostumusmittauksessa ja se iski sitten 31,5% rasvaprosentiksi tauluun. Luin asiasta vähän ja jossain spekuloitiin, että isorintaisemmilla naisilla tuo saattaa antaa yläkanttiin tuloksen, kun sähköimpulssit kulkevat kädestä toiseen. Tiedä nyt tuosta, mutta kun peiliä katselee, ei se kyllä mielestäni vastaa netin viitekuvia 32% rasvoista. Olen aiemmin saanut Omronin pelkällä jalkavaa'alla 23-25%, ja samoissa painoissa treenikauden jälkeen Omronin jalka- ja käsivaa'alla 32%.

Back
Ylös Bottom