***tanan nagivaattori-imukupit... käytännön vinkkejä?

Ikä
42
En varmaan ole ainut, joka on törmännyt tippuileviin navigaattoreihin. Jos joku on törmännyt toimivaan ratkaisuun niin paljastakoon salaisuutensa, mikäli se ei sisällä komponenttiliimoja...

Ostin ******kaupasta tomtom:n oman tasokiinnikelevynkin eikä imukuppi pysy edes siinä kiinni, vaikka apuna on navigaattorin oma paino. myöskään imukupin kostutus tai ikkunan ja imukupin putsaaminen ei juurikaan auta.

Onko kyse vain tomtom:n imukupeista vai onko kaikissa sama ongelma? Luin jostain autolehdestä pari vuotta sitten, että monet navigattorit pysyvät jopa kolareissa ikkunalaseissa kiinni. Omani ei pysy aina edes kahta minuuttia, vaikka auto olisi paikallaan. Oma navigaattorini mallin on TOMTOM One,
ja siinä on se perusimukuppi.

Vinkkejä satakoon!:puntti:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitatko nyt varmasti oikein sen imukupin? Laitoin perjantaina tom tom onen tuulilasiin ja kyllä se siinä vielä on vaikka oon sitä navigaattoria siitä irti repinyt ja laittanut takaisin monesti mutta imukuppi on ja pysyy.

Oma tomtom 720 pysyy välillä ja välillä. Säkä peliä omalla kohdallani ainakin :D Ilman kostuttamista ei kyllä mitään chäänssiä saada pysymää

Kyllä mä uskon tuon´nagigaattorin imukupin oikein kiinnittäväni, kostuttaen tai ilman. Siinä kun ainut mahdollinen kiinnitystyyli on imukuppi ikkunaa vasten tai sitten olen ymmärtänyt kovin väärin :)

Meilläkin on Tomtom One XL, mutta kyllä se ihan hyvin on kiinni pysynyt. Tosin aivan ajan haaskausta on yrittääkään laittaa sitä kiinni ilman kostutusta, vaan heti kiinni laitettaessa sormen päähän sellainen muutaman vesipisaran kokoinen sylky ja sen sitten levittää imukuppiin. Lapissa ei oikein talvella tahtonut pysyä navi kiinni, kun oli sellaista lumipintaista kovaksi ajettua tietä ja rajoitus taisi olla 80 vai peräti 100.

E: itse laitan navin aina niin lähelle kojelaudan etuosaa, että se on siellä ihan kapeimmassa välissä, jolloin navin alaosasta virtajohtoliitin lepää kojelautaa vasten, ja siten se on ainakin hyvin pysynyt. Ei ole niin pahasti näkökentässäkään, kun pistää mahdollisimman alas.

mulla ei myöskään tomtom pysy, ei todellakaan. jatkuvasti tippuu irti ja multa palaa hermot. pahimmillaan se on aika vittumaista kun se tippuu suoraan esim. pyyhkijän vivun päälle ja ne lähtee käyntiin villinä. pidän sitä jopa liikenneturvallisuutta vaarantavana asiana ja tekis mieli lähettää maahantuojalle koko paska.

Eikä pitäisi olla mikään maanantaikappalekaan. Tuo on toinen samanlainen malli mulla kyn edellinen vietiin ikkuna rikkomalla. Molempien osalta tuntui, että pito oli alussa parempi. kenties tuo imukuppi on jotenkin pinnaltaan kulunut tai haurastunut siten, että sen toimintakyky on oleellisesti heikentynyt.

Ei niiden kyllä pitäis tippua. Itellä Garmin Nuvi, viime kesänä käytin tasokiinnikelevyä ja oisko ainakin kuukauden tai kaks pysyny kiinni ennen kuin irtos ekan kerran, silloinkin tais irrota kun laitoin navigaattoria telineeseen. Joka päivä otin navigaattorin poois telineestä ja laitoin takas ainakin kerran, monesti useamminkin, eli reippaassa käytössä oli ja hyvin pysyi. Tänä kesänä oon pitäny ikkunassa, ja alussa tais kerran tippua, mutta sitte putsasin lasin tarkasti ja pyyhin imukupista märällä pölyt, eikä oo sen jälkeen tippunu. Ei oo tarttenu kostuttaa kiinnittäessä, suoraan vaan lätkäsen kiinni.

Kokeile putsata se lasi vaikka pesuaineella ja mikrokuituliinalla, ja pyyhi myös imukuppi märällä mikrokuituliinalla ja kato ettei siihen jää näkyvää pölyä. Kyllähän niiden kiinni pitäis pysyä, jos ei pysy niin jotain on varmasti vialla. Voiskohan muuten kiinnityskohdan lasin kaarevuudella olla mitään vaikutusta?

Oon Indico miettinyt ihan samaa, mutta sitten mun teoria tuhoutui kun ostin tomtom-merkkiset kiinnityslevyt ja niissä pito oli yhtä huono tai jopa huonompi jos mahdollista ja nuo on sentään tehty navigaattorin imukuppia varten. olen pessyt ikkunaa vedellä, pesuaineilla, lasinpyyhintäliinalla yms. vaihtoehdoilla ilman mainittavia tuloksia. On toki totta, että pito on parempi kun lasi ja imukuppi ovat puhtaita, mutta kyllä tuollaisen imukupin pitäisi käytännössä pysyä vähintään sen reissun ajan, eikä niin, että tunnin matkan aikana se tulee kiinnittää kuusi kertaa uudelleen.

Ainut toimiva vaihtari on tähän asti ollutkin jo aiemmin mainittu navin kiilaaminen kojelaudan ja ikkunan väliin, jolloin imukupin virka on lähinnä suuntavakauden pitäminen :)
Omassa tomTomissa akku on kuitenkin niin kehno, että melkein aina siellä pohjalla on oltava laturi kiinni ja täten tuo edellä mainittu optio ei ole käytettävissä. myöskin reitinmääritys vaikeutuu, kun navi on kiilattuna etulaitaan ja sitä ei ylätä kunnolla näpyttelemään...

Tähän mennessä olen saanut sellaisen kuvan viesteistä ja kavereideni puheista, että mainitsemani vika lienee kovin tomtom-painotteinen. ihme, ettei missään lukemissani testeissä ja vertailuissa olla törmätty samaan ongelmaan...

mä pidän nykysin sitä tomia siinä etupenkillä "kartturina" ja otan esiin vaan sillon kun alan miettiä mihin oikein olen menossa. ajan siis pääasiassa pitkiä matkoja. joskus jopa sitten kaupunkiajossa oon pitänyt sitä kädessä tai sylissä. ei kiva.

pitää varmaan ostaa jotain tarranauhaa ja tehdä samanlaiset viritykset ku lasten lenkkareissa :)

Eipä meinannut minullakaan aluksi pysyä millään kiinni, kunnes huomasin sen "kiristyssäätimen" imukupissa. Sen jälkeen ei ole tippunut kuin kerran tai pari.

"Kiristyssäädin" ympyröitynä:

Liitteet

• imukuppi.jpg
    imukuppi.jpg
    7,5 KB · Katsottu: 2 018
Kyllä mä uskon tuon´nagigaattorin imukupin oikein kiinnittäväni, kostuttaen tai ilman. Siinä kun ainut mahdollinen kiinnitystyyli on imukuppi ikkunaa vasten tai sitten olen ymmärtänyt kovin väärin :)
Oletko siis vääntänyt sen varressa olevan vipstaakin oikeaan asentoon? Ehkä tyhmä kysymys mutta ei sitä ikinä tiedä.. :D

Ei ainakaan noissa karvalakkimallin Tomtomeissa kuten meillä (One XL) ole mitään vipuja. Kannattaa kyllä ketjun aloittajan tsekata, ettei siinä imukupissa ole mitään valutökeröitä imukupin pinnalla, koska niiden kohdalta saattais helposti se alipaine hävitä.

Ei ainakaan noissa karvalakkimallin Tomtomeissa kuten meillä (One XL) ole mitään vipuja.
Kyllä meikäläisen xl tomtomissa pitää siitä imukupin päältä myötäpäivään kehää pyörittää että ottaa kunnolla kiinni ja ei ole kertaakaan irronnut. Oikeastaan on niin vitun lujassa, että tuntuu teline hajoavan sitä irroittaessa. Pysyy kyllä ilman pyörittelyjäkin, mutta huonosti.

Mullakin on nyt ollut toi pyöritettävä malli puolivuotta ikkunalla,eikä oo kertaakaan tippunut.

Tomtom One meilläkin ja ollut autossa nyt reilut 2 vuotta. Irroitettu tasan yhden kerran kun lainattu telinettä toiseen autoon. Navigaattori taas on irroitettu useamman kerran ja silti teline pysyy hyvin ikkunassa.

Nyt alkaa huolestuttavasti näyttää siltä, että mulla lienee maanantaikappale tuon imukupin osalta. Mitään vipuja tai pyöriteltäviä osia siinä ei olekaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom