Talvirenkaat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Talvi tulee ja uudet talvirenkaat pitäis hommata. Ei vaan oo mitään hajua mitkä on hyvät? Pääasiassa helsingissä tulee ajeltua työajoja ja sitten viikonloppuisin hki-jkl matka-ajoa.

Eli, kertokaas hyviä ja huonoja kokemuksia talvirenkaista. Mieluiten ostaisin nastarenkaat.. Ne vaan tuntuu jotenkin paremmilta. Kerran ajelin jollain kitkarenkailla eikä ne tuntunut todellakaan miltään hyviltä.

Olen käynyt kyselemässä hintoja seuraavista merkeistä. Dayton, nokia, hakkapeliitta, kingston? tms.., mitä muita näitä ees on? Kauheet hintaerot oli muutamassa. Toisia sai alle 300e ja toisissa taas hinta lähemmäks 500e.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Uniroyal MS+ Nordicit oli pari talvea alla ja niitä tosiaan uskaltaa suositella. Hyvä pito, kestävät ja vieläpä erittäin hiljaiset. Autona ~300hv takatuuppari ilman sähköhärpäkkeitä, eli pito-ominaisuudet tuli testailtua äärilaidoista toiseen.

Olivat ostoaikoihin testeissä top3:ssa Hakkapeliitta 4 ja GY UltraGrip500 kanssa.

Yleensä taksien käyttämät talvirenkaat ovat hyviä, joten kannattaa kysellä heiltä. Joka tapauksessa kaikki renkaat eivät ole hyviä kaikkiin autoihin. Ainakin Hakkapeliitta 4:t olivat hintaansa nähden surkeat. Kenties uudet 5-sarjalaiset sitten ovat paremmat.

hakkapeliitta 5 voitti molemmat testit, mutta ovat todella MELUISAT! korvista vuotaa verta jos niillä joutuu pidempää matkaa ajamaan. Itse ostin Tuulilasin testissä sijalle 2 tulleet WinterViking2 renkaat. Se ei ollut millään osa-alueella huono ja testin toiseksi hiljaisin, erittäin suuntavakaa ja tasainen ajettava.

Hakkapeliitta 5 on todella huono rengas märällä asfaltilla, ei pidä. Ja kun tuota suolaa roiskitaan motarille niin sitähän se on, märkää asfalttia. Sai arvosanaksi 6 asteikolla 0-10 :eek:

Saisin talvirenkaat näihin hintoihin:

Dayton DW700S 305€
Bridgestone Noranza 428€
Michelin X-Ice North 410€

Mitä mieltä näistä? Daytonit halvimmat mutta onko paskoja?

hakkapeliitta 5 voitti molemmat testit, mutta ovat todella MELUISAT! korvista vuotaa verta jos niillä joutuu pidempää matkaa ajamaan. Itse ostin Tuulilasin testissä sijalle 2 tulleet WinterViking2 renkaat. Se ei ollut millään osa-alueella huono ja testin toiseksi hiljaisin, erittäin suuntavakaa ja tasainen ajettava.

Hakkapeliitta 5 on todella huono rengas märällä asfaltilla, ei pidä. Ja kun tuota suolaa roiskitaan motarille niin sitähän se on, märkää asfalttia. Sai arvosanaksi 6 asteikolla 0-10 :eek:

Hakkapeliitta 4:t olivat ainakin Audissa kuivalla asfaltilla suuntavakauden suhteen todella huonot. Auton suuntaa piti olla koko ajan korjaamassa (aurauskulmat, ilmanpaineet jne. olivat kunnossa). Lisäksi nastoja irtosi reippaasti (autoa ei revitelty).

Saisin talvirenkaat näihin hintoihin:

Dayton DW700S 305€
Bridgestone Noranza 428€
Michelin X-Ice North 410€

Mitä mieltä näistä? Daytonit halvimmat mutta onko paskoja?

Mielestäni renkaissa ei pidä säästää. Tottakai jokainen toimii budjettinsa mukaan, mutta yleensä se auto pysyy tiessä kiinni niillä renkailla. Itse ostaisin tuosta listasta Michelinit.

Kannattaa tiedustella renkaita ostettaessa, että ovatko ne missä vaiheessa valmistetut. Kumi kun tuppaa hapertumaan vanhentuessaan. Muistaakseni renkaan kyljessä oleva DOT-koodi kertoo valmistusajankohdan. Eli esim. DOT 0406 tarkoittaisi huhtikuuta 2006 tjsp.

Itse ostin vuosi sitten Michelin X-Ice North nastarenkaat koossa 175/65-14 ja olen ollu todella tyytyväinen. Viime talvena tuli ajettua muutama tuhat kilometriä, suurin osa moottoritiellä. Nastoja ei talven aikana ollut irronnut yhtään ja kulutuspinnassakaan ei kummoista kulumista tapahtunut vaikka aika paljon sai sulalla asfaltilla ajaa. Edelliset renkaat olivat muistaakseni Hankookit, niistä irtosi 50% nastoista talvessa. Ja kyllä noilla Michelineillä tielläkin hyvin pysyy, pito oli mielestäni todella hyvä.

itseänikin nuo daytonit kiinnostaa.. ihan vaan siksi kun tuttu on toyotan liikkeessä töissä ja niitä tarjosi suht edullisesti. en sitten tiiä onko sillä kova halu päästä musta eroon vai onko renkaat ihan ok :D

jos yleensä daytonin renkaista jollain mielipiteitä niin kertokaa toki.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eipä tähän päivään mennessä ole vielä yhtään hyvää talvirengasta tullut noiden isojen valmistajien ulkopuolelta. Kaikka nämä halparenkaat ovat olleet enemmän ja vähemmän paskoja. Daytonista ei ole kokemusta, mutta eiköhän nekin mene tuohon samaan sarjaan. Talvirenkailla on niin suuri vaikutus ajamiseen, että itse en kyllä lähtisi tinkimään laadusta.

Saatana. Joutuu ostaa uudet talvirenkaat :curs: ja se on 500€ paukku :(

Lisäksi nastoja irtosi reippaasti (autoa ei revitelty).

Reklamoitko asiasta? Itselläni kävi myös että HP4:sta oli ensimmäisen talven aikana (~20tkm) irronnut 20-30 nastaa jokaisesta renkaasta. Soitin rengasliikkeeseen ja sieltä kerrottiin, että Nokialle on joltakin nastatoimittajalta tullut viallinen nastaerä jotka katkeavat helposti ja täten irtoavat renkaasta. Sovittiin, että otan syksyllä yhteyttä uudelleen, niin laittavat ihan uudet renkaat alle. Uusissa renkaissa on nyt kahden talven jälkeen kaikki nastat tallella.

Reklamoitko asiasta? Itselläni kävi myös että HP4:sta oli ensimmäisen talven aikana (~20tkm) irronnut 20-30 nastaa jokaisesta renkaasta. Soitin rengasliikkeeseen ja sieltä kerrottiin, että Nokialle on joltakin nastatoimittajalta tullut viallinen nastaerä jotka katkeavat helposti ja täten irtoavat renkaasta. Sovittiin, että otan syksyllä yhteyttä uudelleen, niin laittavat ihan uudet renkaat alle. Uusissa renkaissa on nyt kahden talven jälkeen kaikki nastat tallella.

Auto ei ollut minun. Tosin renkailla ajettiin 2 talvea, mutta olivat ajoon nähden todella huonossa kunnossa.

Auttakee mustaa leskee...:nolo:
Pitäiskö nuista talvirenkaista nyt laittaa sitten huonommat vai paremmat eteen?Kyseessä siis etuvetoinen auto.

Mitenkähän paskoilla renkailla sitä uskaltaa ajella.Nastoja on siellä täällä muutamia.Uraa pitäis olla riitävästi,mutta nuo nastat vähän arveluttaa.

Taitaa ns. "viralliset tahot" suositella, että paremmat renkaat laitettaisiin aina taka-akselille auton vetotavasta riippumatta. Tarkoituksena sivuluisujen ehkäisy.

Itse silti olen tykännyt laittaa, ainakin takatuupparissa, paremmat eteen jolloin ohjattavuus säilyisi pitempään, kun se perä luistaa kuitenkin. Jarrutuksissakin kuitenkin pääpäino on etupäässä ihan painojakauman puolestakin, joten tuntuisi että paremmat renkaat olisivat edessä hyödyllisemmät.

Kolaritilanteissa vakuutusyhtiöt osaavat vaatia nastarenkaissa tietyn nastaprosentin, olikohan 25%. Eli pitää olla vähintään sen verran nastoja jäljellä tai voi vaikuttaa maksettaviin korvauksiin. En tiedä voivatko kieltäytyä kokonaan maksamasta.

Mutta kannattaisikohan ihan oman (ja muiden) turvallisuuden vuoksi käydä hakemassa uudet nastarenkaat, jos kerran entiset ovat tuossa kunnossa? Kumiseoskin kovettuu ajan myötä, eikä pelkkä urasyvyys välttämättä kerro mitään renkaiden kunnosta

Itse näytin omia HP4:sia paikallisessa Vianorissa ja takuuseen menivät.
Kolme talvea ajetut, reilu 6mm pintaa ja 8, 18, 19, 25 nastaa puuttui renkaista.
Nastavalmistajan vakuutusyhtiö hyvitti 220€ näistä ja 240€ kärsin väliä uusiin Hakkapeliitta 5:siin.
Ikävä budjetoimaton menoerä, mutta ompahan nyt talveksi helvetin hyvät talvirenkaat! :rock:
Niin koko oli 185/65/14".

Mielestäni ihan reilua toimintaa :)

Mulla on Continental WinterWikingit. Erittäin hyvät ollut, ostin viimme talvena. Kontsuissa on briljanttinastat, jotka pitää hyvin. Muita hyviä on varmaan Michelinit, Nokiat ja Gislavedit.
Ja halvalla ei hyvää saa. Eli kaikki kiinan ihmeet ym. paskat voi unohtaa, tuskin kukaan haluaa 100e säästää sillä kustannuksella, että on neliraajahalvaus. Juu...hiukan liioittelen.

Unohda suosiolla halpikset, talvirengas on se viimeinen paikka jossa kannattaa säästää.
Mun vanhemmat meinas yks talvi että kyllä näillä vielä yhden talven ajaa, kun ne uudet on niin kalliitakin, vaikka mä sanoin että alkaa olla jo turhan liukkaat kumit. Tammikuussa saikin sitten laittaa uutta kattoa tilaukseen...

Bridgestone ei osaa nastarengasta tehdä.
Varman päälle pelaat kun otat Nokian, Michelinin tai Gislavedin. Eihän noiden "hyvien" välille tee eroa Erkkikään kun siihen vaikuttaa miljoona muuttujaa; esim. tien pinta, auto kaikkine ominaisuuksineen/puutteineen sekä kuskin taidot ja mieltymykset.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom