Talvijuokseminen ja kamppeet

Kun alkaapi olla lunta ja jäätä tiellä, niin mitenkäs porukka varustautuu talvilenkkeilemään?

Pohdin tuossa talviliikuntaa ja tulin siihen tulokseen että hiihtämään en taida sittenkään lähteä tänä talvena, kun olen hieman päässyt taas juoksemisen makuun syksyn mittaan. Eli nyt pitäisi vähän lämpimämpää ja pitävämpää lenkkaria saada alle, olen nastalenkkareita katsellut tässä että josko jopa tällä viikolla saisi käytyä kaupassa :) Psolarin hengityssuojain löytyy jo kun kurkku ei tykkää saada kylmää - toimii kohtuudella ja pysyy lämpimämpänä ukko muutenkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse käytän samoja kenkiä kesät talvet, eikä ole varpaita pahemmin palellut, vaikka yli 20 asteen pakkasessakin tullut talvella juostua.

Tosin jos talvella suunnistamaan olen lähtenyt, missä tulee umpihankijuoksua, olen käyttänyt villasukkia ja isompia lenkkareita, ettei lumi palelluta nilkkoja.

pipo, hanskat, kerraston aluspaita, tuulipuvun takki, pitkät kalsarit, verkkarit riittää jonnekin -15 asteeseen asti, vasta sen jälkeen tarvii useamman kerroksen pukeutumista.

Pakkasella juostessani laitan tuulitakin alle ohuen merinovillaisen alusasun (http://www.scandinavianoutdoorstore.com/valmistajat/devold/).

Pakkasen mennessä kymmeneen asteeseen vaihdan alusasun pikkuisen paksumpaan merinovillaan ja laitan myös pitkät merinmovillaiset alushousut. -15 asteen nurkilla vaihdan tuulitakin fleece-takkiin.

Nilkoissa pidän kudottuja lämmittimiä kovemmilla pakkasilla. Samalla vaihdan myös hanskat ohuisiin Windstopper-tumppuihin. Kaulassa on kovimmilla keleillä Buff.

Jäisellä kelillä nastalenkkarit ovat ok, jos löytyy jalkaan sopiva malli.

Minullakaan ei ole talveksi eri lenkkareita, vaan normi-juoksukengillä pärjään ihan hyvin. Aivan kylmimmillä keleillä kahdet sukat.
Vaatteiden osalta uloimmaisena kerroksena on tuollainen hiihtotakki ja saman sarjan housut. Nuo pitää hyvin viimaa etupuolelta, mutta takaosa on hihoja ja lahkeita myöden päästää kaiken läpi. Alla on sitten urheilukerrasto, ja kovimmilla pakkasilla ehkä vielä toiset kalsarit + fleecepaita. Päässä pipo ja käsissä hanskat tai villasormikkaat. Mitään kaulureita, säärystimiä tai hengityssuojia en ole tarvinnut.

Urheilukerrasto verkkareiden ja fleecen alle. Jos aivan absurdin kylmää niin lisäksi löysät pitkät kalsarit ja t-paita sinne väliin. Näillä välineillä en ole tuultapitävää kerrosta kaivannut. Pipo ja hanskat tulevat mukaan jossain -5 asteessa ja kauluri tai huivi -15 tienoilla.

Talvella tosin joutuu kamppailemaan penikoiden kanssa, kun tampatulla lumipinnalla joutuu muuttamaan askeltaan liukumisen pelossa.

Itseäni pelottaa kaatuminen. Mietin että uskaltaako tosiaan lenkkeillä samoilla kengillä kuin kesälläkin?

Mä nyt menen pääasiassa reipasta kävelyä ja hölkkää vaihdellen, mutta nyt jo tuntuu että joutuu varomaan ettei vaan liukastu. Muutoin ton pukeutumisen kanssa ei oo ongelmaa, kerrastoja vaan ja villasukkaa niin kyllä se siitä. Huivin olen laittanut suun eteen, itelläni käy kylmä ilma aina henkeen. En ole niin PRO ulkoliikkuja että sen kummemmin mitään hengityssuojaimia alkaisin hankkimaan, väitän että peruskeinoin pärjää.

Onkohan niitä jtn "rautoja" jotka voisi kenkiin laittaa...? Kukaan sellaisia käyttänyt? Ainakin vanhuksille on jtn niitä liukuestoja :D

Armeijassa tuli kerran lainattua yhden kestävyysjuoksijan liukuesteitä. Olisivatkohan olleet oikeen erikseen juoksemista varten suunnitellut. Eli sellanen kumi valjas, joka venyy vedetään kengän päälle ja siinä on nastat pohjassa. Niillä pysty hölkkäämään ihan paljaalla jäälläkin. Tosin jos ei kilpaurheilua harrasta, niin ei kai tollasessa hulluudessa ole mitään järkeä :D ;)

Suurimman osan talvesta pärjää ihan perus lenkkareilla kuitenki...

^ Just tommosia tarkotin. Ne voi vaihtaa kengistä toiseen. En tiedä onko niitä erikseen urheilua varten vai onko ne kaikki niitä samoja mitä vanhuksilla on, mutta ne kyllä toimii. Siellä on semmoiset kunnon teräspiikit tai mitkä lie pohjassa.

Ehkä mä sitten jatkan vaan lenkkareilla. Mikäli jokin paikka nyrjähtää tai revähtää, osoitan syyttävän sormeni tätä ketjua kohtaan ;)

Itse asiassa juosten pysyy paremmin pystyssä kuin kävelleen. Viime talvena kaaduin vain kerran, vaikka juoksua tuli sellaiset 500km.

^ Eipä paljoa kyllä kustantais, ja jos tolla saa minimoitua liukastelun niin mikä ettei. Kokeilen nyt tovin vielä normilenkkareilla, mutta jos en uskalla niin sitten hommaan tollaset.

Tämmöiset Icebug Gaiterit olivat hyvä ostos, pysyy nilkat lämpimänä eikä tule lunta sukille:

GAITER_625_B30644.jpg

Talviurheiluun tottuu kelien kylmetessä, tämä on trendi joka ikinen vuosi. Aina ensimmäisten pakkasten aikaan keho on kovilla; varpaita, sormia,naamaa paleltaa, kylmä käy hengitykseen jne..Keväällä samoilla pakkasilla jo availlaan vetoketjua takista ja käytetään ohuempia hanskoja. Kylmään tottuminen vaan kestää aikansa.

Talvella juostessa käytän alla normaalia kerrastoa ja välikerrastona fleecepaitaa tms. Alaraajojen lihastyö kuitenkin tuottaa sen verran lämpöä, etten kaytä välikerraston housuja vaan vedän päälle joko paksummat juoksutrikoot tai tuulenpitävää hiito/juoksuasua. Tärkeintä on suojata nilkat joko säärystimillä tai paksuilla sukilla. Akillesjänteen alaosa ja nilkka ovat aika herkkiä kylmälle joten ne kannattaa suojata kunnolla. Itse käytän talvella kaksia sukkia. Nastalenkkareita en ole koskaan käyttänyt koska normaali lumi pitää ihan hyvin tossun alla. Tarkkana tosin saa olla siinä missä juoksee sillä liukastumisen vaara on suuri talvella. Eli järki käteen siinä missä käy lenkkeilemässä...kävelen aina pahimpien kohtien yli sillä etusäärtä aina vähän vaistomaisesti jännittää jos näkee että on liukasta...saa sitten vaan jalat suotta kipeiksi. Itse lenkkeilen pääosin ihan ajoradan pientareella tai sorateillä, joissa ei samanlaisia jäätiköitä yleensä ole kuin esim. auratuilla jalkakäytävillä.

Nastalenkkarit toki sopivat paremmin talvijuoksuun, mutta eivät nekään täysin estä kaatumista jos peilijää on vastasataneen lumen alla..eli aina tarkkana siinä missä juoksee. Joskus ainakin oli tarjolla nk. nastoittamispalvelu, jossa omiin kesälenkkareihin sai upotettua nastat. Näin sai täysin omaan jalkaan sopivat kengät. Liekö enää moista palvelua saatavilla vai myydäänkö nastalenkkarit nykyään erikseen?

Hiihto on mulla kuitenkin se päälaji näin talvisin. Kohta on sitäkin herkkua taas tarjolla kunhan saavat paanan kelvolliseen kuntoon..en viitsi vielä lähteä huonolle ladulle pilaamaan suksia kivillä.

Mistä proileri hommasit noi nilkan suojaimet ja paljon makso?

Kun alkaapi olla lunta ja jäätä tiellä, niin mitenkäs porukka varustautuu talvilenkkeilemään?

Pohdin tuossa talviliikuntaa ja tulin siihen tulokseen että hiihtämään en taida sittenkään lähteä tänä talvena, kun olen hieman päässyt taas juoksemisen makuun syksyn mittaan. Eli nyt pitäisi vähän lämpimämpää ja pitävämpää lenkkaria saada alle, olen nastalenkkareita katsellut tässä että josko jopa tällä viikolla saisi käytyä kaupassa :) Psolarin hengityssuojain löytyy jo kun kurkku ei tykkää saada kylmää - toimii kohtuudella ja pysyy lämpimämpänä ukko muutenkin.

kuules ei sen erikoisemmin kuin urheilukerrasto on aina alla ja sitten tuuli/hiihto/verkka osapuku/täyspuku jos pakkasta -13-17 voi olla t paita vielä kerrastopaidan päällä, kesäjuoksukengät menee ittellä. empä mää yli -17 pakkasessa viitti juoksennella hiihtää kylläkin

Vituttaa tulla Suomeen kun jäätyy taas reidet ulkona juostessa. Olenkin pyytänyt joululahjaksi lämpökerrastoa, toivottavasti saan jonkin kunnollisen. :)

Talvijuoksusukkia on jo hankittu ja viimetalven nastalenkkareilla ajattelin selviytyä tämänkin talven.
Viime talvena juoksin kelistä riippumatta, eli pahimmillaan -26 asteessa (en suosittele, tuli vähän yskä). Yleensä laitan lahkeellisten alushousujen ja urheiluliivien lisäksi ohuen lämpökerraston, seuraava kerros on fleecepusero, säärystimet ja kypärähattu. Päällimmäinen kerros: juoksutrikoot/tuulihousut ja tuulitakki. Fleecepipo ja -hanskat lopuksi heijastimia unohtamatta ja eikun tarpomaan.:rock:

Ostin itselleni viime jouluksi lahjaksi tuommoiset talvijuoksu kengät http://www.icebug.fi/index.php?productclick=135&lang=1 Olen ollut todella tyytyväinen ihan jäälläkin pystyy juoksemaan pelkäämättä että jalka luista alta! Ovat vedenkestävätkin ja toimivat parhaiten keväällä kun alkaa olemaan sitä vettä jään päällä. Ei mitään onglema noiden kanssa! Suosittelen lämpimästi! Ainut miinus mikä mileen tulee on niiden paino, eli kyllä kun talvellakin noilla harjoittele niin kyllä keväällä kun vaihtaa normi-lenkkareihin jalka alkaakin vasta nousta :) Sen askelkeveyden tuntee konkreettisesti.

Vaatetuksen kohdalla pitää olla ainakin normi urheilukerrasto ja juoksu puku. Pipo, hanskat ja kylmemmällä ilmalla vielä korvasuojat.
Kylmälle kelille niinkuin viimetalvenakin oli, hommasin sellaiset puolipitkät pitkikset (sellaiset mummo mallia olevat ja lahkeelliset silkkivillaset) sitten olen laittanut ne ja niiden päälle vielä urheilukerrasto sitten kun halusi sada myös pohkeille lisää lämpöä olen laittanut pitkävarttiset sukat.

Kyllä olen hyvin pärjännyt, aina kun siihen asti olen päässyt ;)

^ Noi kengät ois kyllä nyt niin passelit! Kävin koiran kanssa kävelemässä ja tutkailemassa et millases kunnos tiet on, täysin liukkaassa jäässähän ne :( Ei sit menty juoksemaan tänään. Mistä oot tollaset hankkinu? Voisin tosissaa harkitakin ostoa ;)

Mulla tuli talvijuoksua varten ostettua tänä vuonna sotfshell housut ja takki, tarkenee ainaki. Sit on kaksi erilaista lämpökerrastoa. Toinen on -20 pakkasta kestävä ja toinen -5-10 kestävä. Pakkasten mukaan sitten mennään. Yli 15 pakkasel kuitenkaan en juoksemaan mene.
Sit tietenki asicsen lenkkarit, pipo, kaulahuivi ja hanskat, jotka voi heittää sitten taskuun kun tulee liian kuuma käsiin.

Täysin samat vehkeet ku kesälläki on päällä. Sillä poikkeuksella että kun pakkasta on -5 ºC niin verkkatakin alle t-paidan lisäks "intin poolo" ja jalkaan jonssonit. Päähän pipo, ja käteen ohkaset sormikkaat.
Kun pakkasta on -15 ºC tai kylmempää, niin verkkatakin alla on silloin t-paita + tekninen aluspaita + intinpoolo (joita saa mm. varustelekasta vitosella). Päässä sama pipo, hanskoina vähän paksummat sormikkaat ja tuplasukat (ohuet).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom