Taloyhtiön pyörävaraston "siivous"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meillä oli myös laput että merkitkää pyöränne tai viedään kaatikselle. Käytössä olevat pyörät merkittiin, ja määräpäivänä merkkaamattomat pyörät erotettiin merkatuista. Merkkaamattomat oli omassa sumpussaan odottamassa kohtaloa, jolloin esim mieheni jolla ei ole omaa pyörää otti siitä itselleen pari :-D Naapuri teki samoin. Romupyörät joutivat kaatikselle.
Mutta ilmeisesti nämä hyväkuntoiset pyörät joita jotkut sitten otti itselleen olivat kuitenkin hylättyjä sillä pihallahan ne on edelleen kaikkien nähtävinä eikä kukaan ole ihmetellyt miksi oma avain ei enää käykään lukkoon.

Tällaisessa toiminnassa vaara siitä että jonkun pyörä lähtee turhaan kaatikselle on todellakin olemassa! Mutta kai se on tehtävä aina parin vuoden välein jotta sisäpihalla mahtuu ylipäätään pyörien lomassa liikkua kesäisin.
Jos saa päättää että ruostuuko käyttämättömät romufillarit vieden sadesuojapaikkoja päivittäin käytössäolevilta pyöriltä, niin merkitsemispakko on mielekäs juttu!! Siitä ilosta puolestani voi ottaa kassasta jotain jos nyt tapahtuu niin ettei joku ollut sen n. kuukauden varoajan aikana kotona. Maalaisjärki tosiaan jeesaa, en usko että yksikään priimakunnon pyörä todellakaan menee kaatikselle.

No eihän ne nyt kaatikselle menekkään ne hyväkuntoiset. Ne vaihtoi tuossa kätevästi omistajaa. Harmi kun en itse ehtinyt talkoisiin, ois varmaan saanu itselleen parikin uudenkarheeta maastopyörää, ois ollut tarvetta kyllä. Varmaan siksi täällä kiukuttelenkin kun jäin itse ilman. :D

Mutta siis oikeasti, olen tuota ollut tekemässä n. 8 vuotena. Me ei KOSKAAN viety mihinkään toimintakuntoisen näköisiä pyöriä ja niitä vähemmänkin toimintakuntoisia säästettiin vuosi ja sitten ne lähti kaatikselle jos ei joku paikallinen Tekevä tai muu puuhaava säätiö niitä ilmatteeksi korjannut talteen ja kunnostanut sitten mitä kunnostettua sai. Yksi silloisen hallituksen jäsen tätä jostain selvitti ja sai nimenomaan sellaiset ohjeet, että niitä romujakin on vuosi säilytettävä lukitussa tilassa, josta niitä omsitaja voi tunnistetietoja vastaan kysyä ja jos ei siinä ajassa kysellä, niin sitten ne lähtee kaatikselle tai vaikka naapurin peran pajalle. Huutokauppaahan Poliisikin niitä löytötavaroita joita ei tietyn ajan jälkeen ole kukaan kaivannut.

Kertokaas te nyt joiden mielestä tämä toiinta on näin ok, että mites sitten kun se kolme viikkoa sitten kiinnitetty lappu ei pysykkään pyörässä kiinni, etkä just viime hetkellä ehdi tarkistaan että onko lappu vai ei ja pyörä viety. Ihan ok vai? Ja kun niitä sieltä roudataan, niin takuulla lappuja irtoaa jo kun ahdasta varastoa pengotaan. Ja sitten niitä "irtoaa" kun joku löytää itsellee mieleisen pyörän.

Menee vaan järki kun tällaista toimintaa näkee.

Ja mistä muuten ylipäätään erottaa L&T:n jätelavan L&T:n jostakin isännöitsijän huostaan menevästä lavasta joka on täynnä kaikenmaailman törkyä hyvän tavaran höystämänä? Mistä mä nyt sitten tiedän että mitä jätelavaa tai "jätelavaa" voin mennä laillisesti dyykkaamaan jotta päästään Japin kanssa tekeen bisnestä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ah suomalainen yhteiskunta, kateuden, vittuilun ja syrjinnän ehdoton kehto. Tervettä järkeä ei saa käyttää jos vaan asiat voi jotenkin kusta muiden iloksi.

Siis meinasit että ne tuolta puutarhajätteiden, rikkinäisten huonekalujen ja kaiken muun töryn ja paskan keskeltä joku kaivaa johonkin talteen? Huoltoyhtiöön, joka siis hoitaa lavan pois, tuosta soitettiin ja selvä vastaus oli että L&T:lle päätyvät.
Kuten kirjoitin, niin arvelin, että lava ei ole jätelava kuten asia on ollut tuossa omassa talonyhtiössä. Puutarhajätteistä ja risoista huonekaluista aloit selventämään vasta ensimmäisen vastaukseni jälkeen, joten mistäpä minä niistä olisin etukäteen tiennyt.

Ja mistä muuten ylipäätään erottaa L&T:n jätelavan L&T:n jostakin isännöitsijän huostaan menevästä lavasta joka on täynnä kaikenmaailman törkyä hyvän tavaran höystämänä? Mistä mä nyt sitten tiedän että mitä jätelavaa tai "jätelavaa" voin mennä laillisesti dyykkaamaan jotta päästään Japin kanssa tekeen bisnestä?
Johan nyt itsekin sanoit moneen kertaan, että siellä jätelavalla on niitä risoja huonekaluja ja puutarhajätteitä. Täältä kun vietiin pyöriä pois, niin ne laitettiin siististi lavalle, mutta silti kiivaimmat sielut manasivat isännöitsijää, kun eivät vaivautuneet lukemaan aikoja sitten ilmestyneitä lappuja, joissa sanottiin, että omia pyöriä voi kysellä vielä isännöitsijältä.

Minun osaltani tämä jauhanta on nyt jauhettu.

Joo, saa olla kanssa mun osalta jauhettu. Näitä käytäntöjä on näköjään sitten reilusti erilaisia... Ja varmasti nämä vuokrakasarmit on siitä karuimmasta päästä. Eli peace vaan mun puolesta. Pisti vituttamaan, oli pakko avautua.

Meidän taloyhtiössä pidettiin samanlainen savotta. Mitään "toista paikkaa" niiden merkkaamattomien fillarien säilytykseen ei ole joten jätelava oli ainoa vaihtoehto. Toisaalta pyöräkellari oli niin täynnä, ettei siellä voinut käyttöfillaria säilyttää, sillä varastoon ei mahtunut kävelemään sisään joten jotain oli pakko tehdä.

Joku vajaat 10 vuotta oli edellisestä vastaavasta siivouksesta ja siellä oli älytön määrä edellisten alueen asukkien hylkäämiä pyöränraatoja, joihin ei siis lappua ilmestynyt. Vastakkaistakin ongelmaa on, sillä parilla naapurilla oli edelllisestä operaatiosta jäänteenä laput valmiina fillareissa, eli niillä ei oltu ajettu kertaakaan siivousten välillä...

Itse olen tätä toimenpidettä ehdottanut omassa taloyhtiössä n. 4-5 kertaa aina yhtiökokouksessa tai hallituksen kokouksessa (olen hallituksen jäsen). Ei kuulemma vielä ole tarvetta vaikka eilenkin siellä oli joku 4 ruostepyörää seassa + perus paskat joilla ei ajeta. No jos tämä tosiaan joku kaunispäivä tapahtuisi (on kuulemma tapahtunutkin) niin ensin ne viedään kellariin säilytykseen josta sitten vuosien saatossa vasta viedään kaatopaikalle. Tähän toki alle reilun kuukauden laputusaika pyöriin. Mielestäni ihan toimiva jos tätä vaan joskus viitsittäisiin toteuttaa.

Fakta vaan on se, että ketään ei vähempää voisi kiinnostaa fillarien kunto, missä se säilytetään tai, että väliäkö sillä kuinka monta miljoonaa paskaa pyörää siellä kellarissa on tukkimassa väylät.

Onhan tuo nyt ihan vitun tyhmää heittää hyvää tavaraa jätelavalle, ihan yleisestikin. Aloitusviestissä oli mielestäni mainittu hyvä tapa hoitaa homma, tuo että heitetään vaan jätelavalle on just sellanen "evvk" tapa hoitaa asioita.

Joo, saa olla kanssa mun osalta jauhettu. Näitä käytäntöjä on näköjään sitten reilusti erilaisia... Ja varmasti nämä vuokrakasarmit on siitä karuimmasta päästä. Eli peace vaan mun puolesta. Pisti vituttamaan, oli pakko avautua.

Toisaalta täytyy kertoa tällainen tarina. Isovanhempani omistavat vuokra-asunnon. Pari vuotta sitten heillä oli siinä vuokralainen joka jätti vuokrat maksamatta. Häätöprosessi kesti 4-5kk. Häädön jälkeen jätkä oli jättänyt osan romuistansa kämppään. Lakimiehen mukaan isovanhempieni tulee säilyttää vuokralaisen romuja hyvässä tallessa tietyn aikaa jos hän sattuisi haluamaan ne takaisin, niitä ei saa heittää pois. Kun tätä peilaa tuohon pyörien jätelavalle heittämiseen, niin aika vitun härskiltä touhulta kuulostaa.

off-topic: jos tavaraa heitetään jätelavalle, niin ne kamat lienevät jäteyhtiön omaisuutta. Eli ei sieltä kukaan saa mennä dyykkailemaan mitään ilman firman lupaa. Jos ihmetellään, että mitäs järkeä siinä nyt on, niin aika paljon kamaa noilta lavoilta menee kierrätykseen. Esim. romufillarit ym. voidaan hyvinkin myydä eteenpäin romurautana, ja tämä raha on osa budjettia mitä jätefirmat ovat laskeneet toimintaansa mukaan. Tästä taisi nousta hirveä haloo, kun paikallinen firma hermostui kunnan harrastettua omaa kierrätystä, vaikka heillä oli yksityisen kanssa jätehuoltosoppari.

on-topic: muistelisin kerran käyneen niinkin, että isäntä oli löytänyt taloyhtiön roskiksesta lasten romufillarin. Ukko oli ottanut sen sieltä, kunnostanut ja maalannut sen ja antanut muksulleen. Ja sitten oli naapuri ilmoittanut poliisille, että siellä se nyt ajelee mun fillarilla. Ja äijähän taisi joutua palauttamaan polkupyörän takaisin naapurille. Itse olisin kyllä palauttanut fillarin alkuperäiskunnossa, vaikka eiköhän Suomen oikeusvaltiossa olisi siitäkin sanomista tullut...

Jos mä heitän naapurin fillarin jätelavalle niin sittenkö se syyllistyy rikokseen kun varastaa sen siltä jäteyhtiöltä jos koittaa saada takaisin?

Samanlainen siivous menossa tääläkin. 27. päivä piti olla lappu pyörissä tai lentää lavalle, kaikissa pyörissä ei ole lappua eikä yhtään ole lavalla. Samat pyörät edelleen pyörävarastossa, jotka eivät ole liikkuneet sieltä kahteen vuoteen kun olen asunut täälä. Vituttaa kun pyörävarasto on aivan täynnä, mutta käyttämättömiä pyöriä ei heitetä pois. Itse kun 2-3 kertaa viikossa pyörää käytän, joka kerta vituttaa kaivaa se täydestä varastosta ulos. Menen kohta itse heittämään pyöriä tuohon lavalle...

Tietysti nimilappu oli heti ensimmäisenä parissa pyörässä, jotka eivät ole liikkuneet mihinkään moneen vuoteen. Renkaatkin on tyhjänä toisesta:rolleyes:

off-topic: jos tavaraa heitetään jätelavalle, niin ne kamat lienevät jäteyhtiön omaisuutta. Eli ei sieltä kukaan saa mennä dyykkailemaan mitään ilman firman lupaa. Jos ihmetellään, että mitäs järkeä siinä nyt on, niin aika paljon kamaa noilta lavoilta menee kierrätykseen. Esim. romufillarit ym. voidaan hyvinkin myydä eteenpäin romurautana, ja tämä raha on osa budjettia mitä jätefirmat ovat laskeneet toimintaansa mukaan. Tästä taisi nousta hirveä haloo, kun paikallinen firma hermostui kunnan harrastettua omaa kierrätystä, vaikka heillä oli yksityisen kanssa jätehuoltosoppari.

Tätä en kyllä heti usko. Sittenhän vaikka Aku-Ankan ottaminen lehtiroskiksesta olisi rikos, tuohan on jäteyhtiön omaisuutta. Ei tuo nyt ihan noinkaan voi mennä, tai varmaan voi, mutta sitä ei tasan varmasti kukaan sanktioi. Jotenkin tuntuu kuitenkin oudolta, että jätteet olisi missään kohtaa jäteyhtöin omaisuutta ennenkuin ne on jäteautoon lastattu tai jätelava vedetty auton kyytiin.

Jatkuvastihan noita roskiksia dyykataan ja esim. tyhjät pullot niistä viedään jonkun toimesta kauppaan. Kuulostaa uskomattomalta että tässä kohtaa varastettaisiin jäteyhtiöltä...

Ja eipä sitten näytä esim. Poliisikaan lakia tuntevan kun sanoivat että jätelavalta voi tavaraa ottaa, mutta on vähän arveluttavaa jos sitten ajeleekin naapurin fillarilla...

Siis ja vielä senverran, että noita siivouksia on PAKKO tehdä esim. kahden vuoden välein, jotta ne paskat sieltä saadaan pois. Ei niitä raatoja kukaan mihinkään hoida kun ne voi kätevästi jättää sinne. Tässä vaan pitäisi oikeasti käyttää järkeä ja viedä ne RAADOT sinne jätelavalle. Eli ne jossa kumit on tyhjät, ketjut roikkuu, satulat puuttuu ja ovat muutenkin kaikin puolin sen näköisiä, ettei niillä oikeasti voi ajaa edes oikein ekohippinäkökulmasta katsottuna. Näiden perään 99,9% varmuudella ei kukaan itke vaikka heitettäs suoraan lavalle. Toimintakuntoset merkkaamattomat taas on syytä säilyttää niin että niitä voi omistaja jälkeenpäin kysellä jos se merkkaaminen jostain syystä on jäänyt tekemättä.

Pyöräkellarien tilaongelma johtuu siitä, että paskat markettipyörät ovat liian halpoja. Eivät parin vuoden jälkeen kulje mihinkään ilman jatkuvaa huoltoa, huollattaminen maksaa enemmän kuin uusi paska markettipyörä ja jälleenmyyntiarvo on nolla. Pitäisi määrätä jokin minimi laatuluokka fillareille, niin että maksaisivat niin paljon enemmän, ettei jengillä kestäisi lompakko hylätä niitä aina muuttaessa. Joku puolitoista tonnia voisi olla sopiva minimihinta fillarille.

Poliisikaan lakia tuntevan kun sanoivat että jätelavalta voi tavaraa ottaa, mutta on vähän arveluttavaa jos sitten ajeleekin naapurin fillarilla...

Joltain yksittäiseltä poliisimieheltä on ihan turha kysyä jotain lakijuttuja ja luulla saavansa oikeita vastauksia. Ne tyypit varmaan tuntee lain juuri siltä saralta jonka kanssa on eniten tekemisissä ja tuskin kukaan ihan päivittäin mietii jotain roskiskeissejä. Jos meet jotain laitonta tekemään ja ainoa puolustus on "että toi poliisi sano että on ok" niin aika heikoilla on.

Joltain yksittäiseltä poliisimieheltä on ihan turha kysyä jotain lakijuttuja ja luulla saavansa oikeita vastauksia. Ne tyypit varmaan tuntee lain juuri siltä saralta jonka kanssa on eniten tekemisissä ja tuskin kukaan ihan päivittäin mietii jotain roskiskeissejä. Jos meet jotain laitonta tekemään ja ainoa puolustus on "että toi poliisi sano että on ok" niin aika heikoilla on.

No näinhän tämä on. No eipä täälläkään kukaan ole tuota pystynyt laittomaksi osoittamaan. Ainut yritys oli että nuot olisi jäteyhtiön omaisuutta...

Tätä en kyllä heti usko. Sittenhän vaikka Aku-Ankan ottaminen lehtiroskiksesta olisi rikos, tuohan on jäteyhtiön omaisuutta

Mieti tilannetta, missä firma A hakee firman B paperinkeräysastiasta 10t paperia. Olisiko se ok? Eihän siitä ole kysymys, saatko sakot, jos nappaat Akuankan roskiksesta. Nyt puhutaan ihan periaatteen tasolla. Tai käytännössäkin, jos huomenna naapurisi veivaa sun maastofillarilla kahdeksikkoa pihalla ihan vain siksi, että joku känniapina sen yöllä heitti roskikseen. Tuskin omistusoikeus niin yksinkertaisesti vaihtuu. Koitin googlata jotain säädöstä tästä, mutta eipä tullut vastaan muuta kuin roskisdyykkaajia koskevia juttuja. Ilmeisesti poliisi kuitenkin voi sakottaa näitä Lidlin "asiakkaita" näillä perusteilla.

Mieti tilannetta, missä firma A hakee firman B paperinkeräysastiasta 10t paperia. Olisiko se ok? Eihän siitä ole kysymys, saatko sakot, jos nappaat Akuankan roskiksesta. Nyt puhutaan ihan periaatteen tasolla. Tai käytännössäkin, jos huomenna naapurisi veivaa sun maastofillarilla kahdeksikkoa pihalla ihan vain siksi, että joku känniapina sen yöllä heitti roskikseen. Tuskin omistusoikeus niin yksinkertaisesti vaihtuu. Koitin googlata jotain säädöstä tästä, mutta eipä tullut vastaan muuta kuin roskisdyykkaajia koskevia juttuja. Ilmeisesti poliisi kuitenkin voi sakottaa näitä Lidlin "asiakkaita" näillä perusteilla.

No tuossahan se omistusoikeus siirtyi jäteyhtiölle ja nehän tekee tuolla rahaa. Eipä ne toimintakuntoisia fillareita paalaimeen polje.

Ja mitä tulee tuohon paperihommaan, niin se jäteyhtiöhän LASKUTTAA siitä että se vie ne jätteet. Ei oiken mene järkeen, että ne olisi jäteyhtiön omaisuutta ennenkuin se on ne kärrännyt pois paikalta.

EDIT:

Ja jotta nyt ei ihan ajauduta (ihan mun omasta syystä) kokonaan ohi aiheen, niin yritetään nyt jostain löytää jotain kättä pidempää siitä, että onko tuossa avauksessa mainitsemani varastojen "siivous" sitä laitonta vai ei. Kun tähä on tullut tolkku, voidaan pohtia että onko ne jätelavalla olevat fillarit nyt sitten kenenkään omaisuutta.

Tatun mukaan tuollainen siivous olisi laillista. Mutta tuo on sitten taas näitä yhden miehen, vaikka lakimies onkin, mielipiteitä. Ei se Tatukaan varmasti tähän kovin syvästi ole perehtynyt. Luulisi tästä olevan ihan jotain oikeita toimintaohjeita. Missään korkeimmassa tästä tuskin on riidelty, joten siihen ei varmaan ennakkotapausta löydy.

Itse kuulin että taloyhtiöt joutuisi nämä tapaukset korvaamaan. Vaan ongelmaksi tulee näyttää tuo toteen. Meilläkin noista olemassa olevista pyöristä vain yhdestä saattaa kuitit jostain löytyä kun se on ostettu pari vuotta sitten. Mun oma on vanhempi, jonka appiukko antoi ja poikien pyörät on ostettu mikä mistäkin. Ei näitä tavallisilla kuolevaisilla kuitteja tallessa ole.

Kyllä tuohon varmaan on käräjäoikeuden päätöksiä olemassa. Uskoisin että asiassa kuitenkin mietitään tapauskohtaisesti mitä ehtoja ja aikaikkunaa on annettu rojujen poistolle ja onko asiakkaan pitänyt ymmärtää mitä tapahtuu jne. Ei se jätelava itsessään ole mikään papin aamen, eli jos sinne pyörä puolivahingossa menee niin saa sen sieltä vielä poiskin viedä jos siihen järkevä peruste on. Anastus nyt vaatii jonkunasteista tahallisuutta kuitenkin, eli jos on pienikin epäilys sykkelin olevan laitettu lavalle alunperin jonkun tahtoa vastaan niin silloin sen omaankäyttöön ottaminen alkaa jo täyttämään tahallisuuden muotoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom