Taloussokeri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kakarot!
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ylikuntoilija sanoi:
jos malto pilkkoutuu glukoosiksi nopeaksi, on sillä tietysti sama GI kuin glukoosilla, mutta a) miksi sillä on glukoosia suurempi molekyylipaino, jos kerta kyseessä on glukoosi? b) mitenkäs tuo osmolatiteetti on pienempi kuin glukoosilla? 1 mooli polysakkaridia, nyt vaikka maltodekstriiniä täydellisellä hydrolyysillä vastaa enemmän osmooleja kuin 1 mooli glukoosia, jonka osmolaliteetti on 1 osmol, eikö?

No mä luulisin näin äkkiä ajateltuna, että molekyylipaino tietty on suurempi, koska se on n kertaa glukoosin molekyylipaino, ja n = glukoosimolekyylin määrä maltodekstriinimolekyylissä. Tämä siis siinä vaiheessa, kun se saapuu vatsaan. Osmolatiteetti on pienempi samasta syystä: iso polysakkaridi sisältää toki monta glukoosiyksikkoä, mutta se on silti vain yksi molekyyli. Osmoosissä olennaista on nimenomaan molekyylien määrä (= liuoksen väkevyys, mol/l) Jos kuvitellaan, että yhdessä maltomolekyylissä on vaikka 500 glukoosiyksikköä, se aiheuttaa smanlaisen osmoottisen efektin kuin yksi glukoosimolekyyli. Jotta saataisiin viidensadan glukoosin osmoottinen vaikutus, tarvittaisiin 500 maltomolekyyliä. Juuri sen takia malto ei kerää nestettä vatsaan; tilanne tietysti muuttuu kun malto hydrolysoidaan. Tämä kuitenkin tapahtuu kait vasta täydellisesti ohutsuolessa - siellähän malto sitten muuttuu glukoorimonomeereiksi.

En sitten mene takuuseen, että tuo olisi oikein, olen kyllä biokemian opiskelija, mutta aika tyhmä :lol2:

thebeam sanoi:
No mä luulisin näin äkkiä ajateltuna, että molekyylipaino tietty on suurempi, koska se on n kertaa glukoosin molekyylipaino, ja n = glukoosimolekyylin määrä maltodekstriinimolekyylissä. Tämä siis siinä vaiheessa, kun se saapuu vatsaan. Osmolatiteetti on pienempi samasta syystä: iso polysakkaridi sisältää toki monta glukoosiyksikkoä, mutta se on silti vain yksi molekyyli. Osmoosissä olennaista on nimenomaan molekyylien määrä (= liuoksen väkevyys, mol/l) Jos kuvitellaan, että yhdessä maltomolekyylissä on vaikka 500 glukoosiyksikköä, se aiheuttaa smanlaisen osmoottisen efektin kuin yksi glukoosimolekyyli. Jotta saataisiin viidensadan glukoosin osmoottinen vaikutus, tarvittaisiin 500 maltomolekyyliä. Juuri sen takia malto ei kerää nestettä vatsaan; tilanne tietysti muuttuu kun malto hydrolysoidaan. Tämä kuitenkin tapahtuu kait vasta täydellisesti ohutsuolessa - siellähän malto sitten muuttuu glukoorimonomeereiksi.

En sitten mene takuuseen, että tuo olisi oikein, olen kyllä biokemian opiskelija, mutta aika tyhmä :lol2:

Olen samaa mieltä. Luin Taluksen tekstin huolimattomasti, ja siinä puhuttiin tietenkin maltosta mahalaukussa :rolleyes: Itse en joka tapauksessa niinkään mahalaukusta välittänyt, vaan tilanteesta, jossa ohutsuolessa on pelkkiä glukoosimolekyylejä. Vastasit kysymykseen a, kiitos siitä, mutta asiantuntevasta selityksestäsi huolimatta totesit loppujen lopuksi saman kuin minä - tilanne on eri kun malto hydrolysoidaan. Koska olen unohtanut, mitä hittoa tässä jahkasin, niin annetaanpa asian olla :D

Järkytävän makeeta?

e:Löysin lopulta suht koherentin vastauksen:

..Eli tässä miksi maltoa kannattaa käyttää palautusjuomassa:

-Imeytyy nopeasti ja tehokkaasti ruoansulatuselimistöä rasittamatta
-Nostaa nopeasti verensokerin ja aiheuttaa voimakkaan insuliinireaktion
-Glykogeenivarastojen täyttyminen alkaa välittömästi

Ylläolevat kohdat ovat Taluksen kirjasta "Elämäntapana Fitness".

Ja malton etuja on myös se, että se on halpaa, helppoa annostella, se ei maistu oikeastaan miltään, se sisältää sitä itteänsä, eikä kuten karkit monesti, "kaikkia tarvitsemiasi lisäaineita", se on nopea nauttia, et varmaan väännä karkkia josta saa sen vaikkapa 60 g hiilareita alle 30 sekunnissa.

Ei sun pakko maltoa ole käyttää, ihmeen negatiivisesti puhut. Tilalla voi olla sitten vaikka banaanit, joita moni käyttää kun ei pidä siitä että malto saattaa turvottaa ( ei tee tätä minulla, tai sitten olen niin patomursu että en huomaa) tai sitten voit käyttää valmista palautusjuomaa, jossa sitten on varmaan maltoa ja muita sokereita.

Eli syy siis ilmeisimmin on imeytymisessä. OK.

Onko se nyt sitten ihan yleinen konsensus, että malto on melko mautonta? Ja Dextroosi taasen on makeaa kuten taloussokerikin?

Taloussokerilla tulee tosiaan aivan älyttömän makeaa. Siihen en pysty. Makeaa se panimosokerikin on, muttei lähellekkään niin makeaa kuin perus pöytäsokeri.

Panimosokeria (dextroa) tulee käytettyä nykyisin, ja hyvin sietää. Setti on siis 2dl maustamatonta heraa + 1dl panimosokeria + ½dl kaakaojauhetta. Joskus tulee huitaistua ennen treeniä latarina, mutta ei oo kertaakaan vielä edes meinannut tulla ylös kyykky+rive+penkki treenipäivänäkään.

miten sitten tavallinen kaakaojauhe? en ole ikinä maltoa ostanut ja palkkariin sekoittanut vain jonkin verran kaakaota proteiinijauheen lisäksi. mulla ei niin tärkeää ole imeytymisnopeus tai makeus kun pidän makeasta ja alan hörppiä drinkkiä jo kesken treenin tasaisesti. tuossahan on muutakin kun hiilareita mutta ei kait sen pitäis niin paljon hitaammin imeytyä? ja kaakaota käytän just sen maun vuoksi :)

Onko maltolla ja taloussokerilla palautusjuomassa joku marginaalista isompi ero vai käykö taloussokeri ihan hyvin malton sijasta, kun tuota nyt ilmaiseksi saan?

Voihan sitä ihan hyvin sinne heitellä joukkoon ;)

Tulee varmaan vaan aika makeaa jos kokonaan korvaat malton taloussokerilla, ei varmaan mikään paras olokaan. voihan sinne laittaa vaik 3 osaa maltoa ja 1 osa taloussokeria

Onko maltolla ja taloussokerilla palautusjuomassa joku marginaalista isompi ero vai käykö taloussokeri ihan hyvin malton sijasta, kun tuota nyt ilmaiseksi saan?

Ei.
Malto on suosittu urheiluravinne sentakia, että elintarvikeala on keksinyt hyvän kikan (ylenpalttinen GI hypetys) myydä edullista elintarvikelisää kalliina lisäravinteena.
Käytännön erot taitavat olla enemmän kauppiaiden myyntipuheiden tuotosta ja esimerkiksi useimmat valmiit urheilujuomat käyttävät rypälesokeria hiilarina ja makeutusaineena aivan menestyksekkäästi.

Maltolla on tosin se selvä etu on sen mieto maku. Sokerit tahtovat olla ällömakeita vastaavissa määrissä käytettynä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom