Talopaketti vs. pitkästä tavarasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Palstalta löytyy varmaan joku(nen) timpurin hommia tehnyt?Tarkoitus olisi alkaa vihdoin ja viimein aloittaa omakotitalon rakentaminen monen vuoden mietinnän jälkeen. On tullut katseltua useamman valmistajan suurelementtipaketteja, nopeitahan ne on pystyttää mutta pitkästä tavarasta tehtäessä säästäis varmaan helposti kympin pari.

Suhteilla saisin tosi hyvät alennukset kaikesta puutavarasta, ja kaveripiiristä löytyy tuttuja jotka pystyis hoitamaan kaikki kone/sähkö/LVI ja tietty timpurin hommat, valvojakin ois ehkä tiedossa...

Jos nyt päädyn tohon pitkään tavaraan, otan kylmän viileesti jonkun valmiin talopaketin piirrustuksen ja siitä vähän muuttelen seinien paikkoja sellaseksi kun ittestä tuntuu järkevältä...

Nyt sitten kommentteja molemmista rakennusvaihtoehdoista...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suhteilla saisin tosi hyvät alennukset kaikesta puutavarasta, ja kaveripiiristä löytyy tuttuja jotka pystyis hoitamaan kaikki kone/sähkö/LVI ja tietty timpurin hommat, valvojakin ois ehkä tiedossa...

Jos asiat on noinkin hyvällä tolalla, nii mitä sitä enempää pähkäilemään, varsinkin jos olet laskenu että rahassakin säästyy pitkä penni. Tietysti täytyy varmistaa, että ne kaverit myös EHTII olemaan siellä sun raksalla, sehän siinä se yks avainpointti on.
Sitte vaan Viroon harjakais/tupaantuliasviinoja talkooporukalle hamstramaan. :)

Ite oon raksalla töissä ja illat rakennetaan omaa pytinkiä (tosin vasta perustus vaiheessa). Jos ite teet ja rakennat ilman suurempia mokia, niin säästät huomattavasti enemmän kuin sen kympin pari, jos et laske omalle työlle palkkaa.

Joo, sinänsä oon tosi hyvässä asemassa, että tunnen ihmisiä jotka pystyy jelppimään paljon. Mutta eihän nekään tietysti ilmatteeksi tee, vaan säästöä tulisi aikas lailla.
Kaveri joka on timpuri, oli laskenut että jos tekee n.120m2 talon pitkästä tavarasta, säästää jopa yli kolmenkympin...

Pikkuhiljaa kai se olis alotettava talon suunnittelu tosissaan, jos meinaa ekat löylyt ottaa vuoden päästä tähän aikaan...

Joo todallekin säästät kympin tai pari, mutta et todellakaan säästä siinä, että pistät pitkästä rungon pystyyn vs. talopaketti, joka alkuperäinen kysymys oli. Kokonaiskustannuksissa säästää sen 10-20 kun itse tekee. Saat hyvät alennukset sieltä ja täältä ja työmiehet tulee ilmatteeksi. Valitettavasti puhutaan useamman tuhannen työtunnin hommista, jolloin ne hyvät kaverit saattaa olla vähissä, että tulevat tekemään ilmaseksi joka ilta seuraavan vuoden sinulle töitä. Tuotahan se tarkoittaa käytännössä.

Sitten otat kylmästi talopaketin piirrustuksen ja teet talon. Just. Ekana sitä talopaketin piirrustusta on pakko muuttaa sen verran, ettei se ole sama, koska muuten syyllistyt kopiointiin. Toiseksi jonkun arkkitehdin se pitää piirtää. Ei siis kelpaa, että tulostat vaajatalojen kuvan ja rupeat naputtelemaan nauloja seinään. Jokainen kuva on leimautettava kaupungilla ja rungon ja perustusten sun muiden lujuuslaskelmat samaten. Kun ostat talopaketin nämä tulevat mukana. Pitkästä joudut teettämään kuvat(maksaa).

Lisäksi joudut hoitamaan kaiken tarvittavan tavaran tontille itse. Kukaan ei hoida aikatauluja ja tuo oikeaa määrää tavaraa tontille. Laskuvirhe näissä voi viedä ketuiksi koko homman. Toisaalta liian pienien määrien osteleminen tuo rahtikuluja ja maksaa vaivaa sairaalloisen paljon.

Kuitenkin pitkästä tehtynä säästää, mutta omaa työtä se kaikki on. Mieti tarkkaan miten paljon pysyt oikeasti tekemään ja osaatko laskea runkoon tavarat villoja oikeat määrät ja jaksatko oikeasti painaa hommia yötäpäivää raksalla seuraavat 1-2vuotta, jonka rakennusprojekti väkisin ottaa kun itse tekee. Saatko sähkömiehen koko projektin ajaksi tosiaan kaveripiiristä. Muista, että sähköt on jonkun yrityksen hyväksyttävä. Onko sinulla sellainen? Kannattaa olla realisti omantyön ja kaveripiiristä saatavan avun kanssa. Tee budjetti ilman apujoukkoja ja silloin kaikki apu on tietty budjetista pois(kun realisoituu). Näin päin vältät ehkä pahimman karikon, johon suurinosa rakentajista osuu.

Ainiin, ne mokat. Huh heijakaa. Vedät perustukset vääräksi, niin siinähän sitten selittelet myydessä, että miksi näin. Toisaalta jos loppuelämän itse asuu ei vino lattia tai väärät kulmat niinkään tunnu. Kiinteistössä myyjän vastuu taitaa olla 5 vuotta, joten kannattaa miettiä myös hiukan noita asioita.

Joo, sinänsä oon tosi hyvässä asemassa, että tunnen ihmisiä jotka pystyy jelppimään paljon. Mutta eihän nekään tietysti ilmatteeksi tee, vaan säästöä tulisi aikas lailla.
Kaveri joka on timpuri, oli laskenut että jos tekee n.120m2 talon pitkästä tavarasta, säästää jopa yli kolmenkympin...

Pikkuhiljaa kai se olis alotettava talon suunnittelu tosissaan, jos meinaa ekat löylyt ottaa vuoden päästä tähän aikaan...

Ei tuu onnistumaan. Jo tuosta viestistä huomaa, että homma on ihan hakusessa. Pelkät lupa ja muut toimet vaatii 2kk ja sen lisäksi suunnittelijat ottaa 1-2kk. jos nyt ostat nuo hommat vaatisi se 8kk rakentamisella talon tekemisen ja pitkästä. Talvirakentamisena vielä.

Tai no mistäs minä tiedän, jos sun tuttus omistaa vekaranjärven varuskunnan ja koko morttikatras on sun käytössä:).

Edelleen miten voit säästää yli 30te talopketissa vs. pitkästä, kun talopaketti maksaa sellasen alle 50te halvimmillaan. eli saat kaiken kaman ikkunat, ovet, rungon, villat, kattotuolit, gyprocit, ulkoverhouksen, väliseinät ym. 20te:). Niin ja arkkitehtikulut.

En ole kyllä missään vaiheessa sanonut että kukaan tekisi (sähkömies, konemies, LVI tai timpuri hommia ilmaseksi, mutta sanotaan nyt näin että säästän niissä joka tapauksessa aivan vitusti.)

Toisekseen, totta vitussa mä niitä mittoja muutan, onhan se nyt itsestään selvää. Kaverin anoppi piirtää ammatikseen taloja, ja kaveri lupasi järjestää asian hänen kauttaan. Ja kyseisellä ihmisellä on aika vitusti sananvaltaa rakennuslupia jaettaessa.

Timpuri jota olen ajatellut käyttää, on tehnyt raksahommia n. kolme vuosikymmentä, jotenkin musta tuntuu että se osaa tehdä ne perustukset niinkuin ne kuuluu tehdä.

Niin, ja eiköhän nuo sähköt ja LVI hommat tule kerralla kuntoon, kun molemmilla kavereilla on omat firmat...

Olen kuullut useammasta alan ammattilaiselta, että työvoimakustannukset omakotiprojektissa on luokka 30% kokonaiskustannuksista. Tämä siis sisältää myös kaikki erikoisammattitaitoa vaativat työt. Äkkiähän sitä tulee noista sähkö-, LVI jne. töistä säästöä jos todellakin on alan kavereita, jotka pystyy antamaan reilusti rabattia. Itse kun rakensin, niin esimerkiksi sähkärit pyysivät n. 35-40€/h liksoja! Siis melkein saman verran kuin kaivinkone maksoi maatöitä tekemään. (Sähkäri ajelikin uuden karhealla mersun katumaasturilla..Hyvä bisnes:thumbs: )

Tosiaan kaikki hankinnat kannattaa kilpailuttaa (eli vaikka suhteittesi kautta saat tarjouksen, niin pyydä toki muiltakin tavarantoimittajilta tarjoukset ihan vaikka vain vertailun vuoksi.) Itsellä kalleimman ja halvimman puutavaratarjouksen välillä hintaero oli 25%! Kun vielä kävin sen halvimman tarjouksen kanssa kalleimmassa paikassa kiristämässä parempaa tarjousta, niin ne sanoivat että mene vaan sinne toiseen paikkaan.

Hyvä pääsuunnittelija on must: arkkitehti joka piirtää sulle sen unelmakämpän.:) Se laskee sulle menekit, niin ei mene rahaa ja tavaraa hukkaan. Samoin on tärkeää olla pätevä valvova mestari, joka jeesaa miestä mäessä. Näillä eväillä pääsin itsekin aika pitkälle. Tsemppiä!

Kannattaa myös ottaa huomioon se vitutus sitä taloa rakennettaessa, kun pitkästä tavarasta tekee, ei aina välttämättä sitä mukavinta puuhaa, säästöä kyllä saa varmasti aikaseksi jos viimesen päälle osaa laskea.

Ekana sitä talopaketin piirrustusta on pakko muuttaa sen verran, ettei se ole sama, koska muuten syyllistyt kopiointiin.

Eikä tartte. Talotehtaan kopioi muutenkin täysin surutta toisiaan. Voit mennä koska tahansa kannustalon tai vast. kuvien kanssa mihin tahansa muuhun firmaan kysymään tarjousta.

Mutta jonkun pitää lupakuvat kyllä piirtää puhtaaksi.

Voi olla että sulla Andree on hyvinkin hommat hallussa, mutta tekstistä saa pahasti sen käsityksen että lähdet soitellen sotaan. Miten Sami-talojen kävi?

Jos itse pystyy rakentamaan alusta loppuun ja on suhteet kunnossa tavarantoimituksen ja sähkö/lvin kanssa tulee neliö hinnaks noin 1000€
korjatkaa jos oon väärässä. Ja yleensähän jos ite rakentaa kokonaan niin tuppaa olemaan sitä timpurin vikaa..:D

Täällä pohjosessa (noh, Oulun lähikunnassa) rakentelen omakototaloa. Ihan teen pitkästä tavarasta, eikä minkäänlaista ammattitaitoa itellä oo. Sen verran et vasara pysyy kädessä. Meille tulee asuinpinta-alaa n. 215 neliöö kahteen tasoon, hintaan (lopullista on ihan vielä vaikea sanoa...) 130 t€ sisältäen tontin ja liittymät (ei, tontti ei ollut mikää 1€ maksava). Tähän on jopa käytetty vierasta työvoimaa sähkötöihin, lattian valuun ja timpuri kuukauden (noh, tuttu ja teki hieman edullisemmasti kuin vapailta markkinoilta otettu...). Rakentaminen onnistuu kyllä jos ei ole kiire, ja on asiantuntevaa apua saatavilla. Meillä on suurena apuna ollut mun isä joka on tehnyt vesiasennukset ja tulisijojen muuraukset ja muita tärkeimpiä töitä. Enkä vaihtas vieläkään pitkästä tavarasta tekoa mihinkään, muutoksia on helppo tehdä vielä rakentamisenkin aikana. Nyt ollaan taloa pystytelty 1,5vuotta ja samalla olen opiskellut ja käynyt töissä, joten nopeamminkin olisi jälkeä tehnyt.
Ite suunnittelin talon piirrustukset tyhjästä alkaen. Apuna käytin muutamien tuttujen rakennuspiirrustuksia ja talotehtaiden esitteitä. LVI-suunnitelmat piti teettää vieraalla, mut rakennusluvat sain itepiirtämilläni piirrustuksilla, joissa oli vaan vastaavan mestarin allekirjoitus (oli siis samalla pääsuunnittelijana). Vastaavan mestarin sain sukulaispiireistä.
Halvemmallakin olisin rakentanut, mutta stressiä olisi tehnyt enemmän. Säästöä olisi tullut mm. korkokuluissa, ja jonkin verran tavaran hankinnassa. Ja kun ite on tarkkana ja ei tee isoja mokia niin laadussakaan ei ole mitään hävettävää!! Mut hirveen paljon on kiinni kunnan/kaupungin rakennusvalvonnasta, et mitä ne hyväksyy. Monessa paikassa täytyy tietää lupia haettaessa lvi-urakoitsijat ym. Meillä riitti että papereihin merkittiin et LVI-töiden tekijän pätevyys terkistetaan. Käytännössä meillä vastaavamestari on käynyt tarkistamassa työvaiheiden jälkeen työn laadun. Esim. IV- asennukset olen tehnyt ihan itse, konsultoituani LVI-liikettä ja kaveriani, joka on LVI-asentaja.

Ja rakentaminen on mukavaa!! Vaikka kyllä välillä tuntuu et mikään ei onnistu...

Ite suunnittelin talon piirrustukset tyhjästä alkaen. Apuna käytin muutamien tuttujen rakennuspiirrustuksia ja talotehtaiden esitteitä. LVI-suunnitelmat piti teettää vieraalla, mut rakennusluvat sain itepiirtämilläni piirrustuksilla, joissa oli vaan vastaavan mestarin allekirjoitus (oli siis samalla pääsuunnittelijana).

Ilman rakennepiirustuksia? :eek: Vai teitkö nekin ite? :eek:

On se jossain päin maata helppoa.

Jos on yhtään rakentajan vikaa ja haluaa laadukkaan talon niin pitkästä tavarasta. Jos haluaa pytingin pystyyn äkkiä niin paketti. Pakettitaloissa yleensä sukat pyörii jaloissa talvella kun veto käy. Pakettiin jos päädyt niin hommaa ainakin ammattitaitoinen asennusporukka eikä mitään "on me näitä ennenkin tehty".

Yks vaihtoehto on tehdä niinkuin me tehtiin. Päädyttiin pre-cut talopakettiin. Eli kastellilta otettiin "talopaketti" oman pohjapiirustuksen mukaan. Talotehtaan palkkalistoilla oleva timpuriporukka pisti rungon pystyyn ns. sateelta suojaan. Sitä ennen tehtiin itse perustukset ja sen jälkeen kaikki loput hommat.

Toi on oikeastaan hivenen helpotettua pitkästä tavarasta rakentamista. Helpoutena tarvittavien piirustusten hankkiminen sekä ison osan materiaaleista saaminen samasta paikkaa ja yhdellä kertaa, ei tarvitse ihan niin paljoa ravata rautakaupassa/lautatarhoissa kuin pitkästä rakentaessa. Lisäksi osa materiaalista valmiiksi määrämittaan pätkittyä. Sähköhilppeet hommasin finparttialta ja lvi-kamat onniselta appiukon broidin firman kautta.

Todellakin tehtiin itse melkein kaikki. Faija oli paljon auttamassa ja mä tein yksin loput. Ei ollut helppoa eikä kevyttä ja aikaa meni paljon enemmän kuin 1 vuosi... Ainoat ulkopuolisilla teetetyt hommat oli talon pohjan+kaivon kaivuu, sähköjen kytkeminen ja vesijohtojen kytkeminen, tosin sähköpiuhat + rasioiden pohjat vedin itse ja vesijohtojen asennuksessa faija oli auttamassa kun mä olin silloin duunissa.

Mulla oli sinänsä hyvää tuuria kun kaveri on sähköinssi-> se teki kytkennät ja sen kaveri firmansa kautta tarkistuksen. Yhden tutun broidi on putkimies, se teki vesijohtohommat. Ne sain edullisesti tuttavankauppana. Appiukko toimitti vastavan mestarin virkaa. Kaikki muuraushommat tein myös itse.

Rahaa paloi tällä systeemillä 120 000€ ilman tonttia ja autotallia. Kämpän pohja-ala on 169 ja huoneistoala 152 neliötä.

Näillä tiedoilla mitä kerroit en kyllä lähtisi ostamaan rakentamaasi taloa, jos olisi myynnissä. :eek:

No, en oo sitä kyl myymässäkään... Mikä tos oli niin ihmeellistä? Kaikki rakennusvaiheet on vastaavanmestarin toimesta tarkastettu ja asianmukaiset viranomaiskatselmukset on tehty ja työnlaatu hyväksytty. Tuo on varsin yleinen tapa rakentaa täällä meilläpäin! Kaikista käytetyistä materiaalaista löytyy dokumentit (paitsi tietenkin puutavarasta, joka on omasta metsästä kaadettu ja sahautettu). Tokihan, jos epäilee omakotirakentajan "taitoa" tehdä työnsä tarkasti, voisi suurin osa tähän maahan rakennetuista taloista jäädä myymättä/ostamatta (osa toki kannattaisi jättääkin myymättä ja puskea pillarilla nurin...).

Tuo pre-cut menetelmä on kyllä varsin pätevä, mulla on kulunut suunnattomasti aikaa tarjousten kyselyyn ja tavaran hankintaan!

Ilman rakennepiirustuksia? :eek: Vai teitkö nekin ite? :eek:

On se jossain päin maata helppoa.

Juuh, ei tarvinu rakennepiirrustuksia täällä rakennuslupia hakiessa. Rakenteet tarkastettiin runkokatselmuksessa ennenkuin ne levytettiin piiloon.

Voihan se olla et piakkoin tullee käytänteet muuttumaan täälläkin, mut vielä se on helppoa (ja halpaa).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom