Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos vastauksesta Timba. Ja osuit oikeaan. Tuossa 11600e pystytyksessä ei edes ole kuin talon pystytys. Katoksen pystytys on sitten vielä erikseen.
Paketissa itsessään on kyllä materiaalit käsittääkseni laskettu niin, että puutavarakauppaan ei tarvitse mennä. Kaikki mukana saunan lauteita ja viimeistä listaa myöten. Toki koneet, parketit, laatat, kalusteet jne puuttuu niin kuin aina.

Meillä on isän kanssa tuo ilmaispalvelu, missä voi ettiä tekijöitä raksahommiin. Eli laitappa hyviksesi ilmoketta tuonne www.p-arkki.fi palveluun. Se ei sinua sido mihinkään, enkä minä siitä kostu mitään. Tietty sitten firmalle jotain provikkaa tulee jos kaupoille asti pääsee. Mutta sitäkautta voisi alueesta riippuen saada vähän arvioita talotehtaasta riippumattomalta taholta, että mitä pystytys maksaisi.

Ja tuosta mun blogista saa varmasti ihan realistisen kuvan kauanko tuossa meidän rakennusken pykäämisessä meni. Jos tuosta saa 11600 euroa, niin mä tulen kaverin kanssa pystyttään sen samantien. Okei, riittää kymppitonni. ;)

Kannattaa AINA pyytää noista tarjoukset pystytyksellä ja ilman. Ne ottaa joskus ihan käsittämättömiä hintoja noista pytytyksistä ja jos on vielä joku pre-cut paketti, niin sen pystyttää kuka tahansa ammattitaitoinen timpuri. Ja itseasiassa monet noista ns. bulkkitalotehtaista käyttää ihan tavallisia urakkaporukoita noihin pystytyksiin. Tuo nyt ei eroa muutenkaan pitkästä tekemisestä kovin paljon. Runkomatskut on määrämittaan katkottu, lovettu yms. ja tietysti kaikki materiaalimenekit on valmiiksi laskettu ja optimoitu sen tehtaan puolesta. Mutta periaatteessa tuollaisen kasaaminen on kuin pitkästä tekisi. Tosin jotkut paljon pitkästä tehneet sanoo että pitkästä sen tekee nopeemmin kun ei tartte viiden sentin paperinipusta etsiä ja ihmetellä, että minkä mittaset lankut on tarkotettu mihinkin kohtaan. Noissa se kun on tärkeä, että käyttää oikeaan paikkaan ne nelimetriset kakkosneloset viismetristen sijaan, jottei sitten käy niin että tavara loppuu kesken ja jää paljon hukkaa.

Taasen esim. tuo Teri-talot, josta meidän talo ja talli tuli, ei edes myy elementtipaketteja ilman pystytystä. Niillä on tehtana omilla palkkalistoille olevat ammamiehet, jotka ihan oikeasti tietää miten nuo pystytetään ja tekee jämptiä jälkeä. Meillä ja naapurissa oli eri porukat kun nuo pystytettiin käytännössä samaan aikaa. Meillä vanhoja konkereita molemmat, naapurissa oli vanha konkari vaikeimmissa hommissa uudempien nuorten kanssa. Nuoremmilla meni vähän kauemman, mutta kummastakaan ei ollut oikeastaan mitään huomautettavaa.

Meillä oli pystytysTarjous vesikattoon asti myös jotain 14ke. No ei otettu. Kolme päivää meni niin oli elementit pystyssä ja aluskatteessa. Oisko viikko parilta ukolta, eli 5pv kun kattokin paikallaan. Mitäs tosta tulee sitten, pari kolme tonnia. + nosturiauto n. Tonnin.

Kysykää Teri-Taloilta tarjous kanssa jos Kannsutaloja kattelette. Nuo painii laadullisesti täysin samassa sarjassa. Tosin Kannustalot tuntuu olevan järjestään kalliimpia. Ainakin mitä tässä itse on kuullut ja seurannut.

EDIT: Niin ja tuon meidän tönön pystytys vei n. 6 päivää kahdelta ukolta. Osa päivistä pitkiä, vika päivä puolikas. Ja huomioikaa, että pahimmillaan oli 36 astetta pakkasta kun hommat aloitettiin. Blogistani tuokin näkyy päivä päivältä ja vaihe vaiheelta. Mutta meidän tapauksessa siis tuo hinta oli aina sis asennus kun ei tällä toimittajalla ole muita vaihtoehtoja ainakaan näissä Mansarditaloissa.

Kiitos vinkeistä! Nykyisen talon tein itse pitkästä joten kokemusta ei näistä talotehtaista oikein ole. Paraikaa väännetään kauppoja yhdestä talosta jossa on sen verran reipas tontti että siitä vois lohkaista 1200-1300 neliöö uudelle talolle (900-1000 neliöö jäis vanhalle talolle+ulkorakennukselle) jonka rakentais/rakennuttais siihen asuen samalla sillä tontilla olevassa vanhassa talossa. Kaava sallii 1,5kerrosta ja oikeutta on nelisen sataa neliöö eli pitäs riittää. Taloksi ollaan suunniteltu sellasta about 190/210 neliöistä puoltoistakerroksista tönöä vanhaan "kartanotyyliin".

EDIT. Hurjalta kuulostaa toi pystytyksen hinta, tuplat vrt. Kannustalon hinnastoon ->http://www.kannustalo.fi/mallistot/hinnasto_aurora_rauhala_2011.pdf

Niin ja jos miettii että pikkusen on enempi hommaa pystyttää talo, vieläpä 1,5 krs kuin joku suorakaiteen muotoinen piharakennus, joka sitten sieltä yksinkertaisemmasta päästä kun olla vaan voi. Jos tuollasen haluaa pysytytettynä, kannattaa ottaa jo suurelementteinä, eikä minään palikoista kasattuna. Pyytää ennemmin timpurilta tarjouksen jos tekisi pitkästä suosiolla.

Hitto kun ois ylimäärästä irrottaa niin ostas naapurilta tuon tontin tuosta meidän "takapihalta". Siihen ois hyvä alkaa rakennella uutta jossain vaiheessa.

aaronp, niiden nettisivuilla on karvalakkihinnasto. Eli peruspystytys. Aluskate-ruodepystytykseen asti siihen päälle, niin se maksaa jotain 3300e lisää noihin hinnaston hintoihin. Tiedän tämän, sillä juuri tuosta itse älähdin, että miten helvetissä voi pystytys maksaa 11600 kun se hinnastossa on 6-8ke 1krs-taloille. Mutta multa ei kannata kysyä, mikä siinä noin paljon maksaa. Sitä tässä olen itsekin ihmetellyt.

Timba, pitääpä perehtyä tuohon vinkkiisi, kiitos. Kannustaloilla on muuten kyllä omat pystytysporukat, jotka kiertää ympäri maata pystyttelemässä. Näin ainakin myyjä väitti.

Andy, uskon että Kannustaloilla onkin noin. Ne panostaa laatuu, eikä ne yritäkkään olla halvin. Taasen halpisvalmistajat käyttää usein urakkaporukoita, jotka taitaa tänäpäivänä puhua vähän huonosti Suomea vieläpä. Ehkä niillä on omiakin ukkoja, mutta suurimman osan pystyttää urakoitsijat. Joskus hyvä, joskus huono. Mutta ainakin timpurikaverin mukaan nuo on niin pilalle kilpailutettuja juttuja, että siellä ei oikeasti nysvätä mitään vaan rykästään talo kasaan mahd pian ja seuraavalla työmaalle. Jos sataa vettä, niin sitten sataa ja talo pystytetään sateessa.

Hitto kun ois ylimäärästä irrottaa niin ostas naapurilta tuon tontin tuosta meidän "takapihalta". Siihen ois hyvä alkaa rakennella uutta jossain vaiheessa.
Tämä. Ollaan emännän kanssa pyöritelty suunnitelmia piharakennuksen paikasta ja harmiteltu tontin muotoa. Sitten emäntä tässä päivänä eräänä ihmetteli, että minkä takia en aikoinani lunastanut takapihalla olevaa toista tonttia itselleni. Ei ollut edes käynyt mielessä moinen ratkaisu.

Mulla on kaupungilta ostettu tontti eli talot naapurit viereisillä tonteilla ja tietysti vastakkaisilla. Takapihalla onkin sitten kapera metsäsuikale, joka on kaavoitettu puistoksi. Asutaan sen verran pöndellä, että puistoa tuohon ei koskaan tule, se on ihan varma. Noh, sen kapean metsäsuikaleen takana onkin sitten jo puutarhakylä eli kesämökkejä pienillä tonteilla. Nuo tuli myyntiin samaan aikaan kun varsinaiset omakotitalotontit. Aluksi olivat kovissa hinnoissa, mutta kun kauppa ei käynyt, niin kaupunki tiputti hinnat tosi alas. Omakotitalotontit oli euron neliöltä ja muistaakseni puutarhakylän tontit oli lopulta samassa hinnassa. Olisi pitänyt aikoinaan ymmärtää ostaa oman talon kohdalta puutarhakylästä tontti, johon olisi pykännyt saunamökin. Sitten olisi tehnyt polun siihen parikymmentä metriä leveään puistoksi kaavoitettuun metsäsuikaleeseen.

Joo, tuossa mun tapauksessa vaan pitäs repiä jotain 30-35 tonttua tuohon. Ehkä repisininkin vaikka osakkeita myymällä, mutta tuo meidän pihan jälkeinen tontti putoaa senverran kuoppaan, että on aika kalliit maatyöt siinä tehtävä. Eli se pitäs saada melkein joutomana hinnalla jotta kannattas ruveta. Oiskin ollut kaavottamatonta niin ois varmaan saanut sopuhintaan 2-3 tuhatta neliötä tuosta.

Palohälyttimet

Minkäslaiset palohälyttimet olette laittaneet ?

Nykyäänhän pitää olla verkkovirralla toimivat ja patteri varmennuksella.Näitäkin on niiiiin paljon erilaisia että tiedä sit näistä .

Nyt on maalattu ja paneloitu, huomenna laminaatin asennusta:
http://landetalo.blogspot.com/2012/01/tyohuone-maalattu-ja-paneloitu.html

P1040881.jpg

Minkäslaiset palohälyttimet olette laittaneet ?

Nykyäänhän pitää olla verkkovirralla toimivat ja patteri varmennuksella.Näitäkin on niiiiin paljon erilaisia että tiedä sit näistä .

Meillä sähkäri nuo hommasi. En mä niitä sen enempää vertaillut tai valinnut. Kovaa ne huusi ainaki kun takka kerran savutti reippaammin. Eli toimivat ainakin.

aaronp, tuuppa raportoimaan sun taloedustajan kanssa käymästä keskustelusta. Saitko jo tarjouksen, kiskurihintaan? Talomyyjä mulle selitti, että kauppa käy niin perkeleesti, että lomautetut suunnittelijat piti vetää pikana takaisin töihin. Näin se kertoi viikko sitten ja tämän viikon Talouselämässä Kannustalojen tj sanoo ankeiden aikojen olevan edessä ja sitä on ollut tähänkin asti.

Juu, täällä ollaan. Hinnat ei ole vielä selvillä kun tarjousta en vielä ole saanut. Toivottavasti tulee ensiviikolla. Ostin perjantaina talon isolla tontilla Pirkkalan "keskustasta" Tampereen kupeesta (tai en vielä "ostanut", kun raha ei ole siirtynyt, mutta myyjä hyväksyi tarjoukseni). Ajatus on siis jakaa toi tontti ja pistää pikkuremontilla kuntoo myös siinä sijaitseva vanha talo.

Tosiaan 1,5 kerroksinen Aurora (etupiha näyttää tältä: http://3.bp.blogspot.com/--EAUS3lUHuQ/TZzDitU0_QI/AAAAAAAAAAk/qOPwrSQmZ0Y/s1600/talo.jpg ) suunnitelmissa mutta katsotaan onko tarjous järjellinen hinnaltaan. Oman työn osuutta otetaan mukaan jonkinverran, kun on ennenkin talo tehty. Mulle talomyyjä kertoi saman tarinan siitä että joululomien aikaan myyjät oli myyny niin hurjasti paketteja markkinoille että huhti-toukokuuhun asti olis tehdas jo myyty. Kaikinpuolinhan Kannustalo tekee ihan ok tulosta ja korkotaso varmasti auttaa näitä "premium" talotehtaita.

Tulen kyllä raportoimaan lisätietoja kun niitä saan. Muutama muukin talotehdas on tuossa kiinnostava joten katsellaan miten homma etenee. Eräs tuttava rakennutti 99% avaimet käteen paketin Design taloilta (hailuoto 186 tms) ja hintaa tuli kuulemma 260-270. Lähden siitä että talolle budjetoin 300K, jossa on jo pelivaraa.

Kiitos tiedosta, kiva jos jaksat tosiaan kertoilla etenemisestä. Itse joutuisin kyllä teettämään kaiken oikean työn muilla. Projektin hallinnointi, kilpailutukset & hankinnat, siivous jne onnistuu, mutta yritän tehdä leipätyöni niin hyvin, että voin ostaa sen oikean kovan työn muilta. Siihen ei ole kykyä, aikaa eikä kiinnostustakaan itsellä. Valitettavasti. Tässäkin ketjussa olen joskus vannonut, että taloa ei minulle tule. Jos siinä olisin pitäytynyt, niin olishan se mukavaa asua kolmekutosena täysin velattomana mukavasti. Lapset ne saa vakaumuksen järkkymään, kun olisi isompi oma piha niin kiva jne...

Juu, täällä ollaan. Hinnat ei ole vielä selvillä kun tarjousta en vielä ole saanut. Toivottavasti tulee ensiviikolla. Ostin perjantaina talon isolla tontilla Pirkkalan "keskustasta" Tampereen kupeesta (tai en vielä "ostanut", kun raha ei ole siirtynyt, mutta myyjä hyväksyi tarjoukseni). Ajatus on siis jakaa toi tontti ja pistää pikkuremontilla kuntoo myös siinä sijaitseva vanha talo.

Tosiaan 1,5 kerroksinen Aurora (etupiha näyttää tältä: http://3.bp.blogspot.com/--EAUS3lUHuQ/TZzDitU0_QI/AAAAAAAAAAk/qOPwrSQmZ0Y/s1600/talo.jpg ) suunnitelmissa mutta katsotaan onko tarjous järjellinen hinnaltaan. Oman työn osuutta otetaan mukaan jonkinverran, kun on ennenkin talo tehty. Mulle talomyyjä kertoi saman tarinan siitä että joululomien aikaan myyjät oli myyny niin hurjasti paketteja markkinoille että huhti-toukokuuhun asti olis tehdas jo myyty. Kaikinpuolinhan Kannustalo tekee ihan ok tulosta ja korkotaso varmasti auttaa näitä "premium" talotehtaita.

Tulen kyllä raportoimaan lisätietoja kun niitä saan. Muutama muukin talotehdas on tuossa kiinnostava joten katsellaan miten homma etenee. Eräs tuttava rakennutti 99% avaimet käteen paketin Design taloilta (hailuoto 186 tms) ja hintaa tuli kuulemma 260-270. Lähden siitä että talolle budjetoin 300K, jossa on jo pelivaraa.

Oliko kaverisi designin toteuma tuo mainitsemasi, vai designin tarjous?

Kiitos tiedosta, kiva jos jaksat tosiaan kertoilla etenemisestä. Itse joutuisin kyllä teettämään kaiken oikean työn muilla. Projektin hallinnointi, kilpailutukset & hankinnat, siivous jne onnistuu, mutta yritän tehdä leipätyöni niin hyvin, että voin ostaa sen oikean kovan työn muilta. Siihen ei ole kykyä, aikaa eikä kiinnostustakaan itsellä. Valitettavasti. Tässäkin ketjussa olen joskus vannonut, että taloa ei minulle tule. Jos siinä olisin pitäytynyt, niin olishan se mukavaa asua kolmekutosena täysin velattomana mukavasti. Lapset ne saa vakaumuksen järkkymään, kun olisi isompi oma piha niin kiva jne...

Itse aikoinani mietin samaa. Lapsien takia mielipide muuttunut roimasti. On se mukava kun on sisälläkin tilaa temmeltää. Ainut ongelma on että esim. nuorempi (4v) pojista on aina isovanhemmilta tullessaan kuhmuilla, kun tottunut koheltamaan vähän avarammissa tiloissa ja perusrivarissa juokseekin seiniin ja kalusteisiin :)

Back
Ylös Bottom