Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
http://rakennusprojekti.fi/?p=1481

Edistystä tänäänkin. Vähän aiheutti päänvaivaa tuo laminaatti. Oli ilmeisesti muutama kiero tapaus välissä kun jouduttiin purkamaan osa ja kasaamaan uudelleen. Eivät menneet kaikki pontteihinsa ja laminaatin kanssa on kusessa jos se alkaa yhtään vingertämään. Toivottavasti saadaan tuosta jatkettua nyt ongelmitta eteenpäin. Yläkerran kylppärikin tehtiin loppuun, eli silikonit ja loput listat ja kynnys. Huomenna laatoitetaan ja hiotaan erkkerin ja keittiön lattia kunhan saadaan ensin lempattua kamat tuohon jo laminoidulle osalle...

Putkimies soitteli eilen illalla ja sanoi että nyt olisi talossa vedet kytkettynä. Viemärien, vesijohtojen ja lämminvesivaraajan uusiminen sekä päävesijohon kaivaminen ja vaihtaminen maksoi kokonaisuudessaan töineen about 1800€. Ei paha hinta ja vähän lähtee kotitalousvähennyksen jälkeen vielä tuosta. Kytkemiseen meni suunniteltua enemmän aikaa kun halusin jakotukit, mittarin, paineenalennusventtiilin sekä päävesisulun piiloon läminvesivaraajan alle. Melko ahtaaseen tilaan sai putkari mahdutettua kaiken.

katso liitettä 68233

katso liitettä 68234

Haa! Meitsikin teki eilen jotain. Muurattiin tommosta koristetiiltä takkahuoneeseen:

P1040430.JPG

http://landetalo.blogspot.com/2011/07/koristetiilia-takkahuoneeseen.html

Joo, panelit siis ostin valmiiksi työstettynä ja vain itse pintakäsittelin. Tosiaan tuosta mun aiemmasta viestistä voisi saada kuvan että kaadoin puutkin paneleihin itse :D Käsin siis piiluttu piilukirveellä, mistä kova neliöhinta n. 40€/neliö. Joskus olen nähnyt myytävän samanlaista panelia joka on tehty höylällä jossa on epäkeskoterä. Sillä jälki ei vain ole noin rustiikkia. Sävyksi tuli liian tumma vaikka kokeilin koepalaan ensin. Ehkä tuohon päälle voisi kokeilla jotain vaaleampaa sävyä jos rupeaa häiritsemään. Pitää nyt ensin katsoa kun saa katon ja lattian paikoilleen oikean värisinä, eli valkoisina. ...clips...

attachment.php

attachment.php

Itse diggailen perinnerakentamisesta ja perinteisistä tyyleistä, joten on pakko sanoa, että on hemmetin komeat paneelit ja pönttöuunistakin plussaa.

Samaa olen itse katsellut. Et ilmeisesti kuitenkaan tee yksin, vai?

Kaveri jeesaileen, tehnyt paljon just noista pintahommia, aika hyvä noissa. Pystyy itsekin tekeen kunnolla kun ei tartte koko ajan miettiä kaikkea alusta ja tehdä montaa kertaa.

On nää päivät vähän venyneet. Eilin olin kotona puoli kymmenen illalla ja tänään lähdin tuossa vähän ennen seiskaa pois. Kasilta aina alotellaan aamulla. Viikonloppuna taas pitäisi tehdä. Iltaisin maalata ulkona ja päivällä listottaa ja laittaa smyygejä. Piti sitten olla liian vähän lattialaattojakin, saa aikaisintaan ensiviikon perjantaina lisää. Jää kodarin lattia tekemättä siihen asti, pitää saada saunaan se laatan nosto seinälle, jotta pääsee sitä sitten paneloimaan.

Tänään siis laminoitiin tuo iso tila alakerrassa lähes loppuun. Pari metriä tekemättä keittiössä kun piti siinä vesipisteen alue vesieristää. Pesuhuoneen ja saunan lattia laatoitettiin ja sitten huomasin että mulla on 7 m2 laattaa ja 6,8 m2 laatoittamatta. Eli ei mitenkään riitä laatat saunan seinäkiertoon.

Kahden viikon päästä ollaan varmaan aika valmiita sisähommissa. Eteisen lattian laatoituksen tekoaikataulu riippuu nyt täysin sähkäreistä. Kun ei sinne ole 2-3 päivään asiaa kävelemään laatoituksen jälkeen.

http://rakennusprojekti.fi/?p=1493

Ja hommat vielä blogissa kuvineen.

EDIT: Ja jotkut puhuneet lepäämisestä ja ties miestä. Ei kiinnosta pätkääkään alkaa nyt lepäilemään. Tehdään kämppä sisältä valmiiksi, eniten tässä hoosiannaa huutaa lompakko. Mutta huutakoot, itketään tuota sitten myöhemmin!

Tässäpä vähän kevennystä rakentajille, varmaan wanha kuin taivas, mutta jaksaa silti huvittaa juuri tällä hetkellä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Timballa on kyllä kiitettävän siistiä tuolla työmaalla aina kuvissa. Itseä oikein hävettää kun tekee hommia tavaravuoren keskellä ja niitä saa koko ajan olla siirtelemässä edes takaisin. Ehkä se vähän helpottaisi jos olisi enemmän neliöitä, tai sitten ei.

Siitä olen itse samaa mieltä, että sitten jos ruvetaan hommiin niin tehdään sitten kunnolla ja loppuun asti. Itseäni ainakin ärsyttää jättää joku työ kesken sen lähestyessä loppuaan ja jatkaa siitä seuraavana päivänä. Näin kesällä tulee helposti välillä painettua hommia puoleen yöhön asti, mutta yleensä se on 06.00 herätys, energiajuoma naamaan, ihmettelee vähän mitä eilen tuli tehtyä, sitten huoltsikalta panini ja aamukaffe mukaan, uutisten ja pakkiksen luku puhelimella ja sitten hommiin. Ysiltä sitten yleensä saunaan ja grilli päälle, parit lasit viiniä ja nukkumaan. Ehkä sitä hieman joustaisi jos ei tarttisi nukkua työmaalla.

Pelottavinta tuossa on: "Puolet rakentamisen kustannuksista on veroja."
Kyllä verottaja voittaa Suomessa aina!

Huomasin tämän itsekin kun pähkäilin projektiani. Verottaja tulee olemaan suurin häviäjä:
-teen työtä itse sen minkä osaan -> verottaja ei saa mitään
-otan duunarit verokirjalle, en osta urakoita -> säästän ALVin
-jään pois töistä -> verottaja menettää mun palkkaverot

http://rakennusprojekti.fi/?p=1518

Laatoitettiin wc, eteinen ja suurin osa etukuistista. Loppui laatat kesken. No ensiviikolla saadaan lisää ja samaa polttoerääkin, mutta voi helvetti ettei sitä ikinä osaa ottaa laattaa tarpeeksi. Aina pitäisi ottaa pientä laattaa 5-10% ja isoa 15-20% yli tarpeen noinkin pienissä pinta-aloissa. No tuosta ei isoa haittaa ole, mutta ois tuon tehnyt n. puolen tunnin lisävaivalla loppuun astikin.

Koolattiin sitten kodarin katto alas ja bongailtiin ukkospilviä.

Huomenna pitäisi laittaa se sisutuskivi saunaan. http://www.sisustuskivi.fi/?page=kivimallisto#

Onko jotain vinkkiä millä tuota kannattaa leikata? Vesileikkurilla, rälläkällä vai millä tuo siistimmin menee?

Onko jotain vinkkiä millä tuota kannattaa leikata? Vesileikkurilla, rälläkällä vai millä tuo siistimmin menee?

Vesileikkuri on paras vaihtoehto jos haluaa siistiä leikkaus jälkeä, rälläkkä repii nuo reunat ihan huolella.

Vesileikkuri on paras vaihtoehto jos haluaa siistiä leikkaus jälkeä, rälläkkä repii nuo reunat ihan huolella.

Näin pohdin itsekin. Hyvä vesilekkuri raksalla on, joten tuolla lähdetään kokeilemaan. Raporttia tulee huomenna.

Ja Inskalle:

Tuo työmaa pysyy siistinä kun siivoaa siellä. Olen oikeasti tuohon käyttänäyt projektin aikana kymmeniä tunteja ja mielestäni siitä on ollut iso hyöty. En ole todellakaan mikään siivousintoilija, vuokrakämpässäkin viimeksi imuroin tänään ja sitä ennen joskus 3 viikkoa sitten. Työmaalla vaan vituttaa olla jos siellä on paskasta ja rojua paikat täynnä. Viikonloppuna pitää taas siivota. Alakerrassa olkkari-erkkeri-keittiö kun saa listahomma tehtyä ja ulkona muutenvaan kun on pahvia, pakkausmuovia ja muuta törkyä nurkissa. Laatansilputkin pitäisi pakata vaikka tyhjiin maalipurkkehin ja kuskata jonnekin roskiin.

Huomenna pitäisi laittaa se sisutuskivi saunaan. http://www.sisustuskivi.fi/?page=kivimallisto#

Itse vedin ekan seinän tiilet vesileikkurilla, sai siistin ja pölyttömästi. Toisen seinän tiilet sitten ihan rälläkällä, karmea pöly mutta timanttilaikalla ihan siisti jälki.

http://rakennusprojekti.fi/?p=1523

Vesileikkurilla tehtiin. Leikkasin kaikki kivet, ei ongelmia. Vähän meinasi "sulkea" välillä noistta mitä joutui halkomaan. Katkaisu sujui ongelmitta. Vettä sai lisätä leikkuriin jatkuvasti. Nyt tuo tehty ja laatoitushommatkin saunassa valmiit. Saumaus ja panelointi seuraavat projektit tuolla.

Nyt olisikin tarkoitus olla vkl raksalla lasten kanssa. Vähän pihansiivousta, listoitusta ja maalaushommia ulkona jos kelit yhtään sallivat.

Back
Ylös Bottom