Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Sun pihakuvissa on tosi hyvännäköisiä nuo kalkkikivet. Luo tosi hienon kontrastin pihan väritykseen. Saisitko niistä jotain lähikuvaa, mistä näkis kiven pintaa tarkemmin.

Tässäpä olisi:
P1040426.JPG

Ovat vielä aika pölyisiä.

Saatana että vituttaa taas. Heräsin kuudelta asentamaan paskapönttöä ja näin jo unta miten vaihdan puuceen weeceehen tänään. Pönttö olikn aamutuimaan jo hienosti paikoillaan, mutta putkimies kysyi että minkä vitun takia tosta pöntöstä lähtee tollanen kudosletku jossa on aivan väärät kierteet jne. Ei auttanut kun ottaa pönttö irti ja jäädä odottamaan että saan ensi viikolla kunnon letkun pönttöön. Kuulemma ensimmäistä kertaa putkimies näki sellaisen osan. Osa tuli tietenkin pöntön mukana. Älä osta kallista, vituikse menee silloinkin. Nyt pönttö on sitten taas kenossa lattialla ja oli kiva duuni raapia sen pohjasta jo nahoittunut silari irti.

Sain sentään jotain tänään aikaankin. Duunasin tuollasia paneleita joista pitäisi tulla yksi seinä olohuoneeseen. Eihän ne nyt ihan oikealta hirsiseinältä näytä mutta edes sinne päin. Köyhän miehen versio.:D

Meillä on yläkerta lähes valmis. Eli kaikissa makkareissa ja aulassa listat paikoillaan ja ikkunoiden smyygit tehty. Enää siellä siis sähkärille ja putkarille hommaa. Yläkerran kylppärissä pitää vielä pari tänään käsiteltyä listaa kiinnittää, laitta silikoonit ja tehdä kynnys. Eli sitten ei tartte enää yläkerrassa rakennella vaan voi keskittyä alakerran lattioiden tekoon.

jos nyt ei enää ammuta nauloja käteen, niin 2 viikon päästä meillä on kämppä sisältä kalustusta vailla valmis!

http://rakennusprojekti.fi/?p=1464

Meillä on yläkerta lähes valmis. Eli kaikissa makkareissa ja aulassa listat paikoillaan ja ikkunoiden smyygit tehty. Enää siellä siis sähkärille ja putkarille hommaa. Yläkerran kylppärissä pitää vielä pari tänään käsiteltyä listaa kiinnittää, laitta silikoonit ja tehdä kynnys. Eli sitten ei tartte enää yläkerrassa rakennella vaan voi keskittyä alakerran lattioiden tekoon.

jos nyt ei enää ammuta nauloja käteen, niin 2 viikon päästä meillä on kämppä sisältä kalustusta vailla valmis!

http://rakennusprojekti.fi/?p=1464

Mites kylppärin listat.. laitoitko mdf:ää vai puuta.
Mdf:ää ei suositella kylppäriin jos ei ole käsiteltyä tavaraa.

Mites kylppärin listat.. laitoitko mdf:ää vai puuta.
Mdf:ää ei suositella kylppäriin jos ei ole käsiteltyä tavaraa.

Ajettiin eilen sirkkelillä tuosta kattopaneelista listat ja ikkunan smyygit. Ovilistoiksi pitää hakea joku puulista kun siinä on tasoerokin, joka pitää tuolla listalla peittää. Eli laatan verran on tuota paksuuttaa tuossa reilummin, luonnollisesti näin kun laatta on kipsilevyn päällä.

Jos joku tarvitsee tuollan Jeld-wenin kolmipeilisin massiivipuuoven koko 8x21 niin ilmoitelkaapa minulle. Ovi siis samanlainen kun tuolla blogissani olevissa kuvissa. Tuli yksi ovi väärin, tai siis tehtiin yksi aukko ysin aukkona vaikka pisi olla kasi ja nyt on sitten yksi turha kasin ovi. Ei kovin mieluusti tunnu kukaan tekevän vaihtoa, siis rautakaupat sun muut.

Lätkäsin nuo panelit paikoilleen, jos jotain kiinnostaa nähdä minkä näköinen oli lopputulos. Blogissa hieman tarinaa siitä: http://vanha-talo.blogspot.com/

Piilupaneelit? Mitenkäs noi on tehty, ostit kai valmiina?

Mutta tuosta pönttöuunista, eikö tuossa ole mitään suojaetäisyyksiä, kun olet sen taustankin paneloinut? Eikös tausta pitäisi olla kiveä? Meille pönttöuuni tulee lähes samalla tavalla vastaavaan kohtaan ja olen tuota pähkäillyt pirusti että miten sen taustan tekisi kun sen "pitää?" olla kiveä?

Piilupaneelit? Mitenkäs noi on tehty, ostit kai valmiina?

Mutta tuosta pönttöuunista, eikö tuossa ole mitään suojaetäisyyksiä, kun olet sen taustankin paneloinut? Eikös tausta pitäisi olla kiveä? Meille pönttöuuni tulee lähes samalla tavalla vastaavaan kohtaan ja olen tuota pähkäillyt pirusti että miten sen taustan tekisi kun sen "pitää?" olla kiveä?

Joo, panelit siis ostin valmiiksi työstettynä ja vain itse pintakäsittelin. Tosiaan tuosta mun aiemmasta viestistä voisi saada kuvan että kaadoin puutkin paneleihin itse :D Käsin siis piiluttu piilukirveellä, mistä kova neliöhinta n. 40€/neliö. Joskus olen nähnyt myytävän samanlaista panelia joka on tehty höylällä jossa on epäkeskoterä. Sillä jälki ei vain ole noin rustiikkia. Sävyksi tuli liian tumma vaikka kokeilin koepalaan ensin. Ehkä tuohon päälle voisi kokeilla jotain vaaleampaa sävyä jos rupeaa häiritsemään. Pitää nyt ensin katsoa kun saa katon ja lattian paikoilleen oikean värisinä, eli valkoisina.

Muurari puhui 100 mm:stä. Ota sitten selvää. Määräysten mukaan 50 mm sivulle kun alle 80-astetta pintalämpötila. Palokanava menee sitten ihan tuolla kulmassa ja sen lähellä ei sitten puuta saa olla. Tuonne paneleiden päätyyn ja päälle tulee vielä lujalevystä maalattu peitelista. Paneleiden ja uunin kuoren väliin leveimmistä kohdista jää silloin riittävästi etäisyyttää palavapintaiseen rakenteeseen. Tuossa takana on oikeasti muurattu palomuuri ja sen päällä lujalevy, että saisin seinän samaan tasoon. Tai se oli alkuperäinen suunnitelma kun ajattelin aluksi levyttää vain seinän.

edit: nuo panelit eivät siis mene aivan kulmaan asti, vaan ne loppuvat juuri tuohon pönttöuunin kulmaan. Kuvassa näyttää että olisivat koko seinän matkalta, kun uunin päällä on nuo halogenitvalot. Tarkasti kun katsoo niin ylimmän panelin yläreunasta näkee kohdan mihin panelit yltävät.

attachment.php

attachment.php

Laitetaan nyt kuva suoraan tähän. Näkyyköhän kuva? Tuo uusi kuvien uppaus ei oikein tykkää mun selaimesta. Pitää nuo laatat piikata irti tuosta ja valaa lattia samaan tasoon ja vetää vaikka antiikkilaasti siihen. Nuo laatat laitoin tuohon aikaisemmin vuolukivipintaiselle kevyttakalle, joka sai lähteä pönttöuunin tilalta pois.

katso liitettä 68166

Joo, mulla sama homma, eli hormi on tuossa takana/nurkassa, joten jos paneloin tuon seinäpätkän niin pitää jättää myös min. 10cm väliä hormiin paneleista.
Pohjanmaan pönttöuunista sain tarjouksen, olikohan 3500e pystytettynä, pitäisi voittaa vielä lotossa jotta saisi tuohon rahat.

Mistäs Inskan uuni oli, vai teitkö itse, mitä kustansi?

Muurari teki uusista tiilistä tuon uusiin kuoriin. Pyysin tarjouksen myös Pohjanmaan pönttöuunista, mutta se oli saman hintainen kun muurarin tarjous. Hintaa siis tuli 3300 €, jossa on mukana myös ullakolle muurattu sulkupelti mallia saneerauspelti. Sen osuus taisi olla jotain reilu satanen. Mulla tekijän ratkaisi se, että halusin mielummin tiilistä muuratun uunin, enkä valuosista tehtyä. Työn osuus oli muistaakseni päälle pari tonttua tosta, joten kotitalousvähennyksen jälkeen hinta ei ollut niin paha. Vanhasta kevyttakasta sain myymällä muistaakseni 750€, joten siitäkin sai vähän rahaa tuohon. Ei mulla olisi ollut varaa tuota teettää, jos ei olisi voinut käyttää kotitalousvähennystä. Olin sen verran tyytyväinen tuohon muurariin, että tulee todennäköisesti mulle laittamaan leivinuunin myös pystyyn. Laskin ettei 900€:n hinnan takia kannata lähteä itse muuraamaan. Tuo hinta siis kotitalousvähennyksen jälkeen. Onhan sekin paljon rahaa, mutta mulla menisi ainakin viikko siihen muuraamiseen ja teen aika paljon muita hommia valmiiksi siinä ajassa.

http://rakennusprojekti.fi/?p=1476

Alakerran märkätilojen lattiat hiottu ja primeroitu ja vedeneristysmassa vedetty kertaalleen. Tänään todennäköisesti illalla myöhemmin uusi kerros ja huomenna sitten varmaan hiotaan muita lattiota jos ei laatoittamaan pääse. Riippuu siis ihan miten kuivuu. 12 tuntia ainakin saa olla kuivumassa rauhassa.

Eli tänään varmaan taas yöksi raksalle, onpahan aamulla valmiina hyppäämään haalareihin.

Mikähän mielenhäiriö iskenyt, kun oon alkanut pyöritellä seuraavan kämpän pohjaa mielessäni...

Ihan huomioonotettavia vinkkejä:

Rakentaja, säästä 50 000 euroa

http://www.iltalehti.fi/taloextra/2011071214045454_tx.shtml

Pakko mainita asiaan sopivasti liittyen että laskin kaikki kustannukset WC:n, saunan ja kylpyhuoneen osalta. Blogissa tarkemmin eriteltynä kaikki materiaalit, menekit ja niiden hinnat.

En osaa sanoa onko kallista vai halpaa. En kuitenkaan käyttänyt mielestäni kaikkein halvimpia materiaaleja, mutta en toisaalta todellakaan kelleinpiakaan. Ihan perustavaraa mielestäni. Kustannukset meni kokonaisuudessaan näin:

• WC: 3099,32 €.
  • Kylpyhuone: 2447,95 €.
  • Sauna: 3886,02 €.

Alle kymppitonniin siis päästiin. Tosin LVI-osat hanoja lukuunottamatta sitten erikseen, mutta pöntöt, kalusteet jne. tietenkin mukana, kuten ovet ja ikkunat.

Rakentaja, säästä 50 000 euroa

Ihan hyvin säästää kun laskee tuosta ensin kaikki työn osuudet (itte teen perkele) ja rakentamiseen, suunnitteluun ja työnjohtoon liittyvät pois. :D

Back
Ylös Bottom