Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Jos on tosiaan _täystiilitalo_ eikä normi tiiliverhoiltu puutalo, niin ei kai tuon turvallisempaa rakennetta olekaan. Toki tuohon aikaan ei kosteuseristeitä tunnettu, joten kylppärirempan kanssa voi tulla kuivattelemista.

Itsekin vastasin olettaen että olisi perinteinen puurunkoinen tiiliverhouksilla. Siis tuohon alajuoksujen tarkistamiseen...

Yläkerta oli tehty tosiaan tiiliverhouksella. Tosin käytiin fiilistelemässä siinä lähistöllä ja kyllä siinä sittenkin liikenteen melu kuuluu vähän liikaa, 9-tie menee kolmen sadan metrin päästä, joten siitä tulee paljon melua. Kohde ois ollu tuossa Muuramessa ja kuntotarkastus olisi suoritettu vasta sitten kun tarjous on hyväksytty (kuntotarkastus ehdolla, eli kämpän pitää olla kunnossa jotta tarjous hyväksytään). Sijainti hyvä, eli järven rannalla + iso piha, koulut ja päiväkodit vieressä. Jos autoja menee tunnissa useampi sata ja jokaisella vauhtia väh. 80kmh, niin rengasmelun pauhu on kyllä aika kova, joten sai unohtaa ja keskittyä taas lupahakemusten lähettämiseen :)

http://rakennusprojekti.fi/?p=1423

Siinä vähän viimepäivien aikaansaannosta. Olin itse pari yötä raksalla, pääsi maalaamaan illallal myöhään ja aloittamaan aamulla aikaisin. Ollaan siis vaimon kanssa maalailtu ulkoverhousta. Järkyttävän kokoinen urakka tuo kaikkien koristekikkareiden kanss. Ja talo kun on melkein 9 metriä korkea, niin ei ihan telineiltä maalata koko taloa kun ei mitään hakirautaa jaksa alkaa kasaamaan ja purkamaan ja jotkut alumiinirimpulat on aika huteria. Eli joutuu yläosien maalaamiseen ottamaan vielä nostimen. Jos joku tietää Jyväskylässä jonkun joka tuollaisen vuokraisi/lainaisi halvalla, niin ilmotelkaapa mulle. Muuten joutuu tyytymään konevuokraamoon ja se on sitten satkun pintaan per päivä.

Yläkerrassa on laminaatit lattiassa ja nyt on kaikki maalattavat pinnat sisällä maalattu ja lämmin vesikin vihdoin kiertää laatassa, eli viikon päästä päästään tekemään alakerran lattioita. Yläkerrassa ei puutukkaan enää kuin kylppärin katon panelointi, väliovet ja listat. Niin ja toki sähkökikkareet, mutta ne tulee sähkäri laittamaan.

http://rakennusprojekti.fi/?p=1432

Nyt on sitten maalaushommat sisällä tehty kaikilta osin ja tapetit yläkerran makkarissa paikoillaan. Alakerrassa tapettia tulee yhdelle seinälle olkkarissa ja se tehdään vasta kun pölyttävät hommat on tehty. Lattiaa kun pitää vähän hioa vielä jostain kohdista.

Ulkona on maalattu alakerran elementit yhtä seinänpätkää vaille kahdesti ja räystäslaudatkin kertaalleen.

Nyt jos ei tule takapakkeja, niin tämän kuun lopussa on sisätyöt varsin pitkällä! Saattaa olla että tuonne muutetaan jo syyskuun alussa...

Itseänikin alkanut kutkuttelemaan oman kämpän rakennuttaminen/rakentaminen, sillä tuntuu täällä Pirkanmaalla joutuvan maksamaan mansikoita jo tuollaisista pienelle vuokratontille kyhätyistä 40-luvun rintamamiestaloista. Asumismuotoja on vertailtu kovasti ja yksi 2012 valmistuva rivitalo-osakekin on jo varattu mutta kyllä se omakotitalo taitaa sopia paremmin meidän tarpeisiin. Nyt pitäisi sitten vain saada tarjouskilpailun kautta mieluinen tontti hankittua.

Koska olen itse aika vaatimaton enkä kaipaa kovinkaan modernia asumusta, avopuolison sitä taas halutessa ollaan päätymässä pieneen n. 85-100neliön talopakettiin. Tällä hetkellä varteenotettavin vaihtoehto on tuo Kastellin Economy mallisto mutta kertokaapa kokeneemmat minulle onko ihan utopiaa kuvitella saavansa n. 220 000e budjetilla oma koti jos talopaketti+tontti maksaisivat n. 150 000e? Tontti jota havitellaan on tasamaatontti, jolta on purettu vanha asuinrakennus pois enkä usko sen vaativan paalutuksia. Lämmitys luultavasti sähkö+varaava takka+ilmalämpöpumppu. Siivoukset, pihat yms. tehdään itse ja pystyn osallistumaan muihinkin työvaiheisiin sekä kaikki rakentamisen työkalut löytyy työnantajan kautta.

Koska olen itse aika vaatimaton enkä kaipaa kovinkaan modernia asumusta, avopuolison sitä taas halutessa ollaan päätymässä pieneen n. 85-100neliön talopakettiin.

Saattaa olla jo tuttu malli, mutta laitetaanpa vielä linkki kun tästä kokoluokasta oli kerran puhe:

http://www.lappli.fi/suomi/talomallistot/modernit/sinirastas-92

Käytiin katsomassa ko. mallia kun siitä sattui olemaan esittely tuossa naapuripaikkakunnalla. Hyvin käytetyt neliöt mielestäni ja ei pahan näköinen lootikko, kun pidän moderneista malleista muutenkin. Tupakeittiö oli todella korkea ja toi hyvin tilantuntua isojen ikkunoiden kanssa. Terassiratkaisu vaikutti myös toimivalta - apukeittiöstä pääsi talon sivulle rakennettua terassia myöten tuolle isommalle terassille. Sitä ei tuohon 3d-malliin ole piirretty lainkaan jostain syystä.

...

Koska olen itse aika vaatimaton enkä kaipaa kovinkaan modernia asumusta, avopuolison sitä taas halutessa ollaan päätymässä pieneen n. 85-100neliön talopakettiin. Tällä hetkellä varteenotettavin vaihtoehto on tuo Kastellin Economy mallisto mutta kertokaapa kokeneemmat minulle onko ihan utopiaa kuvitella saavansa n. 220 000e budjetilla oma koti jos talopaketti+tontti maksaisivat n. 150 000e? Tontti jota havitellaan on tasamaatontti, jolta on purettu vanha asuinrakennus pois enkä usko sen vaativan paalutuksia. Lämmitys luultavasti sähkö+varaava takka+ilmalämpöpumppu. Siivoukset, pihat yms. tehdään itse ja pystyn osallistumaan muihinkin työvaiheisiin sekä kaikki rakentamisen työkalut löytyy työnantajan kautta.

Riippuu vähän onko tossa 150 000 kuinka paljon tontin osuus? Toisin sanoen oman työn osuus ja se mitä talopakettiin kuuluu sanelee hyvin pitkälle homman. Periaatteessa joku 170 000€ 85m2 talosta ei kuullosta ihan mahottomalta. Toisaalta ne 100 ensimmäistä neliötähän maksaa yleensä enemmän kun ne 100 seuraavaa.

Saattaa olla jo tuttu malli, mutta laitetaanpa vielä linkki kun tästä kokoluokasta oli kerran puhe:

http://www.lappli.fi/suomi/talomallistot/modernit/sinirastas-92

Kiitos ihan varteenotettavasta vinkistä :)

Riippuu vähän onko tossa 150 000 kuinka paljon tontin osuus? Toisin sanoen oman työn osuus ja se mitä talopakettiin kuuluu sanelee hyvin pitkälle homman. Periaatteessa joku 170 000€ 85m2 talosta ei kuullosta ihan mahottomalta. Toisaalta ne 100 ensimmäistä neliötähän maksaa yleensä enemmän kun ne 100 seuraavaa.

Tontin osuus on 30 000-40 000e välillä. Kastellin muuttovalmiit Economyt 115 000-135 000e hintaisia ja kuluja tulee sitten tietysti paljon päälle.

JAhas, jotta vituiks meni sielläkin :D

Pieni vastoinkäymisiä joo. Ei oikeastaan edes jaksanut pahemmin harmittaa tuo väärä laatta. Olin niin huojentunut siitä että laatat yleensä saatiin paikalleen. Aika monta iltaa ja yötä tuli tuota asiaa stressattua.

Sun pihakuvissa on tosi hyvännäköisiä nuo kalkkikivet. Luo tosi hienon kontrastin pihan väritykseen. Saisitko niistä jotain lähikuvaa, mistä näkis kiven pintaa tarkemmin.

Miten jyrkkä tuo teidän pihatie on? Omalla tontille tulee jyrkkä tie, ja omassa pikku päässä pohtinu tuota rakentamisenajan liikennettä.
Talon valmistuttuahan voi aina ostaa nelivedon..

Back
Ylös Bottom