Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Vertailun vuoksi: mulla kesti kolme ja puoli päivää aluskatteen ja ruoteitten laitossa. n.200m2 kattopinta-ala ja kaks jiiriä. Ruoteet laitettu melkeen umpijaolla eli konesaumaa silmälläpitäen. Olin yksin katolla ja lautaa nostettiin telineiltä. Jiirien teko vei puolet ajasta. Muuten normi talon tekee lape päivässä.

Timban paketti näyttää tosi hyvin suunnitellulta ja kokoaminen tosi nopealta. Itekkin tuli mietittyä Terin pakettia ennen pitkään tavaraan päätymistä.

http://rakennusprojekti.fi/

Tein parikin artikkelia, eli toisessa päivän tapahtumia ja toisessa omia ajatuksia työturvallisuudesta.

Tuo on hyvä, että kirjoitellaan noinkin "tylsästä" aiheesta kuin työturvallisuus! Oma tärkeäksi valitettavasti havaitsemani homma on se, että telineet pitää olla oikeasti tarpeeksi lähellä taloa. Siihen oli joku maksimietäisyys määrättykin muistaakseni. Ei sitä uskoisi, että telineillä voi olla joku päivä mahallaan, mutta... ... ... talon räystäällä riittää yhdet telineet, mutta päädyissä voi olla se 2-3 telinekorkeutta.

Toinen tärkeä työturvallisuusseikka on mielestäni se, että jaksottaa työt niin, että pirteimmillään ollessaan tekee töitä ylhäällä ja sitten jos väsyneenämpänä haluaa vielä jotain tehdä, niin on sitten matalalla tai muuten turvallisemmissa hommissa. Toimii varmaan Timbankin tapauksessa, kun on itse rakentamassa ja pystyy vaikuttamaan aikatauluihin.

Toinen tärkeä työturvallisuusseikka on mielestäni se, että jaksottaa työt niin, että pirteimmillään ollessaan tekee töitä ylhäällä ja sitten jos väsyneenämpänä haluaa vielä jotain tehdä, niin on sitten matalalla tai muuten turvallisemmissa hommissa. Toimii varmaan Timbankin tapauksessa, kun on itse rakentamassa ja pystyy vaikuttamaan aikatauluihin.

Hyvä pointti! Lisäksi omalla työmaalla voi tehdä töitä sään mukaan. Tekee ulkona ja siellä katolla, kun on siihen sopiva keli ja sitten työskentelee sisällä kun ulkona on paha keli. Meidän tapauksessa jouduttiin tekemään noita ulkohommia jättipakkasessa, enkat -33 astetta, mutta kaikilla oli riittävästi vaatetta, poltimm kunnon nuotiota jossa sai lämmiteltyä raajat ja naapurin tallissa keiteltiin kahvit lämpösessä sopivin väliajoin. Ei siis tarvinnut jäisin jaloin ja sormin asentajienkaan katolla olla.

Työturvallisuus on todella tärkeä juttu. Ei vaan pidä siinäkään vetää överiksi. Maalaisjärjellä ja perusratkaisuilla pääsee todella pitkälle.

Pitää myös huomioida työmaan yleisessä siisteydessä se, että siellä ramppaa myös väkeä jolla ei ole turvakenkiä ja haalareita päällä. Eli siellä käy lapset jos sellaisia on, siellä käy uteliaat vieraat ja naapurit.

Ei siis kannata perseillä tämän asian kanssa huolimattomuuttaan.

Hyvä pointti! Lisäksi omalla työmaalla voi tehdä töitä sään mukaan. Tekee ulkona ja siellä katolla, kun on siihen sopiva keli ja sitten työskentelee sisällä kun ulkona on paha keli. Meidän tapauksessa jouduttiin tekemään noita ulkohommia jättipakkasessa, enkat -33 astetta, mutta kaikilla oli riittävästi vaatetta, poltimm kunnon nuotiota jossa sai lämmiteltyä raajat ja naapurin tallissa keiteltiin kahvit lämpösessä sopivin väliajoin. Ei siis tarvinnut jäisin jaloin ja sormin asentajienkaan katolla olla.

Työturvallisuus on todella tärkeä juttu. Ei vaan pidä siinäkään vetää överiksi. Maalaisjärjellä ja perusratkaisuilla pääsee todella pitkälle.

Pitää myös huomioida työmaan yleisessä siisteydessä se, että siellä ramppaa myös väkeä jolla ei ole turvakenkiä ja haalareita päällä. Eli siellä käy lapset jos sellaisia on, siellä käy uteliaat vieraat ja naapurit.

Ei siis kannata perseillä tämän asian kanssa huolimattomuuttaan.

Tyo työmaan siisteys on kyllä semmonen juttu että näkyy jo motivaatiossakin tulla aamulla töihin, melkein naurattaa kun aamulla pääsee aloittamaan siistiltä työmaalta eikä ensimmäisenä tarvi potkia lautaläjiä sirkkelin edestä jne... Myöskin antaa fiksun kuvan rakennuttajasta ja pysyy paremmissa väleissä timpurien kanssa kun tekee jotain oikeasti hyödyllistä eikä vain käy suuta soittamassa työmaalla...

Työmaalle tuodon tavaran suojaus tulisi kuulua jokaisella päivittäisiin hommiin jo ihan senkin takia että kaikki tavara tulee käytettyä ja myöskin huomattavasti mukavampi kun ei tarvi jäisiä/lumisia lautoja käsitellä...

Propsit timballe siististä työmaasta kyllä, jatka vaan samaan malliin niin hyvä tulee...

Oma tärkeäksi valitettavasti havaitsemani homma on se, että telineet pitää olla oikeasti tarpeeksi lähellä taloa. Siihen oli joku maksimietäisyys määrättykin muistaakseni.
25 senttiä on tuo mitta, sen jälkeen pitäisi olla kaide myös telineen ja seinän välissä.

Timbalta hyviä pointteja, siisteys on todella merkittävä tekijä työn turvallisuuteen ja sujuvuuteen liittyen. Siinä romuläjässä pyöriessä ei valmista saa aikaan nimeksikään, kun kaikki aika kuluu kompastellessa ja tavaroita etsiessä. Ja huomattavasti mukavampihan se on tehdä hommia kun ei ihan koko aikaa tarvitse köhiä keuhkojaan pihalle pölyn takia. Ja mitä noihin nostokuviin tulee, niin se tosiaan näytti että elementtiä nostetaan suoraan talon ja samalla timpurin yli, mutta hyvä jos ei näin ollut. Taas se toinen kuva elementin alta, hyvä ettei siellä kukaan suoraan alla seissyt, mutta turhaa se silti on mennä niin lähelle taakkaa aivan turhaan. Se ei vaadi kuin yhden krapulaisen talotehtaan työntekijän asentamassa nostopisteitä elementteihin, niin elementti sieltä nosturin koukusta putoaa. Todella harvinaista lienee, mutta siltikin nostojen kanssa oltava aina tarkkana.

Talon yli se elementti nostettiin, tosin vain siitä ensimmäisen ristikon yli ja sitten talon etupuolelta pyöräyttivät toiselle puolelle. Ei oikein ollut mahdollista muualta nostaakaan. Timpuri käveli samalla sinne minne se elementti nostettiin.

No se siitä, vahinkoja voi sattua noissa, etenkin jos ois tuulinen ilma. Meidän tapauksesta oli pakkasta, mutta tuulta ei ollenkaan.

Timbalta hyviä pointteja, siisteys on todella merkittävä tekijä työn turvallisuuteen ja sujuvuuteen liittyen. Siinä romuläjässä pyöriessä ei valmista saa aikaan nimeksikään, kun kaikki aika kuluu kompastellessa ja tavaroita etsiessä. Ja huomattavasti mukavampihan se on tehdä hommia kun ei ihan koko aikaa tarvitse köhiä keuhkojaan pihalle pölyn takia.
Voi vittu. Just näin! 100% totta. Itse en ole saanut oikeastaan aikaan mitään koko viikkoon kun olen vain kompastellut työmaalla ja kiertänyt rojuja lattialla. Takkaa olen poltellut ja kaljaa juonut. Ja nyt löytyi taas uusi ongelma joka lannisti täysin enkä jaksa tehdä taas mitään kun vituttaa niin paljon.

Nyt olen tosi lähellä että luovutan koko paskan.

Voi vittu. Just näin! 100% totta. Itse en ole saanut oikeastaan aikaan mitään koko viikkoon kun olen vain kompastellut työmaalla ja kiertänyt rojuja lattialla. Takkaa olen poltellut ja kaljaa juonut. Ja nyt löytyi taas uusi ongelma joka lannisti täysin enkä jaksa tehdä taas mitään kun vituttaa niin paljon.

Runnot vaan väksisin paskan läpi. Ei siinä muu auta. En tiedä mikä ongelma nyt on vastassa, mutta kyllä sekin tekemällä / järkkäilemällä voitetaan. Tossa tilanteessa ongelmatkin saa helposti väärät mittasuhteet.

nimimerkki. vitutuksen voimalla rakentanut

Talvi vaikuttaa myös varmasti paljon vitutukseen, tai lähinnä valon puute, vaikka aurinko jo alkaa vähän näkyäkkin. Huomaan tuon kyllä joka talvi, kun on tullut monta vuotta jo omaa projektia tehtyä. Itsellä on vielä sellainen kiva lisä tuossa hommassa, että mulla on työmaalle kolmen tunnin ajomatka ja yleensä vain pari päivää aikaa tehdä hommia. Huononakin päivänä tai väsyneenä on pakko vain yrittää tehdä jotain. Talvella lisäksi saa ensin lämmittää talon ja kolata pihaa veren maku suussa ennen kuin voit ruveta tekemään mitään. Sanonkin itselleni että moni omakotitalorakentaja pääsee helpommalla, kun työmaat on lähempänä ja on enemmän valinnanvaraa koska mennä hommiin. Pääsee kotiin suihkuun, (lämpimään) sänkyyn nukkumaan ja syömään kunnolla. Välillä oikeasti naurattaa kun "rakennetaan" taloa ja se on niin perkeleen raskasta, vaikka todelisuudessa timpurit tekee hommat ja itse vähän siivoillaan niiden jälkiä. Enkä tarkoita tässä nyt Huppea, vaan niitä lähes avaimet käteen rakennuttajia.

Kesällä jaksaa tehdä aamukuudesta puoleen yöhön ja ihmettelee että onko kello jo noin paljon. Talvella on helvetin vaikeaa ruveta tekemään ylipäätänsä yhtään mitään työmaalla. Lisäksi kun vituttaa, niin tekee mieli luovuttaa. Kesällä kun vituttaa niin haluaa kahta kauhemmin korjata virheen. Jos multa kysyttäisiin (mutta kun ei kysytä mutta vastaan silti), niin lähtisin vaikka viikoksi kanarialla juomaan olutta ja motivaatio voisi olla taas kevään ihan eri luokkaa. Silloin kuin vaan vituttaa ja tekee mieli juoda kaljaa, niin kannattaa siivota ja järjestellä tavaroita. Se on mun neuvo.

Talvi vaikuttaa myös varmasti paljon vitutukseen, tai lähinnä valon puute, vaikka aurinko jo alkaa vähän näkyäkkin. Huomaan tuon kyllä joka talvi, kun on tullut monta vuotta jo omaa projektia tehtyä. Kesällä jaksaa tehdä aamukuudesta puoleen yöhön ja ihmettelee että onko kello jo noin paljon. Talvella on helvetin vaikeaa ruveta tekemään ylipäätänsä yhtään mitään työmaalla. Lisäksi kun vituttaa, niin tekee mieli luovuttaa. Kesällä kun vituttaa niin haluaa kahta kauhemmin korjata virheen. Jos multa kysyttäisiin (mutta kun ei kysytä mutta vastaan silti), niin lähtisin vaikka viikoksi kanarialla juomaan olutta ja motivaatio voisi olla taas kevään ihan eri luokkaa.

Varmasti näinkin. Irrottautuminen on myös hyvä idea. Multa ei olisi vaan irrottautuminen todennäköisesti onnistunut. Jossain vaiheessa oli semmonen tilanne että pakoon ei projektia olisi päässyt edes kuuhun. "Äkkiä vaan paska valmiiksi tai pää sekoaa" oli jossain vaiheessa ainut ratkaisumalli joka päässä pyöri. Henkilokohtaisesti en olisi projektia etelään pakoon päässyt. Nämä on luonnekysymyksiä.

Kevennysyritys:

Löytäiskö joku sen viestin threadin alkupäästä missä joku ihmetteli rakentamisen vaikeutta. Hyvällä suunnittelulla ja laskelmilla homma on helppoa. Urakkasopimukset laaditaan niin että mitää mahdolisuuksia ongelmiin ei jää. Tuntimiesten kanssa niinikään sovitaan hommat niin että mikään ei mene pieleen. Jne ...

Uskaltaako joku tunnustaa? :)

Itse olen melkein sitä mieltä, että liian tiukat sopparit niitä ongelmia aiheuttaakin. Suuret linjat ja raha-asiat pitää sopia, mutta muuten pitää käyttää luovuutta ja neuvotella ja neuvotella ja neuvotella.

Varmaan tässä kaikkea paskaa vielä niskaan tulee. Meinasi sitä säätöä meilläkin alussa olla, venyi ja venyi se että pääsi hakeen lupia ja talvi tuli päälle. Maha kuralla sai jännittää että ehditäänkö tehdä perustuksia ylipäätää ennen talvea. No onnistuu ne toki talvellakin, mutta siinä sai jännittää, että miten kauan kaivinkone saa olla tontilla ja että jos tulee liukasta, niin miten pääsee rinnettä ylös sora-autot ja betoniautot.

Paskat se rakentaminen mitään helppoa ole. Silloin pitää vaan yrittää ottaa tilanteesta kaikki irti kun joku homma menee putkeen!

Tälläinen kysymys että onko kelläään kokemusta että muutatte omakotitalon pienkerrostaloksi? Eli ostatte vaikka 200m2 okt ja rakennatte 5 asuntoa siihen, kuinka helppo on saada luvat ja onko mitään hyviä vihjeitä?

Tälläinen kysymys että onko kelläään kokemusta että muutatte omakotitalon pienkerrostaloksi? Eli ostatte vaikka 200m2 okt ja rakennatte 5 asuntoa siihen, kuinka helppo on saada luvat ja onko mitään hyviä vihjeitä?
Itse "haaveilen" sellaisesta, että ostan tontin jostain hyvältä omakotitalo alueelta
ja rakennutan sinne kylmäaseman josta myyn edullisestin polttoaineita:rolleyes:
Luvat voi olla tietenkin kiven takana:D
Toinen "haaveni" on ostaa asunto hyvältä alueelta ja luovuttaa se sitten vaikka mustalaisten käyttöön.
Ensin vaan pitää rikastua, että pääsen toteuttamaan nämä fantasiat:D

Arvasin että tulee mikki hiiret soittaa suutansa vaikka esitin ihan asiallisen kysymyksen. No pojat kunhat nyt pääsette itse asunnoissa kaksinumeroiseen lukuun ni tulkaa sit vittuilee. P.S odotan että kupla vähän tyhjentyy ja parin vuoden päästä ostan kerrostalon, tuttu on ostanut jo monta. Omassa kotikaupungissani on tehty monta tollaista että vanha okt on muokattu pienkerrostaloksi eli tehty erillisiä sisäänkäyntejä ja erilliset asunnot, mutta näköjään se on vain joittenkin aivoille liikaa.

Ripee tiedätkö mikä erottaa meidät toisistaan, se että minä pystyn pitämään kuria näille mustalaisille omassa kaupungissani jos vaikka vuokraisinkin sen asunnon niille, harva mies voi näin sanoa.

Arvasin että tulee mikki hiiret soittaa suutansa vaikka esitin ihan asiallisen kysymyksen. No pojat kunhat nyt pääsette itse asunnoissa kaksinumeroiseen lukuun ni tulkaa sit vittuilee. P.S odotan että kupla vähän tyhjentyy ja parin vuoden päästä ostan kerrostalon, tuttu on ostanut jo monta. Omassa kotikaupungissani on tehty monta tollaista että vanha okt on muokattu pienkerrostaloksi eli tehty erillisiä sisäänkäyntejä ja erilliset asunnot, mutta näköjään se on vain joittenkin aivoille liikaa.

No kyllä tuo kieltämättä hieman oudolta äkkiseltään kuulostaa. Omakotitalon muuttaminen pienkerrostaloksi!?
Jos ja kun omakotitalo on tehty asianmukaisesti suunnitellen, niin talon kaikki rakenteet perustuksia, vesijohtoa, viemäriputkia, sähkökaapeleita yms. myöden on mitoitettu yhden talouden tarpeita varten.
OK-talon muuttaminen paritaloksi voisi onnistuakin, mutta jos talon "liitymien" kapasitetti aletaan jakamaan vaikka 5-6:en talouden tarpeisiin tulee aika äkkiä ongelmia.

Tuollainen remontti vaatisi aika mittavia muutoksia ihan perusrakenteisiin ja melkempä väittäisin että edullisemmaksi tulee tehdä alusta alkaen uutta. Lupa-asiat ovat toinen asia minkä kanssa on varmasti aika vääntäminen. En väitä että tuo täysin mahdoton olisi toteuttaa, mutta jos aiotaan tehdä määräysten ja lakien mukaan niin aika monta ongelmaa on ratkaistavana.

Mä muutan itse ensi kesänä uuteen erillistaloon, joka on rakennuttu 3:n muun talon kanssa vanhan ison omakotitalon tontille. Ratkaisevia juttuja on tontin rakennusoikeus ja kaava. Pientaloalueeksi kaavoitetulle alueella et pääse pienkerrostaloja rakentamaan tai "muuttamaan kertsiksi" (siellä sanotaan usein max. 2 asuntoa per talo), isot yhtiöt kiertää tuota tekemällä kaksikerroksisia paritaloja vieri viereen, rakennusoikeuden puitteissa toki. Näita "mummo kuolee", perikunta myy ison tontin johon rakennetaan paritaloja/erillistaloja tehdään täällä Espoossa koko ajan. Meidänkin naapurustossa on varmaan 4 tuollaista työn alla.

Gryndaus on sellaista puuhaa, että siinä palaa helposti perintörahat, jossei tiedä mitä tekee. Jos pelimerkkejä touhuun riittää hommaat kaveriksi jonkun paikallisen kaavan ja rakennusvalvonnan toimintatavat tuntevan arkkitehdin niin se selvittää sulle mikä on mahdollista missäkin ja mikä ei. Paljon paremmalta idealta tää tuntuu kuin päiväkaupan käyminen pörssissä ilman mitään ymmärtystä perusasioista :hyvä:

Sorry jos suutuit, mutta ei todellakaan ollut tarkoitus loukata sua tai ketään muutakaan:wtf:
Kunhan nyt yritin viljellä "huumoriani" ;)
Tarkoitatko tuolla 2 numeroisella luvulla sitä, että montako asuntoa olet omistanut/myynyt?
Jos tosissasi tuollaista omakotitalon muuttamista pienkerrostaloksi meinaat, niin sitä kannattaa kysyä paikkakunnan rakennusvalvonnasta.
Mutta vielä kerran SirMax, ettei tää "mikki hiiri" vittuiluksi sitä tarkoittanut;)

Back
Ylös Bottom