Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Päivitystä pukkaa!

http://rakennusprojekti.fi/?p=352

Naapurissa alkoi tapahtumaan!

EDIT: Mitkähän patterit kestäis edes siedettävästi pakkasta. Biltemasta saa sikahalvalla (10 kpl 2 euroa) sormiparistoja, mutta ei nuo kestä yhtään pakkasta. Muutaman kuvan pystyy ottaan ja sitten ilmottaa kamera että vaihda patterit. Taas lämpimään tultaessa toimii hienosti. Ei vika, vaan ominaisuus mutta kai noissa eroja on?

Lithium paristo kestää myös pakkasella! Ja osta samantien ladattavat versiot!

Päivitystä pukkaa!

http://rakennusprojekti.fi/?p=352

Naapurissa alkoi tapahtumaan!

EDIT: Mitkähän patterit kestäis edes siedettävästi pakkasta. Biltemasta saa sikahalvalla (10 kpl 2 euroa) sormiparistoja, mutta ei nuo kestä yhtään pakkasta. Muutaman kuvan pystyy ottaan ja sitten ilmottaa kamera että vaihda patterit. Taas lämpimään tultaessa toimii hienosti. Ei vika, vaan ominaisuus mutta kai noissa eroja on?

http://vee73.hi.fi/kuvat/AAA%20paristotesti/

Joku äijä testaillu pattereita. Sekavat sivut mutta jotain suuntaa saa noista kuvista ja käppyröistä.

Nyt kaipailtaisiin kokemuksia eri "Avaimet käteen" toimituksista, omat suunnitelmat menneet uusiksi moneen kertaan ja nyt on niin paljon hässäkkää päällänsä että tämä ensimmäinen omakotitalo tullaan ottamaan avaimet käteen periaatteella. Autokatos/varasto tehdään itse siinä sivussa.

Design taloa ollaan alustavasti kaavailtu ja edustajan kanssa käyty keskustelua asian tiimoilta. Tulossa siis noin 150 neliötä yhteen tasoon.

Onko palstalaisilla kuinka kokemuksia muista toimijoista ?

Paljonko kannattaa maksaa perustussuunnittelusta? Entä LVI-suunnittelusta? Onko 500e per suunnitelma kohtuullinen hinta?

Minkälaisia tuntiarvioita teillä on ollut omakotitaloprojektissa? Vastaava heitti hihasta arvion, että 1500 tuntia voisi olla hommia talossa pakettitoimituksen lisäksi. Kahdelta kirvesmieheltä menisi siis noin 4-5 kuukautta tuon tekemiseen? Toisin sanoen kirvesmiesten hinnaksi tulisi n. 50000 euroa, jos ei itse osallistu varsinaiseen rakentamiseen. Miltä kuulostaa, onko pahasti metsässä?

Kyseessä 1-kerroksinen talo, neliöitä reilu 160.

Paljonko kannattaa maksaa perustussuunnittelusta? Entä LVI-suunnittelusta? Onko 500e per suunnitelma kohtuullinen hinta?

Minkälaisia tuntiarvioita teillä on ollut omakotitaloprojektissa? Vastaava heitti hihasta arvion, että 1500 tuntia voisi olla hommia talossa pakettitoimituksen lisäksi. Kahdelta kirvesmieheltä menisi siis noin 4-5 kuukautta tuon tekemiseen? Toisin sanoen kirvesmiesten hinnaksi tulisi n. 50000 euroa, jos ei itse osallistu varsinaiseen rakentamiseen. Miltä kuulostaa, onko pahasti metsässä?

Kyseessä 1-kerroksinen talo, neliöitä reilu 160.

Mulla perustussuunnitelma tuli paketin mukana, mutta lisäkustannukset kusipäisestä perustussuunnittelijasta oli about 10 - 15 000€. Kannattaa ottaa tämäkin huomioon ennekuin tekee päätöksen ottaa se 50€ halvempi perustussuunnittelija.

Mulla perustussuunnitelma tuli paketin mukana, mutta lisäkustannukset kusipäisestä perustussuunnittelijasta oli about 10 - 15 000€. Kannattaa ottaa tämäkin huomioon ennekuin tekee päätöksen ottaa se 50€ halvempi perustussuunnittelija.
Totta tuokin. Nuo suunnittelijat on sellaisia, joita minulle on suositeltu, joten olen ihan luottavaisella mielellä sen suhteen. Lähinnä haussa on nyt vaan se hintahaarukka mitä nuo maksaa, kun ei oikein ole käsitystä tuosta.

Samaten tuosta omakotitalon työntuntien määrästä olisi kiva kuulla arvioita, että pystyy budjettiin laittamaan yhtään oikean suuntaisen summan palkoille.

Samaten tuosta omakotitalon työntuntien määrästä olisi kiva kuulla arvioita, että pystyy budjettiin laittamaan yhtään oikean suuntaisen summan palkoille.
Tuo riippuu aivan helvetisti talosta; ultrasimppeli suorakaiteen muotoinen viistokatto vie satoja tunteja vähemmän kuin monimuotoinen erkkereillä ja kattoleikkauksilla jne. varustettu talo vaikka neliöitä olis täsmälleen sama määrä. ;) Piirustuksien perusteella voisi sanoa jotain. Jos meinaa teettää kaiken ulkopuolisella kannattaa valita todella simppeli/suoraviivainen pohjaratkaisu, ainakin jossei ole varaa venyttää budjettia n x 10000 Eur.

LVI-suunnitelmat saa alle tonninkin, mutta kyllä se 1000-1400€ kannattaa varautua maksamaan. (hyvämaineiset suunnittelijat)

Perustusuunnitelmassa ei ole niin paljon piirrettävää, mutta maaperätutkimus noi kustantaa itsessään 500-1000€. Yleensä maaperätutkimuksen tekijä antaa perustamistapalausunnon minkä perusteella rakennesuunnittelija tekee perustuskuvat.

Sähkösuunnitelmia on laidasta laitaan ja paljon variaatioita. Peruskuvat saa 500€, mutta jos iso talo ja monimutkaisia järjestelmiä (automaatiota yms.) voi hinta olla helposti 3x tuon.

Sunnittelijoilta kannattaa pyytää tarjoukset. Suunnittelussa ei tosin kannata säästää. Virheet suunnitelmissa maksaa ja hyvämaineiset suunnittelutoimistot kantavat myös vastuunsa jos ovat mokanneet.

Meillä on vaatehuoneessa ikkuna. Onko mitään esteitä rakenteellisesti tms. jos peitän ikkunan peilillä?

Moro,
laitoin pari lausetta tuonne esittäydy palstalle ja pistetään tänne vähän tarkempaa tietoa. Eli ollaan aloittamassa oman talon rakennus projektia, talo rakennetaan länsisuomeen, talopaketti vaihtoehtoja on jäljellä kolme: jukkatalo, omatalo sekä kastelli, eli pari elementtiä ja yksi precut. Asennuksen otamme vesikatto asennettuna, josta sitten eteenpäin jatkamme omin voimin. Paketti otetaan tontille joskus loppu syksystä/alku talvesta, tämä siksi koska en itse pysty osallistumaan juurikaan rakentamiseen sitä ennen. Talvi on kuitenkin kokonaan lomaa, jolloin aikaa rakentamiseen löytyy.

Syy miksi rekisteröin nimimerkin ja kirjoitin palstalle on, että olen lueskellut pakkiksen rakennuspalstaa ja täällä keskustelu on helvetin asiallista ja mennään ns. jalat maassa!! Toivottavasti pystyn samaan asenteeseen kuin muut kirjoittajat.

Seinä purettu... välillä näin päin... eli viimehetken suunnitelmanmuutos:
P1030400.jpg

Loput blogissa.

Moro,
laitoin pari lausetta tuonne esittäydy palstalle ja pistetään tänne vähän tarkempaa tietoa. Eli ollaan aloittamassa oman talon rakennus projektia, talo rakennetaan länsisuomeen, talopaketti vaihtoehtoja on jäljellä kolme: jukkatalo, omatalo sekä kastelli, eli pari elementtiä ja yksi precut. Asennuksen otamme vesikatto asennettuna, josta sitten eteenpäin jatkamme omin voimin. Paketti otetaan tontille joskus loppu syksystä/alku talvesta, tämä siksi koska en itse pysty osallistumaan juurikaan rakentamiseen sitä ennen. Talvi on kuitenkin kokonaan lomaa, jolloin aikaa rakentamiseen löytyy.

Syy miksi rekisteröin nimimerkin ja kirjoitin palstalle on, että olen lueskellut pakkiksen rakennuspalstaa ja täällä keskustelu on helvetin asiallista ja mennään ns. jalat maassa!! Toivottavasti pystyn samaan asenteeseen kuin muut kirjoittajat.

Tervetuloa! Opettele lukemaan myös rivien välistä muuten näitä asiallisia keskustelua, itselläni ja monella muullakin on mukana paljon myös mutu-tietoa. Keskustelu on täällä kuitenkin aivan toista kuin suomi24 tai rakentaja-foorumin hiekkalaatikot.

Käväseppä mun blogissa ja lukaise juttu Omatalosta:
Finndomon suurelementit ovatkin pienelementtejä
http://landetalo.blogspot.com/2010/10/finndomon-suurelementit-ovatkin.html

Auttaa ehkä valkkaamaan jonkin toisen toimittajan. Eli Jukkatalo vs. precut ;)

Back
Ylös Bottom