Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Sitten se että onko laatta 17e/m2 vai 25e/m2, on aivan yhdentekevää, jos pintaa on vaikkapa 40m2. 680e vs. 1000e, eli hintaeroa 320 euroa, onko tuolla nyt sitten aivan oikeasti merkitystä omakotitaloprojektissa kun pinnat ovat kuitenkin ne mitä joudut katsomaan ehkä seuraavat 15 vuotta. Tiedän, itse valitan aina "tonni sinne tonni tänne", mutta kun säästön tekee järkevissä kohteissa niin kyllä niitä tonneja säästyy.

Juuri näin. Onneksi meillä vaimolla on mielenkiintoa ja taitoa veivata noita hintoja myyjien kanssa. Katotaan sitten että kenet loppupelistä valitaan. Saapahan sitten ilmasta mainosta blogin kautta. ;)

Säästäminen vain säästämisen ilosta ei oikein koskaan ole järkevää. Mutta kahdesta hyvästä kannattaa valita se halvin ja yrittää vielä nipistää hintaa jos mahdollista. Ei ne persnetolla silti niitä myy! Vastapainoksi meiltä saa kyllä kehuja ja suosituksia kun homma toimii!

Hyvänä esimerkkinä oma Bosch jenkkikaappi, josta maksoin uutena 700€. Ovh. tonnin enemmän. Jos ei ole suhteita ja joutuu ostamaan kuluttajahinnoilla, niin eri ketjujen kesken rakennustavarossa eroja kilpailutuksen jälkeen n. 10-50%. Esim. Cascon aquastop 50 € Kodin Terra, 90 € K-rauta.
Huuto.netissä myytävät arpajaisvoitot eivät ole oikeata kilpailuttamista ;)
Olen ikuisesti kateellinen tuosta ostoksestasi. Ikuisesti.

69e maksoi muuten 10L Cascon primeriä.

Laatat ja laminaatit on hankala kilpailuttaa kun jokaisella on omat vaihtoehtonsa. Mieluummin menee yhteen putiikkiin ja pyytää halvimmat vaihtoehdot.

Kylppärin seinälaatat 10,90e/m2
KPH, KHH Lattialaatat 26e/m2
Laattalattian laatat 17e/m2
Upofloor tammiparketti, 2-sauvainen 24,80e/m2.

Laattojen vertailu on todella hankalaa. Yleensä siihen halpaan hintaan on syy. Yksi mikä kannattaa ottaa huomioon on se että lattiapintoihin kannattaa ottaa läpivärjättyä. Isommissa laatoissa kannattaa valita leikattu puristelaatta (vai mikä se nyt oli), varsinkin jos haluaa vaikka pienemmällä saumalla.

Eikös edullista laattaa kannata laittaa ainkain myös vessan ja kodinhoitohuoneen seiniin? Tulee varmasti siistimpi esim. tolla kybän laatalla kuin maalaamalla. Toisaalta jos ei laita itse tai on kallis tekijä niin se on eri homma.

Huuto.netissä myytävät arpajaisvoitot eivät ole oikeata kilpailuttamista ;)
Olen ikuisesti kateellinen tuosta ostoksestasi. Ikuisesti.

69e maksoi muuten 10L Cascon primeriä.

Googlettaminen tasaisin väliajoin jotain kalliimpaa tavaraa hankkiessa tuottaa joskus tulosta. ;) Toinen googlen tulos oli 8-leveän terassinoven löytäminen halvalla. Löytyi suoraan ylijäämävarastolta Skaalan terassiovi isolla lasilla puoleen hintaan verrattuna ovitehtailta tilattaviin. Uudessa RM:ssä on muuten testi terassiovista. Pitääkin lukaista, vaikka en minään alan raamattuna ja totuutena kys. lehteä pidäkkään. Oma ovi ei ainakaan vedä ja ei ole tullut vettäkään läpi.

Onneksi on halpa maku. Esim Pukkilan törkykalliit laatat on hirveimmän näköisiä mitä tiedän, siistin valkoisen italialaisen laatan löysi aivan tarjoushintaan. Samoin listat otin halvimmat kalvopinta-mdf:t mitä löyty. Tollainen hupen esittelemä lista toki sopii jos kämppä on muutenkin enemmän romanttisen tyylinen, mutta modernismin ystävälle yksinkertainen = halpa = hyvä. Noilla kruusailluilla listoilla on myös helppo vetää kunnon kitchitunnelma kämppään jos ei funtsi joka ikistä yksityiskohtaa piiruntarkkaan.

Tollainen hupen esittelemä lista toki sopii jos kämppä on muutenkin enemmän romanttisen tyylinen, mutta modernismin ystävälle yksinkertainen = halpa = hyvä. Noilla kruusailluilla listoilla on myös helppo vetää kunnon kitchitunnelma kämppään jos ei funtsi joka ikistä yksityiskohtaa piiruntarkkaan.

Olen ihan samaa mieltä.

Kyllähän minäkin saisin listat 750 eurolla tai vaikka 250 eurolla. Noitahan on erilaisia.

Jotain tän tapasta meinasin:

384_00wj5.jpg

565_007J4l.jpg

Joo se on se jännä juttu nuo listat jonka moni unohtaa budjetoida tai aliarvoi. Remontti/rakennus ei ole valmis jos ei listat ole paikallaan.Melkein kaikki yllättyy niiden hinnoista.Nuo listat on siinä lähemmäs 10 euron luokkaa kappale. En kyl listatalon hinnoista ole ihan varma,maler on tuota luokkaa.

Joo, listatalo on varmasti kalliimpi, peruslistoja katselin Rautiassa ja ne oli tosiaan 10e luokkaa kappale.

Yksi projektin kulmakivistä huomenna edesssä, lattiavalun kosteus% mittaus. Blogissa lisää juttua, seinissä jo maalit.

nostaa karvan pystyyn niin pinnasta tulee röpelöisempi? pitää testata sitten joskus.

nostaa karvan pystyyn niin pinnasta tulee röpelöisempi? pitää testata sitten joskus.

Pöh, saa maalin mukavammin telaan ja pirusti helpompi levittää tasaisesti ilman röpelöitä.

hupen ploki sanoi:
Se mikä on ärsyttävää niin heti paikalle päästyään sai taas kuulla kommenttia että "ei tuo tuonne mahdu, onpas ahdasta jne".

Hah, niin totta! Piti purra huulta ettei pahemmin vittuillut vastaan, sen jälkeen kun ovat saaneet romunsa sisään niin kaikki ylimääräinen tila teknisessä tilassa on hukkaneliöitä. Mieluummin käytän nekin neliöt omaksi hyödyksi kun putkarin miellytykseen.

Oliskohan tuo tekninen tila metri kertaa metri, voi olla jopa 1.2x1.2 ja hyvin sopi kaikki mitä piti.

Onko kukaan muuten keksinyt miten telan saa pestyä niin puhtaaksi että sitä voi käyttää toisenkin kerran? Muovipussiin sulkeminen toimi muuten (ei kuivu), mutta jos piti värisävyä vaihtaa niin eipäs olekaan kiva.

itse olen valuttanut telan päälle vettä pahvisesta mukista ja sulkenut pussiin. seuraavalla maalaus kerralla sitten rullannut telan kuivaksi jotain seinää vasten tai muuta tasoa, millä ei ole sillä hetkellä väliä maali raidoista. itse ainakin olen saanut näin telan niin kuivaksi ja puhtaaksi vanhasta maalista, että voi vaihtaa maalisävyä. jos koitat näin, niin muista rullata telaa eri kulmissa ja painopisteissä, että telan/akselin välistä puristuu myös mahdolliset vedet pois.

Onko kukaan muuten keksinyt miten telan saa pestyä niin puhtaaksi että sitä voi käyttää toisenkin kerran? Muovipussiin sulkeminen toimi muuten (ei kuivu), mutta jos piti värisävyä vaihtaa niin eipäs olekaan kiva.

Mulla on vuosia vanhoja uudenveroisia teloja, pointti on ettei osta sitä 3.90e telasettiä, kunnon telarulla maksaa vähintään 10 euroa + varsi. Pesee sen (lankatelan) vain hanaveden alla ja hinkkaa sitä silleen kuin runkkaisi, eli edestakaisin vetelee nyrkin sisällä niin pitkään jottei tule enää maalia veden mukana. Sitten kuivaa samaan tyyliin ja lopuksi vielä rullaa pyyhettä vasten ja tela on kuin uusi.

Toki kun maalaus lopetetaan, telasta otetaan maalit pois esim. morapuukon TYLSÄLLÄ puolella vuolemalla johonkin astiaan.

Jos on vettä ja lavuaari tarjolla niin ei muuta kun runsaalla vedellä huuhdelleen telaat lavuaarin pohjaa niin pitkään kunnes siitä ei enää irtoa väriä. Tämän jälkeen huolellinen kuivaus esim. talouspaperiin. Ei ihan hetkessä käy, mutta säästyy telat. Tämä onnistuu siis vain vesiliukoisilla maaleilla. Ei ihan halpis teloja kannata edes ruveta pesemään.

Päivitystä pukkaa!

http://rakennusprojekti.fi/?p=352

Naapurissa alkoi tapahtumaan!

EDIT: Mitkähän patterit kestäis edes siedettävästi pakkasta. Biltemasta saa sikahalvalla (10 kpl 2 euroa) sormiparistoja, mutta ei nuo kestä yhtään pakkasta. Muutaman kuvan pystyy ottaan ja sitten ilmottaa kamera että vaihda patterit. Taas lämpimään tultaessa toimii hienosti. Ei vika, vaan ominaisuus mutta kai noissa eroja on?

Back
Ylös Bottom