Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
^

Sullahan meni vilho pohjiin aika paljon muistaakseni?

Avaimet käteen paketit on kyllä mainioita tapauksia. Ennen ajattelin että riittää 30-50 ke lisähintaa pohjista ym. Tuohan palaa melkein sisustan muutoksiin kun tarkemmin tutkii sisältöjä. Ja vielä varmemmin jos ei tutki ja erehtyy paketin tilaamaan.

Miten sä Samo päädyit tähän aikaan vuodesta rakentaman? Jos joskus erehdyn itselleni rakentamaan niin pitää kyllä mökki olla vähintänkin tuossa vaiheessa jo elokuussa. On se vaan niin hemmetisti hitaampaa rakentaa näin talvella kun puolet ajasta menee siihen että kaivat kamoja lumesta.

Heh, ihan hyvä nyt on rakentaa. Syksyllä pohjat ja siitä runkoa lyömään. Parempi pakkasella, kuin syyssateella. Harvemmin pakkaslumi "vesivahinkoja" tekee toisin, kuin sade. Lunta tosin sateli laatikon sisään jonkin verran ennen katon umpeen saamista mutta pidetään talkoot lumien pois roudaamisessa. Kohta niitä pitäs päästä sulattelemaan ja kaivelemaan viemäriä jne. Lumen alta ei oo tarvinnu kertaakaan kaivamalla kaivaa mitään. Kaksi lauta/lankku nippua on ulkona pressujen alla joista olen pitänyt huolta ettei hautaudu lumeen kokonaan. Asian suhteen ei ole ongelmaa, kun ottaa tavarat oikeeseen aikaan tontille/työmaalle, saa sisällä suoraan ja eikun esim. villoittamaan. Ja toivottavasti sitten, kun kelit on lämpimämmät niin ollaan jo siinä vaiheessa, että sisällä alkaa olla valmista ja on enää ulkoverhoilu, räystäänaluset ja pihat tekemättä. Ei tarvii kökkiä sisällä, kun kelit on kohdillaan.

Ja hermoista ja vitutuksesta sen verran, että muutaman kerran on vituttanut oikeesti kunnolla. Eka oli katon teko -20c pakkasessa ja toinen oli, kun näin villa määrän. Muuten ei OIKEASTI ole pahemmin ottanut pattiin, kun on asennoitunut oikein. Ja olen keskimäärin 4 päivää viikossa tekemässä taloa. Viikonloput on pyhitetty levolle, silloin siellä ei töitä tehdä. 2 lauantaita on tehty koko aikana. Ei viitti alkaa itteään tappamaan. Töissä käyn kuitekin kokopäiväisesti.

Ja hermoista ja vitutuksesta sen verran, että muutaman kerran on vituttanut oikeesti kunnolla. Eka oli katon teko -20c pakkasessa ja toinen oli, kun näin villa määrän. Muuten ei OIKEASTI ole pahemmin ottanut pattiin, kun on asennoitunut oikein. Ja olen keskimäärin 4 päivää viikossa tekemässä taloa. Viikonloput on pyhitetty levolle, silloin siellä ei töitä tehdä. 2 lauantaita on tehty koko aikana. Ei viitti alkaa itteään tappamaan. Töissä käyn kuitekin kokopäiväisesti.

I feel you. Viime viikolla lyötiin työmaalla ruoteita kun aamulla oli -22, kieltämättä vitutti kun meinas naulapyssy jäätyä kiinni kouraan.

Myö lyötiin vasaralla valtaosa ruoteista just tuosta syystä, mukavasti kesti "lämpimänä". Hemmetin hidastahan se tosin on. Ihan lopussa otin vasta pyssyn niin saatiin pieni loppukiri.

Myö lyötiin vasaralla valtaosa ruoteista just tuosta syystä, mukavasti kesti "lämpimänä". Hemmetin hidastahan se tosin on. Ihan lopussa otin vasta pyssyn niin saatiin pieni loppukiri.

Tämä on näköjään muillakin ollut kohokohta! Tein tänä talvena kaks kattoa. Talliin 180m2 ja tais taloon tulla jotain samaa luokkaa, mutta jiirit päälle. Tallin katossa tuli eräänä päivänä kohokohta, kun oli koko päivä jo takana ja väsyneenä sitten jo pyssyllä päästelin sarjalla koko kattoa kiinni, Ruoteet oli siis pistetty muutamilla sieltä täältä. Siinä sitten kun pari viimeistä kattotuoliriviä oli naulaamatta, alkoi pyssy temppuilla. Aluksi pientä syöttöhäiriötä ja sitten vähän enemmän ja lopulta imaisi naulat niin syvälle ja poikittain, että ei lähtenyt millään pelittämään enää. Ja koko ajan mentiin siinä rajoilla ehtiikö saada valmiiksi ennen pimeää. Oli aika lähellä, että pyssy olis ollut lähimmän männyn latvassa. Talon kanssakin oli katolla elämyshetkiä. Siinä nyt ei sen kummempaa kuin, että oli 27 astetta pakkasta. Tosin olin yksin katolla, niin ei siinä kovin kylmä tullut muuta kuin naamalle. Naama oli kuin 50km hiihtäjillä loppumatkasta. Huulet ei tuntunu pitävän ja kuolaa vaan valu ku pikkulapsella jouluaattona. Ihan tylsää tehdä jotain sisähommia! :)

Tämä talvi on ollu tosi hyvä rakentamisen kannalta. Olisko alle 5 päivää jääny väliin pakkasen takia ja syyspuoli oli tosi kuivaa. Ei tarvinnu leikkiä lumen kanssa. Nyt kevätpuoli onkin tullut lunta sitten ihan riittävästi, mutta kelit onkin ollut lämpöisiä tehdä sisähommia. Enemmän muakin potutti loppukesästä möyriä kurassa kuin kertaakaan nyt talvella.

Samo, puhuvat, että olisi ihan hyväkin jos on vähän lunta tuvassa kun alkaa sulattelemaan. Vesi sulattaakin hyvin valuessaan sieltä vähän syvemmältäkin eli ei välttämättä kannata ihan putipuhtaaksi lapioida taloa.

juu suojaahan se lumi roudalta. en ota yhtään sieltä pois ennen kuin lämmöt on päällä. katotaan miten lähtee sulamaan, jos hitaasti niin viikko sotalla en niitä kyllä sulattele. sitten autan lapiolla.

juu suojaahan se lumi roudalta. en ota yhtään sieltä pois ennen kuin lämmöt on päällä. katotaan miten lähtee sulamaan, jos hitaasti niin viikko sotalla en niitä kyllä sulattele. sitten autan lapiolla.

Millä muuten ajattelit sulatella? Paljonko tehoa?

Nyt en oo vielä ihan varma. Alkuun vois olla paikallaan alottaa tiukasti jollain nestekaasu käyttöisellä ja sitten jatkaa vaikka rakennuspuhaltimilla?

Mitähän tuo nestekaasun käyttäminen mahtaa maksaa? Koneet on kyllä tosi halpoja... Potentiaaliset dieselvehkeet vie muistaakseni jotain 2-4l/h.

jokuhan tais tässä tredissä puhua, että 100e saa jo jonkun verran nestekaasulla töhistellä. sitä en muista onko siinä jo vuokraa mukana? ei oo oikein hajua noista vehkeistä. miun kirvesmiehellä on lämmittimiä, niistä ei tule vuokrakuluja.

sellanen 10kW kiisseli töhistin vois olla pop.

Taasen itse olen kuullut, että kandee olla varovainen kun noita kiisselivehkeitä tuo sisään. Niistä tahtoo tulla hajuja ja diissen läträäminen valun päällä on aina vähän sitä itseään. Tehoa noista kyllä irtoaa. Mutta tällä perusteella voisi itse ajatelle että joku nestekaasukäyttönen ois parempi. Kiisselilämppärien vuokra oli jossain 20 euron tuntumassa per päivä.

Taasen itse olen kuullut, että kandee olla varovainen kun noita kiisselivehkeitä tuo sisään. Niistä tahtoo tulla hajuja ja diissen läträäminen valun päällä on aina vähän sitä itseään. Tehoa noista kyllä irtoaa. Mutta tällä perusteella voisi itse ajatelle että joku nestekaasukäyttönen ois parempi. Kiisselilämppärien vuokra oli jossain 20 euron tuntumassa per päivä.

Jep ja saattaa olla, että dieselin käryt on muutenkin vähän liikaa. Pitää ainakin sammuttaa siksi ajaksi kun on itse sisällä. Tosin tuo vaihe kun maata sulatetaan lattiavalua varten, vois olla kiisselilläkin ihan hyvä. Sehän voi olla myös ulkona, jolloin lykätään vain lämmin ilma sisälle. Nämä koneet ymmärtääkseni on aika järeitä ja ei ehkä sen jälkeen enää tarvi kun lattia on valettu ja eristeet seinissä ja katossa.

Kannattaa Timba laittaa eristeet niiin pian kattoon, kun vain mahdollista. Jos siis sun paketissa ne ei oo jo valmiina. Sieltä se lämpö karkaa... sen jälkeen menee varmaan 6/9kW:n termostaatillisella sähköpuhaltimella.

Huomenna tulis puhallusvillat. Ite oon sairaana, karmeessa flunssassa nyt. Eilen sain sentäs nauhoitettua Gyprocit mutta siihen se jäikin, pari tuntia pysty olemaan, nyt sängynphjalla. Harmittaa pirusti kun ei homma etene :curs:

Kannattaa Timba laittaa eristeet niiin pian kattoon, kun vain mahdollista. Jos siis sun paketissa ne ei oo jo valmiina. Sieltä se lämpö karkaa... sen jälkeen menee varmaan 6/9kW:n termostaatillisella sähköpuhaltimella.

Tarkoitus ois tuo tehdä heti ensimmäisenä. Olen ymmärtänyt että sen voi ja kannattaakin heti tehdä, jotta saa lämmöt päälle. Mulle kun tulee tuo elementtihormi, niin saan tuohon vaikka vanhan kiukaan kiinni samantien.

Mulla on itellä pari tuollasta n. 4 kw lämppäriä.

Jos löpö maksaa 1,05 €/litra, niin tuleeko toi nyt kovinkaan paljon halvemmaksi kuin sähköllä lämmittäminen. Litrasta löpöä irtoaa noin 10 kWh ja mitä se sähkö maksaa 0,1 €/kWh...

Viimeksi muokattu:
Tuskin löpöllä lämmittely halvempaa on. Niistä vaan irtoaa löylyä pirusti enemmän, eli jos oikeasti tarvii saada joku huonosti eristetty tila lämpimäksi, niin voi alkaa sulakkeet paukkua jos koittaa useampaa 10 kw lämmitintä pistää kerralla päälle. ;)

^

Sullahan meni vilho pohjiin aika paljon muistaakseni?

Avaimet käteen paketit on kyllä mainioita tapauksia. Ennen ajattelin että riittää 30-50 ke lisähintaa pohjista ym. Tuohan palaa melkein sisustan muutoksiin kun tarkemmin tutkii sisältöjä. Ja vielä varmemmin jos ei tutki ja erehtyy paketin tilaamaan.

Juu menihän sitä, mutta oli paalutukseen liittyvää lisämenoa. Saattaa hyvälläkin tontilla tulla ylläreitä, mutta ne liittää taas yleensä louhintaa. Mutta sulla on siihenkin varauduttu mielestäni riittävällä summalla, eli ei muuta kuin lykkyä pyttyyn.

Back
Ylös Bottom