Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
No perustalon 2 kirvesmiestä rakentaa olikohan se 5-6kk. Onhan noissa kustannusarvioissa työtuntimäärät yleensä mukana. Meidän arviossa tuo on laskettu alunperin 1800 tuntia. Tuon voi kertoa suoraan vaikkapa täällä päin 25 eurolla. Stadissa varmaankin sitten 50 eurolla. 275.000e on toi kustannusarvio täysin ulkopuolisilla teetettynä ja 20m2 pienempänä talona.... joo mopo vähän karkas käsistä matkan varrella ja talo suurenikin ;)
Budjetti ei saa missään nimessä ylittää 240ke.

Jep. Eli siis jotain 40 000 - 50 000 kirvesmiesten osuus. Siihen päälle lvi ja sähkö ja osa sisustushommista (onkohan tossa n. 1800 laskettu esim. kaakelonitia tai muita pintoja?).

Kaippa siitä voi tullakin se lähemmäs satanen. Joku kaikki hommat muilla teettänyt voisi vielä vahvistaa että pitääkö paikkansa?

uusiavuosia

1800h on laskettu meillä koko paskan kaikki duunit alkaen puiden kaatamisesta listojen nakutteluun ja nurmikon istutukseen. Veikkaan että alakanttiin jonkin verran. Talo on L-mallinen 140m2 / 155m2 (todellisuudessa tuosta tulikin 163m2 / 188m2)

EDIT: Eikun...
Työksi on laskettu:

Runko 804h / 30.000e + alv
Maanrakennus 129h / 4100e + alv
Sisäpuoliset työt 380h / 15000e + alv
LVIS-työt 480h / 17000e + alv

Eli työt yhteensä:
81.000e alv 23%. Eli tosiaan, varmaan aika paikkansa pitävä. Eri alan ammattilaisilla on toki erilaiset taksat :D
Laskelma on siis puolueettoman ammattilaisen (30v alalla) laskema kustannusarvio.

Meillä meni n.120-130neliön rintamamiestaloon sähköjen ja viemärien/käyttövesiputkien uusimiseen n. 13t euroo alveineen. Käytännössä koko mörskästä kaikki vanhat sähköt, viemärit ja käyttövesiputket pois ja uudet tilalle. Lisäks rakennettiin yläkertaan kokonaan uus vessa ja sähköistettiin uudet tilat. Lämmitysverkko pysy vanhana, mut pattereihin vaihdettiin termostaatit ja polttimeen asennettiin tollanen automaattinen säätövehje mitä saa ohjata vaikka tietokoneella netin kautta tai tekstiviestillä. Toi summa sisälti kaiken, eli purkutyöt, tarvikkeet ja asennukset. Laitettiin tietoverkkokaapelit myös samalla työhuoneeseen, olohuoneeseen ja kellariin.

edit. niin ja rakennettiihan me alakertaankin kokonaan uus kylppäri ihan tyhjästä..

Kuinka paljon itse osallistuit purkutöihin yms. mitä pystyit tekemään? Alan ammattilaisilla teettettynä koko paska, niin en usko pätkääkään tota hintaa.

Kuinka paljon itse osallistuit purkutöihin yms. mitä pystyit tekemään? Alan ammattilaisilla teettettynä koko paska, niin en usko pätkääkään tota hintaa.

Johdot revin monesta paikasta irti seinästä ja vein pihalle, mut siinä ei menny kyllä ku pari tuntia yhteensä. Niitä oli niin vähän, tyyliin yks johto / huone, kun oli vanha talo. Sähkömies kytki ensin sähköt pois asianmukasesti ja kylläpä tuo itekkin jonkunverran noita repi pois jos sattu tiellä olemaan. Sit täällä oli jotain sähkövirityksiä edellisen asukkaan tekemänä niin ne sähkömies purki varmuuden vuoks ite. Viemäreitä en saanu ite pois kun ne oli valurautaa ja putkimiehillä oli tarvittavat työkalut millä ne piti katkoo, joten näissä tyydyin vaan kantaa pihalle noita. Omatoimisesti en koskenu oikeen mihinkään, et tulee oikein tehtyä. Sitten kasausvaiheessa jätin kaikki hommat ihan ammattilaisille, koska en tiedä noista mitään. Sanoin vaan mihin kohtaan tulee lamput ja mihin pistorasiat. Suurin osa tosta summasta menikin sähkömiehelle.. Kuitit on tallessa joten summan tiedän kyllä sentilleen.

Tässä on linkki blogiin jota pidin remontin aikana ja ehkä jatkossakin, kun tuota remppaa jatketaan.. siitä selviää aika tarkasti mitä siellä on tehty, http://rmt-2009.blogspot.com/ ja huomiona, että kohde ei ole pääkaupunkiseudulla vaan Jyväskylässä, joka vaikuttaa aivan varmasti hintaan.

Työkustannusten vertailu on kyllä hyvin vaikeaa. Jossain sähköjen vedossa vaikuttaa niin monia asia. Multa meni kuitin kanssa talon alakertaan n. 450-500€ sähköjen vetoihin. Tarvikkeet oli valmiina ja olin itse laittanut jakorasiat jo paikoilleen. Kojerasiat jouduin itse kiinnittämään, mutta niissä oli jo valmiina piuhat.

Putkitöissäkin vaikuttaa paljon se vedetäänkö kaikki pintana vai suojaputkessa piiloon ja hanakulmarasioilla. Mulla meni rahaa koko talon viemäröinnin, käyttövesiputkien (suojaputkissa hanakulmarasioilla), päävesijohdon uusimiseen ja pihan poikki uudelleen kaivamiseen ja talon alakerran sähköjen uusimiseen rahaa kokonaisuudessaan noin 2600 €. Okei, tein kaiken muun itse paitsi kytkemiset ja sähköjen vedot. Kaivinhommatkin oli maksettua työtä. Tarvikkeisiin meni rahaa se pari tonttua. Tunhaan se vähän hassulta, että olen maksanut pari tonnia siitä, kun olen roudannut paskaa tontilta kaatikselle vaihtolavoilla.

Toisaalta en kyllä lähtisi edes piloillaan ehdottamaan vaimolle että "Nappo käteen, nyt säästetään!".

Ihme prinsessoja...:D Mulla on parikin avovaimoa pyörinyt nurkissa aika paljon ja kumpikaan ei oo irvistellyt vesipatashow'lle. Ja näistä ei ollut kuin exä maalainen, nykyinen on täysverinen kaupunkilaistyttö. Vihreä aatemaailma mahdollistaa näemmä paljon.

Meitillä päin ei nappoa käytetä, vaan kuuppaa.:)

Tässä on linkki blogiin jota pidin remontin aikana ja ehkä jatkossakin, kun tuota remppaa jatketaan.. siitä selviää aika tarkasti mitä siellä on tehty, http://rmt-2009.blogspot.com/ ja huomiona, että kohde ei ole pääkaupunkiseudulla vaan Jyväskylässä, joka vaikuttaa aivan varmasti hintaan.

Hyvä blogi.
Minkälaista villaa käytit tuossa talosi sisäpuolisessa eristyksessä Ilmansulkupaperin kanssa?
Itsellä olisi vähän samanlainen projekti ensi kesälle.

Hyvä blogi.
Minkälaista villaa käytit tuossa talosi sisäpuolisessa eristyksessä Ilmansulkupaperin kanssa?
Itsellä olisi vähän samanlainen projekti ensi kesälle.

Kiitos, ihan normaalia vuorivillaa ja hyvin on riittäny. Jos olis ollu enemmän rahaa, olisin ehkä valinnu jonkun ekovillan kuten selluvillan. Sitä ei vielä vuos sitten tainnu olla levyinä, mut nyt on. Sitä en osaa sanoo onko se yhtään sen parempaa, mut oltais haluttu enemmän talon henkeen sopivaa, eli sellasta mikä hengittää paremmin.

Runko 804h / 30.000e + alv
Runko elementteinä = 0e ?

Maanrakennus 129h / 4100e + alv
Ai kaverit teki noikin, ok.

Sisäpuoliset työt 380h / 15000e + alv
Fine. Aika vähältä kyllä kuulostaa jos sisältää kaikki väliseinien teot, tasoitukset, maalaukset/tapetoinnit, paneloinnit, listoitukset, kaakeloinnit, kiintokalusteiden asenukset, jne, jne

LVIS-työt 480h / 17000e + alv
Olisko yläkanttiin? Meillä ei ollut koko urakka noin paljoa, sisältäen kaikki tarvikkeet, lämmönvaihtimet ym.

Eli työt yhteensä:
81.000e alv 23%.

Paljonko on toteutunut, jos sopii kysyä?
Sähköt puuttuu?

Kiitos, ihan normaalia vuorivillaa ja hyvin on riittäny. Jos olis ollu enemmän rahaa, olisin ehkä valinnu jonkun ekovillan kuten selluvillan. Sitä ei vielä vuos sitten tainnu olla levyinä, mut nyt on. Sitä en osaa sanoo onko se yhtään sen parempaa, mut oltais haluttu enemmän talon henkeen sopivaa, eli sellasta mikä hengittää paremmin.

Vitalia ois kyllä saanut levyinä Tourutornin K:sta. Varastokokoina tais olla 50 ja 100. 30:stä joutu tilaamaan ja päälle tuli 50€ rahti vaikka olis tilannut yhden paalin.

Sitten alkuperäiseen kysymykseen; seiniin ja yläpohjaan en laittaisi vanhaan taloon kivi-, tai lasivillaa tai ursulaa. Jotain puukuitusta tavaraa varmuuden vuoksi.

Runko elementteinä = 0e ?

Ai kaverit teki noikin, ok.

Fine. Aika vähältä kyllä kuulostaa jos sisältää kaikki väliseinien teot, tasoitukset, maalaukset/tapetoinnit, paneloinnit, listoitukset, kaakeloinnit, kiintokalusteiden asenukset, jne, jne

Olisko yläkanttiin? Meillä ei ollut koko urakka noin paljoa, sisältäen kaikki tarvikkeet, lämmönvaihtimet ym.

Paljonko on toteutunut, jos sopii kysyä?
Sähköt puuttuu?

Mulla talopaketti makso 68000€. Siinä on mukana reipas 20 akkunaa, 5 ulko-ovea ja 10 sisäovea. Ulkopinnat tuulensuojalevyillä ja katolla aluskate. Mukanan sisäseinätarpeet ja kaikki ulkopuolle paitsi eristerappaustarpeet.

Jos voisin veikata niin ikkunat jotain 10 000€ asennettuna, ulko-ovet jotain 5 000€ asennettuna ja sisäovet 4 000 asennettuna. Runko, piirrustukse, eristeet etc. varmaan sen verran että työlle jää tosiaan se 30 donaa.

15 tonnia sisätöiden osalta kuullostaa melko vähältä, koska pelkkä laatoitus vedeneristystöineen maksaa helposti sen 50€ / m2. Tarjous sisäovien asennuksesta ja listoista ja niiden asennuksesta oli 3500€. Siihen päälle kattopaneelien, lattian ja seinien tasoitus ja maalaus niin helposti päästään yli 15 000€

... kyllä sitä vaan omalla työllä säästää reilusti.

Eikö kivivillan pitäis hengittää enemmän kuin selluvillan? Siitä pitäis mennä reilusti vesi läpi, vaikka kaataisi vettä pääle. Selluvillassa on se huono puoli, että jos se kastuu niin sitten se on ihan entinen, että se siitä hengittävyydestä, vaikka tietty varmaan suht hyvin toimii vesihöyryn kanssa.

Omille seinille en tee mitään niin kauan kuin ei ulkona ole tuuletusrakoa ja lateksit seinissä. On pommi muutenkin odottamassa.

Jos olis ollu enemmän rahaa, olisin ehkä valinnu jonkun ekovillan kuten selluvillan. Sitä ei vielä vuos sitten tainnu olla levyinä, mut nyt on. Sitä en osaa sanoo onko se yhtään sen parempaa, mut oltais haluttu enemmän talon henkeen sopivaa, eli sellasta mikä hengittää paremmin.

Niin kuin Inska jo sanoikin, niin Vitalia olisi saanut levynä. Ja tietysti pellavaa. Selluvillaakin oli levynä muutama vuosi takaperin, mutta sitten sen valmistus lopetettiin. Nyt se on taas tullut uudestaan markkinoille ja on hengittävistä levyvilloista ylivoimaisesti edullisin, kun ostavat itselleen markkinaosuuksia.

Eikö kivivillan pitäis hengittää enemmän kuin selluvillan? Siitä pitäis mennä reilusti vesi läpi, vaikka kaataisi vettä pääle. Selluvillassa on se huono puoli, että jos se kastuu niin sitten se on ihan entinen, että se siitä hengittävyydestä, vaikka tietty varmaan suht hyvin toimii vesihöyryn kanssa.
Hengittävyys on nimenomaan kyky sitoa ja luovuttaa kosteutta. Epäorgaaniset villat eivät kosteutta sido eivätkä sitä sitten rakenteessa kuljetakkaan. Kun se muoviin kääritty mineraalivilla saa sitä kosteutta jostain niskaansa, niin ei se sitten oikein kuivukkaan. Orgaaniset villat kastuessaan kuivuvat, koska pystyvät kosteutta siirtämään.

Toistan itseäni sanoessani, että ei hengittävä rakenne tee autuaaksi tai edes ylivertaiseksi. Se vaan toimiin pikkuise paremmin kosteuksien kanssa. Antaa anteeksi niitä inhimillisiä virheitä ja huolimattomuuksia, joita rakennusteollisuus on täynnä.

Vitalia ois kyllä saanut levyinä Tourutornin K:sta. Varastokokoina tais olla 50 ja 100. 30:stä joutu tilaamaan ja päälle tuli 50€ rahti vaikka olis tilannut yhden paalin.

Sitten alkuperäiseen kysymykseen; seiniin ja yläpohjaan en laittaisi vanhaan taloon kivi-, tai lasivillaa tai ursulaa. Jotain puukuitusta tavaraa varmuuden vuoksi.

Mitä katsonut noita "luonnollisia" vaihtoehtoja niin olen löytänyt seuraavat:
http://www.vitalfinland.fi/
http://www.isolina.com/fi/eriste.cfm
http://www.ekovilla.com/ekovillalevy.php

Sitten on tuo Parocci millä on ohjeetkin samanlaisesta hommasta mitä olen tekemässä:
http://www.paroc.fi/channels/fi/do-it-yourself/summer+cottages/hirsiseina.asp

Eli mulla on olohuoneessa vanha hirsirunko talossa mikä on koolattu sisäpuolelta suoraksi ja asennettu hirsipaneeli.
Ulkopuolella on 25mm tuulensuoja levy, tuuletusrako ja ulkoverhoilu.
Täytyisi tiivistää tuota vähän paremmaksi kun tulee vetoa seinistä.
Tarkoitus olisi purkaa paneelit, laittaa vuorauspaperi hirrenpintaan, koolaus täyttää villalla ja asentaa ilmansulkupaperi. Sitten paneelit takaisin.
Helpoin tuonne olisi laittaa tuommoista villamaista eristettä koska hirsiseinä ei ole suora eli tila mikä pitää täyttää villalla vaihtelee varmaan n. 1-7cm väliltä.
Onkos kukaan hypistellyt tuota Ekovillan levyä? Saako sitä ohennettua kuinka helposti? Entäs kuinka tiukkaa tavaraa se on? Painuuko mitenkä epätasaisuuksia vasten?

Yksi vaihtoehto olisi tietty märkäpuhaltaa ekovillan puhallusvillalla nuo seinät mut siinä joutuisi suojaamaan paikkoja aika paljon.

Oiskohan meillä sit käyny joku väärinkäsitys, koska Tourutornista käytiin myös kysymässä, ei ollu. Ainut mitä se tarjos, oli toi puhallettava versio ja sitä me ei haluttu, koska purut jäi. Vuos sitten oli ne jotkut rakennusmessut ja siellä sit vasta löyty levyinä Ekovillaa. Turha tota on enää murehtia, en usko että se kuitenkaan niin ylivertaista on.

Meillä on vielä ulkopuolella kans lateksimaalit ja tuuletusrakoo ei ole, kun toi lista on sellanen T mallinen joka täyttää sen kolon kokonaan.. Seuraavaks olis varmaan ulkoseinien uusinta. Onko joku tehny näitä teetettynä? Itse? Mitä makso?

Oiskohan meillä sit käyny joku väärinkäsitys, koska Tourutornista käytiin myös kysymässä, ei ollu. Ainut mitä se tarjos, oli toi puhallettava versio ja sitä me ei haluttu, koska purut jäi. Vuos sitten oli ne jotkut rakennusmessut ja siellä sit vasta löyty levyinä Ekovillaa. Turha tota on enää murehtia, en usko että se kuitenkaan niin ylivertaista on.

Meillä on vielä ulkopuolella kans lateksimaalit ja tuuletusrakoo ei ole, kun toi lista on sellanen T mallinen joka täyttää sen kolon kokonaan.. Seuraavaks olis varmaan ulkoseinien uusinta. Onko joku tehny näitä teetettynä? Itse? Mitä makso?

Mäkin kysyin joltain myyjältä ensin selluvillaa (eli en tuotenimellä) ja myytiin ei-oota. Toinen myyjä sitten tarjosi tuota Vitalia josta en ollut kuullutkaan silloin, joka on puukuitueriste sekin. Nyt kuin muistelen, niin en ole ihan varma oliko se varastokamaa, mutta se 30:n piti tilata valmistajalta ja siihen tuli se lisärahti. 50:stä ja 100:sta sai kuitenkin muutamassa päivässä ja siihen ei tullut sitä lisärahtia.

Kyllä se paroc toimii varmasti yhtä hyvin jos ja kun rakenne on kunnossa. Mulla on parocit alapohjassa. Taidan vaan laittaa sitä vielä lisää sinne.

Ulkoseinien uusimisesta ja hinnoista en osaa sanoa mitään, mutta mulla oli myös lateksi vedetty pintaan. Alla oli vanha öljy- tai alkydiöljymaali. Jonkinlainen tuuletusrako oli kuitenkin olemassa. Meni maalien raaputtamiseen niin tolkuttomasti aikaa, että olisin monta kertaa nopeammin vaihtanut koko ulkolaudoituksen. Jouduin nimittään purkamaan yhtä seinää aina pystyjuoksuihin asti, kun vettä oli päässyt ikkunan karmin alta seinän sisään. Silloin mulla ei edes ollut kompuraa ja naulainta. Löin kaikki naulat käsin kiinni. Meniköhän kokonaisuudessaan jotain 4-6 henkilötyöviikkoa aikaa maalien raaputtamiseen ja ulkoseinän purkuun ja kasaamiseen kaksi päivää. Tarinan opetus oli siis se, että talo piti maalata uudestaan ja noin huonokuntoisen pinnan ollessa kyseessä olisi ollut rahallisesti ja ajallisesti järkevintä vaihtaa suoraan koko ulkolaudoitus.

Mulla on parocit alapohjassa. Taidan vaan laittaa sitä vielä lisää sinne.

Voitko kertoo tästä vähän lisää? Meillä on kellarissa käytännössä kallio ja siellä ei oo lämmintä tilaa, joten tästä johtuen koko alakerran lattia on hieman kylmä. Mietittiin et voisko tonne kellarin "kattoon" laittaa esim. tuulensuojalevyn tai ehkä villaa.

Mä aattelin ton laudotuksen tehä niin et revin ne kapeemmat T mallin listat kokonaan pois ja laitetaan uudet tilalle, säästää varmaan aikaa ja saa samalla sen tuuletusraon. Sit vaan raaputetaan jäljellä olevista laudoista maalit ja maalataan.

aluskatteeseen tuli muutamaan kohtaan pieniä reikiä asennusvaiheessa. mitenhän nuo ois fiksu tälleen talvella paikata? ostin kyllä rakonorin teippiä mutta eihän se oikein ota kiinnii osin lumiseen/jäiseen/kylmään katteeseen. miten olette asian hoitaneet vai onko kokemusta. jos ottas hiustenkuivaimen katolle ja lämmittäs sillä paikattavaa kohtaa niin vois vaikka teippi ottaakkin kiinni? =)

Back
Ylös Bottom