Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Seuraavasta talosta voisi tulla semmonen kahden aikuisen talo jossa on valtavat loft-tyyliset oleskelutilat keittiöineen, biljardipöytä ja leffateatteri. Lisäksi jonkinsortin toimisto sekä mahdollisesti erilliset majoitustilat (eli joku vierastalo/autotalli) vieraita (lapsia ja lapsenlapsia varten).

Tottakai talon rakentamisen valmistumiseen ja sen kestoon, kustannuksiin jne. vaikuttaa aina talon muoto, koko, kerrosluku , pohjaratkaisut, tontti, talopaketin valmius.. ym. Meillä talo valmistui nopeasti ennen kaikkea siitä syystä että appiukkoni teki ma- pe arkipäivät timpurin hommia ja itse olin kaikki vapaapäivät ja kesäloman hommissa. Jos vielä rakennetaan niin varmasti tulee tehtyä erilaisia ratkaisuja.

4-5kk o kyl sellanen aika, et siinä ei taloa tee 2 ihmistä ei sitten millään. Tai sit ne on jotain yli-ihmisiä. Heittäsin oman arvion 7-10kk olis arvio koko talolle alusta loppuun, mut vaatii älyttömästi työtä, eli 1-2 ihmistä ei tee tuossa ajassa vielä taloa.

Varmaan tuollanen perusaika 4000h talon tekemiseen o aika hyvä. Eli 2-3 ihmistä 100h viikossa tekee 10kk noin suurinpiirtein. Tuosta on vaikea muuttaa tunteja tai tinkiä. Tunti on tunti ja luistamalla ei saa kun sutta.

4-5kk o kyl sellanen aika, et siinä ei taloa tee 2 ihmistä ei sitten millään. Tai sit ne on jotain yli-ihmisiä. Heittäsin oman arvion 7-10kk olis arvio koko talolle alusta loppuun, mut vaatii älyttömästi työtä, eli 1-2 ihmistä ei tee tuossa ajassa vielä taloa.

Varmaan tuollanen perusaika 4000h talon tekemiseen o aika hyvä. Eli 2-3 ihmistä 100h viikossa tekee 10kk noin suurinpiirtein. Tuosta on vaikea muuttaa tunteja tai tinkiä. Tunti on tunti ja luistamalla ei saa kun sutta.

Mitä ollaan tehty firmassa nuita taloja (normi ~150m^2 kahteen kerrokseen, terassit joka puolelle) niin semmonen 5kk-7kk karkeasti on mennyt aikaa vaihtelevalla miehityksellä, elikkä ensimmäisen kuukauden yleensä neljä miestä ja sen jälkeen kaksi (timpureita siis) ja päälle sitte muut urakoitsijat eli lvis ja maalarit jne...

Mitä ollaan tehty firmassa nuita taloja (normi ~150m^2 kahteen kerrokseen, terassit joka puolelle) niin semmonen 5kk-7kk karkeasti on mennyt aikaa vaihtelevalla miehityksellä, elikkä ensimmäisen kuukauden yleensä neljä miestä ja sen jälkeen kaksi (timpureita siis) ja päälle sitte muut urakoitsijat eli lvis ja maalarit jne...

No jos ammattilaiselta menee tuo aika, niin saattaa mennä kahdelta amatööriltä HIEMAN kauemmin.

Mulla meni rakentamiseen muuttovaiheeseen (sisältä valmis, pihaa ei juurimitään) semmonen 10 kuukautta.

Perustuksia tehdessä oli parhaimmillaan 6 ilmaista ja 3 ostettua tekijää. Kokopäiväsinä oli appiukko ja setä hommissa. Viikonloppusin faija, appiukko ja allekirjoittanut hommissa. Joskus myös anoppi ja lankomies.

Vaimon veli teki sähköhommat ja kaveri osan putkihommista. Laatotukset teki pääosin faijan kaveri (n. 140 tuntia), saumauksissa ja sillikoonauksissa oltiin itse mukana. Muissa pinoissa autteli mun yks työttömänä sillä hetkellä ollut rakennusmies-kaveri ja lanko.

Lanko oli vastaavana ja faija sähkövastaavana. Faijan serkku teki suurimman osan kaivinkonehommista. Itellä oli lomaa semmonen 5 kuukautta (4 vuoden kesälomarahat vaihdettu lomiksi).

Oikeen hävettää näin jälkikäteen miettiä kuinka paljon lähipiiri tässä hommassa auttoi.

Kyllä siinä hermoja ja aikaa palaa.

Oikeen hävettää näin jälkikäteen miettiä kuinka paljon lähipiiri tässä hommassa auttoi.

Mun mielestä tämä vähän kuuluu asiaan, kunhan tätä tehdään vähän puolin ja toisin. Mutta mites sitten jos kahden vuoden asumisen jälkeen otat hyvät myyntivoitot? Jaatko rahat kavereille ja sukulaisille vai teetätkö vielä uuden kämpän heillä? Tämä kyssäri ei siis ollut Vilholle, vaan ihan yleistä pohdintaa aiheesta...

Mun mielestä tämä vähän kuuluu asiaan, kunhan tätä tehdään vähän puolin ja toisin. Mutta mites sitten jos kahden vuoden asumisen jälkeen otat hyvät myyntivoitot? Jaatko rahat kavereille ja sukulaisille vai teetätkö vielä uuden kämpän heillä? Tämä kyssäri ei siis ollut Vilholle, vaan ihan yleistä pohdintaa aiheesta...

Tätä olen kanssa itse miettinyt. Omantunnon asia. Ei ainkaan kehtaisi enää ketään pyytää auttamaan jos tämän myisi ja uutta alkaisi värkkäämään.

Mun mielestä tämä vähän kuuluu asiaan, kunhan tätä tehdään vähän puolin ja toisin. Mutta mites sitten jos kahden vuoden asumisen jälkeen otat hyvät myyntivoitot? Jaatko rahat kavereille ja sukulaisille vai teetätkö vielä uuden kämpän heillä?

Ehkä ne pelisäännöt pitäisi heti alkuunsa tehdä kaikille selväksi. Pikkuveli osti vaimonsa kanssa kerrostalosta kolmion. Asuivat siinä aikansa ja kämppä rempattiin lattiasta kattoon.

Pikkuveli kysyi, että tulisinko tekemään saunan paneloinnit, lauteet, listoitukset ja muutamat muut pikkuhommat kämppään. Totta kai suostuin auttamaan ja kun kerran pystyin töitäni järjestelemään, niin jäin palkkatöistä kolmeksi viikoksi pois talkoohommiin. Kysyin veljeltä, että hoitaako "palkkani" rahalla vai tuleeko vastavuoroisesti omalle alkavalle omakotitalotyömaalleni talkoisiin kolmeksi viikoksi. Pikkuveljelle vaihtarit sopivat oikein hyvin eli lupautui tulemaan vastavuoroisesti hommiin.

Duunasin saunan ja ne kaikki muut hommat. Meni muutama kuukausi ja pikkuveli myi yllättäen kämpän pois helvetin hyvällä voitolla ja osti omakotitalon tilalle. Voittoa tuli oikeasti aika kivasti halvoista remonteista johtuen. Kämppä nosti arvoaan oleellisesti.

Ja kävi se pikkuveli yhden päivän mun raksalla hommissa. Tuntui vähän vitun pahalta ja hyväksikäytetyltä, pidän kuitenkin itseäni ammattimiehenä. Lisäksi rahan menetys oli selvä, kun olin kolme viikkoa poissa palkkatöistä. Kai niistä myyntivoittorahoista olisi palkkansa saanut, jos olisi kissan nostanut pöydälle. En nostanut.

Talkoohommat on vaarallisia. Auttaminen ja talkootyö on ihan jees, mutta hyväksikäyttö on halpamaista. Jatkossa olen tarkempi.

ei sellasta ohjelmaa varmaan olekkaan millä aikataulua vois katsella. rakentamisessa menee mitä menee. yllätyksiä mitaan kukaan ei pysty ennakoimaan voi tulla jne. niin moni asiaa voi muuttua. taas noista budjetin laadinnoistahan on ollut tässäkin tredissä vaikka kuinka paljon juttua. op:n laskuri on yksi aika hyvä ilmeisesti. tai sitten istut alas jonkun rakentajan (ei talomyyjä!!) kanssa joka tekee hommaa työkseen niin aika hyvin on kustannukset, tavara menekki jne plakkarissa. näin me tehtiin.

edit: http://casaniska.blogspot.com/, päivitetty jos kiinnostaa.

OP:n laskurista otin aikoinaan luvut suoraan exceliin ja hyvä tuli. Meniköhän jopa copy-pastena koko paska. Siinähän tulee aikataulun pohjaksi myös lista työvaiheista, siitä tekaseen äkkiä Gantt-kaavion mihin vaan sitten arpomaan sopivan kuuloisia aikamääriä.

Onko kukaan rakentanut rivitaloa? Tai laskettanut kustannusarvioita.

Pienessä harkinnassa tuommonen, jos palaset loksahtaa paikalleen. Kustannuksethan muuten on samantyylisiä, mutta pesutiloja, keittiöitä ym tulee monin kappalein.
Muutenkin jos kokemusta tuommosesta löytyy, niin olis mukava lukea. Mitä kannattaa tehä ja mitä ei. Jne.

Nyt tonkimaan jälleen netin syövereitä asian tiimoilta.

Aika on sen verran parannellut rakennushaavoja että pystyin aloittamaan laskujen kirjaamisen exceliin. Alussa vaimo sitä yritti tehdä, mutta kai hänelläkin kävi homma niin raskaaksi, että kesken jäi. En voi syyttää.

Aikaisemmin arvio talon kustannuksista liikkui siinä 255 ja 265 välimaastossa, mutta nyt vaikuttaa siltä että todellisuudessa kustannukset pyörii jossain 240 hujakoilla, ja siinä on vielä piha mukana (siis jonkinlainen). n. 15 tonnin heitto selittyy sillä, että vaimo oli tuon ajan jatketulla hoitovapaalla (ei kunnon palkkaa) ja että taloudenpito ei ollut siitä tarkemmasta päästä (ei oikein jaksanut). Myös rivarin lainakorot (tuolloin isommat kun tällä hetkellä) vaikuttivat asiaan. Tällaisetkin asiat kannattaa ottaa huomioon. Budjetin ylitys ei siis ollutkaan 30 tonnia vaan 15 donaa. Vai kuinka tämä nyt pitää ajatella?

Rivejä excelissä on tällä hetkellä n. 250! Arvio on että olen ajellut Starkin / LVI-firman väliä noin 100 - 150 kertaa. Paremmalla tarvike / tarveainesuunnittelulla olisi säästänyt rutosti aikaa. Voisin laittaa ko. listan riisuttuna malliksi (huonoksi esimerkiksi) tänne jos se vaan jotenkin onnistuu?

Auttakaa nyt hitossa mua. Koko saamarin maakunnassa ei kukaan tiedä miten saan tiiviisti muurattua hormia vasten 50mm palovillat (2 kerrosta). Kesällä tekisin tuon niin että painaisin villat märkään laastiin kun piippu on slammattu mutta entäs nyt, kun on -25 astetta pakkasta. Piippu on siis jo slammattu ja aivan perkeleen epätasaiseksi, melkein kuin hiekkarantaa katselisi. Ei tota vasten saa mitään kovaa palovillaa tiiviisti.

Kaikki pitäs tehdä itte saatana, eli tuo slammaus tasaiseksi! Kyllä ottaa päähän.

Itsellä tuli mieleen että tiivistäisin tuon alaosastaan punaisella (palo-)urtsilla, mutta palomestari/-tarkastaja ei oikein tykännyt ideasta.

Auttakaa nyt hitossa mua. Koko saamarin maakunnassa ei kukaan tiedä miten saan tiiviisti muurattua hormia vasten 50mm palovillat (2 kerrosta). Kesällä tekisin tuon niin että painaisin villat märkään laastiin kun piippu on slammattu mutta entäs nyt, kun on -25 astetta pakkasta. Piippu on siis jo slammattu ja aivan perkeleen epätasaiseksi, melkein kuin hiekkarantaa katselisi. Ei tota vasten saa mitään kovaa palovillaa tiiviisti.

Kaikki pitäs tehdä itte saatana, eli tuo slammaus tasaiseksi! Kyllä ottaa päähän.

Itsellä tuli mieleen että tiivistäisin tuon alaosastaan punaisella (palo-)urtsilla, mutta palomestari/-tarkastaja ei oikein tykännyt ideasta.

otat 50mm palovillaa ja leikot sopivat palaset piipun ympärille ja painelet nämä palat toisiinsa kiinni neljän tuuman nauloilla, toistetaan toisen kerroksen osalta (liitokset eri kohtiin) ja tämän jälkeen vedetään tiukasti pakettiin jesarilla/jekkulangalla/aluteipillä... Tämä tiiveys riittää kyllä jos kyseessä on sinnepäinkään slammattu piippu...

otat 50mm palovillaa ja leikot sopivat palaset piipun ympärille ja painelet nämä palat toisiinsa kiinni neljän tuuman nauloilla, toistetaan toisen kerroksen osalta (liitokset eri kohtiin) ja tämän jälkeen vedetään tiukasti pakettiin jesarilla/jekkulangalla/aluteipillä... Tämä tiiveys riittää kyllä jos kyseessä on sinnepäinkään slammattu piippu...

...niin kunpa vaan olisi, toi on ku perunapelto.

Ei kellään sattuisi olemaan tietoa paljon tälläinen talo maksaa + sen rakennuttaminen ihan kaikkineen. Itse en siis tekisi mitään hommia muuta kuin tontin ostaisin jossa ei ole valmiina mitään sähköjä veiä eikä mitään.
Tuli perintö ja ajattelin että joskos sitä siirtyisi omakotitalo asumiseen.

Ei kellään sattuisi olemaan tietoa paljon tälläinen talo maksaa + sen rakennuttaminen ihan kaikkineen. Itse en siis tekisi mitään hommia muuta kuin tontin ostaisin jossa ei ole valmiina mitään sähköjä veiä eikä mitään.
Tuli perintö ja ajattelin että joskos sitä siirtyisi omakotitalo asumiseen.

Niin että minkälainen talo?

Back
Ylös Bottom