Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
SPU passiivikatto lienee kallis ostaa, mutta nopea asentaa. Säästääkö ajassa ja työkustannuksissa riittävästi jotta investointi kannattaisi?

SPU:n ääneneristysominaisuudet arveluttavat, ainakin lentomelualueella ottaisin mieluummin villaa kattoon. Mielestäni PU ylipäänsä on hieman ylihypetetty lypsylehmätuote jolla vedetään ylihintaa mielikuvien avulla. Miksei kukaan tarjoa tälläistä elementtiratkaisua villoilla täytettynä?

Ilmastoinnin ja muun talotekniikan asennusta tuo kai enemmänkin helpottaa. Siinähän tulee valmiina 100mm koolaukset alapinnassa johon pitäisi olla aika helppo rakennella esim. katon alaslasku.
 
SPU passiivikatto lienee kallis ostaa, mutta nopea asentaa. Säästääkö ajassa ja työkustannuksissa riittävästi jotta investointi kannattaisi?

SPU:n ääneneristysominaisuudet arveluttavat, ainakin lentomelualueella ottaisin mieluummin villaa kattoon. Mielestäni PU ylipäänsä on hieman ylihypetetty lypsylehmätuote jolla vedetään ylihintaa mielikuvien avulla. Miksei kukaan tarjoa tälläistä elementtiratkaisua villoilla täytettynä?

Ilmastoinnin ja muun talotekniikan asennusta tuo kai enemmänkin helpottaa. Siinähän tulee valmiina 100mm koolaukset alapinnassa johon pitäisi olla aika helppo rakennella esim. katon alaslasku.

Ai siinä on valmiina noin kova alaslasku, vaikka ei tuokaan kyllä omakotitalon ilmanvaihtoputkiin vielä riitä (änkkäreistä puhumattakaan). Minkälainen kantavuus tollasessa voi olla, jos rakenne korvaa kattotuolin. Pulpettimallissa varmaan ihan ok, mutta mites normi 2-lappeinen?
 
Itse laskin tuohon omaan suunnitelmaan 20 asteen kaadolla ja 6000mm jännevälillä pulpettikatossa seuraavan kombon:

150mm kerto-tolppa
12mm kerto-kate
240mm PU
12mm kerto-kate
150mm kerto-tolppa.

Eli elementin bruttovahvuus 564mm.
 
Kannattaa myöskin huomioida se että onko tuo rakentamiseen käytetty aika pois palkkatöistä ja mikäli näin on ja palkka on kohtuullinen niin monesti taloudellisempaa on olla sillä työpaikalla tienaamassa niitä euroja ja ottaa rengit työmaalle...

Mjaa, onkohan noin? Jos kuukausipalkka on vaikka 4500 euroa kuussa, on veroprosentti TEL ja työttömyysvakuutusmaksuineen Helsingissä 29,5 + 4,9 eli 34,4 prosenttia, joten käteen jää 2950 euroa kuussa. Jos tällä summalla meinaa jonkun palkata, palkan sivukulujen jälkeen sillä saa kaverin, jolle voi maksaa max 2500 euroa kuussa.

Eli unohda monikko, yhden rengin tuolla palkalla kyllä saat maksettua mutta et kahta.
 
Mitähän tuota tekis noitten lumiesteitten kanssa? Ottaako ne vai ei? Katto on tiiltä ja kaltevuus 1:25. Edellisen talon peltikatolla ne oli mutta lumi ei pellillä niin hyvin kestäkkään, kun tiilen päällä. Vai joko ne on pakolliset olla. Rakennusluvassa ei kyllä asiaa mainittu?

Itse en aio ottaa, koska en usko että pysyvät katolla kovinkaan montaa talvea jos lumikuormat on tätä tasoa. Sehän piti olla viime talven pelkkä poikkeus mutta näkyy sitä lunta tulevan taas tänäkin vuonna. On se kiva sitten kesken lumista talvea lähteä kattoa paikkaamaan kun este tulee alas ja riipii mukanaan vesikattoa.

Rakentamismääräyksethän vaatii ne kyllä, joten rakennusluvassa niitä ei kait erikseen tarvitse mainita. Määräysten mukaan esteet pitää olla kulkuaukkojen ja -reittien kohdalla. Jos siis meinaa välttyä laittamiselta, pitää kulkuaukot olla joko sivulappeisella katoksella suojattuja (eli perinteinen eikä tämä modernimpi lippaversio) tai esim sijoitettuna rakennuksen päätyyn. Lisäksi asemapiirroksessa ei saa olla kulkureittejä lappeen alla tai on pystyttyvä osoittamaan, ettei niitä käytetä talviaikaan.
 
Mopomies sanoi:
Kannattaa myöskin huomioida se että onko tuo rakentamiseen käytetty aika pois palkkatöistä ja mikäli näin on ja palkka on kohtuullinen niin monesti taloudellisempaa on olla sillä työpaikalla tienaamassa niitä euroja ja ottaa rengit työmaalle...
Mun kirvesmiehet maksoivat 12.000e/kk NETTORAHAA minulle. Eli minun pitäisi tienata vähintään 20.000e/kk jotta kannattaisi tehdä töitä mieluummin kuin rakentaa itse. Sä oot sekasi. Ei kyllä tulis mieleen edes kolata pihaa itse, saati rakentaa jos liksa ois 20ke/kk.
 
Ei päivää ilman ongelmia. Nyt kun siivosin IV-hommien jäljiltä 8 tuntia ullakkoa (siellä on oikeasti paljon roskaa) niin huomasin että aluskatteen päällä, eli kattotiilien ja aluskatteen välissä on paljon lunta. Lie tehty katto päin persettä vai mistä tuo lumi on voinut tuonne päästä?
 
Tiilikatosta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6110951

Itselleni tuli kyllä yllätyksenä ettei sen ole tarkoituskaan pitää vettä, lunta, lehtiä, lintuja, eihän se ole katto lainkaan. Huopakatto ja konesaumapelti on oikeita kattoja...

"Mitä tekisin toisin", jatkoa: Ei tiilikattoa.

Katoista:
http://viisastalo.fi/32007/huolla-vesikattoasi-oikein

Jahas, asiasta onkin jo keskusteltu tuolla toisaalla:

Tiilestä voisi kärjistetysti sanoa, että se ei ole vedenpitävä rakenne. Totta kai se hoitaa suurimman osan lumesta ja vedestä oikealla tavalla pois katolta, mutta saumat tuppaavat aina falskaamaan. Tiili tarvii alleen aluskatteen, joka pitää vettä, mutta tämäkin hieman rakennuksesta ja sen käyttötarpeista riippuen. Eli joku piharakennus (navetta, suuli, aitta, varasto jne) sietävät vettä paljon paremmin, koska niissä ei ole suoranaisesti lämmöneristä. Vesi kuivuu varsin hyvin pois, jos se ei muhi fylleissä. Sitten kun taas kyseessä on asuinrakennus, niin sitä suuremmalla syyllä pitää vedet pitää katteen oikealla puolen. Vanhoissa rakennuksissa aluskatteina on pärettä, huopaa sekä kovalevyä ja jos näistä sattuu vedet tulemaan läpi, niin orgaaniset lämmöneristeet (sahanpuru ja vastaavat) pärjäävät kosteuden kanssa mineraalivilloja paremmin. Ei saa erehtyä luulemaan, että hengittävyys tekisi autuaaksi, mutta se kestää kosteutta hivenen paremmin.

http://www.pakkotoisto.com/kotitalo...vitutukset-miksi-ei-kannata-rakentaa-taloa-7/

niinpä tietenkin, mikäpä se ei talonrakentamisessa vituttaisi. Onpahan rakentamisen lomassa selvinnyt se, etten koskaan uskalla ostaa valmista taloa enkä avaimet käteen taloa. Tai tiedänpähän ainakin kaiken mitä kannattaa tarkistella, tosin piiloviat on mahdoton tarkistaa vanhoista taloista.
 
Huppe, oliko siinä sun Woodstar-sirkkelissä muuta vikaa kuin se jiirikulman säätö ja joku vääntynyt osa? Täällä ei oikein muita tuon hintaluokan voimavirtakoneita tunnu olevan saatavilla, joten voisin elää kyllä jiirittömänäkin kun kaappa on kulmia varten...
 
Mun kirvesmiehet maksoivat 12.000e/kk NETTORAHAA minulle. Eli minun pitäisi tienata vähintään 20.000e/kk jotta kannattaisi tehdä töitä mieluummin kuin rakentaa itse. Sä oot sekasi. Ei kyllä tulis mieleen edes kolata pihaa itse, saati rakentaa jos liksa ois 20ke/kk.

Saako udella paljonko ostotyöstä olet tällä hetkellä maksanut ja mitä olet sillä rahalla saanut? Siis mitä hommia olet teettänyt.

... yritän haarukoida budjettilaskureiden paikkansapitävyyttä toiden osuuden osalta.
 
Voisiko joku muukin kertoa mitä on maksanut kirvesmiehille ja milloin ja missä päin Suomea? Mieluiten kokonaiskulut, jos on hoitanut itse työnantajavelvoitteet. Olisi kiva tietää vähän haarukkaa, että paljonko on paljon.
 
Onpahan rakentamisen lomassa selvinnyt se, etten koskaan uskalla ostaa valmista taloa enkä avaimet käteen taloa. Tai tiedänpähän ainakin kaiken mitä kannattaa tarkistella, tosin piiloviat on mahdoton tarkistaa vanhoista taloista.

Mitä enemmän näitä rakennusasioita selvittelee, sitä enemmän hirvittää rakentaminen. Taidanpa tyytyä tuohon avaimet käteen toimitukseen, vaikka joudunkin alv:n maksamaan. Tietääpähän paljonko maksaa eikä tarvi ressata kilpailutuksista ja saa edes jonkinlaisen takuun. Tutulle valmistuu paikallisen firman toimesta talo 172 neliötä + 2 auton talli ja varastotilaa 270 ke. Jos saan 158 m2 + 10 neliön varasto + sama määrä katettua terassia kompeksista tarjouksen tyyliin <240 ke avaimet käteen, niin sillä mennään. Ei näytä tulevan helpolla tuo itse rakentamisen säästö.
 
melko kalliita miehiä.

Ei noi kovin kalliita, mutta päteviä ja vapaita tuolloin. Olikohan 14,50 ja 17,50e/h + ne kulut päälle ja 10h päiviä tekivät.

Huppe, oliko siinä sun Woodstar-sirkkelissä muuta vikaa kuin se jiirikulman säätö ja joku vääntynyt osa? Täällä ei oikein muita tuon hintaluokan voimavirtakoneita tunnu olevan saatavilla, joten voisin elää kyllä jiirittömänäkin kun kaappa on kulmia varten...

No siis se oli rikottu jossain vaiheessa, eiköhän se ihan hyvä peli ole kun kaikki ovat kehuneet. Itse pidin jiirin helppoa säätöä niin tärkeänä että tahdoin helposti säädettävän jiirin. Ei toi aito Scheppach ollut kuin 459e.
 
Mitä pidemmälle rakennus etenee, sitä enemmän tulee ideoita uutta taloa varten... eli "mitä tekisin toisin", talosta saisi sisätilojen lisäksi myös toteutukseltaan ja rakenteeltaan täydellisen... ja vastahan se kolmas talo on se täydellinen ;)
 
Mitä pidemmälle rakennus etenee, sitä enemmän tulee ideoita uutta taloa varten... eli "mitä tekisin toisin", talosta saisi sisätilojen lisäksi myös toteutukseltaan ja rakenteeltaan täydellisen... ja vastahan se kolmas talo on se täydellinen ;)

Tämä täysin totta, sama kävi myös itsellä. Kun sai jonkun kohdan valmiiksi, kohta sitä tekisikin sen toisella tavalla. Tämän nykyisen tein vähällä suunnitellulla ja suunnittelin myös lennosta, vähän haalittujen kamojen mukaan. Kannattaa siis suunnitella ja katsella toisten toteutuksia paljon todella paljon ennen kuin lyö omat suunnitelmat lukkoon. Seuraavan oman rakennan joskus vuosien päästä (ehkä 5-10 vuoden päästä?), mutta olen jo nyt suunnitellut, piirtänyt ja kehitellyt paljon uutta ja erikoista taloa varten.
 
Sitten pitäsikin saada kokeneemmilta karkeaa arviota projektin kestosta.

Lyhyt kertaus lähtökohdista. Eli talon perustukset on tehty ja laatta valettu. Viikolla 6 tulee elementit ja talotehtaan kautta myös kattoasennus. Eli talo on ulkopäin käytännössä valmis. Nurkkalautoja joutuu kiinnittämään ja tietty maalaamaan joskus kesällä. Piippu tulee myös elementtinä. Tulisija todennäköisesti joko uunimuurarilta tai Tulikeltä tai vastaavalta. Mutta muuten sisällä pitääkin sitten tehdä kaikki. Tallin sokkeli on myös tehtävä, antura jo on. Talli tulee pre-cutina, eli se pitää kasata.

Itse olen vuorotteluvapaalla maaliskuun ekasta kesäkuun loppuun ja päälle pidän varmaan 3 viikkoa kesälomaa. Eli lähes 5 kk täyttä päivää pystyy rakentamaan. Saan todennköisesti yhden sukulaisen siihen "työharjoittelijaksi" 3 kk ajaksi. Tämä sukulaismies on omatoimirakentaja ja nyt joutuu käymään koulua jotta pääsee eläkeputkeen. Varsin hyvä kaveri siis. Lisäksi on timpuri varmaa n. puolipäiväisenä.

Eniten kiinnostaa, että onko millaiset realistiset mahdollisuudet kiskasta nuo hommat pakettiin 4-5 kk: aikana? Ois nimittäin aivan mahtavaa jos pääsis muuttaan vaikka heinäkuussa tai elokuussa tuohon. Pihahommia ois sitten helppo tehdä työpäivän jälkeenkin ja pääsis vuokrakämpästä eroon. Vuokrakämppä on kuitenkin ylimääräinen 700 euron menoerä kuukausittain.
 
Sitten pitäsikin saada kokeneemmilta karkeaa arviota projektin kestosta.
Mulle sanovat että 4-5kk menee kun tekee talon alusta loppuun. No sen tekivät ja vielä olisi jotain 4-5kk jäljellä. Toi on vähän sama kuin arvioisi budjettia. Jokainen puhuu paskaa niin paljon että suusta valuu vaahto.

Eli sinänsä ihan hyvä ettei teetetty Kastellista ja pitkästä tuota, rahaa olisi ollut tähän samaan asti maksaa työmiehille eikä talo tulisi enää koskaan valmiiksi.
 
Back
Ylös Bottom