Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kai siellä nyt voi narun pää pilkottaa gyprokin ja elementin yläjuoksun välistä? Laita nyt ihmeessä kuvaa tosta. Ei saatana oo todellista.

Eikö olis järkevin tosiaan ottaa ne gyprokit irti missä pitää tehdä vetoja? Onko sulla paljokin rasioita ulkoseinissä?

ps.voin kyllä uskoa vitutuksen määrän, mutta ihan oman jaksamises kannalta suosittelisin unohtamaan asian ainakin joksikin aikaa. menee vaan energia ton funtsimiseen, kun tarvis sitä virtaa johonkin muuhunkin.

Niin, siis onhan siellä naru, mutta se on niin tiukalla jottei sitä voi juurikaan edes vetää. Pitää tehdä koloja gyprocin yläreunaan jotta narun saa pois. Seinärasiapaikat ovat valmiina, tosin osa puuttuu ja osa on tehty niin että myös höyrysulkumuovissa on rasianpaikat valmiina (eli iso reikä). Kyllähän minä nuo olen jo rakennellut valmiiksi itse:

http://landetalo.blogspot.com/2010/09/finndomon-pistorasiavaraukset-ovat.html

Noita tulee rakentamisessa aina. Sanoisin, että alkusoittoa. Elä Huppe aja ittees uuvuksiin liikaa noiden kanssa. Uskoisin, että laatutalo tuo on kaikilla mittareille kuitenkin.

Mulla tuntu olevan melkein joka viikko unettomia öitä ku mietti mitä hittoo tuolla on tehty ja onko nyt jokin viturallaan. Paljon mahtuu kaikkea paskaa ja paljon myös kivoja asioita rakentamiseen.

Mut tietysti tuo finndomon rakenne eroaa rajusti ulkoseinän osalta kastellista, jossa hoyrynsulun jälkeen tulee 5 sentin villa sisäpuolella. Tuonne oli hyvä ja helppo vetää piuhat seinissä eikä tarvinnut miettiä edes höyrynsulkuja saati muita. Toinen hyvä pointti tuossa oli, että johdot ei kulje ihan gyprokin pintaa pitkin. joutuu olemaan sit varovainen kaikkien taulujen tai porausten kanssa. Itse kuvasin kaikki johdot seinissä ja rakenteet. Digikameraaikaan helppoa dokumentoida koko talon sisukset rakennusvaiheessa. 3 vuoden jälkeen on pitänyt kaivaa jo kuvia esiin, että on muistanut missä menee jokin johto kun on ruvennut porailemaan seinään reikää. Äkkiä se unohtuu.

Näiden tällaisten keissien myötä alkaa Kastell tuntumaan yhä houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Pääsee oikeasti itse näkemään mitä siellä seinän sisällä on ja tosiaan tuo 50mm vara levyn ja muovin välissä antaa hyvin tilaa johdoille.

Onko Kastellin rakennustavassa jotain huonoja puolia, mitkä pitäisi ottaa huomioon? Tietysti elementtitalo on nopeammin pystyssä, mutta eihän siinä Kastellissakaan montaa viikkoa mene.

Näiden tällaisten keissien myötä alkaa Kastell tuntumaan yhä houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Pääsee oikeasti itse näkemään mitä siellä seinän sisällä on ja tosiaan tuo 50mm vara levyn ja muovin välissä antaa hyvin tilaa johdoille.

Onko Kastellin rakennustavassa jotain huonoja puolia, mitkä pitäisi ottaa huomioon? Tietysti elementtitalo on nopeammin pystyssä, mutta eihän siinä Kastellissakaan montaa viikkoa mene.

+ Vähän kylmäsiltoja
+ Rakenteiden valmistumista pääsee seuraamaan
+ Muutosten tekeminen helpompaa

- Hitaus
- rakenteet alttiita säälle kauemmin

Kylmäsiltoja ei pitäisi tulla ollenkaan, koska villat laitetaan tontilla ja ristiin eri kerrokset.

Miinuksena tuo hitaus ehdottomasti. Toisaalta kastelli sopii hyvin itse rakentajalle, joka pihistelee työkustannuksista aiheuttaen itselleen vastahaavan itse tekemällä.

Miinus/plussa: talo on juuri tasan sen näköinen laadultaan kun haluat sen olevan. Varsinkin, jos itse rakentaa. Ei voi syyttää kun itseään.

Rakenteet ei ole kuin päiviä sateelle altiimpana ja sekin koskee käytännössä runkoa. Talossa on katto kun se villoitetaan, joten voi olla 100% varma, että märkää villaa ei mistään löydy. Olen joskus miettinyt jos sataa kaatamalla elementtitaloa pystytettäessä kun villat ja kaikki on altiina kosteudelle, niin miten hyvin ne voi suojata pystytysvaiheessa?

Rakennusaikana joutuu järjestämään tontille mahdottoman paljon tilaa kaikille tavaroille. Puuta, ikkunoita, villaa, gyproccia. Talon on todellakin massiivinen rakennussarja. Tuossa saa sitten olla tarkkana kun tavaroita säilöö, ettei ne kostu säilytyksen aikana.

Rakennusmateriaalia kastelli toimittaa suht reilusti. Sitä jää yli kauhiasti ja se ylijäävä osahan on kastellin omaisuutta, mutta eivät he viitsi hakea niitä pois, joten niistä syntyy ilmatteeksi leikkimökki, pihavaja ja roskakatos helposti. Eli n. 5 tonnin pihahässäkät voi tehdä ylijäämätavaroista. Tiedä sitten miten nykyään. Kuinka tarkkaan laskevat menekit.

Plussana voisi laskea kastelli "brändin" kun taloja myydään ja jos se on kastelli, niin yleensä myyntiesitteessäkin mainitaan "laadukas kastellitalo".

Jos itse tekisin uuden talon se ei silti olisi välttämättä kastelli. Syy on, etten enää yksinkertaisesti jaksaisi rakentaa noin isoa projektia itse. Kastelli ei tarjoa paljoa lisävaihtoehtoja rakentamiselle. Toimitus on säältä suojaan ja sitä enempää ei saa. Ainakaan pääkaupunkiseudulla. Finndomo on brändinä jukkataloa edellä.

Kastelli on aika tiivis ja lähes saumaton mm. höyrysulun osalta. Finndomon "suur"elementithän ovat tosiaan 60,90 ja 120cm levyisistä pienelementeistä tehtaalla toisiinsa naputeltuja suurikokoisia pienelementtiyhdistelmiä. Eli huonolla tuurilla metrin matkalla on aina kaksi saumaa, myös höyrysulkumuovissa, noita ei ole siis teipattu. Kuitenkin saumat painetaan gyproc-levyllä toisiinsa kiinni ja aika tiiviitä ne kuuleman mukaan ovat, myös mitattuna. Pienelementtitalojahan on muillakin tehtailla, vain Finndomo "väärentää" suurelementtinsä tekemällä ne todellisuudessa pienelementeistä. Finndomo puhuu harhaanjohtavasti "vakiosuurelementtitoimituksesta".

Kastellissa taas huonoa on mielestäni se että höyrysulun jälkeen sisäpinnassa on villa. Höyrysulkuhan pitäisi olla mahdollisimman lähellä sisäpintaa. En tiedä miten kun nykyään käytetään paljon ilmalämpöpumppuja viilennykseen. Talohan on tällöin viileä sisältä ja lämmin ulkoa, kastepiste syntyy tällöin ulos ja mahdollisesti kastelee uloimman villakerroksen? Toisaalta sitten jos ja kun höyrysulku on suoraan Gyprocin takana, se menee puhki heti kun seinään pistää vaikkapa taulun.

Kastellin lautakasa maksaa tontille toimitettuna saman verran kuin Finndomon "suur"elementit. Eli kustannussäästö on erittäin merkitsevä jos päätyy Finndomoon. Finndomolta saa myös "vanhaa Puutaloa", tämä on ns. yksilöllinen suurelementtitoimitus ja aiheuttaa lisäkustannuksia noin 10%. Hassua taas on että vaikka Puutalo kuopattiin ja "suur"elementit tehdään pienelementeistä, ei hinta tippunut lainkaan. Hieroimme kauppaa alunperin Puutalon kanssa ja kun nimi vaihtui, meille sanottiin että toimitus on tismalleen sama. Finndomon edustaja kuitenkin "unohti" kertoa että: "...paitsi että sähkörasiat puuttuvat seinistä ja suurelementit ovatkin oikeasti toisiinsa naulattuja pienelementtejä".

Jos olisin tahtonut pienelementtitalon, olisin pyytänyt tarjouksia semmoisesta. Tuossa puhuisin jo kusetuksesta, oli lopputulos ja paremmuus sitten mitä tahansa. Mielestäni rakenne kuitenkin muuttui oleellisesti eikä voida puhua täysin vastaavasta toimituksesta Puutaloon nähden.

Eikö se Kastelli kuitenkin aika pian ole sateelta suojassa, jos ottaa sen valmiiksi pystytettynä? Eikö siinä joku pari viikkoa mene pystytysporukalla?

ei oikein kuulosta mukavalle Hupen kokemukset. tuollaset asiat ärsyttää ihan helkkaristi. kyseessä on kuitenkin paljon rahaa ja tuleva oma koti. toki sen haluaa olevan sitä mitä on tilannut. oon kuullu nyt lähiaikoina todella paljon tuon suuntaisia kokemuksia finndomosta joten siitä syystä seuraava on pitkästä tehty.

Käsittääkseni mikään noista puutteista tai virheistä ei oleellisesti taloa huononna. Kuitenkin kun johonkin sijoittaa 200ke++ niin mielellään ottaisi sitä mitä tilaa ja parasta laatua (koska taloa rakentaessa hyvälaatuinen ei maksa enempää kuin vähemmän hyvälaatuinen)

Kuten Samo tuossa toteaa, pitkästä tavarasta saa hyvän talon. Kaikilla talopakettitoimittajilla on omat heikkoutensa. Jukka-Talolla se on esimerkiksi tuulensuojapaperi, normaalin tuulensuojalevyn tilalla. Sisäseinässä sitten lastulevy, no kai se on hyvä, en tiedä, oli ainakin 80-luvulla.

Mammuttihirsitaloissa Esson tietotoimiston huhupuheiden mukaan on sitten suurempia ongelmia kun joku eristemateriaali on teetetty jossain halpamaassa ja talot/eriste tuppaavat homehtumaan. Miksi kukaan hirsitalorakentaja muuten ylipäätänsä rakentaisi hirsitalon lamellihirsistä. Siksi että hirsiseinä hengittää? Entäs ne 5 kerrosta liimaa siellä lamellissa, hengittääkö nekin? Hirsitalot lisäksi painuvat, lamellihirsitalot vähemmän.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Itse rakentaisin perinteisen hengittävän talon, oikeista hirsistä eikä muovia olisi kuin avaimenperässä. Ehkä joskus rakennankin...

Kaveri rakensi Hongan paketin ja oli kuulemma tyytyväinen pakettiin ja palveluun. Jotain hirsiäkin tuli väärin mutta kun aamulla soitti niin iltapäivästä oli jo uudet hirret tontilla. Siihen en ota kantaa kuinka hyvä tuollainen hirsitalo on.

Mitenkäs tuo höyrysulkumuovi, mitään kun en rakentamisen päälle ymmärrä, saako siihen edes nauloilla tauluja lyödä. Tuli vain mieleen että tuollainen se varmaan omankin talon seinän sisällä on mutta en kyllä ole koskaan epäröinnyt tauluja kiinnitellä.

Mitenkäs tuo höyrysulkumuovi, mitään kun en rakentamisen päälle ymmärrä, saako siihen edes nauloilla tauluja lyödä. Tuli vain mieleen että tuollainen se varmaan omankin talon seinän sisällä on mutta en kyllä ole koskaan epäröinnyt tauluja kiinnitellä.
Riippuu talosta ja talopaketista. Kastellissa takana on kai lähes 5cm "tyhjää" ennen muovia. Finndomolla 0mm. Jukkatalolla 12mm lastulevy, jne.

Huppe

tarkotan sitä myös noissa elementtitaloissa, että kun niitä saumoja on enemmän niin itteeni ainakin ärsyttää se saumojen ratkeilu (pienelementti). nyt tässä pienelementtitalossa on joka vuosi rapsahtanut auki yksi tyttöjen huoneessa oleva sauma. kaikki talothan, elää ei sillä.

Saas sitten nähdä miten meillä käy. Tähän asti ainakin Teri-Taloista vain hyvää kokemusta. Sinne pääsis vissiin katsomaankin kun oma talo valmistuu linjalla. Meille siis kanssa tulossa suurelementteinä toimitus. Helmikuussa sen sitten näkee mitä tulee kunhan nyt saa nuo perustukset ensin valmiiksi, ettei tartte lykätä koko hommaa.

Saas sitten nähdä miten meillä käy. Tähän asti ainakin Teri-Taloista vain hyvää kokemusta. Sinne pääsis vissiin katsomaankin kun oma talo valmistuu linjalla. Meille siis kanssa tulossa suurelementteinä toimitus. Helmikuussa sen sitten näkee mitä tulee kunhan nyt saa nuo perustukset ensin valmiiksi, ettei tartte lykätä koko hommaa.

Serkulla valmistu tuossa jokin aika sitten Teri-Talo. En muista mikä malli se niistä oli, mutta jokatapauksessa +200m2. Todella hieno talo kaikinpuolin eikä tainnut mitään isompia rakennus virheitä olla. Kannattaa käydä katsomassa valmistusta jos on vain suinkin mahdollista, ei Jyväskylästä Teerijärvelle niin pitkä matka kuitenkaan ole :)

Mikä mallinen talo sulle Timba muuten tulee?

Serkulla valmistu tuossa jokin aika sitten Teri-Talo. En muista mikä malli se niistä oli, mutta jokatapauksessa +200m2. Todella hieno talo kaikinpuolin eikä tainnut mitään isompia rakennus virheitä olla. Kannattaa käydä katsomassa valmistusta jos on vain suinkin mahdollista, ei Jyväskylästä Teerijärvelle niin pitkä matka kuitenkaan ole :)

Mikä mallinen talo sulle Timba muuten tulee?

Ei tuo matka ole ongelma. Ja tuo kuitenkin tehdään talvella ja silloin ei taasen raksalla tapahdu mitään, niin ehtiikin hyvin.

Tuollainen Matilda meille tulee, eli 1,5 krs mansardikattoinen. Nuo linkin takana olevat on isompia, meille tulee 165 m2.

http://www.terihus.fi/index.php?id=4588f8c5e36f2&lang=fi

Huppe

tarkotan sitä myös noissa elementtitaloissa, että kun niitä saumoja on enemmän niin itteeni ainakin ärsyttää se saumojen ratkeilu (pienelementti). nyt tässä pienelementtitalossa on joka vuosi rapsahtanut auki yksi tyttöjen huoneessa oleva sauma. kaikki talothan, elää ei sillä.

Kerrotko tarkemmin? Eli tulee halkeama seinään/maalipintaan elementin saumakohtaan?
Sitten ei kannata rakentaa ainakaan kivitaloa koskaan, jos moinen haittaa :D

Olen joskus miettinyt jos sataa kaatamalla elementtitaloa pystytettäessä kun villat ja kaikki on altiina kosteudelle, niin miten hyvin ne voi suojata pystytysvaiheessa?

Villat on seinän sisällä, ei sinne pitäisi vettä päästä. Korkeintaan nostoliinojen reijistä voi tihkua, että ne kannattaa sitten ite peitellä jos huolettaa.

Finndomon "suur"elementithän ovat tosiaan 60,90 ja 120cm levyisistä pienelementeistä tehtaalla toisiinsa naputeltuja suurikokoisia pienelementtiyhdistelmiä.

Eivät ole normaalisti, sulla vaan on joku tarjoustalo nyt. Mulla esim enimmillään 12m pitkä elementti yhtä palaa. Vai onko tässä tapahtunut joku muutos että eivät enää suurelementtejä tee?

Halkeilee paitsi elementtisaumat, myös lähes joka ikinen kipsilevyn sauma. Myös väliseinissä. Vituttaa se.

"Kivitalon" vois vielä joskus rakentaa.

...

Halkeilee paitsi elementtisaumat, myös lähes joka ikinen kipsilevyn sauma. Myös väliseinissä. Vituttaa se.

"Kivitalon" vois vielä joskus rakentaa.

Ei kai tuo nyt ole normaalia että jokaisesta saumasta, edes elementtisaumasta halkee? Ainut mistä mull halkee on ulkoseinän ja sisäseinän "T-risteys". Parissa ovessa on toinen karmin yläpuoli hieman halkeillut mutta ei nekään pahasti. Kipsilevysaumat ei oo haljennut mistään kohdasta, eikä edes elementtien nurkkakohdat.

... mistä tuo halkeilu voi johtua?

Back
Ylös Bottom