Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkäs kun olet saunan jo rimoittanut, miten meinasit nostaa lattialaatat seinälle, nehän pitäisi kaiketi saada rimoituksen alle?
Olikos sulla tuossa Eurowall-eristeessä pontit miten sattuu? Itsellä puolet levyistä oli peilikuvina eivätkä ne sitten tietenkään käyneet toisiinsa.

Laitettiin alakiertoon vaneri. Siihen vaneriin nostetaan vedeneristys ja sitten laatat. Eli siten seinäpaneeli tulee sopivasta laatan päälle ja jää vielä sopiva ilmarakokin. Ja mulla oli ainkinin noissa eristeissä pontit ok ja muutenkin näytti olevan jämptiä tavaraa. Lienee sitten laatueroja eri valmiste-erien välillä?

Ja täytyypä muuten keskustella vastaavan kanssa tuosta 15 mm levystä. Turhaan mä tuota kosteudenkestävää (säänkestävä oli väärä nimitys, sorry) kipsiä siihen enää tunget jos tuo 15 mm kerta riittää! Kiitti tästä.

Laitettiin alakiertoon vaneri. Siihen vaneriin nostetaan vedeneristys ja sitten laatat. Eli siten seinäpaneeli tulee sopivasta laatan päälle ja jää vielä sopiva ilmarakokin. Ja mulla oli ainkinin noissa eristeissä pontit ok ja muutenkin näytti olevan jämptiä tavaraa. Lienee sitten laatueroja eri valmiste-erien välillä?
Joo, kyllä se rakenne minulle on tuttu, itse olen käyttänyt tuossa filmivaneria. Tarkoitin siis sitä, että jos/kun tahdot vetää seinäpaneelin jonkin verran limittäin, ylösnostetun kaakeloinnin päälle, niin mitenkäs se enää onnistuu jos/kun olet jo rimoittanut seinät, etkä ole vielä siis vesieristänyt + kaakeloinut tuota?

Itselläni on nimittäin sama homma tekeillä ja olen sen vuoksi vielä jättänyt rimoituksen tekemättä jotta saan kaakeloitua tuon ylösnoston rimoituksen alle. En ole keksinyt muutakaan keinoa tuohon.

Joo, kyllä se rakenne minulle on tuttu, itse olen käyttänyt tuossa filmivaneria. Tarkoitin siis sitä, että jos/kun tahdot vetää seinäpaneelin jonkin verran limittäin, ylösnostetun kaakeloinnin päälle, niin mitenkäs se enää onnistuu jos/kun olet jo rimoittanut seinät, etkä ole vielä siis vesieristänyt + kaakeloinut tuota?

Itselläni on nimittäin sama homma tekeillä ja olen sen vuoksi vielä jättänyt rimoituksen tekemättä jotta saan kaakeloitua tuon ylösnoston rimoituksen alle. En ole keksinyt muutakaan keinoa tuohon.

No siis kaveri on mun kanssa tuossa nyt hommissa ja se on timpuroinut jotain 10 vuotta. Se ensimmäinen paneeli vain lasketaan hieman limiin ja se ei siten tietenkään tule alareunastaan kiinni vaan n. puolivälistä ja ylhäältä. En mä nyt keksi tuohon muutakaan miten tuo tehdään. Kyselenpä tyhmiäni taas maanantaina. ;)

No siis kaveri on mun kanssa tuossa nyt hommissa ja se on timpuroinut jotain 10 vuotta. Se ensimmäinen paneeli vain lasketaan hieman limiin ja se ei siten tietenkään tule alareunastaan kiinni vaan n. puolivälistä ja ylhäältä. En mä nyt keksi tuohon muutakaan miten tuo tehdään. Kyselenpä tyhmiäni taas maanantaina. ;)

No aivan samaa mietiskelin tuossa jotta pistäiskö sen paneelin vain "heppiin" siihen alas. Toki kun mulla on 50mm koolaus tuossa niin voisihan siihen tehdä jonkin apukoolauksen 25mm rimasta jolloin laatan mahtuu vielä tunkemaan sinne väiin. Jouduttaisi vaan aivan pirusti jos vois paneloida saunan valmiiksi ennen kaakelointia. Kaakeliukkoja saa vasta joskus... toki jos kaakeloin itse niin sitten tuo on aivan sama missä järjestyksessä tekee.

No aivan samaa mietiskelin tuossa jotta pistäiskö sen paneelin vain "heppiin" siihen alas. Toki kun mulla on 50mm koolaus tuossa niin voisihan siihen tehdä jonkin apukoolauksen 25mm rimasta jolloin laatan mahtuu vielä tunkemaan sinne väiin. Jouduttaisi vaan aivan pirusti jos vois paneloida saunan valmiiksi ennen kaakelointia. Kaakeliukkoja saa vasta joskus... toki jos kaakeloin itse niin sitten tuo on aivan sama missä järjestyksessä tekee.

No minä kaakeloin kaverin kanssa itse kaiken. Aloitellaan huomenna pesuhuoneen seinistä kunhan vastaava on käynyt tsekkaamassa nuo vesieristykset. Sitten pompataankin ti tai ke yläkertaan paneloimaan katot ja sen jälkeen jatketaan taas kaakelointia. Tuossa meillä vaan se paska homma, kun kestää ja kestää että saa sen varaajan niin ei ole vieläkään lattialämmöt päällä. Ois hyvä kun muutaman päivän saisi lämpöjä laattaan niin saisi sieltä loput isoimmat kosteudet pois. Onhan tuo jo muuten ollu niin pitkään, että laatottaakin voisi. No eipä lattioiden laatoituksella vielä paniikki ole...

Eli siis saunasta senverran, että meillä oli tosiaan tarkoitus että lattia tehdään ensin ja sitten vasta seinät.

Perkele mikä vääntö keittiön kanssa. Olisi se vaan niin helppo rakentaa uutta taloa. Jouduin purkamaan yhden seinän keittiöstä ja siirtämään sitä 20 cm että saan leivinuunin mahtumaan. Silti aikamoisia patentteja saa tehdä keittiön kanssa. Tänään pidin välipäivän ja rakensin kaverille ison terassirungon. Ensi viikolla pääsee laatoittamaan WC:n ja keittiökin saapuu vihdoinkin. Joka ilta kun hakkaa vielä motin halkoja niin saa kunnon terapiaa.

Miten Inskan sauna on kestänyt värissä? Liberon spriillähän sinä sen laitoit? Pistitkö lauteet samalla? Pitäisi joku tumma väri löytää itsellekin.

Miten Inskan sauna on kestänyt värissä? Liberon spriillähän sinä sen laitoit? Pistitkö lauteet samalla? Pitäisi joku tumma väri löytää itsellekin.

Hyvin on kestäny. Liberonin spriipetsiä ja päälle Liberonin väritön suojaöljy. Ei ole haalistunut ja on läträtty veden kanssa. Lisäksi rakennuspölyä on päässyt reilusti välillä saunaan mutta vesipesu ja pinta taas ennallaan.Lauteissa, paneleissa, smyygeissä ja oven karmissa sekä vetimissä sama käsittely. Nasse pitää olla päässä kun petsaa. Kannattaa tietenkin panelit vetää ennen asennusta, toisin kun itse tein. Silti pontin raoista tuli hyvät kun paikkasin ne ilmankuivaimen pyörittämisen jälkeen.

Hyvin on kestäny. Liberonin spriipetsiä ja päälle Liberonin väritön suojaöljy. Ei ole haalistunut ja on läträtty veden kanssa. Lisäksi rakennuspölyä on päässyt reilusti välillä saunaan mutta vesipesu ja pinta taas ennallaan.Lauteissa, paneleissa, smyygeissä ja oven karmissa sekä vetimissä sama käsittely. Nasse pitää olla päässä kun petsaa. Kannattaa tietenkin panelit vetää ennen asennusta, toisin kun itse tein. Silti pontin raoista tuli hyvät kun paikkasin ne ilmankuivaimen pyörittämisen jälkeen.

Minkäslainen nasse noihin on hyvä? Joku luokitushan noissa oli mutta en muista, eikä täällä päin kaupastakaan saa apua. Mulla on kyllä se nassen runko mutta siihen tartteis ne suotimet, ne ovat jo vuoden vanhat ja muistaakseni hienolle pölylle.

Minkäslainen nasse noihin on hyvä? Joku luokitushan noissa oli mutta en muista, eikä täällä päin kaupastakaan saa apua. Mulla on kyllä se nassen runko mutta siihen tartteis ne suotimet, ne ovat jo vuoden vanhat ja muistaakseni hienolle pölylle.

Liuottimia verten tarkoitettu suodatin. Jos ulkona petsaa niin ei tartte välttämättä. Sisätiloissa aivan pakollinen varuste. Tulee sen verran paha katku ja on kuula sekaisin aika nopeasti. Petsaamista kannattaa kokeilla ensin johonkin jämälautaan. Vaikka petsi levittyy tasaisesti, niin tummissa sävyissä on aika tarkkaa että paljon sitä petsiä laittaa lautaan kerralla. Muuten lauta on toisesta päästä tummempi tai laudat hieman eri sävyisiä. Valumat ja roiskeet kannattaa tasoittaa heti pensselillä. Petsi on toisi luirua ja helppo levittää mutta kuivaa liuottimen takia tosi nopeasti. Tulee paljon tasaisempi sävy kuin jollain saunasuojilla.

Samolleko tuli Granan Ratia-hana? Onko pelittänyt hyvin? Hevosmiesten tietotoimistolta kuulin, että Granan hanoissa olisi reilusti laatuongelmia ja itteäkin himottaisi nuo Ratian hanat keittiöön sekä kylppäriin. Mahtanevat olla näitä tornihuhuja nämä laatuongelmat. Tosin hinnathan noissa Granan vehkeissä on alhaiset.

Täytyypä taas pitkästä aikaa sanoa, että olipa hyvä päivä raksalla!

http://rakennusprojekti.fi/?p=1331

Kylppärin seinät laatoitettu, kodarin ja pesutilojen välinen seinä vesieristetty. Puuttuvat kipsilevyt kodarissa paikallaan (no sähkökeskuksen takaa yksi levy kiinnittämättä) ja lattiakiertokin kodarissa urtsutettu. Yläkerrassa alkaa oleen pohjatyöt tehty. Eli huomenn sitten kodarin seinään laattoja, wc:n laatoitus ja jos jaksaa niin yläkerran kattoon paneelia.

12 tunnin päivä oli tämä päivä.

Samolleko tuli Granan Ratia-hana? Onko pelittänyt hyvin? Hevosmiesten tietotoimistolta kuulin, että Granan hanoissa olisi reilusti laatuongelmia ja itteäkin himottaisi nuo Ratian hanat keittiöön sekä kylppäriin. Mahtanevat olla näitä tornihuhuja nämä laatuongelmat. Tosin hinnathan noissa Granan vehkeissä on alhaiset.

joo meillä om keittiössä grana. ainakin toistaiseksi on pelittänyt ilman ongelmia. ei se nyt mitenkään erityisen halpa kyllä ollu.

Tuossa työkaverille kävi reilu kk sitten niin, että tuollainen Risto Matin "suunnittelema" hana korkkasi 2viikkoa ennen muuttoa:(
Sellaiset 25-30m³ oli kämppään tullut vettä ja sen tietää mitä se tarkoittaa.
Kaikki purettiin ja nyt kuivatellaan 1-2kk sitten aletaan vetämään pintoja uusiksi.
Mallia en tiedä, mutta voin kysäistä.
Kuulema meni hananvalmistajan vakuutuksiin:jahas:

Meillä kesti kaksi Granan hanaa reilun vuoden, kunnes toinen alkoi olemaan äänekäs ja toiseen tuli ylimääräistä klappia. Molempien korjaus meni hienosti takuuseen. Osa muovisista sisuskaluista vaihdettiin keraamisiin, tiedä sitten miten hyvin kestää paremmin.

No ilmeisesti ei ihan pelkkiä tornihuhuja ole sitten nuo ongelmat. Ja takuu kuulemma pelaakin hyvin, mutta eipä se paljoa lämmitä, jos parikymmentä kuutiota vettä puhaltaa kämppään.

No ilmeisesti ei ihan pelkkiä tornihuhuja ole sitten nuo ongelmat. Ja takuu kuulemma pelaakin hyvin, mutta eipä se paljoa lämmitä, jos parikymmentä kuutiota vettä puhaltaa kämppään.

Tarkennetaan nyt sen verran, etteivät nuo omalla kohdalla mitään vuoto-ongelmia olleet, enkä sellaisista ole kuullut.

Joo, kyllähän se on että (Hans) Grohe, Oras ja Mora ovat ne toimivat hanat joihin voi luottaakin. Muita käytettäessä kannattaa vetää vesimittarista pääsulku kiinni kun lähtee talosta. Se on valitettava totuus.
Ei tosiaan lämmitä pätkääkään vaikka menis mihin takuuseen jos (itse) juuri rakennettu talo täyttyy vedellä.

Back
Ylös Bottom